Tulisijan korjauslaasti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Tulisijan korjauslaasti
Wanha kunnon pönttöuuni murheenkryyninä. Takaseinä tulisijasta puhki (n. 2 x 4cm aukko) ja muutenkin vähän tiilien välit irvistelee, ei ehkä ihan näin paha mutta melkein:
http://www.muurarisalminen.fi/Muurarisa ... set.html#6
Milläs laastilla tuota lähdetään pajoittamaan tämmöiseen kuntoon:
http://www.muurarisalminen.fi/Muurarisa ... set.html#7
Tämmöselläkö: https://www.e-weber.fi/muuraus-ja-raken ... epair.html ?
Parempia ideoita?
http://www.muurarisalminen.fi/Muurarisa ... set.html#6
Milläs laastilla tuota lähdetään pajoittamaan tämmöiseen kuntoon:
http://www.muurarisalminen.fi/Muurarisa ... set.html#7
Tämmöselläkö: https://www.e-weber.fi/muuraus-ja-raken ... epair.html ?
Parempia ideoita?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Tulisijan korjauslaasti
Eka vinkki on, että kutsu paikalle ammattitaitoinen takkamuurari. Itse sivusta seurasin, kun meille muurattiin perinteiseen tapaan tiilistä kakluuni, ja sain siinä kuulla murto-osan niistä teknisistä jutuista joita joutuu huomioimaan tulisijan muuraamisessa. Ja sekin mitä kuulin oli paljon.
Jos kuitenkin itse ryhdyt puuhaan niin sen muistan, että jotain savilaastia piti käyttää, jotta kestää tulisijassa. Ja tulitiilistä muurattu tulipesä piti tehdä siten että se pääsee elämään, mikä tietenkin ymmärrettävää, kun siellä on eri lämmöt kuin kuoriosassa.
Meinaan vaan että itse korjattu tulisija ei välttämättä ole se turvallisin eikä myöskään pitkäikäisin ratkaisu.
Jos kuitenkin itse ryhdyt puuhaan niin sen muistan, että jotain savilaastia piti käyttää, jotta kestää tulisijassa. Ja tulitiilistä muurattu tulipesä piti tehdä siten että se pääsee elämään, mikä tietenkin ymmärrettävää, kun siellä on eri lämmöt kuin kuoriosassa.
Meinaan vaan että itse korjattu tulisija ei välttämättä ole se turvallisin eikä myöskään pitkäikäisin ratkaisu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Tulisijan korjauslaasti
AZP:n kanssa samoilla linjoilla. Muurarilla ei tossa kauaa nokka tuhisee. Reikä on kuitenkin niin iso, että pelkkä korjausmassa ei riitä. Ajatus olis, että vähän enemmän auki ja uutta kiveä muuraamalla kiinni.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Tulisijan korjauslaasti
Ei jaksa alkaa maanittelemaan mitään rapajuoppoa muurarin planttua paikalle, eikä ne tommosten pikku hommien takia edes jaksa vaivautua.
Sitä paitsi seurasin jokunen vuosi sitten sivusta kun nuohooja korjas edellisen reiän, eli olen vähintäänkin alan asijan tuntija Sillä oli vaan joku mysteerilaasti, jota oli tilannut Saksasta... Eli reikään tietty muuraan sen irronneen kiven palasen ja paikkalaastilla tasoittelut. Nyt on vaan noi aineet vähän hukassa... Nooh, kokeillaan jotain, jos palaa koko mökki ranetuksen jäljiltä, niin saadaan vakuutuksista uus takkoineen päivineen
Sitä paitsi seurasin jokunen vuosi sitten sivusta kun nuohooja korjas edellisen reiän, eli olen vähintäänkin alan asijan tuntija Sillä oli vaan joku mysteerilaasti, jota oli tilannut Saksasta... Eli reikään tietty muuraan sen irronneen kiven palasen ja paikkalaastilla tasoittelut. Nyt on vaan noi aineet vähän hukassa... Nooh, kokeillaan jotain, jos palaa koko mökki ranetuksen jäljiltä, niin saadaan vakuutuksista uus takkoineen päivineen
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Tulisijan korjauslaasti
Kolmisen vuotta sitten fiksailin omia vajaa satavuotiaita kakluuneja tekemällä seoksen muurauslaastista ja tulenkestävästä valumassasta. Löysin ohjeen jostain perinnerakentamisen ohjesivustolta mutten kykene muistamaan mistä. Joka tapauksessa, toimi erittäin hienosti ja korjaukset ovat kestäneet mainiosti. Asuttavana vanha kansakoulu jota lämmitetään pääasiassa noilla kakluuneilla, joten käyttö on runsasta.
Homma toimi muistaakseni niin, että ensin tehtiin löysä velli muurauslaastista ja sitten otettiin muutama desi toiseen astiaan johon sekoitettiin hieman tuota valumassaa. Nämä alkaa reagoida toisiinsa kemiallisesti ja muutama minuutti oli työstö aikaa tuolla satsilla ennen kuin se kovettui liikaa.
Pohjatyöt luonnollisesti tehtävä huolella; putsaus, irtonaiset varovasti pois, isompiin täyttöihin tartuntoja ja pintojen kostuttelu ennen massan käyttämistä. Suihkepullolla taisin pitää massaa kosteana parin tunnin (?) ajan jottei kuivu liian nopeasti.
Ihan perusremppataidoilla tehtävää puuhaa ja kuten todettua, erittäin hyvä lopputulos. Tulenkestävä valumassa muistaakseni tarkoitettu varsinaisesti leivinuunien tulipesän kansien tekoon.
Homma toimi muistaakseni niin, että ensin tehtiin löysä velli muurauslaastista ja sitten otettiin muutama desi toiseen astiaan johon sekoitettiin hieman tuota valumassaa. Nämä alkaa reagoida toisiinsa kemiallisesti ja muutama minuutti oli työstö aikaa tuolla satsilla ennen kuin se kovettui liikaa.
Pohjatyöt luonnollisesti tehtävä huolella; putsaus, irtonaiset varovasti pois, isompiin täyttöihin tartuntoja ja pintojen kostuttelu ennen massan käyttämistä. Suihkepullolla taisin pitää massaa kosteana parin tunnin (?) ajan jottei kuivu liian nopeasti.
Ihan perusremppataidoilla tehtävää puuhaa ja kuten todettua, erittäin hyvä lopputulos. Tulenkestävä valumassa muistaakseni tarkoitettu varsinaisesti leivinuunien tulipesän kansien tekoon.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Tulisijan korjauslaasti
OK, eli tulenkestävän valumassan ja tulenkestävän laastin sekoituksella. Toihan vois olla kokeilemisen arvoinen juttu.
Sen verran katselin tota Weberin valumassaa, että sillä itsellään minimi valun paksuun 50mm, joten sellaisenaan ei sopisi paikkailuihin, mutta tosiaan sotkettuna laastin kanssa vois toimiakkin. Kiitoksia vinkistä, pitääpä kokeilla lähipäivinä.
Sen verran katselin tota Weberin valumassaa, että sillä itsellään minimi valun paksuun 50mm, joten sellaisenaan ei sopisi paikkailuihin, mutta tosiaan sotkettuna laastin kanssa vois toimiakkin. Kiitoksia vinkistä, pitääpä kokeilla lähipäivinä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Tulisijan korjauslaasti
Muurauslaasti taisi olla ihan 100/600 laatua.
edit: samalla hetkellä kun lähetin viestin tuli jostain alitajunnasta se alkuperäisen ohjeen sijaintikin mieleen –> https://www.metsankylannavetta.fi/kysym ... aan-voi-t/
edit: samalla hetkellä kun lähetin viestin tuli jostain alitajunnasta se alkuperäisen ohjeen sijaintikin mieleen –> https://www.metsankylannavetta.fi/kysym ... aan-voi-t/
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Tulisijan korjauslaasti
^Samanlaisen ohjeen luin jokin aika sitten alan julkaisusta, ja mietin aiemmin miten sen saisin tänne skannattua.
Ihan keskiverron pönttö(uuni)pään tehtävissä oleva homma.
Ihan keskiverron pönttö(uuni)pään tehtävissä oleva homma.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Tulisijan korjauslaasti
Noni, nyt tulee jo liiankin hyvää vinkkiä. Suuret kiitokset!
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Tulisijan korjauslaasti
Etäpäivän kaffepaussilla aloin putsailemaan tota uunin tulisijaa. Sieltähän löytyikin iloista ylläriä jonkun edellisen omistajan jäljiltä. Rei'än ympäriltä mureni vielä vähän tiiltä ja sitten löytyikin laastin alta jotain palovillaranetuspaikkauksia Ei olis varmaan kovin hyvin korjausmassa tarttunut villaan. Revin villanpalat ja loput irtonaiset tiilenpalat pois ja nyt siinä on suht nätti puolen tiilin mentävä aukko. Eli pitänee hommata yks kpl palotiiliä, muotoilla & muurata siitä korjauspala ja sitten tasoitella loput lohkeamat korjausmassalla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Tulisijan korjauslaasti
ML-5 ja tulenkestävä valumassan kombo on aika hyvä, ainakin hormien paikkaukset kiukaiden ym yläpuolella sillä kestää.
Muista sitten kastella pari päivää etukäteen tuota paikkakohtaa, rutikuivat vanhan kivet imaisee korjauspaikan niin kuivaksi sekunnissa ettei se yritäkkään tarttua, voi myös suihkepullolla jälkikastella päivän pari.
Muista sitten kastella pari päivää etukäteen tuota paikkakohtaa, rutikuivat vanhan kivet imaisee korjauspaikan niin kuivaksi sekunnissa ettei se yritäkkään tarttua, voi myös suihkepullolla jälkikastella päivän pari.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Tulisijan korjauslaasti
Tänään ehti työstämään tätäkin hommaa.
Tuosta siis lähdettiin:
https://photos.app.goo.gl/T9UmA3bsWLJtrZTx6
Siinä siis vaalealla näkyvän laastin alla oli kivenpalasia ja palovillaa...yks kivenpalanen oli tippunut, josta siis se pikkuinen reikä sittten tuli. Tommoiseksi laajeni, kun poistelin villat ja tiilenpalaset.
Paippisten sekatavarakaupasta sain ilmaiseksi yhden tulitiilen, jonka rälläkän kivilaikalla muotoilin reikään about sopivaksi.
Näillä myrkyillä sitten muuraamaan tiilenpalasta:
https://photos.app.goo.gl/Vnw1dFtVbhs4h4uV9
Ensin sivelin tiilenpalasen reunoihin ohuelti tota sekotemassaa, tiili paikalleen ja sitten vielä tungin saumoihin ohuella tikulla lisää massaa ja tämmöinen siitä tuli:
https://photos.app.goo.gl/bDTMhGtN8t78LscG6
Kaljahammasta alkoi kutittaa sen verran, että tasoittelen loput rosot huomenna. Todella helppoa hommaa, kun hetken mietti, miten "prosessin" sai toimimaan.
Tuosta siis lähdettiin:
https://photos.app.goo.gl/T9UmA3bsWLJtrZTx6
Siinä siis vaalealla näkyvän laastin alla oli kivenpalasia ja palovillaa...yks kivenpalanen oli tippunut, josta siis se pikkuinen reikä sittten tuli. Tommoiseksi laajeni, kun poistelin villat ja tiilenpalaset.
Paippisten sekatavarakaupasta sain ilmaiseksi yhden tulitiilen, jonka rälläkän kivilaikalla muotoilin reikään about sopivaksi.
Näillä myrkyillä sitten muuraamaan tiilenpalasta:
https://photos.app.goo.gl/Vnw1dFtVbhs4h4uV9
Ensin sivelin tiilenpalasen reunoihin ohuelti tota sekotemassaa, tiili paikalleen ja sitten vielä tungin saumoihin ohuella tikulla lisää massaa ja tämmöinen siitä tuli:
https://photos.app.goo.gl/bDTMhGtN8t78LscG6
Kaljahammasta alkoi kutittaa sen verran, että tasoittelen loput rosot huomenna. Todella helppoa hommaa, kun hetken mietti, miten "prosessin" sai toimimaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Tulisijan korjauslaasti
Näkyy olevan lalli-kiviä ja aika rosoisia mutta onhan uunilla sitten ikääkin. Kuivan näköinen on eli muista kastella tai poksahtaa paikka laasteineen kokonaisena irti, se on TÄRKEÄÄ.
Iveco 50C14 -05
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
Dacia Duster -18 4x4
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Honda HR-V -99
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Tulisijan korjauslaasti
Juu, kasteltu on aktiivisesti. Tämmönen siitä tuli:
https://photos.app.goo.gl/eMCaATQTMAtngKWcA
Kattoo sitten miten kestää kunhan tuo kuivuu ja pääsee pitelemään taas tulia pesässä.
https://photos.app.goo.gl/eMCaATQTMAtngKWcA
Kattoo sitten miten kestää kunhan tuo kuivuu ja pääsee pitelemään taas tulia pesässä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Tulisijan korjauslaasti
oliko tuo niinkuin takaseinässä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,