Moi, olen vaihtamassa 9-3 1.8t sedan -06 Saabiin. Haluan muuntaa sen etanolilla toimivaksi. Kuinka onnistuu ja mitä tarvitaan tuon vuosimallin autoon?
Nyt on Saabi alla. Malli olikin 1.8 i eli ruiskumalli ja 1.8 litranen kone. Onnistunee(ko) siihenkin softaus. Lueskelempa tuota ehdotettua palstaa. Kiitos
No niin, sattupa just se malli johon ei saa muutosta tehtyä
Viimeksi muokannut Jänä, La Maalis 30, 2019 08:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jos tavoite on vain saada auto toimimaan etanolilla niin esim. eflexfuel-muuntosarjalla tuo Z18XE-vaparikoneeseenkin onnistuu. Ei tosin kannata odottaa mitään hyvään softaukseen verrattavaa lopputulosta.
# 5916, 96L -77 projekti, Subaru XV 2.0 -12, Chrysler 300c hemi -07
ex 9³ 2,0 vector SS -07, 9³ 2,0 SE -99, 9⁵ 2,3 aero wagon -06, 9³ 1,9tids linear SS -08, 9000 CD 2,0 -97, 9000 2,3 CSE -96
Kiitos vastauksesta. Niin arvelinkin, että tuo Eflex kävisi.
Kysyisin vielä millä lailla lopputulos on huonompi?
Tehoja en kaipaa lisää, ehdin "körötelläkin"
Jari
Otsikonmukaiseen (eli ahdettuun) autoon ei kannata mitään eflexifuel-muutossarjoja laittaa. On kalliimpi ja tuskin esim kylmäkäynnistysominaisuudet on ainakaan parempia kuin mitä saa ECUn uudelleenohjelmoinnilla foorumilaisen toimesta.
Tuohon vaparikoneeseen ei taas vastaavaa softapäitystä ole, vaan joutuu tyytymään eflexifueliin tai muuhun kaupalliseen muutossarjaan, mutta silläkin varmaan pärjää. Varmaan suurimpana erona moni pitää sitä tehonnousua jonka ahdetusta saa, mutta vaparista ei.
Eikö aloitusviestissä mainittu että kone on 1.8i (otsikossa toki seisoo 1.8t)? En missään muotoa halua väärää tietoa jakaa... Jänä päästä pälkähästä, mikä kone siellä pellin alla raksuttaa?
# 5916, 96L -77 projekti, Subaru XV 2.0 -12, Chrysler 300c hemi -07
ex 9³ 2,0 vector SS -07, 9³ 2,0 SE -99, 9⁵ 2,3 aero wagon -06, 9³ 1,9tids linear SS -08, 9000 CD 2,0 -97, 9000 2,3 CSE -96
Kyllä, anteeksi tuo väärä vanhentunut otsikko. Kone on tosiaankin 1.8i eli 1.8 litrainen vapari. Ostamaan mennessä luulin auton olevan t malli. Eli jos oikein ymmärrän esim. eflexfuel käy mutta on kalliimpi ja ja sillä ei saa tehonlisäystä. Sekä kylmäkäynnistys heikkenee. Hyöty ei liene kukkarolle ole kovin suuri mutta ympäristölle kylläkin. Itselle tulee tuollainen 15000-17000 km vuodessa. Mikähän lie takaisinmaksuaika...? Kulutushan kasvaa ymmärtääkseni 30% ja olikohan eflexi n.350 euroa. Tuleekohan eflexin myötä muita kuluja?
Kiitos kivasta keskustelusta.
Kylmäkäynnistys saattaa kyllä olla ihan ok, lähinnä noissa seppien takomissa muutossarjoissa voi joillain autoilla olla heikkouksia, kun ei ole muutossarjaa jokaiseen auto- ja moottorimalliin saatu hiottua niin hyväksi kuin turbosaabeihin ison asennetun kannan ansiosta. En muista mikä sarja lankomiehellä on V6-Chevyyn asennettuna, mutta ei siinä isoja ongelmia ole ollut.
Jos ei muuten, niin ympäristön kannalta tui on hyvä teko, jos myös ajelee etanolilla. Takaisinmaksu riippuu paljon siitä ajaako kaupungissa vai maantiellä ja mikä on paikallisesti etanolin ja bensan hintaero.
Muita kuluja ei pitäisi tulla, ellet muutoskatsasta autoa. Silloin tulee maksettavaksi muutoskatsastus (kymppejä) mutta vastaavasti voit hakea 200 € muuntotukea valtiolta. Eli muutoskatsastus kannattaa kyllä rahallisesti.
Föönitön suaappi sittenkin! Huh, melkein jo polvet vapisi. Boksi on aina vain boksi; lieneekö semmoisia (Eflexfuel ei ainakaan ole) joka muuttaisi muuta kuin suuttimien aukioloaikaa. Tätä tarkoitin, ettei kannata odottaa vastaavaa kuin softamuunnokselta. Etanolilla pääset silti ajelemaan, ei hätää. Itselläni vääränmerkkisessä Eflexfuelin purkki (vanhempi malli kuin nykyinen myynnissä oleva) neljättä vuotta kiinni, kyllä se hommansa hoitaa.
Pakkasella siis saa sahata käyntiin, eipä eroa kesällä huomaa. Esilämmitys auttaa asiaan.
Koneen käyntiääni muuttuu mielestäni ainakin vääränmerkkisissä hieman karkeammaksi. Jotkut tykkää, jotkut ei.
Asennus onnistuu itse, jos vähääkään hiffaa konepellin alla olevista härpäkkeistä. Pajalla maksaa sitten jonkun verran. Kannattaa muutoskatsastaa, koska boksi on ihan fyysinen vempele ja jos katsuri sattuu huomaamaan, voi tulla pyyntö poistaa boksi tai muutoskatsastaa. Ja jäähän siitä valtion tuella hieman ”voitolle”.
Kulutus nousee, mutta siihen voi vaikuttaa oikean jalan oikaisutaipumuksilla ihan kuten muillakin polttoaineilla. Viinan ominaisuuksita johtuen vaihtaisin öljyt max. 10tkm välein etanolilla ajettaessa. Tunteeko gurut paremmin kyseistä pataa (itse en), onko sihdin tukkeutumisen vaaraa tms.?
Etanolilla ajelu on myös oman kokemukseni mukaan hieman addiktoivaa: suurimmaksi osin kotimainen jätepohjainen polttoaine, mukavampi tuoksu pumpulla käydessä... jotenkin sitä on itselläni ainakin vaikeampi nykyään tankata iänikuista ysivitosta kun auto kerran viinallakin voi käydä. Ja toki siinä jotain säästääkin, riippuen AZP:n mainitsemista seikoista.
# 5916, 96L -77 projekti, Subaru XV 2.0 -12, Chrysler 300c hemi -07
ex 9³ 2,0 vector SS -07, 9³ 2,0 SE -99, 9⁵ 2,3 aero wagon -06, 9³ 1,9tids linear SS -08, 9000 CD 2,0 -97, 9000 2,3 CSE -96