Facebookin ryhmätiedusteluryhmä osasi eilen kertoa, että kyseessä oli uudenkarhea Kona.Jamppa kirjoitti: ↑To Huhti 04, 2019 10:27https://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2530404Cona kirjoitti: ↑Pe Maalis 01, 2019 22:16Onkohan tietoa, kuinka monta sähköautoa on Suomessa palanut?! Veikkaan, että yhden käden sormilla korkeintaan.
En halua vähätellä potentiaalista ongelmaa sähköautojen akustoissa, mutta suurin osa autoista palaa esim. sisätilan lämppärin aiheuttamana. Tai esim. oikosulusta lämmityslaitteen PTC-vastuksessa. Tai rikkinäisen EGR-venttiilin aiheuttamasta sulaneesta imusarjasta. Tai vuotavasta polttoainelinjasta. Jne jne. Eli lähtökohtaisesti sähköauto on paloturvallisempi. Mutta kolaritilanteessa riskialttiimpi, jos osuma tulee "väärään kohtaan".
Sähköautoilua (Kona 64kWh)
Re: Sähköautoilua
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua
Varmaan tankattu väärin
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Sähköautoilua
Tuosta uutisesta ei saa muuta irti kuin, että sähköauto ollut autoliikkeen pihassa latauksessa ja syttynyt palamaan. Syy jää mysteeriksi.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Sähköautoilua
Huoltoshow sai päätepisteensä ja laskukin tipahti postilaatikkoon! Myönnän, että jännitin laskun suuruutta melko paljon. Leaf oli merkkikorjaamolla eilen kolmatta kertaa ja listalla oli vähän kaikennäköistä. Kolmas kerta oli jälleen Carwings-järjestelmän kanssa kikkailua, nyt maahantuoja ohjeisti heitä löytämään oikean sivun manuaalista ja toisaalta tällä kertaa he malttoivat kuunnella oikean ongelman.
Ongelma tuossa oli se, että auton Carwings-järjestelmä ei saa yhteyttä internetiin. Tämä käytännössä blokkaa kokonaan Connect-applikaation käytön, josta saa dataa energiankulutuksesta ja latauksen tasosta sekä pystyy etäohjaamaan ilmastointia/lämmitystä ja latausta, toki vain silloin kun auto on latauspiuhan päässä. Ihan hyviä ominaisuuksia, vaikka ilman näitäkin oppi jo elämään. Ongelma ratkesi tietääkseni TCU-yksikön päivityksellä, mihin tarvitaan Nissanin testeri, itse ei sitä pysty edes resetoimaan. Nyt Carwings löytää intternetin ja mobiiliapplikaatio auton ja kaikki on rattoisaa.
Vuosihuollon maksut tosiaan jännittivät. Mietin, että laittavatko kaiken navi-säädön laskulle (90€/h). Toisen huoltokerran jälkeen (ilmastoinnin täyttö + jakovaihteistön öljynvaihto) kotiin tulleessa laskussa oli loppusummana 270 euroa. En ollut laskusta täysin varma, että koskiko se molempia kertoja vai vaan sitä ensimmäistä, joten eilen sitten kyselin laskun sisältöä. Siinä oli kaikki, mutta tuon ilmastoinnin täyttöön heillä ei ollut laitteita, eli se on jäänyt tekemättä. Carwings-jutuista ei nyt veloitettu mitään. Tämä oli ihan mukava uutinen, tosin nyt täytyy tuo ilmastoinnin täyttöhuolto jossain muualla hoidella kesän aikana, jos vaikuttaa yhtään siltä, että ilmastointi ei jäähdytä kunnolla.
Viikonloppuna pyöräytin myös kesärenkaat Leafin alle, koska oli sopiva hetki aikaa ja se tuntui hyvältä idealta. Eilen kuuntelin säätiedotusta matkalla kotiin ja uutisissa kerrottiin, että jossain päin Pirkanmaata/Satakuntaa oli maassa 20cm lunta. Hyvä idea happani. Laitoin kotona vanhan satkun käynnistysakun lataukseen siltä varalta, että aamulla on maassa valkoinen yllätys. Ei mennyt hukkaan se, ja tänään aamulla satku takaisin liikenteeseen ja Radiantien äärettömällä pidolla kohti rautatieasemaa!
Niin ja jottei mene ihan off-topikiksi niin arki Leafin kanssa on ollut erittäin sujuvaa. Pieni hämmennys tuli uuden latauslaitteen myötä, kun _ilmeisesti_ liian pienellä virralla (6A) lataaminen ei ole täysin yhteensopivaa auton kanssa, ja auto antoi vikavaloa (joka ei tullut takaisin uudelleenkäynnistyksellä). 8A-latauksella tai auton omalla laturilla sama ei toistu, joten totean toimivaksi.
Ongelma tuossa oli se, että auton Carwings-järjestelmä ei saa yhteyttä internetiin. Tämä käytännössä blokkaa kokonaan Connect-applikaation käytön, josta saa dataa energiankulutuksesta ja latauksen tasosta sekä pystyy etäohjaamaan ilmastointia/lämmitystä ja latausta, toki vain silloin kun auto on latauspiuhan päässä. Ihan hyviä ominaisuuksia, vaikka ilman näitäkin oppi jo elämään. Ongelma ratkesi tietääkseni TCU-yksikön päivityksellä, mihin tarvitaan Nissanin testeri, itse ei sitä pysty edes resetoimaan. Nyt Carwings löytää intternetin ja mobiiliapplikaatio auton ja kaikki on rattoisaa.
Vuosihuollon maksut tosiaan jännittivät. Mietin, että laittavatko kaiken navi-säädön laskulle (90€/h). Toisen huoltokerran jälkeen (ilmastoinnin täyttö + jakovaihteistön öljynvaihto) kotiin tulleessa laskussa oli loppusummana 270 euroa. En ollut laskusta täysin varma, että koskiko se molempia kertoja vai vaan sitä ensimmäistä, joten eilen sitten kyselin laskun sisältöä. Siinä oli kaikki, mutta tuon ilmastoinnin täyttöön heillä ei ollut laitteita, eli se on jäänyt tekemättä. Carwings-jutuista ei nyt veloitettu mitään. Tämä oli ihan mukava uutinen, tosin nyt täytyy tuo ilmastoinnin täyttöhuolto jossain muualla hoidella kesän aikana, jos vaikuttaa yhtään siltä, että ilmastointi ei jäähdytä kunnolla.
Viikonloppuna pyöräytin myös kesärenkaat Leafin alle, koska oli sopiva hetki aikaa ja se tuntui hyvältä idealta. Eilen kuuntelin säätiedotusta matkalla kotiin ja uutisissa kerrottiin, että jossain päin Pirkanmaata/Satakuntaa oli maassa 20cm lunta. Hyvä idea happani. Laitoin kotona vanhan satkun käynnistysakun lataukseen siltä varalta, että aamulla on maassa valkoinen yllätys. Ei mennyt hukkaan se, ja tänään aamulla satku takaisin liikenteeseen ja Radiantien äärettömällä pidolla kohti rautatieasemaa!
Niin ja jottei mene ihan off-topikiksi niin arki Leafin kanssa on ollut erittäin sujuvaa. Pieni hämmennys tuli uuden latauslaitteen myötä, kun _ilmeisesti_ liian pienellä virralla (6A) lataaminen ei ole täysin yhteensopivaa auton kanssa, ja auto antoi vikavaloa (joka ei tullut takaisin uudelleenkäynnistyksellä). 8A-latauksella tai auton omalla laturilla sama ei toistu, joten totean toimivaksi.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista
Pitkänä viikonloppuna oli mahdollisuus tehdä ensimmäinen "vähän pidempi" reissu Nissanilla. Eipä noita kilometrejä toki ollut kuin noin 65km suuntaansa ja määränpäässä oli mahdollisuus ladata yön yli. Odotukset sille, että mihin asti autolla pääsee putosivat hieman, nimittäin näyttäisi tällaisilla +10 asteen kuivilla keleillä kesärenkailla pääsevän 80-90km. Perillä oli rangea noin 20km jäljellä, tämä saattaa olla lähellä todellisuutta (tai tuo mahdollisesti näyttää jopa alakanttiin). Akku siis ei ole missään ykköskuosissaan enää, toki täytyy edelleen muistaa se, että meillä ajot tällä autolla ovat se 30km kerrallaan eli 15km kylille ja 15km takas. Melko usein päivän aikana toisenkin kerran.
Mobiiliapplikaatiokin on alkanut verkkaisesti toimimaan syvässä yhteistyössä Nissanin asiakaspalvelun kanssa. Ei ole ollut kivutonta. Sieltä löytyy aina joku "ehto", mikä pitää olla toiminnassa jotta homma toimii. Viimeisimpänä yllärinä matkat (eli kilometrit ja kulutetut kilowattitunnit) päivittyvät applikaatioon vain, kun autoon on puhelin liitettynä (ja puhelimessa pitää olla tämä applikaatio, vaikka sitä ei käyttäisikään ajon aikana, ja kukapa nyt käyttäisi).
Ajoa on nyt 2000km takana, eli auto on maksanut lähes ensimmäisen huoltonsa takaisin Saabin kuluihin verrattuna. Säästöä käyttökuluissa on tullut kahden kuukauden aikana arviolta noin 200 euroa, toki pääomakulu juoksee joka kuukausi rahoitusyhtiölle (neljän vuoden rahoituksessa ei ollut käsirahaa eikä ole viimeistä isoa erää).
Mobiiliapplikaatiokin on alkanut verkkaisesti toimimaan syvässä yhteistyössä Nissanin asiakaspalvelun kanssa. Ei ole ollut kivutonta. Sieltä löytyy aina joku "ehto", mikä pitää olla toiminnassa jotta homma toimii. Viimeisimpänä yllärinä matkat (eli kilometrit ja kulutetut kilowattitunnit) päivittyvät applikaatioon vain, kun autoon on puhelin liitettynä (ja puhelimessa pitää olla tämä applikaatio, vaikka sitä ei käyttäisikään ajon aikana, ja kukapa nyt käyttäisi).
Ajoa on nyt 2000km takana, eli auto on maksanut lähes ensimmäisen huoltonsa takaisin Saabin kuluihin verrattuna. Säästöä käyttökuluissa on tullut kahden kuukauden aikana arviolta noin 200 euroa, toki pääomakulu juoksee joka kuukausi rahoitusyhtiölle (neljän vuoden rahoituksessa ei ollut käsirahaa eikä ole viimeistä isoa erää).
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista
Paljon tuollaisella on se matka minkä voi ilman latausta ajaa? Vai soveltuuko tuo lähinnä lyhyempään kaupunkipyöritykseen?
Kauan lataus ottaa aikaa tyhjästä täyteen ?
Kauan lataus ottaa aikaa tyhjästä täyteen ?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: Pe Maalis 15, 2019 10:15
Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista
Tällä yksilöllä näyttäisi olevan noin 80km kun ajellaan maantienopeuksia n. 80km/h. Väitän että kelien lämmetessä vielä entisestään tämä lisääntyy jonkun verran. Akku on tässä tosiaan jo hieman heikentynyt, mittariston palkkeja 11/12 ruudussa (tämä oli ostohetkellä tiedossa). Range lisääntyy kun ajelee hiljempaa, edellinen omistaja oli viimeisellä ajollaan tämän ajanut Espoosta Linnatuuleen n. 90km nopeudella 70km/h, tällöin oli ollut jonkun verran pakkasta.
Kyllä tämä meillä erityisesti lähipyörittelyyn on hankittu, pidemmät matkat ajellaan jatkossakin diesel-Golfilla. Tosin kaupunkipyörittelystä ei voi puhua, kun kylille on kotoa 15km ja ei sielläkään tarvitse ruuhkassa seistä. Näitä reissuja pystyy täydellä latauksella tekemään 2-3, keleistä riippuen.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista
Miten vaikuttaa jos ajaa esim 130kmh 50km matkan. Pääseekö perille vai jääkö matka kesken?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista
En ole kokeillut tuommoista. Kulutus nousee sähköautoissakin radikaalisti jo tuossa 80..100km/h välillä (ja 130km/h), tätä voisi jossain välissä testailla, että mitä tuommoinen 80km/h vs 100km/h tarkoittaa kulutuslukemissa Leafilla.
Eräässä aiheesta kertovassa blogissa tätä on sivuttu: http://blogi.autotie.fi/tien-sivusta/sa ... esakelissa
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista
Ihan tuliterällä Leafilla ajelin edellisessä työpaikassa jonkin verran ja kyllä se range tippuu silmissä kun paukuttaa vasenta kaistaa motarilla. Muistelisin että range vähintään puolittui.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista
Mullahan toi oma Ze0 Leaffi vaihtui toissaviikolla 2018 malliseen Leaf Teknaan, jossa käytönnön toimintasäde on vajaa 280km. Työmatkana mulla on se reitistä riippuen 43-45km/sivu päivässä ja töpaivän aikana pari kolme kilsaa lisää.
40kWh akun myötä kantama on nyt yli tuplat edelliseen jossa SOH leafspyllä katsottuna oli 85% ja jossa kaikki mittariston akkupalkit oli vielä näkyvissä. Tähän mennessä tuo on vielä riittänyt kuluttavammallakin kelillä jos ei muuten niin lämppärin kanssa kikkailemalla ja 90kmh maksinopeuden käyttämisellä.
Työpaikalla latausmahdollisuuden poistuminen ensi kesänä ja akun vääjäämätön kapasiteetin lasku olisi alkanut tekemään hankaluuksia ehkä jo ensi talvena (ainakin kovemmilla pakkasilla).
Nyt autoa ei tarvi ladata edes joka päivä mutta huomioitavaa on että se energia ei tavan Schukosta valu sinne akkuun yhtään nopeammin kuin aikaisemminkin ja tyhjän alun lataaminen on ajallisesti myös tuplat entiseen. Se tarkoittaa ”8A hitaalla” vuorokautta.
En kuitenkaan laita mitään kotilatauspistettä jolla tuo aika puolittuisi, koska töistä tullessa tavaksi on asettunut se jokapäiväinen töpseliinlaittorituaali.
Kulutus näillä keleillä (aamulla lämmitys ja ip AC) Autopilotin kera on luokkaa 14,5-15kWh satasella.
40kWh akun myötä kantama on nyt yli tuplat edelliseen jossa SOH leafspyllä katsottuna oli 85% ja jossa kaikki mittariston akkupalkit oli vielä näkyvissä. Tähän mennessä tuo on vielä riittänyt kuluttavammallakin kelillä jos ei muuten niin lämppärin kanssa kikkailemalla ja 90kmh maksinopeuden käyttämisellä.
Työpaikalla latausmahdollisuuden poistuminen ensi kesänä ja akun vääjäämätön kapasiteetin lasku olisi alkanut tekemään hankaluuksia ehkä jo ensi talvena (ainakin kovemmilla pakkasilla).
Nyt autoa ei tarvi ladata edes joka päivä mutta huomioitavaa on että se energia ei tavan Schukosta valu sinne akkuun yhtään nopeammin kuin aikaisemminkin ja tyhjän alun lataaminen on ajallisesti myös tuplat entiseen. Se tarkoittaa ”8A hitaalla” vuorokautta.
En kuitenkaan laita mitään kotilatauspistettä jolla tuo aika puolittuisi, koska töistä tullessa tavaksi on asettunut se jokapäiväinen töpseliinlaittorituaali.
Kulutus näillä keleillä (aamulla lämmitys ja ip AC) Autopilotin kera on luokkaa 14,5-15kWh satasella.
Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista
Seurailinkin tätä tuolta overdrive-foorumilta. Onnea uudelle hankinnalle! Tuo toimintasäde on kyllä jo tuossakin sellainen, että riittäisi. Itsellä kuumotti joulun aikaan hyvien tarjousten ansiosta Ioniqin sähkömalli kovasti, sillä päässee pienen kulutuksen ansiosta samoille tasoille, vaikka akku onkin vähän pienempi. Itselle tuo vajavainen range on vielä riittänyt, mutta kyllähän tässä tulee vastaan tilanteita, ettei haluakaan lähteä sähkiksellä liikkeelle rangen mahdollisen riittämättömyyden takia. Ja juuri nämä normaalia pidemmät siirtymät ovat niitä, joita nimenomaan kannattaisi sillä kulkea silloin, kun vastapäässä on latausmahdollisuus. Mulle sähköautoilu oman kaupungin rajojen ulkopuolella on nyt myös tarkoittanut sitä, että kiirepainetta ei ole yhtään.
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.
Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Sähköautoilua eli kokemuksia >100tkm ajetusta Nissan Leafista
Kelien lämpenemistä odotellessa.
Havainto huhtikuun lämpimillä keleillä oli se, että kun akkulämpötila näyttää viittä palkkia, niin range on huomattavasti parempi (ja kulutus huomattavasti pienempi). Näillä keleillä saattaa aamulla olla kolme palkkia ja iltapäivällä neljä, mikä sitten tarkoittaa sitä, että kahden kaupunkireissun jälkeen on syytä mennä laturin äärelle.
Wappuaattona tuli kyläajeluissa kokeiltua, että kuinka tiukille uskaltaa akun vetää. Kun rangea oli n. 12km jäljellä syttyi "meeppäs lataamaan"-valo. Kotiin oli tästä enää noin viisi kilometriä matkaa. Pihassa range oli 8km kohdalla ja akkua taisi olla vielä yksi palkki jäljellä. Käytännössä tuo pitäisi päästä nollaankin palkkiin asti ja rangen tilalle syttyy viivoja, minkä jälkeen pystyy vielä nipistämään monet kilometrit. Ilman LeafSPY:ta ei kuitenkaan jaksa leikkiä, ei ole vieläkään tullut käyttöönotettua sitä. Tieto saattaa lisätä tuskaa
Havainto huhtikuun lämpimillä keleillä oli se, että kun akkulämpötila näyttää viittä palkkia, niin range on huomattavasti parempi (ja kulutus huomattavasti pienempi). Näillä keleillä saattaa aamulla olla kolme palkkia ja iltapäivällä neljä, mikä sitten tarkoittaa sitä, että kahden kaupunkireissun jälkeen on syytä mennä laturin äärelle.
Wappuaattona tuli kyläajeluissa kokeiltua, että kuinka tiukille uskaltaa akun vetää. Kun rangea oli n. 12km jäljellä syttyi "meeppäs lataamaan"-valo. Kotiin oli tästä enää noin viisi kilometriä matkaa. Pihassa range oli 8km kohdalla ja akkua taisi olla vielä yksi palkki jäljellä. Käytännössä tuo pitäisi päästä nollaankin palkkiin asti ja rangen tilalle syttyy viivoja, minkä jälkeen pystyy vielä nipistämään monet kilometrit. Ilman LeafSPY:ta ei kuitenkaan jaksa leikkiä, ei ole vieläkään tullut käyttöönotettua sitä. Tieto saattaa lisätä tuskaa
Harrastimena Saab 900i MY88 + Jonkun verran kokemusta sähköisestä etenemisestä autolla ja polkupyörällä.