9-3 1.8t 2006 tukehtuu
9-3 1.8t 2006 tukehtuu
Eli auto on 1.8t 9-3 vm -06. Ongelmana on auton tukehtuminen kun lähtee kiihdyttämään matalilta kierroksilta (1000-1500) kaasu pohjassa. Jos kaasupolkimen runttaa suoraan pohjaan auto alkaa tukehtumaan, jos kaasua painaa pikkuhiljaa kohti lattiaa ongelmaa ei esiinny. Auto myös nypyttää hieman tyhjäkäynnillä, sekä veto tuntuu jäävän päälle sekunniksi-kahdeksi jos kiihdytyksestä nostat jalan kaasulta, kuitenkin jos painat samlla kytkimen pohjaan niin kierrokset tippuu samantien.
Auto on viimeisen 2kk aikana antanut erinäisiä vikakoodeja mm. suuttimista, puolista, nokka/kampiakselin asentotunnistimesta. Nyt autossa uudet puolat, sekä käytetty alkuperäinen ecu jossa tuntuisi olevan jonkinmoinen viri softa. Vikakoodeja ei ole esiintynyt enään ecun sekä puolien vaihdon jälkeen, voisiko ecun softassa olla vikaa?
Auto on viimeisen 2kk aikana antanut erinäisiä vikakoodeja mm. suuttimista, puolista, nokka/kampiakselin asentotunnistimesta. Nyt autossa uudet puolat, sekä käytetty alkuperäinen ecu jossa tuntuisi olevan jonkinmoinen viri softa. Vikakoodeja ei ole esiintynyt enään ecun sekä puolien vaihdon jälkeen, voisiko ecun softassa olla vikaa?
Re: 9-3 1.8t 2006 tukehtuu
Ihan ensimmäiseksi.
Onko alkuperäiset puolat?
Tarvikepuolat eivät tässä autossa toimi .
Toiseksi.
Onko polttoainepuolta tutkittu?
Suodatin vaihtoon. Se on auton alla oikean takamatkustajan jalkatilan kohdalla.
Kolmanneksi.
Onko "uusi" ECU autoon sopiva?
Softa voi olla esim. täysin eri suuttimille, mikä nyt autossa on. Ei varmasti toimi
Seuraavaksi ehkä sitten testerin päähän niin näkee mitä siellä tapahtuu. Lähinnä mahdolliset vikakoodit, nouseeko ilmamassa/ahdot, mitä näytää lambda arvot tasakaasulla/kiihdytyksessä jne.
Suoraan ei kannata arpoa, mutta jos puolat (ja myös tulpat) sekä polttoainesuodatin ok, niin sitten vikaa voi olla melkein missä vaan (imuvuoto, katti tukossa, polttoaineen painesäädin.....) eli vaatii selvitystä testerin avulla
Onko alkuperäiset puolat?
Tarvikepuolat eivät tässä autossa toimi .
Toiseksi.
Onko polttoainepuolta tutkittu?
Suodatin vaihtoon. Se on auton alla oikean takamatkustajan jalkatilan kohdalla.
Kolmanneksi.
Onko "uusi" ECU autoon sopiva?
Softa voi olla esim. täysin eri suuttimille, mikä nyt autossa on. Ei varmasti toimi
Seuraavaksi ehkä sitten testerin päähän niin näkee mitä siellä tapahtuu. Lähinnä mahdolliset vikakoodit, nouseeko ilmamassa/ahdot, mitä näytää lambda arvot tasakaasulla/kiihdytyksessä jne.
Suoraan ei kannata arpoa, mutta jos puolat (ja myös tulpat) sekä polttoainesuodatin ok, niin sitten vikaa voi olla melkein missä vaan (imuvuoto, katti tukossa, polttoaineen painesäädin.....) eli vaatii selvitystä testerin avulla
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 1.8t 2006 tukehtuu
Polttoaine puolta ei oo tutkittu. Puolat on tarvikkeet, löytyy myös toiset alkuperäiset. Ecu on ohjelmoitu saab huollossa autoon sopivaksi. Niin ja kaksilla alkuperäisillä puolilla testattu, molemmilla vikakoodia puolista, nyt kiinni olevilla tarvikkeilla ei oo tullut vikakoodeja.
Re: 9-3 1.8t 2006 tukehtuu
Tarvikepuolat heti pois ja alkuperäisiin. Joko vanhoihin tai uusiin.
Vikakoodeja puolista .....
Ilmeisesti nyt ei ole asiaa ajateltu kovinkaan pitkälle
Mikäli sytytyskatkos vikakoodeja on kutakuinkin joka puolasta ja auto käy nyt noin niinkuin on kerrottu, niin vika viitaa mahdollisesti polttoainepuolen ongelmaan. Se aiheuttaa varmasti sytkäkatkoksia, mutta kaikkiin. Yksittäisen sylinterin sytkäkatkos on sitten eri juttu.
Saabhuollosssa ECU ohelmoitu sopivaksi ja aiemmin mainitsit autossa olevan jonkin virisoftan .....
Saabhuollossa ei tietääkseni ohjelmoida kuin vakiosoftia ehkä poislukien Hirch-virisofta.
Ota yhteyttä johonkin lähelläsi vaikuttavaan saabharrastajaan, jolla on Tech2 tai OPCOM. Turhaan viet Saabhuoltoon, jossa arvuuttelevat vikaa.
Vikakoodeja puolista .....
Ilmeisesti nyt ei ole asiaa ajateltu kovinkaan pitkälle
Mikäli sytytyskatkos vikakoodeja on kutakuinkin joka puolasta ja auto käy nyt noin niinkuin on kerrottu, niin vika viitaa mahdollisesti polttoainepuolen ongelmaan. Se aiheuttaa varmasti sytkäkatkoksia, mutta kaikkiin. Yksittäisen sylinterin sytkäkatkos on sitten eri juttu.
Saabhuollosssa ECU ohelmoitu sopivaksi ja aiemmin mainitsit autossa olevan jonkin virisoftan .....
Saabhuollossa ei tietääkseni ohjelmoida kuin vakiosoftia ehkä poislukien Hirch-virisofta.
Ota yhteyttä johonkin lähelläsi vaikuttavaan saabharrastajaan, jolla on Tech2 tai OPCOM. Turhaan viet Saabhuoltoon, jossa arvuuttelevat vikaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: 9-3 1.8t 2006 tukehtuu
Niinno ecu hommaan en osaa sen kummemmin sanoo, auto oli siis tuttavalla edellisen 2kk. Itselle ostin nyt perjantaina. Auto oli ollut tuon ecun vaihdon jälkeen jollain tutulla siellä saappi huollossa kuulema juuri sitä varten että laitetaan ecu autoon sopivaksi. Ripeämmin tuolla liikkuu kuin edellisellä eculla. Tiedä sitten todellisuutta mitä tehty.
Mutta takaisin puoliin, muistaakseni kyllä sanoi että olisi tullut kaikista puolista vikakoodia, eli silloin saattaisi liittyä polttoaineen syöttöön? Tosiaan näillä uusilla tarvike puolilla ei oo tullut mitään vikakoodeja. Muitakaan vikakoodeja ei ole ilmennyt nyt ecun + tarvike puolien vaihdon jälkeen, vaikka oireillut koko ajan. Ecun ja puolien vaihdon jälkeen ajettu nyt 400km ilman vikakoodeja.
Pahoittelut sekavasta kirjoituksesta, kännykällä näpyttelin tänne Ensinmäinen saabi itsellä niin ei vielä juurikaan tietoa näistä vehkeistä, yritetään oppia.
Mutta takaisin puoliin, muistaakseni kyllä sanoi että olisi tullut kaikista puolista vikakoodia, eli silloin saattaisi liittyä polttoaineen syöttöön? Tosiaan näillä uusilla tarvike puolilla ei oo tullut mitään vikakoodeja. Muitakaan vikakoodeja ei ole ilmennyt nyt ecun + tarvike puolien vaihdon jälkeen, vaikka oireillut koko ajan. Ecun ja puolien vaihdon jälkeen ajettu nyt 400km ilman vikakoodeja.
Pahoittelut sekavasta kirjoituksesta, kännykällä näpyttelin tänne Ensinmäinen saabi itsellä niin ei vielä juurikaan tietoa näistä vehkeistä, yritetään oppia.
Re: 9-3 1.8t 2006 tukehtuu
Tosiaan puolat harvemmin hajoaa kaikki neljä kerralla, joten jos ne kaikki antoi vikakoodia, niin todennäköisesti koodien juurisyy on jossain muualla. Varsinkin jos oireet jatkuvat puolienvaihdon jälkeenkin, vaikka ei niistä koodeja enää tulisikaan.
Tech, eSID2 tai OP-Com olis tosiaan parhaat vehkeet katsoa koodit, niin tulee varmemmin kaikki koodit esille oikeilla tarkenteilla.
Tech, eSID2 tai OP-Com olis tosiaan parhaat vehkeet katsoa koodit, niin tulee varmemmin kaikki koodit esille oikeilla tarkenteilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 1.8t 2006 tukehtuu
Missä kunnossa ja minkälaiset tulpat? Jos neljästä puolasta misfire heittänyt koodia niin kannattaa noittenkin osuus ainakin tarkistaa mikäli ei vielä katsottu..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: 9-3 1.8t 2006 tukehtuu
unohdin mainita, tulpat vaihdettu samalla kun nuo puolat.
Re: 9-3 1.8t 2006 tukehtuu
Mutta mitkä tulpat sinne on laitettu? Näissä ongelmia tulee heti jos siellä on väärät tulpat.
Vääriä tulppia ovat kaikki muut paitsi:
NGK BKR7ESC-11 (käy kaikkiin B207 moottoreihin)
NGK PFR6T-10G (B207 vuosimalliin 2007 asti)
NGK PFR6D-10G (B207 vuosimallista 2008 eteenpäin)
Ei mitään muita B207:aan kuin näitä edellä mainittuja. Ei Boschia, Densoa jne...
Vääriä tulppia ovat kaikki muut paitsi:
NGK BKR7ESC-11 (käy kaikkiin B207 moottoreihin)
NGK PFR6T-10G (B207 vuosimalliin 2007 asti)
NGK PFR6D-10G (B207 vuosimallista 2008 eteenpäin)
Ei mitään muita B207:aan kuin näitä edellä mainittuja. Ei Boschia, Densoa jne...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-3 1.8t 2006 tukehtuu
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 9-3 1.8t 2006 tukehtuu
Nyt tuli semmoinen tieto että vikakoodien tuleminen loppui vasta ecun vaihdon jälkeen, joten nykyinen "vika" voisi hyvinkin johtua paikalla olevista tarvike puolista ja mahdollisesti vääristä tulpista. En tiedä mitkä tulpat vaihdettu. Enkä ylipäätään että onko ecu sopeutettu autoon oikein jne. Kokeilen viikonloppuna vaihtaa edellämainitut tulpat sekä laitan alkuperäiset puolat takaisin paikoilleen. Jos nämä ei auta niin ihmetellään enempi.
Ecun sopeuttamisesta sen verran vielä että JOS vaiva nyt mahdollisesti johtuisi siitä niin mitenkä homma toimii kun olen suunnitellut RE85 sarjaa ja saabcomin stage 1 päivitystä. Korjaantuisiko ecu vaiva tuolla päivityksellä vai säätäkö ne siellä vain jotain tiettyjä asetuksia ecusta? Olen aivan amatööri vielä näitten ecu hommien suhteen joten neuvokaa ja kertokaa ihmeessä
Ecun sopeuttamisesta sen verran vielä että JOS vaiva nyt mahdollisesti johtuisi siitä niin mitenkä homma toimii kun olen suunnitellut RE85 sarjaa ja saabcomin stage 1 päivitystä. Korjaantuisiko ecu vaiva tuolla päivityksellä vai säätäkö ne siellä vain jotain tiettyjä asetuksia ecusta? Olen aivan amatööri vielä näitten ecu hommien suhteen joten neuvokaa ja kertokaa ihmeessä
Re: 9-3 1.8t 2006 tukehtuu
Softalla varmasti paranee, paitsi saabcomin softalla ei parane...
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 9-3 1.8t 2006 tukehtuu
Mistäs sit kannattas alkaa softaa miettimään? Ehdotuksia otetaan vastaan.
Re: 9-3 1.8t 2006 tukehtuu
Tältä foorumilta, ostoilmoitus ostetaan-osioon, niin softahemmot ottanee yhteyttä. Elleivät tämän ketjun perusteella ole jo niin tehneet.
Paikkakunta vieltä esille, niin tietää lähialueen softaajat missä palvelua kaivataan.
Paikkakunta vieltä esille, niin tietää lähialueen softaajat missä palvelua kaivataan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9-3 1.8t 2006 tukehtuu
Kuten edellä AZP mainitsi niin täällä klubilla RE85 softan tekijöitä on ja heillä parempaa päivitettyä tietoa löytyy kuin saabcomilla. Myös mahdolliset jälkiviilaukset hoituu paremmin.
Omaan softaanhan näissä muutos tehdään eli mitään erillisiä ruiskutusohjaussysteemejä kuten flexfuel ei näissä väliiin laiteta.
Raudan kuten mm puolat, tulpat oltava kuitenkin kunnossa ennenkuin mitään softauksia kannattaa tehdä.
Löytyy klubilta myös tech omistavia joiden avulla saattaisi ecun sielunelämää löytyä parempaa vikalukua.
Paikkakunta niin joku saattaisi jeesiä antaa mikäli läheltä tech tai softaaja löytyy.
Omaan softaanhan näissä muutos tehdään eli mitään erillisiä ruiskutusohjaussysteemejä kuten flexfuel ei näissä väliiin laiteta.
Raudan kuten mm puolat, tulpat oltava kuitenkin kunnossa ennenkuin mitään softauksia kannattaa tehdä.
Löytyy klubilta myös tech omistavia joiden avulla saattaisi ecun sielunelämää löytyä parempaa vikalukua.
Paikkakunta niin joku saattaisi jeesiä antaa mikäli läheltä tech tai softaaja löytyy.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01