Halveksittu Saab 90 - miksi ?????

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

90 varustelun puute

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Itse omistan 90:n vuodelta 86. On vähän ajettu ja hyvässä kunnossa. Mutta tuo vaatimattomuus auton varustelussa ja konetehossa alkoi vaivaamaan. Auton muodoista pidän ja minusta tuntui että jotain olisi tehtävä "karvalakkimaisuudelle". Tosin vain siten että kaikki mitä laitan on alkuperäisosia ja alkuperäisyyden hengessä.

Ensiksi laitatin verhoomolla teetetyt istuin ja niskatukien päälliset. Sitten hommasin niskatuet takapenkille (niille päälliset olivat jo). Tuli omasta mielestä komea sisusta 90:iin. Seuraavaksi kävin kiertelemässä romuttamoilla 99:n ja 900:n raatoja kaivellen, toivoin löytäväni jotain kivaa alkuperäistä lisävarustetta jonka voisi siirtää omaani. Jotain sentään löytyi alkuperäinen keskikonsoliin tuleva lisämittaristo (öljynpaine/taloudellisuus). Nyt siis alkoi sisusta näyttää jo omaan silmään todella hyvälle.

Moottori alkoi tuntumaan "varustellusta" :) ohjaamosta käsin ohittaessa laiskan pulskealta. Jotain piti tehdä ja tuplakaasarit tulivat ensimmäisenä mieleen, sellaiset hommasinkin. Olivat vain niin huonossa kunnossa että niiden peruskorjaus tuli yhtä kalliiksi kuin k-jetronic "sarjan" ostaminen 900i:stä. Ostimpa siis k-jetronicin ja laittelin sen kesä aikana, samassa tuli myös laitettua peltipakosarja ja uusi og900 turbon putkistokin. Ei jää enää jalkoihin.

Ulkonäköön tuli tehtyä vain lieviä muutoksia, etuspoilerin kävin ostamassa 90:n oma sekin ja sen maalasin korinväriseksi. Vanteiksi ostin US-turbot. Näyttää hyvälle ja alkuperäiselle.

Nyt talven aikaansaannoksella ajelleena ja joka päivä sitä katselleena voi vain todeta, että kyllä kannatti. Aivan kuin omistaisi jonkin "erikoisemman" alkuperäis version 90:stä. :) Naapurin 90, hieno sekin tosin mutta näyttää vähän arkisemmalta 8)

Vielä kun ensi kesänä saisi bilsteinit ja keskuslukon...
#1890
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Olispa mukava nähdä kuvia autostasi :)
# 419 Vesa Pohjalainen
multivalve
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
Paikkakunta: OULU

Re: Halveksittu Saab 90 - miksi ?????

Viesti Kirjoittaja multivalve »

:!:
Viimeksi muokannut multivalve, To Joulu 07, 2006 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: Halveksittu Saab 90 - miksi ?????

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

multivalve kirjoitti:
Vesa Pohjalainen kirjoitti:Jotenkin tuosta noopasta on tullut uusi päähänpinttymä minulle. JAina vaan ihmetyttää mallin aliarvostus ja suoranainen halveksunta, jota se saa suotta osakseen.

Tiesittekö muuten, että Saabin mallistossa vain Sonettia on tehty vähemmän kuin 90:ä. Ysiataa yli 900.000 kpl, 99 lähes 600.000 kpl. Kajakkeja noin 550.000 kpl 95:a 110.000 kpl. mutta nooppia vain 25.000 kpl. Sonetteja noin 10200 kpl. Minulla on pihassa odottelemassa hieno klassikko Saab 99 GL -76. Niitä tehtiin kuitenkin lähes 73.000 kpl eli kolminkertaisesti koko nooppa tuotannon ja yhtenä vuotena !!!!!

Onkohan niin, että meillä on nooppamarkkinoilla liian hyvät oltavat ja sitä, mitä on, ei huomata. Myönnän, onhan se todella arkinen ja karu auto, mutta jännä juttu kuitenkin. Vielä koittaa noopallekin päivänpaiste. :)

Kaukaa viisas ken sellaisen taltioi nyt.
no no!...99 Turbo Sedan- mallin valmistusmäärä arviot pyörivät tuolla 3000-4000 korvilla yhteensä Suomessa ja Ruotsissa tehdyt,ja tuossa jokin aika sitten oli täälläkin puhetta 99 Turbo Finlandiasta joita on tehty 13kpl edustuskäyttöön, joten pikkuisen viereen meni tuo yllä oleva arvio että vain Sonettia ois tehty vähemmän kuin 90:stä...
Ovat kuitenkin 99:n eri malleja. En eritellytkään niitä sillä tavoin.
On tiettävästi tehty yksi 99 avokin tehtaan toimesta ja V8 9000 CD
Yksi kappale limusiinesatkuja taitaa olla jne. Luultavasti eka vuosikerran emssejäkin on tehty vähemmän, mutta puhuinkin koko mallisarjasta, sellaiseksi kai 90.n voi ottaa ? :wink:

Silti tarkastellaanpa asiaa miten tahansa, niin suhteellisen vähänhän loppujen lopuksi on nooppia kuitenkin tehty, sitä ei voi kiistää. En niistä tehnytkään mitään ylimaallista autoa, vaan ihan vaan muistutin, mikä tilanne on, että todellista karvalakkimalliakin on voitu tehdä melkoisen vähän. Sillehän ei tietenkään tarvitse mitään painao pistää, kunhan vaan totesin. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Itselläni tuo 90-fanaattisuus on myös edennyt aika pahaan vaiheeseen. Toinen 90 odottelee kesää lämpimässä tallissa Hämeenlinnassa ja toinen on alla talvisin. Molemmat vuosimallia -87 kuten allekirjoituksesta huomaa.
Kolmas noppa on (ehkä) kohta pihassa mutta se on lähina VA-statuksella.
Erittäin hyviä autoja kaikinpuolin! Karuja mutta yksinkertaisia. Tarkoituksena on ollut pitää molemmat autot aivan alkuperäisenä, mutta talvinoppaan ostin ja vaihdoin kyllä 900:sen penkit. Punaiset "Brick" kuviolliset ja takana on niskatuet... :oops:

Ehkä tulevaisuudessa olisi tarkoitus ainakin toinen noppa museokatsastaa, eli kitin värinen, mutta siihen on vielä monta vuotta.

Katoava malli tuo 90:nen. Vuoden 2002 lopulla niitä oli rekisterissä vielä yli 5800, ja vuoden 2004 lopulla 4118 (tilasin viime viikolla AKE:lta tiedot).
Eli kovin on kato käynyt. Vielä on Nettiautossa noppia myynnissä, mutta kuinka kauan?
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mun mielestä 90:stä ei arvosteta ku sitä ei voi turbottaa. :twisted:
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Passi kirjoitti:Mun mielestä 90:stä ei arvosteta ku sitä ei voi turbottaa. :twisted:
Joo, se onkin juuri se asia, jonka mukaan Saab -arvostus menee, myös harratuspiireissä. Vai onko?......
# 419 Vesa Pohjalainen
Cyrus
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Helmi 04, 2005 12:19
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Cyrus »

Itselläni ei ollut tietoa että 90 on noinkin harvinainen, hyvä että sattui tielleni samoin kuin tämä nettipalsta. Tiedä vaikka seuraavakin Saabini on 90 kun noita vielä kuitenkin löytyy, tiedä sitten milloin on jo myöhäistä... Käyttöautona toimii ja tehotkin riittää minulle vallan mainiosti vakionakin.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Cyrus kirjoitti:Itselläni ei ollut tietoa että 90 on noinkin harvinainen, hyvä että sattui tielleni samoin kuin tämä nettipalsta. Tiedä vaikka seuraavakin Saabini on 90 kun noita vielä kuitenkin löytyy, tiedä sitten milloin on jo myöhäistä... Käyttöautona toimii ja tehotkin riittää minulle vallan mainiosti vakionakin.
Siis Suomessa se EI ole harvinainen, mutta maailmanlaajuisesti kyllä, jopa Euroopan tasollakin.

Kummallisen näköinen karu perheen perusauto ilman pieniintäkään luksusta. Toisaalta ymmärtää hyvin sen vähäisen kiinnostavuuden. Ei edes erilaisia malliversioita, no sentään pääsi valkkaamaan värin ja vaihteiden määrän :wink:
# 419 Vesa Pohjalainen
MikkoA
"Viggen"
Viestit: 671
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 14:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MikkoA »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:
Cyrus kirjoitti:Itselläni ei ollut tietoa että 90 on noinkin harvinainen, hyvä että sattui tielleni samoin kuin tämä nettipalsta. Tiedä vaikka seuraavakin Saabini on 90 kun noita vielä kuitenkin löytyy, tiedä sitten milloin on jo myöhäistä... Käyttöautona toimii ja tehotkin riittää minulle vallan mainiosti vakionakin.

Kummallisen näköinen karu perheen perusauto ilman pieniintäkään luksusta. Toisaalta ymmärtää hyvin sen vähäisen kiinnostavuuden. Ei edes erilaisia malliversioita, no sentään pääsi valkkaamaan värin ja vaihteiden määrän :wink:
Niin ja saihan siihen erään lisävarusteenkin aikoinaan! Kattoluukun! :lol:

Nyt kipin kapin 90:t talteen! Vaikka olisi vähän huonompikuntoinenkin niin kyllä sitä korjata osaa. Jopa meikäläisen tasoinen heppu. :wink:
#988
Audi Q5 -18
Suzuki Vitara Boosterjet -17
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

MikkoA kirjoitti:
Niin ja saihan siihen erään lisävarusteenkin aikoinaan! Kattoluukun! :lol:
Totta puhut ja jos sattuu olemaan vielä luukullinen ja metallipunainen, niin sellaista ei edes pitäisi olla Suomessa. Musta väri on myös hyvin harvinainen kuin myös tummasininen
# 419 Vesa Pohjalainen
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Onhan tuo Noppa aika arkinen auto.
Tuo karvalakkisuus tosin kiehtoo joitakin.

Kerran oli GTI Lehden myyntipalstoilla oikein viimesen päälle laitettu 90.
Metallinsininen, Aero vanteet, madallettu, kirkkaat vilkut, Airfow korisarjat, 900 pronssiset sävylasit...Oli kyllä Sporttisen näköinen 8)
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Siis miksei se saabbi kelpaa ilman turboa? Tähän törmää jatkuvasti..

Harrasteauto on harrasteauto. Ja vaikka olis käyttöautokin (kuten minulla) niin se kelpaa ihan hyvin ilman turboakin. Mutta minähän olenkin vaan tämmöinen "karvalakki OG-fani". :oops:

Kukin tavallaan: toisille se T on tärkeä, toisille jokin muu ominaisuus autossa.

Vieläkin harmittaa kun tuli myytyä vanha ysikymppi aikoinaan pois.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tuo on kyllä tyypillistä.

"Eihän Saab ole auto ilman Turboa" ja tuohon tyyliin kuulee lähes päivittäin.

Kyllä Saab 900 on ruiskunakin todella menevä laite.
Ainakin vääntöä löytyy ja hyvin kulkee.
Mukava ajaa kun lähtee jo pienilläkin kierroksilla.
Noita Japsi autoja saa loppuun asti polkea että ne johonkin lähtee, kun niissä raukoissa ei ole vääntöä :wink:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Ei meikäläisellä kysyntä ja tarjonta kohtaa.
Turbo on, mutta auto on Volvo ja kone diesel :)

Saabeissa ei ole ollut koskaan turbollista peliä.
Elikkäs kuulun myös ryhmään karvalakkisaabistit

Pitää ajatella postitiivisesti, jos kaikilla olisi turbo, eihän ne silloin erottuisi mitenkään, eli meitäkin pitää olla, joilla ei ole :lol:
# 419 Vesa Pohjalainen
Vastaa Viestiin