Vaatimustenmukaisuustodistus tuontiautolle?
ja että potuttaa
Eli projekti karahti tuohon vaatimuksenmukaisuustodistukseen . Eli sen äänipuoleen, päästöistä tuossa todistuksessa kyllä oli maininta. Eli ysitonnisen eka katsastus päättyi tylysti tuomioon "hylätty". Eipä tullut tarkemmin silmäiltyä tuota tekstiä, ja oletus että pelkkä ko. todistuksen olemassaolo riittäisi oli siis väärä. Ja että potuttaa. Tuntuu aivan pelkältä kiusanteolta eikä miltään muulta. Nyt sitten odota monta viikkoa että löydät sen todistuksen jostain... Saksasta kuullemma saa sen ehkä halvimmalla (pari isoa firmaa, nimet???) , ja kait SAABin Suomen maahantuojalta helpoimmalla. Keinotekoinen kaupan este tämäkin, tekisi mieli valittaa niin pitkälle kuin vähänkin mahdollista. Pitää nyt miettiä jatkotoimia, harmittaa vain, että taas palaa aikaa ja rahaa aivan joutavaan.
Mulle sanottiin että sen tarvitsee vasta vm 1997 autoon, vanhemmissa riittää alkuperäisen rekisteriotteen tiedot päästöistä.
Sitäpaitsi saabeissahan on ne EC-hyväksynnät merkitty sinne konehuoneeseen erilliselle tarralle, sieltä löytyy tarvittavat tiedot ja paljon muutakin, inssi nappaa digikameralla kuvan siitä ja sen pitää riittää. Uudemmissahan on se jokin euro-hyväksyntätunnus siinä tyyppikilvessä, kun sen syöttävät koneelle niin näkevät kaikki hyväksynnät.
Kannattaa aina käyttää autoa inssillä nähtävänä ennen katsastuksen aloittamista, jotkut asemat ovat niin aataminaikuisia etteivät tiedä noista jutuista mitään vaan vaativat sen typerän todistuksen.
Sitäpaitsi saabeissahan on ne EC-hyväksynnät merkitty sinne konehuoneeseen erilliselle tarralle, sieltä löytyy tarvittavat tiedot ja paljon muutakin, inssi nappaa digikameralla kuvan siitä ja sen pitää riittää. Uudemmissahan on se jokin euro-hyväksyntätunnus siinä tyyppikilvessä, kun sen syöttävät koneelle niin näkevät kaikki hyväksynnät.
Kannattaa aina käyttää autoa inssillä nähtävänä ennen katsastuksen aloittamista, jotkut asemat ovat niin aataminaikuisia etteivät tiedä noista jutuista mitään vaan vaativat sen typerän todistuksen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
"Mulle sanottiin että sen tarvitsee vasta vm 1997 autoon, vanhemmissa riittää alkuperäisen rekisteriotteen tiedot päästöistä. "
Jaahas, onpas tosiaan taas kirjavaa näkemystä insseillä.
"Sitäpaitsi saabeissahan on ne EC-hyväksynnät merkitty sinne konehuoneeseen erilliselle tarralle"
Joo se tarra oli kyllä, mutta siitä siis puuttui nuo äänijutut kokonaan. Päästöistä kyllä löytyi riittävät datat. Pitää viikonloppuna miettiä, ketä asialla alkaa kiusaamaan. Kukas taho vastaakaan katsastusasemien toimista? Vai kuuluiskohan tämä ehkä jotenkin autorekisterikeskukselle...
Jaahas, onpas tosiaan taas kirjavaa näkemystä insseillä.
"Sitäpaitsi saabeissahan on ne EC-hyväksynnät merkitty sinne konehuoneeseen erilliselle tarralle"
Joo se tarra oli kyllä, mutta siitä siis puuttui nuo äänijutut kokonaan. Päästöistä kyllä löytyi riittävät datat. Pitää viikonloppuna miettiä, ketä asialla alkaa kiusaamaan. Kukas taho vastaakaan katsastusasemien toimista? Vai kuuluiskohan tämä ehkä jotenkin autorekisterikeskukselle...
mutta??
Oliko sinulla kyseessä päästöt vaiko nämä äänijutut? Siis kun äänistä ei ole minulla mitään merkintää, eli eipä taida kannattaa toivoa liikoja(?) Kuinkahan monta muuta tuontiautoa on hylätty tämän asian takia...
Sitäpaitsi hieman hassulta tuntuu kun auto on viikko sitten katsastettu Ruotsissa ja nyt sama rumba täällä... no tämän kyllä jotenkin vielä käsitän, vaikka hieman kummalta sekin tuntuu. Siis ettei saada yhteneviä standardeja näihin asioihin. Esim. ruotsalaisten rekisteriotteet voivat olla aika puutteellisia.... mutta äkkiäkös ne käytännöt yhtenäistäisi.
Sitäpaitsi hieman hassulta tuntuu kun auto on viikko sitten katsastettu Ruotsissa ja nyt sama rumba täällä... no tämän kyllä jotenkin vielä käsitän, vaikka hieman kummalta sekin tuntuu. Siis ettei saada yhteneviä standardeja näihin asioihin. Esim. ruotsalaisten rekisteriotteet voivat olla aika puutteellisia.... mutta äkkiäkös ne käytännöt yhtenäistäisi.
Eikös ne melutasot sisälly siihen "ympäristötasoon", jonka tarra ilmoittaa auton täyttävän. Minulla ainakin ('91 auto) oli kaikki tarvittava tieto siinä tarrassa. Siinähän lukee että täyttää ympäristövaatimukset A12.
Koko tuo melutasojuttu on kyllä mielestäni naurettavaa pelleilyä.. Todellista virkamiesten pätemistä.
Koko tuo melutasojuttu on kyllä mielestäni naurettavaa pelleilyä.. Todellista virkamiesten pätemistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tais olla -96 ja jokin kuukausi kun sen jälkeen valmistetuille tuo piti olla kun sitä kysyin konttorilta. Aiemipiin ei tarvinnut. Tuohon mun en sitä tarvinnut.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Juu ei tarvitse vm 1996- eteenpäin mikäli on tyyppikilvessä tuo E-stanssaus, sen on pakko riittää siitä eteenpäin, tai sit katsastusmies ei osaa hommiaan. Tuota 1996 vanhempiin ei tartvitse todistusta, ja sitäpaitsi päästöistä täytyy löytyä merkintä sieltä tarrasta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
niin miksi siis?
"Mulle sanottiin että sen tarvitsee vasta vm 1997 autoon, vanhemmissa riittää alkuperäisen rekisteriotteen tiedot päästöistä. "
Ööh, muistaakseni katsastusmies sanoi, ettei tällä autolla rekisteriotteessa ole merkintää tästä asiasta eli melusta, ei kait pitäisikään olla? Pitää tarkastaa hetikohta tuokin. Mutta kyllä se sitä oli tutkivinaan
"Tuota 1996 vanhempiin ei tarvitse todistusta, ja sitäpaitsi päästöistä täytyy löytyä merkintä sieltä tarrasta."
Niin miksi tuota vanhempiin ei tarvitsisi todistusta? Ja miten sen todistaisin jos menee tivaamiseksi konttorilla? Eritoten jurpii, koska siis päästöissä ei ollut ongelmaa, vaan siinä melutason todistamisessa josta katsastumiehen mukaan ei löydy merkintää. Eli päästöt näkyivät siitä vaatimuksenmukaisuustarrasta ... jossa siis otsikko:
"Information om avgaskontroll"
ja alin kohta herätti kuitenkin toiveeni: " Fordonet överensstammer med kraven i naturvårdsverkets bestämmelser A14 - regulation, för miljöklass C2".
Eli osaako joku sanoa, viittaako tuo kuitenkin ei euroalueen, vaan johonkin Ruotsin lainsäädäntöön, jolla ei katsastuksessa ole sitten mitään virkaa? Ja sitäpaitsi ko. lausuma saattaa edelleen viitata pakokaasupuoleen.
Tietääkö joku noista pykälistä (A14, C2)? On kait myöhemmin kaiveltava ne esiin ellei kukaan tiedä. Siis oisko pohjalla kuitenkin jotkut ylikansalliset (EU) säädökset?
Niin mikähän se edellisen lapun yläpuolla ollut lappu lienee ... siinä oli otsikkona "SAAB 9000 M94" ja alla pitkähkö luettelo tyyliin:
45x50 - 01050 .... mutta eipä taida kuitenkaan tähän auttaa...
Ööh, muistaakseni katsastusmies sanoi, ettei tällä autolla rekisteriotteessa ole merkintää tästä asiasta eli melusta, ei kait pitäisikään olla? Pitää tarkastaa hetikohta tuokin. Mutta kyllä se sitä oli tutkivinaan
"Tuota 1996 vanhempiin ei tarvitse todistusta, ja sitäpaitsi päästöistä täytyy löytyä merkintä sieltä tarrasta."
Niin miksi tuota vanhempiin ei tarvitsisi todistusta? Ja miten sen todistaisin jos menee tivaamiseksi konttorilla? Eritoten jurpii, koska siis päästöissä ei ollut ongelmaa, vaan siinä melutason todistamisessa josta katsastumiehen mukaan ei löydy merkintää. Eli päästöt näkyivät siitä vaatimuksenmukaisuustarrasta ... jossa siis otsikko:
"Information om avgaskontroll"
ja alin kohta herätti kuitenkin toiveeni: " Fordonet överensstammer med kraven i naturvårdsverkets bestämmelser A14 - regulation, för miljöklass C2".
Eli osaako joku sanoa, viittaako tuo kuitenkin ei euroalueen, vaan johonkin Ruotsin lainsäädäntöön, jolla ei katsastuksessa ole sitten mitään virkaa? Ja sitäpaitsi ko. lausuma saattaa edelleen viitata pakokaasupuoleen.
Tietääkö joku noista pykälistä (A14, C2)? On kait myöhemmin kaiveltava ne esiin ellei kukaan tiedä. Siis oisko pohjalla kuitenkin jotkut ylikansalliset (EU) säädökset?
Niin mikähän se edellisen lapun yläpuolla ollut lappu lienee ... siinä oli otsikkona "SAAB 9000 M94" ja alla pitkähkö luettelo tyyliin:
45x50 - 01050 .... mutta eipä taida kuitenkaan tähän auttaa...
täsmennys
"siis päästöissä ei ollut ongelmaa, vaan siinä melutason todistamisessa"
Niin päästöjähän ne melupäästötkin ovat.
Tuli jo vastaan netistä, ettei tarvitsisi 1994 loppuun menessä rekisteröidyille ko. todistusta, pitää vaan etsiä vielä peruste. Mutta kaikki kommentit tai tiedonjyväset ovat edelleen tietysti tervetulleita.
Niin päästöjähän ne melupäästötkin ovat.
Tuli jo vastaan netistä, ettei tarvitsisi 1994 loppuun menessä rekisteröidyille ko. todistusta, pitää vaan etsiä vielä peruste. Mutta kaikki kommentit tai tiedonjyväset ovat edelleen tietysti tervetulleita.
Viimeksi muokannut gis, La Maalis 05, 2005 11:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niin...
Ottia tuota, mitäpä se auttaa että minä uskon kun katsastusmies ei usko? Tosin jo nyt esille tulleen perusteella alan kokoamaan A4 - kasaa, eli jos lyö eteen selvät pykälät (kunhan löytää ne ensin) niin ehkä menee perille... taidanpa kysäistä maanantaina lisädataa katsastuspaikkojen vastuulliselta (AKE kait?). Nimittäin näyttää jo selvältä että eri katsastuasemilla on asiassa eri käytännöt jo lähtökohtaisesti puhumattakaan eri vuosiluokkien mahdollisista eroista.
Ne pykälät ovat tulkinnanvaraisia, ei ole vieläkään selkeää käytäntöä olemassa, kannattaa tosiaan näyttää autoa ensin, ja korjaus tuohon äskeiseen viestiini: missään saabissa sitä todistusta ei pitäisi tarvita, ainakaan minä en ole sitä tarvinnut yhdessäkään tuontisaabissani. Kannattaa valita pätevä katsastusasema.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98