Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista

Viesti Kirjoittaja lauriolio » To Helmi 21, 2019 22:21

Pitkään se oli ollut mielessä, ja vihdoin tänään tein kaupat sähköautosta.

Nyt mennään suoraan sinne alueelle, mitä keskustelupalstoilla mietitään ja mistä arvuutellaan. Erityisesti arvauksiin ja olettamiin perustuvaa puhetta on paljon tyrkyllä. Minä lähden keräämään kokemuksia käytetystä sähköautosta. Perheen kakkosautoksi valikoitui yli 100tkm ajettu vuosimallin 2012 Nissan Leaf. Eli ikää ja kilometrejä alkaa yksilöllä olemaan jo enemmän kuin sähköautoilla keskimäärin (onkohan tuosta nopeasti löydettävissä järkevää tilastofaktaa).

Diili oli itselleni erittäin sopiva. Samaan hintaan olisi toki saanut komeaakin komeamman Saabin, mutta ei NG9-5:sta (poikkeuksia lukuunottamatta). Meidän tapauksessa tällä ajetaan melko varmasti pääosin kotoa maaseudun rauhasta suur-Loimaan sykkeeseen, eli kauppaan että rautatieasemalle ja muille asioille. Matka edestakaisin on asioinnista riippuen 30 kilometriä ja yli. Toki tällä pyritään liikkumaan muutenkin niin paljon kuin mahdollista, jotta auto maksaisi itseänsä säästetyssä polttoaineessa takaisin. Pikalatausasemia on yllättävän paljon ympäristössä, joten mikään ei ole mahdotonta niin kauan, kun kohteessa saa ladata akun täyteen. Kuitenkin lienee niin, että Perheen pitkän matkan kulkemista toimittaa jatkossakin diesel-Golf, joka on osoittautunut kelpo yksilöksi sekin (kop kop).

Leaf myytiin akku heikenneenä, eli normaalia kulumaa sähköautolle. Mittaristossa akun kunto 11/12 palkkia (tälle on hieno lyhenne SOH jolle saa prosentit kaivettua) ja rangea täyteen ladattuna reippa 120km. Kokemus osoittaa, minkä verran se on käytännössä. Akun uusinta tai kennojen vaihto maksaa tällä hetkellä tälle autolle lähteistä ja tavasta riippuen 4000-6500 euroa. Se on auton hintaan verrattuna ja absoluuttisena summana paljon. Uskon, että tulen tämän remontin teettämään omistusaikanani, mutta vasta sitten, kun todellinen kantama alkaa olla 50km luokkaa eli akun kunto on heikentynyt huomattavan paljon. Huoltokuittien mukaan alustaremppaa on jonkun verran tehty, muuten on menty määräaikaishuolloilla (n. 300-400 euroa per laaki). Huollon hintaa ja toimivuutta pääsen heti testaamaan paikallisen Nissan-diilerin kanssa, sillä vuosihuolto oli vielä tekemättä ja tingattiin hinnasta pois.

Koeajossa (kirkas talvikeli, -5 astetta) auto oli leppoisa ja melko jännä ajettava. Auton paino tuntuu, mutta sähkömoottori vie mukavasti eteenpäin. Auton sisällä oli jopa yllättävän hiljaista, odotin saman ikäluokan Micraan verrattavaa melua. Onhan tuossa toki tilaa ja kokoakin enemmän. Taajama-alueella range ei juuri kutistunut, mutta motarilenkillä alkoi mittaristossa tapahtumaan ja kolmasosa rangesta katosi nopeasti, kun nopeus nousi n. 95-99km/h mittarinopeudeksi. Taajamanopeuksiin palattuani rangeakin palautui takaisin. En kokenut tästä vielä sen suurempaa ahdistusta.

Seikkailu alkaa heti, nimittäin huomenna autolla pitäisi ajaa noin 100km matka liikkeeltä kotiin. Koeajon perusteella en osaa sanoa, saanko auton kuljetettua ilman välilatausta perille asti. Onneksi matkan varrella on pikalatausasemia, joista viimeinen toivo on noin 25km päässä Humppilassa (EDIT: Tämä onkin "hidas asema" eli type2 eikä pikalatauspiste). Siellä lataaminen on ilmaista.


PS. Myynnissä loppuunajossa oleva OG95. Tsekkaa tarina projektipuolelta (viewtopic.php?f=29&t=177080) ja heitä hullulla tarjouksella ja pelasta ihan ok etanolikäyttis.
Viimeksi muokannut lauriolio, Pe Huhti 12, 2019 07:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3282
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Pe Helmi 22, 2019 07:42

Seurantaan menee! En näe itseäni sähköautoilijana vielä aikoihin, mutta hyvää kokemuspohjaa tän lukeminen tuo. Nykytilanteessa polttomoottorin ruuvaus käyntiin avopuolison toimesta tuntuu aina tyhmältä, kun siirto matka on minuuteissa laskettu. Sähköauto olisi siinä melko hyvä, tosin tuskin rahassa laskettuna.

Mitä tuohon vuosihuoltoon kuuluu? Sähköautoissa on aina muistettu propagandana julistaa huollon vähyys, mutta onhan tuollanen 300-400 € "huoltovapaan huolto" aika hassun hintaista.

Jos akun kunto laskee lineaarisesti, niin kahdeksan prosenttiyksikköä per 100 tkm on aika pieni kuluminen. Ei siis liene iso murhe. Tuohon sun 50 km rangeen on siis pikasella päässälaskulla matkaa puolisen miljoonaa, joten eiköhän tää Datsuni oo siihen mennes jo hävitetty. Ja jos ei oo, niin kai akkuja on kaikki purkaamot täynnä silloin :lol:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Pe Helmi 22, 2019 08:56

Tuo eka palkki on vissiin noin <85% varauksesta, eli ei se ihan lineaarisesti mene. Mun tietämyspohja tästä perustuu tällä hetkellä todella paljon tähän blogiin: http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/sa ... ostamiseen

Päivittelen huollon sisältöjä tänne myöhemmin, mutta ainakin erilaisia nesteitä tuossa autossa oli muistaakseni kolme: jarruneste, jäähdytysneste (laturille ehkä?) ja joku öljykin siellä oli mainittu. Eli ei se pelkkää valohoitoa ole, toki niitä "perustarkistuksia" tehdään vaikka kuinka ja paljon ja täytellään monta erilaista lomaketta siitä, kuinka kunnossa auto on. Bongailin hanskalokeron lapuista, että akku oli ollut täydessä 12 palkin iskussa vielä 2017 huollossa ja 2018 oli sitten yksi palkki pudonnut, nyt ollaan samassa pisteessä. Osaava myyntifirma kertoi ilmoituksessa SOH%:n, joka on 80%, eli todennäköisesti seuraava pudotusyksikkö on lähellä.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9182
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Helmi 22, 2019 17:52

Seuraan mielenkiinnolla. Huoltohintaan kiinnitin minäkin huomiota. Onko huoltoväli joku 1v/20tkm kuten polttomoottoriautolla? Noita mainittuja nesteitä ei luulisi vaihdettavan vuosittain kun ei vastaavia vaihdeta niin tiuhaan tavallisissakasn autoissa.

Kai se on niin että tuloksentekomielessä on speksattu huoltoväli ja huoltohinta polttomoottoriauton kaltaiseksi. Sähköautojen yleistyessä saattaa asiakkaiden ymmärrys ja tottumukset muuttua niin että joutuvat muuttamaan hinnoittelua ja huoltovälejä.

Tosin onhan polttomoottoriautonkin huoltolistassa nykyään enemmän moottoriin liittymättömiä kohteita kuin moottoriin ja sen järjestelmiin liittyviä. Alusta, vetonivelet, jarrut, valot jne. Koneeseenhan nykyisin vaihdetaan lähinnä öljyt ja suodatin, muita juttuja melko harvoin.

Akun loppuunkuluminen ei mene ihan lineaarisesti siitäkin syystä, että kulumiseen vaikuttavat eniten tehdyt lataussyklit. Kun akun kapasiteetti on puolittunut, tarvitaan samaan matkaan tuplamäärä lataussykleja, jolloin akun kuluminen suhteessa ajomatkaan on tuplaantunut verrattuna alkuperäiseen. Nyt siis jos kapasiteetti on pudonnut 80 %:iin uudesta, teoriassa akku kuluu tällä hetkellä 1,25-kertaisella nopeudella uuteen verrattuna. Mutta toki siuhen kulumiseen vaikuttavat monet muutkin asiat.

Onko laurioliolla kotona tai töissä minkälainen latausmahdollisuus ja onko lämmintä tallia josta lähteä pakkasillakin liikkeelle?

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Pe Helmi 22, 2019 21:01

AZP kirjoitti:
Pe Helmi 22, 2019 17:52
Onko laurioliolla kotona tai töissä minkälainen latausmahdollisuus ja onko lämmintä tallia josta lähteä pakkasillakin liikkeelle?
Tätä lataillaan kylmässä peltihallissa, nyt alkuun tuolla mukana tulevalla ”matkalaturilla” eli suko-type1, jolla latausvirta taitaa olla fiksattu 10A. Mulle on tulossa latausaseman korvikkeeksi 16A voimavirralla toimiva latauskaapeli, jossa voi säätää latausvirtaa käsittääkseni 6A-16A välillä, tämä laskettiin kauppaan mukaan. Tilasin tämän siksi, että en luota 80-luvulla tehdyn pientilarakennuksen perussähköihin, mutta voimavirta lienee tehty jatkuvaa virtarasitetta kestäväksi.

Toinen pääty on useimmiten joko paikallinen rautatieaseman parkkipaikka tai vaimon työpaikan piha, joissa ei kummassakaan ole latausmahdollisuutta. Toisaalta ei ole tarvekaan, koska tuo matka jää edestakaisin 30 kilometriin.

Mulla on säännöllistä työmenoa firman Turun konttorille, ja tiettävästi siellä on parkkihallissa latausmahdollisuus kaikille maksaville asiakkaille tarkoitettuna. Täytyy vähän tiedustella ensi viikolla maastoa tai sitten vaan rohkeasti tuupata Leaf Turkuun ja miettiä vasta perillä, että miten sieltä pääsee pois :mrgreen:
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9182
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Helmi 22, 2019 21:14

Jos oot Turussa ja akku vilkuttaa tyhjää, niin lupaan tarjota auton koeajoa vastaan ilmaisen latauksen duunipaikalla (Mennekes/type2) tai meillä kotona (voimavirta 16A) ja päälle kaffet :mrgreen:

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3282
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Pe Helmi 22, 2019 21:33

Landelta oo kotosin ja pistorasioista on tuttua kamaa valovirta, 16 A ja 32 A voimavirrat. Sit lisäks on sellanen Talvisodan aikanen neliskanttinen.

Mut se historiasta. Näitä sähköautokeskusteluja kun lukee, niin vastaan on tullu ainaki:
-Matkalaturi "tavallinen töpseli"
-Säädettävä
-Voimavirta
-Pikalaturi
-Asuntovaunulaturi
-Type 1
-Type 2
-Nyt AZP:n mainitsema Mennekes

Noitten lisäks viä kasa tonnin pari maksavia "latausasemia". Ja laturitkin taitavat olla merkkikohtaisia eli se kun menet Leafilla Tesla-kaverille kylään, niin kotiin unohtunut roikka pilaa illan? En nyt haluis kuulostaa vastarannan kiiskeltä, mut tosta on kyl viä pitkä matka siihen, et on kaks pistoolia joista arvottava toinen. Vai olenko ymmärtänyt tän koko latauskulttuurin väärin ja onkin vain yksi rakas lapsi, jolla on monta nimeä?
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja Haza » Pe Helmi 22, 2019 22:05

Nissanin huolto-ohjelmaan kuuluu yleensä joka vuosi jarruhuolto eli purku-puhdistus-kasaus, ihan hyvä asia sinänsä.. Tuo selittänee ainakin osan hinnasta.
#1655 9000 Aero, 9-5 Aero M00, M05 ja M06, 2x 9000turbo
"it is slightly turbocharged"

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9182
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Helmi 22, 2019 22:14

^^Type 2 ja Mennekes on siis sama juttu. Type 1 on tätä vanhempi saman standardin pistokemalli. Type 2 taitaa olla nykyisin yleisin sähköautojen lataukseen käytettävistä pistokkeista, ja EUn määrittämä standardi siihen tarkoitukseen. Sitten on japanilainen CHAdeMO, joka on käymässä ilmeisesti ainakin Euroopassa harvinaisemmaksi. Teslalla on sitten oma pistoketyyppinsä supercharger-latauspisteissä. Uusissa Eurooppaan tuoduissa Tesloissa on kuitenkin myös Mennekes-liitin.

Yleisin kotilatauspistoke lienee kuitenkin tavallinen 10A tai 16A schuko eli tutummin sanottuna se tavallinen valovirtatöpseli. Siitä saa 10h yölatauksen aikana sähköä 16A versiona reilut 30kWh, jolla ajelee perussähköautolla kesäkeleissä 150-200 km. 16A voimavirta/3-vaihepistokkeesta saa sitten kolme kertaa sen ulos maksimikapasiteetilla. Riittänee useimmille, ja harva ajaa autoaan yötä päivää.

Latausasematouhu on mielestäni vähän läjtenyt käsistä, koska kenen tarvitsee kotona ladata sähköautonsa akku täyteen tunnissa? Teslan Mennekes-liitin mahdollistaa lataamisen 120 kW teholla, joka on jees maantien varren pikalatauspisteessä, mutta tarpeettoman paljon kotikäyttöön, jossa 16A voimavirta 10 kw:n tehollaan on hyvinkin riittävä. Hevijuuserit sitten erikseen.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3282
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » Pe Helmi 22, 2019 22:39

Kiitos selvityksestä. Eli ei se sit niin sekamelska ollutkaan mitä meinasin.

Kotilatausasemis hössötetään turvallisuudesta ja tietty kotitalousvähennyksestä myös, eli eiköhän se oo vaan rahankeräystä nyt kun rahaa on jaossa.

Sähköautoihin ja Datsuneihin liittyen, niin hokasin just et Datsunilla on tila-autoki töpseliversiona. Hinta 45 k€ eli eiköhän muutamas vuodes ala löytymään puoli milliä tuupattuja takseja 10 k€ hintaan, niin sit vois harkita :) Jos siis toisen auton ajo on edelleen niitä muutaman kilsan rykäsyjä.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » Pe Helmi 22, 2019 23:41

Seikkailu alkoi! Ensimmäisen ajelupäivän tuloksena on noin 120km siirtymää yhdellä välilatauksella. Keli oli molemmilla etapeilla kuiva, ekalla pakkasta viitisen astetta ja seuraavalla noin kahdeksan.

Ensimmäinen etappi olisi toki voinut olla lähempänä puolimatkaa kuin neljännestä, mutta kotipaikkaansa ei voi valita. Samalla reissulla sai akun ja mahan täyteen, joten ei voi valittaa. Siitä kotiin vielä 75km, ja täytyy myöntää, että hieman ahdisti sukellus tuntemattomaan. Jälkimmäinen etappi alkoi kyllä mukavasti, rangea oli mittarissa 120km ja laski alaspäin hyvinkin maltillisesti ensimmäiset hetket johtuen nerokkaasta reittivalinnasta, jossa pystyi muuta liikennettä häiritsemättä ajelemaan noin 70-75km/h todellista nopeutta. Toinen puolisko tästä olikin perinteistä talvirajoitusta ja valtatietä, joten marssinopeus oli noin 78-80km/h todellista nopeutta. Ysitien ja kakkostien risteyksessä piti tehdä päätös siitä, että ajeleeko kotiin asti vai varmisteleeko Lasitehtaan latauspisteellä. Päätin edetä, kun matkaa kotiin oli 25km ja rangea noin 45km. Tällä oli toki hintansa. Leaf suosittelee rangenjatkeeksi aina lämmittimen/ilmastoinnin tiputtamista pois, joten matka eteni takki päällä ja pipo päässä. Pitkät kalsarit jäivät aamulla kaappiin, mikä hieman heikensi omaa fiilistä. Penkinlämmittimestä en mainitusta syystä luopunut.

Auton sisäänrakennettu navigaattori vaikuttaa muuten perinteiseltä built-in-navilta eli se keksii sellaisia reittejä, joita ei tule koskaan noudatettua. Lisäarvo tuosta varusteesta on lähellä nollaa, sama kokemus on samanikäisen Golfin navista. Puhelin ja Google maps lienee luotettavin navigoinnissa ja kertoo Suomessakin ruuhkatilanteet sopivalla tarkkuudella.

Ja tosiaan kotiin päästiin. Kakkostieltä on kotiin noin 10km metsäistä sivutietä ja tälle kääntyessä rangea oli 25km jäljellä. Valtatiellä rangesta tippui siis 20km noin 15km matkalla, tässä varmasti pakkanen yhtenä tekijänä. Sivutiellä 60km/h on järkevä nopeus, ja range anxietyn vallitessa erityisen mukava. Kotipihassa rangea oli 15km jäljellä ja kun peruuttelin auton halliin, niin se alkoi kehoittamaan kovaan ääneen akun lataamista. 75km normaalissa pakkaskelissä ilman paniikkia siis onnistuu vielä hyvin, mutta sivullisia eli perhettä en mieluummin altistaisi ns. kylmälle kyydille, eli tämmöiset reissut tehtänee perheen kanssa talviaikaan diesel-Golfilla. Mielenkiinnolla odotan, miten kelien lämpeneminen vaikuttaa asiaan. Yksi tutkittava säännöllinen ajelu on kotipihasta Turkuun ja takaisin (kuten aiemmin kirjoittelin), se on hieman alle 80km ja todennäköisesti kohteen parkkihallissa pääsee lataamaan pysäköinnin hinnalla. Työpäivän aikana akku ehtii latautumaan hitaassa pisteessäkin, ja jos ahistaa kovasti paluumatkalla niin Auran ABC:lla on pikalatausta tarjolla. Fortum tosin niistää siitä ilosta 20 senttiä minuutilta. Jos ajattelee, että sinne joutuisi tyhjällä akulla ja tuuppaisi sen ajokuntoon (n. 100km), niin kustannus olisi 30...60min haarukalla 6-12e, mikä vastaa normaaleja polttoainekuluja ja menee vähän ylikin.

Päivään ehti myös mahtumaan turhautumista tietojärjestelmiin. Nissanilla on oma palveluhässäkkänsä You+Nissan, Carwings ja EV Connect. Jostain syystä en saanut auton VINiä liitettyä Nissanin palveluun, koska se totesi auton olevan Carwings-auto, johon jotenkin kerran pääsin luomaan tunnuksia, mutta jotka eivät kelvanneet mihinkään, eikä toisaalta sähköpostiin tullut mitään vahvistusta siitä, että jotain olisi tapahtunut. Nissanin sivuilla löytyy hienoja rautalankaohjeita toimintaa tukemaan, harmi että tietojärjestelmiä ei ole toteutettu loppukäyttäjäohjeen mukaan. Lisäarvo tässä on siinä, että autossa on Nissanin tarjoama tiedonsiirtopalvelu (tai ilmeisesti siitä jotenkin joskus heidän pitäisi käyttäjää laskuttaa, summaa kukaan ei intternetissä tunne) ja kun auton liittää omaan tiliin, niin mobiiliappiksella tai selaimen kautta pystyy esimerkiksi käynnistämään auton latauksen tai lämmityksen. Toki auton pitää olla laturin päässä silloin. Heitin täkyn sähköpostitse Nissanin asiakaspalveluun, odotan innolla miten tässä käy. Palvelukokemus tällä hetkellä kohdassa ”en suosittele”. Toisaalta hyvää palvelukokemusta tarjosivat muutamat latauspalveluapplikaatiot, jotka otin hyvissä ajoin haltuun. Virta ja Fortum Charge&Drive tulevat melko varmasti tarpeeseen tulevaisuudessa.

Leafin ajoasento on taattua Nissania. 10 vuotta vanhemman littaan istutun femman penkki on valtaistuin tuohon verrattuna ja ajoasennon saa jumalaiseksi. Leafissa ei. Tunnin kerrallaan sitä kuitenkin sietää. Pitkään ajoon tätä autoa ei ostettu, joten en pistänyt enkä pistä tätä isolle painoarvolle. Auton ajonaikainen äänimaisema on todella miellyttävä, vaikka alla on nastarenkaat. Rapinaa toki kuuluu, mutta suhinat ja jyrinät jäävät ulkopuolelle. Ajovalojakin pääsi tänään kokeilemaan. Lyhyet on toteutettu ledeillä ja näyttävät kirkkaasti ja riittävän hyvällä keilalla. Nordic-versiossa on lampunpesuri, mikä on hyvä juttu. Pitkät ovat heikkotehoiset halogenit, ilmeisesti näihin on ranetettu parempia maajohtoja parantamaan valotehoa. Paneeli ei olisi liioittelua tämän auton kanssa, saatan pistää sellaisen hankintaan jossain vaiheessa. Täytyy ensin katsoa hyvälaatuiset polttimot nykyisten tilalle ja miettiä sitten uudelleen.

Käyttöohjekirjaa en ole vielä löytänyt. Täytynee kysäistä onko sellaista olemassakaan tähän, koska ”sattumalta” bongasin myös auton edellisen omistajan eräästä aiheeseen liittyvästä FB-ryhmästä. Liikkeestä toki ensin, jos sitä ei autosta etsimällä löydä. Ja saahan noita Nissanilta varmaan tilattua kamaliin hintoihin ja intternetistä löytyy englanninkielinen ilmaiseksi, eli en tee tästä itselleni ongelmaa. Ensi viikolla voisi poiketa huoltoa varailemaan ja samalla kyselemään faktaa siitä, että mitäs kaikkea näihin on tapana tehdä, ja mitä voisi tehdä lisää.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Avatar
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 1581
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja IC1970 » Pe Helmi 22, 2019 23:51

Aivan loistavaa. Tässä on nyt toteutuksessa se, mistä olen jonnin verran horissut itsekin ääneen, mullahan normireissu on n. 37 km per päivä ja olen noita Leafien hintoja stalkkaillut, että kun kympin nurkille painuvat, aletaan olla asian ytimessä. Tämä taisi olla kuitenkin vielä lähempänä viittätoista ?

Todella mielenkiintoista seurata kuluja ja kulkuja, päivitähän tänne faktaa aina kun vaan viitsit. Noista uudenkarheista on saanut lukea paljonkin ja Sähköautoilevan motoristin uraauurtavaa blogia on tullut luettua jo vuosia, mutta tälläinen jo 7v ja runsaammin ajettu on todella mielenkiintoinen tapaus, varsinkin, kun jo yksi pykälä on mittaristosta pudonnut ja kuten totesit, toisen tippuminen alkaa olla lähellä. Ennustelisin kuitenkin, että menee aika monta vuotta ja kymmentätuhatta kilometriä, ennenkuin alkaa olla akuston vaihto ajankohtainen. Suomen olosuhteet ovat kuitenkin aika suosiolliset Leafille, täällä kun ei olla Arizonassa.
Ford Focus Ecoboost 1.0 Wagon-16, Honda Accord 2.4 Sedan Executive A-08, Volvo V40 2.0t Classic Wagon A-04
Ex: 8 x og Saab 900, 1 x Saab 9000, 1 x ng Saab 900 / jäsen #4634

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4615
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja Risto » La Helmi 23, 2019 00:41

lauriolio kirjoitti:
Pe Helmi 22, 2019 23:41
Käyttöohjekirjaa en ole vielä löytänyt. Täytynee kysäistä onko sellaista olemassakaan tähän, koska ”sattumalta” bongasin myös auton edellisen omistajan eräästä aiheeseen liittyvästä FB-ryhmästä. Liikkeestä toki ensin, jos sitä ei autosta etsimällä löydä. Ja saahan noita Nissanilta varmaan tilattua kamaliin hintoihin ja intternetistä löytyy englanninkielinen ilmaiseksi, eli en tee tästä itselleni ongelmaa.
Ongelmahan ei ole sinun vaan myyjän: https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Vi ... ttoohjeet/

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » La Helmi 23, 2019 07:44

IC1970 kirjoitti:
Pe Helmi 22, 2019 23:51
Tämä taisi olla kuitenkin vielä lähempänä viittätoista ?
Kun rahoituksen kulut ja mukaan ostetun ”väliaikaislaturia” paremman laturin huomioi niin ollaan lähempänä 15ke kuin 10ke, mutta jos nämä jättää pois niin ollaan lähempänä kymppiä. Nettiauton halvin pyynti on mun mielestä alkanut luvulla 11, eli kaukana ei olla kun näistä ensimmäisistä 2012-mallisista alkavat akkutakuut loppua (8 vuotta tai 100tkm).
IC1970 kirjoitti:
Pe Helmi 22, 2019 23:51
Todella mielenkiintoista seurata kuluja ja kulkuja, päivitähän tänne faktaa aina kun vaan viitsit. ...... Ennustelisin kuitenkin, että menee aika monta vuotta ja kymmentätuhatta kilometriä, ennenkuin alkaa olla akuston vaihto ajankohtainen.
Kulujen seuraaminen ja kirjaaminen on mielessä, olen krooninen tankkaus- ja kukukirjanpitäjä. Sähköauton kanssa en ole vielä keksinyt, mikä on itselle paras tapa seurata energiankulutusta, kun todellista mittausdataa kotoa latauksesta ei ole tarjolla ja autoa varmaan tulee latailtua muuallakin. Ajotietokone ei kerro kulutettua energiaa kilowattitunteina, mutta antaa kWh/km-lukemaa. Ehkä siihen voi luottaa tarpeeksi. Maaliskuu (tai viikko) kun vaihtuu niin nollaan tripit ja tuon kulutuslukeman ja ajatus on seurata sitä kuukausi- ja/tai viikkotasolla. LeafSPY (eli Leafin ”opensid”) täytyy ottaa haltuun myös, se saattaa päästää seurannan seuraavalle tasolle.

Itse uskon myös, että näissä lyhyissä siirtymissä akku pätee vielä pitkään, mutta nuo 70-80km siirtymiset jäävät varmaan piankin mahdottomiksi varsinkin talviaikaan. Ja toisaalta mitä enemmän autoon saisi kilometrejä, sitä enemmän säästäisi rahaa.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

lauriolio
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Elo 12, 2015 21:24
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Sähköautoilua

Viesti Kirjoittaja lauriolio » La Helmi 23, 2019 07:46

Risto kirjoitti:
La Helmi 23, 2019 00:41
lauriolio kirjoitti:
Pe Helmi 22, 2019 23:41
Käyttöohjekirjaa en ole vielä löytänyt. Täytynee kysäistä onko sellaista olemassakaan tähän, koska ”sattumalta” bongasin myös auton edellisen omistajan eräästä aiheeseen liittyvästä FB-ryhmästä. Liikkeestä toki ensin, jos sitä ei autosta etsimällä löydä. Ja saahan noita Nissanilta varmaan tilattua kamaliin hintoihin ja intternetistä löytyy englanninkielinen ilmaiseksi, eli en tee tästä itselleni ongelmaa.
Ongelmahan ei ole sinun vaan myyjän: https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Vi ... ttoohjeet/
Hyvää tietoa! Myyjäliikkeeltä tätä joka tapauksessa kyselen, kun jutellaan laturin jälkitoimituksesta.
Käyttikset: VW Golf Variant 1.6TDI 4motion -12 & Nissan Leaf -12
Harrastus: Saab 900i 4d -88

Vastaa Viestiin