Jep, tai sitten lunastat itsellesi ennalta-arvioidulla jäännöserällä. Mikä toki lasketaan tarkalleen sitten vasta kun hetki on käsillä. Ikävä kutina tulee, että jos haluaa päivittää uuteen niin liikkeen näkökulmasta auto onkin syystä tai toisesta normaalia kuluneempi ja taas jos haluaa lunastaa itselleen niin poikkeuksellisen hyvin säilynyt. Pessimisti ei pety.
edit: typo
Viimeksi muokannut kaseva, Ke Touko 08, 2019 09:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja siis juu, ei tuossa ollut mitään järkeä. Tuntuu päättömältä, että matka-ajoon soveltuvia autoja liisataan ainoastaan lähikaupassa käyntiä varten. Sitten jos niillä meinaisi oikein ajaakin niin maksaa enemmän kuin omaksi ostaminen.
Ihan käyttökelpoinen idea tuo tupla-liisari muuten... Pitäis vain löytää sellainen kaksikko joita jaksaa polkea.
Ok, eli tuossa tarjouksessa kuitenkin jäännösarvoriski olisi ollut auton käyttäjällä. Eli käytännössä kahden vuoden jälkeen jos Volvokaupan vaihtohyvitys/lunastushinta ei tyydytä, niin myyt auton muualle markkinahintaan, maksat loppuvelan ja todennäköisesti käteenkin jää vielä fyrkkaa.
Tämähän on ainakin noissa Länsiauton liisuridiileissä myös ollut mahdollista, eli jos saat autosta paremman hinnan kuin mitä Länsiauto on kauden päättyessä luvannut, niin myy muualle ja kuittaa loppuvelka pois. Eli liisinkipaketin ottaja ei ole velvoitettu keskustelemaan auton hävittämisestä vain Länsiauton kanssa ja vain sovittuu lunnashintaan.
Mulle jäi vähän sellainen käsitys, että sopparin päätyttyä vaihtoehdot oli joko lunastaa auto liikkeen näkemyksen mukaisella hinnalla tai vaihtaa uuteen liikkeen näkemyksen mukaisella hyvityksellä. En pysty varmaksi muistamaan, siittä on kuitenkin pian vuosi aikaa.
Jos oli noin niin se on mallia sopimus, johon ei kannata missään nimessä lähteä. Jos on täysin myyjäliikkeen hyvityksen varassa, niin pahimmassa tapauksessa se hyvitys voi olla vaikka 1 €, etkä voi sille mitään. Sen vuoksi luulisin että mahdollisuus myydä muuallekin olisi ollut olemassa.
Ainakin mun diilissä menee siten, että periaatteessa milloin tahansa voin lunastaa jäljellä olevalla lainasummalla auton itselleni ja irti diilistä. Mutta 36kk jälkeen liike lunastaa auton, jos en itse halua.
Toi on silleen hinnoiteltu, että on hyvin mahdollista, että itse myymällä voisi jopa tehdä pienen tilin. Lunastushinta (ja jäljellä oleva lainamäärä) on 36kk jälkeen muistaakseni 10300e. Jos ajattelee, että auto on uutena ollut 25ke ja sitten nelivuotiaana (auto oli diilin alkaessa 1-vuotias) n. 50tkm ajettu, niin ei tuo reilu kymppi paljoa ole.
Itse tuskin lunastan, koska aika lailla heti pitäisi ostaa molemmat renkaat ja varmaan sitten alkaa tulemaan ihan kuluvien osienkin laittoa, jarruja jne., joiden hinnalla maksaa aika monta kk-erää ja saa taas takuunalaisen kiesin alle. Edellyttäen, että 2021 elokuussa on enää tällaista mallia järkevillä kk-maksuilla tarjolla.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Deltan diilissä näytti olevan paria eri huoltotasoa. Perus ja sitten sellainen, jossa vaihdetaan normi kulumisesta rikkoutuneet osat. Kuinkahan tiukkaan tuommoistakin lähdetään tulkitsemaan, kun on kuitenkin takuunalainen auto.
Olen itse pähkinyt maalaisjärjellä omalta kohdalta niin, että kun auto on mulla sopparin loppupuolella 4-vuotias ja n. 50tkm ajettu, että renkaita lukuunottamatta mikään kuluva osa ei voi/saa olla vaihtokunnossa -> takuuseen. Mitäs raati tästä arviosta ajattelee?
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Itse asiassa tuosta oli juttuu länsiautossa sopimusta tehdessä niin ei kuluvaksi osaks noilla kilsoilla pitäis laskee ku ehkä jarrupalat tai kengät. Lisäks dusterin takuuhuollossa sanoivat et ilmastointihuolto menee takuuseen vaan jos ainet hävinny yli 100grammaa per vuosi.
Ainoo mikä puoltais huoltosopimusta et jos se sisältää sijaisauton huoltojen ajaksi.
Katsoin Nettiautosta, että nuo AWD-Mokat on markkinoilla yli 20 t€:n ajopelejä, jolloin tuolla 4v/40 tkm diilillä pitoajan maksut (n. 7150 €) vastaisi noin kolmanneksen arvonalenemaa. Näköjään jos kilsat nostaa 15 tkm/v niin hinta nousee 169 €:oon kuussa, mikä ei ole kovin paha korotus, yhteissumma nousee noin tonnilla.
^Muuten hyvä, mutta nuohan ovat jo vanhoja ja käytettyjä Menee koko idea, kun saa koko ajan pelätä, että mikä porsii seuraavaksi. Vai oliko Opelissakin nykyään pidempi takuu kuin 2v.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
^Muuten hyvä, mutta nuohan ovat jo vanhoja ja käytettyjä Menee koko idea, kun saa koko ajan pelätä, että mikä porsii seuraavaksi. Vai oliko Opelissakin nykyään pidempi takuu kuin 2v.
Onhan Opelin flexcare saatavana lisämaksusta 5v asti, perustakuu sen 2v..
Mutta saisiko noihinkin huolenpitosoparin 29€/kk? Jos saa, niin silläkin lisättynä toi kk-erä pysyisi mielestäni ihan kohtuullisena..
Eilenkö se oli kun luin, että Opelilta tulee Grandland X neliveto-pistokehybridi ja vieläpä bensaturbolla ens vuonna.
Varmaan toi hinnoitellaan aivan naurettavaksi, mutta jos ei, niin taidan alkaa laskemaan päiviä siihen, kun Rellun diili päättyy elokuussa 2021.
Itselläni automaattivaihteisto oli ehdoton vaatimus, se omalla kohdallani nostaa hintaa. Samaan aikaan olisi manuaali Capturin (toki pienemmällä 0.9l koneella ja ehkä vähän nihkeämmillä varusteilla) saanut 80e/kk halvemmalla eli 149.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Oisko ero siinä että Ampera on Range extender ja Grandland X on sitten toisella tavalla toteutettu. Amperassa siis moottori toimii tarvittaessa vain Generaattorina, eikä välitä suoraan voimaa pyörille. Grandlandissa moottori vetää etupyöriä ja sähköllä ruokitaan takareita, samaan tapaan kuin V60 D6.
Kumpikin on kyllä PHEVejä omasta mielestä.