Eiköhän tuota joku ole testannut, kun spedekin tarjoaa tällaista pakettia TTIDiin -> https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab ... -ttid.html
Muistaakseni tuostakin castrolista puuttuu joku speksi, dexos2 tai GM-LL.
Sinänsä täällä on aina haettu edullista rasvaa ja tuota Castrolia en ole itse ainakaan kovin halavalla mistään löytänyt...
Eski
Kannattaa muistaa, että vaikka tietty laatuluokitus, esim. nuo dexos2 tai gm-joku ll puuttuisivat, moni muu luokitus täyttää tai ylittää nämä.
Vielä pitää sen verran kommentoida tätä moottoriöljykeskustelua ettei se mene aina ihan putkeen ammattilaisillakaan. Reilu viikko sitten ajattelin teettää täällä Lappeenrannassa, paikallisessa "speedshopissa" pikaisen öljynvaihdon ennen reissua. Noh öljyt ja suodatin vaihdettiin ja paikallinen saabbeihin erikoistunut yrittäjä oli varmistanut Orio Finlandilta mikä on nykyään öljysuositus tuplaturboon. Vastaus oli kuulemma ollut Mobil FS 0W-40! https://www.mobil1.fi/moottorioeljyt/fs ... ukset#tabs
Noh minä tietenkin kyseenalaistin koko homman, koska se ei ole Mobilin nettisivujen mukaan tarkoitettu hiukkassuodatin autoille. Laitoin sähköpostia Orion Gröönroosille kysyäkseni, miten he voivat suositella öljyä, mikä ei ole tarkoitettu hiukkassuodattimella varustetuille autoille. Alkoi mielenkiintoinen sähköpostikeskustelu etenkin Orion ja öljyn vaihtajan välillä, minun laittaessa välikommentteja. Aikaa kului päivä pari eikä kumpikaan ottanut vastuuta öljysuosituksesta. En kuitenkaan viitsinyt lähteä reissuun "väärillä" öljyillä ja vaihdatin nyrkkipajassa oikeat tai ainakin oikeammat öljyt. Jouduin siis maksumieheksi kahteen öljyn vaihtoon, koska ammattilaiset eivät osaa keskustella asioista niiden oikeilla nimillä. Orio olisi maksanut tämän nyrkkipajan öljynvaihtolaskun ellen olisi sitä jo hoitanut, mutta ei kuitenkaan sitä alkuperäistä, joka aiheutti koko sähläyksen. Oli muuten aika kallis orkkissuodatin 46€. Voiko pitää paikkansa?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
ex.2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Alkuperäisosien hinnan voi tarkistaa Orion portaalista, TTiD suodatin maksaa merkkiliikkeen tiskillä noin 30e: https://portal.orio.com
Hintoihin siis tarttee lisätä ALV ja muuttaa euroiksi. Tuolla puhutaan suositushinnasta, mutta ainakin tähän asti hinta on ollut marmorilla tasan tuo.
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Hmm, olisiko kuitenkin niin että portaali näyttää myös muiden konevaihtoehtojen tuotteita? Ei löydy tarvittavia hyväksyntiä tuosta öljystä, sen sijaan New Life 0W40:ssä on GM-LL-A-025 / B-025 -hyväksyntä. Virheellinen suositus voisi olla tuolta lähtöisin...
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Vaikea sanoa, mutta oman auton tiedoilla tein haun. Sen sijaan Mobilin sivuilla sanotaan selvällä suomen kielellä ettei sovellu hiukkassuodattimella varustettuihin diesel autoihin.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
ex.2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Aika metka juttu, että Mobilin öljyvalitsin ilmoittaa TTiD:n öljysuositusta kysyttäessä nyt näin: Valitettavasti emme löytäneet hakuasi vastaavia tuotteita. Ota yhteyttä tekniseen tukipalveluumme 0800 114 181 suosituksen saamiseksi. Aikaisemmin Mobil antoi selkeän suosituksen, joka oli ESP 0W-40 -> https://lubes.mobil.com/Finland-Finnish ... -0w40.aspx
Aikaisemmin 0W-40 NewLife oli myös Saabin suositusten mukainen, kun sillä oli GM-LL-suositukset, mutta tällä uudella FS:llä ei niitä ole. NewLife sopi myös DPF-dieselille, joten samaa rasvaa nuo eivät taatusti ole... Onkohan Oriolla nyt jäänyt tämä Mobilin öljyuudistus huomioimatta ja vanhan NewLifen tilalle otettu sujuvasti FS. Webshopissakin on edelleen tarjolla NewLifeä (Recommended for engine A19DTR, Z19DTR. GM-LL-A-025; GM-LL-B-025 quality) -> https://webshop-fi.saabparts.com/9-3-ge ... il-0w40-5l
Ajattelin ihan samaa itsekkin ja laitoinkin jo eilen viestiä Orion Grönroossille, että korjaavat tiedon sivuilleen, jos kyseessä on epäkelpo tuote Z19DTR koneeseen.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
ex.2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Ai niin tuo luokitus poistuikin New Lifelta, Orion portaali siis ehdottaa kahta väärää öljyä (FS ja New Life) eikä oikeaa (ESP) löydy lainkaan. Jos ei sitten heillä vielä ole varastossa vielä tuota LL-luokiteltua New Lifea...
Oli: OG9-3 2.0t 2003 On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm) Muuta: Kiina TECH2
Tähän TTID-öljysekoiluun liittyen soitin Mobilin tekniseen tukeen, koska sopivaa rasvaa ei löydy mobilin nettisivujen öljysuosituksen kautta. Selvisinkin, että nyt myös tämä 0W-40 ESP on korvattu uudella 0W-40 X3-versiolla, jolla ei enää ole GM-LL -luokitusta, joten se ei täytä saapin vaatimuksia. Paikallisessa varaosamafiassa tuota uutta X3:sta olikin hyllyssä ja hinta rapiat 80e/purkki. Lähimmäksi saabin suosituksia Mobilin tuki tarjosi Mobilin Super3000 5W-40, jolla on GM-LL-B-025, mutta se on 5W-40. Vieläköhän Orio tarjoaa vanhaa 0W-40 FS:ää, joka ei Mobilin mukaan sovi DPF-dieseliin ollenkaan..?
Selvisinkin, että nyt myös tämä 0W-40 ESP on korvattu uudella 0W-40 X3-versiolla, jolla ei enää ole GM-LL -luokitusta, joten se ei täytä saapin vaatimuksia.
Dexos 2 löytyy, kuten Diamond plussastakin. En huolestuisi.