Katsurit ja viritys
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Katsurit ja viritys
Hei, tässä sellaista aloin pohtimaan että miten herkästi tulee katsureiden kanssa ongelmia jos esim. päivittää turboa garret--->mitsu ja yms 3tuuman dp ja maptunen tarjoama cooleri...
kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia näiden stagejen kanssa elämisestä, onko tullut tälläisiä pulmia eteen ja miten on näitä ratkottu.
Mielessä laittaa mitsu, 3dp ja tuo maptunen cooleri mikä näyttää ihan orkkikselta.
Voiko katsuri näistä alkaa aukoo tai jopa antaa hylkyä?
Viime vuonna kun katsastin mulla oli jo noi mittarit kiinni ahto, ö-lämpö, ö-paine. Niin huomasin että katsuri kiinitti niihin huomioo ja sitä kautta mahdollisiin rakenne muutoksiin... Silloin ei ollut vielä mitään, niin ei ollut syytä hätäillä. Toi turbo on kuitenkin lämpö pellin alla ja alhaalta päin ei sitä erota orkkiksesta. Kuitenkin haluan kuulla teidän mielipiteitä ja kokemuksia
kiinnostaisi kuulla muiden kokemuksia näiden stagejen kanssa elämisestä, onko tullut tälläisiä pulmia eteen ja miten on näitä ratkottu.
Mielessä laittaa mitsu, 3dp ja tuo maptunen cooleri mikä näyttää ihan orkkikselta.
Voiko katsuri näistä alkaa aukoo tai jopa antaa hylkyä?
Viime vuonna kun katsastin mulla oli jo noi mittarit kiinni ahto, ö-lämpö, ö-paine. Niin huomasin että katsuri kiinitti niihin huomioo ja sitä kautta mahdollisiin rakenne muutoksiin... Silloin ei ollut vielä mitään, niin ei ollut syytä hätäillä. Toi turbo on kuitenkin lämpö pellin alla ja alhaalta päin ei sitä erota orkkiksesta. Kuitenkin haluan kuulla teidän mielipiteitä ja kokemuksia
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Re: Katsurit ja viritys
Hylsyn voi antaa vaikka ihan siitä ahtimen vaihdosta pelkästään, koska ahdettua konetta ei saa muuttaa ilman muutoskatsastusta. Kuitenkin aika asiantuntija katsuri saa olla että erottaa Garretin Mitsusta kun on ahdin asennettuna lämpösuojineen, ja vielä muistaa ulkoa mihin moottorimalliin mikäkin ahdin kuuluu.
En ole kuullut että kellään olisi alkanut konttorilla napina pikkumuutoksista, varsinkin jos osat on melko orggiksen näköisiä. Mutta teoriassa niistäkin voi auton hylätä.
En ole kuullut että kellään olisi alkanut konttorilla napina pikkumuutoksista, varsinkin jos osat on melko orggiksen näköisiä. Mutta teoriassa niistäkin voi auton hylätä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Katsurit ja viritys
Tästä oli vasta keskustelua.
Ei ongelmaa katsastuksessa,noilla osilla.
Ei ongelmaa katsastuksessa,noilla osilla.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Re: Katsurit ja viritys
Minulla ei ole ollut kymmeneen vuoteen ongelmia katsastuksessa, vaikka ei auto ihan vakio enää olekaan. Silloin jo kolmituumainen pakoputkenpää ja MapTun Performance-tarra auton takapaksissa aiheutti kyllä mielenkiintoisia reaktioita ja tutkimuksia, jopa koeajoa myöten. Liekö kilpailun kiristyminen alalla nyttemmin vähentänyt turhaa nipotusta...
Re: Katsurit ja viritys
Kohan käsijarru jotennii toimii ja takapään puslat ei lonksu.. Katsureita ei muut jutut pal kiinnosta..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Katsurit ja viritys
Juu, olen samaa mieltä että jos asiallisesti hoitaa muutokset sekä katsastuksen, niin ei ongelmia tule. Kyllähän sen huomaa katsureiden silmänpilkkeestä että ne ihailee itsekkin näitä vanhempia Saabeja varsinkin femmaa, uskomattomia laitteita kaikkia yksityskohtia myöten... Sydäntä särkee kun näkee purettavana näitä saa ajatukselle että milloin viimeinenkin suaabi lähtee paaliin.
Kuitenkin laitoin tälläisen kyselyn vireille ennen kuin alkaa isompia euroja laittamaan tähän osioon.
Kuitenkin laitoin tälläisen kyselyn vireille ennen kuin alkaa isompia euroja laittamaan tähän osioon.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Katsurit ja viritys
Kumma kyllä tälläisiä laittomuuksia pääsee läpi mut sit hiukan vajaatoimisesta käsijarrusta saa ajokieltoa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Katsurit ja viritys
Huonon käsijarrun varassa oleva auto on potentiaalinen tappaja.
Niin on toki myös tehoja enemmän tai vähemmän kasvatettu moottorikin.
Toista säätelee ihminen aistiensa varassa, toista kuun asento ja muu astrologia.
Niin on toki myös tehoja enemmän tai vähemmän kasvatettu moottorikin.
Toista säätelee ihminen aistiensa varassa, toista kuun asento ja muu astrologia.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Re: Katsurit ja viritys
Aijaa... ite oon kyllä ollu siinä uskossa että käsijarrun toimimattomuus johtuu jostain näistä seikoista...
- Kuluneet osat.
- Vioittuneet osat.
- Väärät osat.
- Asennusvirhe.
- Väärin säädetyistä kengistä.
- Väärin säädetystä vaijerista.
Mutta se olikin taivaankappaista kiinni... Itellä ne on sit ollu aina suotuisissa asennoissa.
- Kuluneet osat.
- Vioittuneet osat.
- Väärät osat.
- Asennusvirhe.
- Väärin säädetyistä kengistä.
- Väärin säädetystä vaijerista.
Mutta se olikin taivaankappaista kiinni... Itellä ne on sit ollu aina suotuisissa asennoissa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: Katsurit ja viritys
Et siis tajunnut mitä tarkoitin.
Toimimattoman ja/tai huonosti toimivan auton käsijarrun toimimattomuus voi johtaa auton karkaamisen ilman kuljettajaa vaikkapa päiväkodin pihalle, tuhoisin seurauksin. Jos hilut ovat miten sattuu jarruissa, hyvällä kuun asennolla auto kestää parkissa tai sitten vyöryy rinteessä. Onneksi oikeissa Saabeissa on pakki päällä parkissa - ei lähde karkuun.
Viritetyllä Saabilla voi sitten kuljettaja säädellä kaasupetaalilla paljonko ruumiita tulee syöksyessään ostarin ovista väkijoukkoon.
Tajusitko nyt mitä tarkoitin?
Toimimattoman ja/tai huonosti toimivan auton käsijarrun toimimattomuus voi johtaa auton karkaamisen ilman kuljettajaa vaikkapa päiväkodin pihalle, tuhoisin seurauksin. Jos hilut ovat miten sattuu jarruissa, hyvällä kuun asennolla auto kestää parkissa tai sitten vyöryy rinteessä. Onneksi oikeissa Saabeissa on pakki päällä parkissa - ei lähde karkuun.
Viritetyllä Saabilla voi sitten kuljettaja säädellä kaasupetaalilla paljonko ruumiita tulee syöksyessään ostarin ovista väkijoukkoon.
Tajusitko nyt mitä tarkoitin?
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Re: Katsurit ja viritys
Niin no miten paljon sillä teholla sitten saa tuhoa aikaan vs. esim ajotaidottomuudella.
Piristys esim. 150hv--->250hv lähinnä helpottaa ajamista kun auto liikkuu rampeissa ynnä muissa ilman, että joutuu polkemaan rajotinta myöten.
Yhtälailla tuhoa tehdään ostarissa sillä 150hv laitteellakin.
Toimimaton kässäri nyt yksi vitsi varsinkin automaateissa, mäkiparkissa kätevä toki. Eihän sillä tee käytännössä yhtään mitään kun et saa edes avainta ulos virtalukosta ilman että on vaihteisto P asennossa. Jos D päällä poistuu autosta niin siinä ei paljon käkkärit auta.
Muutenkin koko katsastustoiminta suomessa vastaa lähinnä vitsiä, läpi on mennyt kiesejä läpimädillä jarruputkilla ja puuttuvilla takakontin pohjilla. Aikalailla on tullutkin itse katseltua paikat läpi remppojen yhteydessä niin ei lähde henki näillä ajaessa.
Piristys esim. 150hv--->250hv lähinnä helpottaa ajamista kun auto liikkuu rampeissa ynnä muissa ilman, että joutuu polkemaan rajotinta myöten.
Yhtälailla tuhoa tehdään ostarissa sillä 150hv laitteellakin.
Toimimaton kässäri nyt yksi vitsi varsinkin automaateissa, mäkiparkissa kätevä toki. Eihän sillä tee käytännössä yhtään mitään kun et saa edes avainta ulos virtalukosta ilman että on vaihteisto P asennossa. Jos D päällä poistuu autosta niin siinä ei paljon käkkärit auta.
Muutenkin koko katsastustoiminta suomessa vastaa lähinnä vitsiä, läpi on mennyt kiesejä läpimädillä jarruputkilla ja puuttuvilla takakontin pohjilla. Aikalailla on tullutkin itse katseltua paikat läpi remppojen yhteydessä niin ei lähde henki näillä ajaessa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Katsurit ja viritys
Jep. Tuo kolmituumainen downpipe kisakatilla taitaa olla se yleisin hylkäyksen aihe näillä vermeillä, niitä on oikeasti hylätty huonolla tuurilla.AZP kirjoitti: ↑Su Huhti 14, 2019 08:57Hylsyn voi antaa vaikka ihan siitä ahtimen vaihdosta pelkästään, koska ahdettua konetta ei saa muuttaa ilman muutoskatsastusta.
En ole kuullut että kellään olisi alkanut konttorilla napina pikkumuutoksista, varsinkin jos osat on melko orggiksen näköisiä. Mutta teoriassa niistäkin voi auton hylätä.
Kiinaputkissa kun ei ole minkään valtakunnan stansseja, ja kun E-hyväksyntä pitäisi löytyä katalysaattorista, niin tuurilla on mentävä. Itellä neljäs vuosi
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Katsurit ja viritys
En jättäis P asennon varaan mihinkään mäkiseen paikkaan. Varsinkin kun tietää miten se lukitus toimii ja millanen hento tappi siellä pitelee koko auton painoa.Bapsu kirjoitti: ↑Ma Huhti 15, 2019 00:12Niin no miten paljon sillä teholla sitten saa tuhoa aikaan vs. esim ajotaidottomuudella.
Piristys esim. 150hv--->250hv lähinnä helpottaa ajamista kun auto liikkuu rampeissa ynnä muissa ilman, että joutuu polkemaan rajotinta myöten.
Yhtälailla tuhoa tehdään ostarissa sillä 150hv laitteellakin.
Toimimaton kässäri nyt yksi vitsi varsinkin automaateissa, mäkiparkissa kätevä toki. Eihän sillä tee käytännössä yhtään mitään kun et saa edes avainta ulos virtalukosta ilman että on vaihteisto P asennossa. Jos D päällä poistuu autosta niin siinä ei paljon käkkärit auta.
Muutenkin koko katsastustoiminta suomessa vastaa lähinnä vitsiä, läpi on mennyt kiesejä läpimädillä jarruputkilla ja puuttuvilla takakontin pohjilla. Aikalailla on tullutkin itse katseltua paikat läpi remppojen yhteydessä niin ei lähde henki näillä ajaessa.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Katsurit ja viritys
Niin mäkeen en jättäisi minäkään, mutta esim. kaupan pihassa harvoin jaksan laittaa käkkäriä kun ei sillä ole mitään virkaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470