Aidot kilometrit esiin?
Aidot kilometrit esiin?
Saako Saabin huoltotesterillä, (nimeä en tiedä) esiin aidot ajetut kilometrit? M*rcedeksellä on kai semmonen "piilossa oleva" km mittari. Kiinnostais tietää oman tuontitonnikalani (9000 cse 2,3T vm 95) aidot kilsat, ettei vaan olis ruuvattu kun on niin vähän lasissa:-).
Niin, ja mitä kaikkea siitä testeristä näkee? Yli 10 v satkulla ajaneena ei tiedä noista testereistä kun en kertaakaan käynyt merkkihuollossa (okei, okei kerran eksyin, ja maksoi hopeisia herneitä).
terv MacSaab
Niin, ja mitä kaikkea siitä testeristä näkee? Yli 10 v satkulla ajaneena ei tiedä noista testereistä kun en kertaakaan käynyt merkkihuollossa (okei, okei kerran eksyin, ja maksoi hopeisia herneitä).
terv MacSaab
Muistaakseni kilometrit on yksi OBD II standardin määrittelemistä tiedoista, joten vuosimallista -96 eteenpäin ne pitäisi löytyä tuon väylän kautta.
Se että nollaantuuko tuo tieto jossain vaiheessa onkin eri juttu.
... ja eikös matkamittarissa ole vain näyttölaite mekaaninen, eli se vain integroi mekaanisesti. Jos Trionicin ja muiden palikoiden ohjelmakoodin tuntisi osaisi varmaan kertoa integroidaanko jossain nopeusdatakin... ainakin EDU:ssa ja DCC:ssä että saadaan ruiskutusannostiedosta keskikulutus.
-J-
Se että nollaantuuko tuo tieto jossain vaiheessa onkin eri juttu.
... ja eikös matkamittarissa ole vain näyttölaite mekaaninen, eli se vain integroi mekaanisesti. Jos Trionicin ja muiden palikoiden ohjelmakoodin tuntisi osaisi varmaan kertoa integroidaanko jossain nopeusdatakin... ainakin EDU:ssa ja DCC:ssä että saadaan ruiskutusannostiedosta keskikulutus.
-J-
Taisin taas puhua p***aa
Täytyy PERUA edellinen väittämäni yhtä ponnekakasti kuin sen esitin.
Tässä lainaus nopeusmittarin dokumentista vm 1997 Saab 9000:
Vaihdelaatikon MATKA-tieto jaetaan seuraaville yksiköille:
210 EDU trip computer in the main instrument display panel.
241 SCC trip computer in the centre of the dashboard.
256 Speed warning buzzer, in the centre console's bottom storage compartment.
356 Speed warning control module, at the rear of the bottom storage compartment in the centre console.
430 Saab Trionic control module, in the engine bay at left on the bulkhead partition.
508 Cruise Control system control module, adjacent to the battery tray.
510 Motronic 2.8.1 control module, in engine bay behind the bulkhead partition ( V6 koneet ).
589 Saab Trionic OBDII control module, in the engine bay at left on the bulkhead partition.
When ignition switch 20 is in the Drive position, current is supplied to pin 1 of the sensor, vehicle speed sensor 132, which sends a pulsed signal to the Cruise Control and speed warning systems, as well as to other systems.
The pulse frequency is 2,458 pulses per kilometer .
Vehicle speed sensor 112 is mounted in the gearbox. It sends an alternating current signal, the frequency of which varies with the speed of the car, to electronic speedometer 111 in the main instrument display panel. The pulse frequency of vehicle speed sensor 112 is four times that of sensor 13
Eli trionicin ei tarvitse muuta kuin laskea pulssit, niin niiden perusteella nopeustieto on saatavilla.
Sinänsä saattaa olla lastuviritetyille autoille selittämisen paikka katsastuksessa miksei trionicin luku vastaa mittarin lukemaa. Onko yksikkö vaihdettu ja miksi??
Ainahan voi väittää, että purkki meni rikki ja on vaihdettu uuteen "tavalliseen".
ISAT testerillä voi varmaankin syöttää halutun lukeman trionic:iin. Täytynee selvittää...
Tässä lainaus nopeusmittarin dokumentista vm 1997 Saab 9000:
Vaihdelaatikon MATKA-tieto jaetaan seuraaville yksiköille:
210 EDU trip computer in the main instrument display panel.
241 SCC trip computer in the centre of the dashboard.
256 Speed warning buzzer, in the centre console's bottom storage compartment.
356 Speed warning control module, at the rear of the bottom storage compartment in the centre console.
430 Saab Trionic control module, in the engine bay at left on the bulkhead partition.
508 Cruise Control system control module, adjacent to the battery tray.
510 Motronic 2.8.1 control module, in engine bay behind the bulkhead partition ( V6 koneet ).
589 Saab Trionic OBDII control module, in the engine bay at left on the bulkhead partition.
When ignition switch 20 is in the Drive position, current is supplied to pin 1 of the sensor, vehicle speed sensor 132, which sends a pulsed signal to the Cruise Control and speed warning systems, as well as to other systems.
The pulse frequency is 2,458 pulses per kilometer .
Vehicle speed sensor 112 is mounted in the gearbox. It sends an alternating current signal, the frequency of which varies with the speed of the car, to electronic speedometer 111 in the main instrument display panel. The pulse frequency of vehicle speed sensor 112 is four times that of sensor 13
Eli trionicin ei tarvitse muuta kuin laskea pulssit, niin niiden perusteella nopeustieto on saatavilla.
Sinänsä saattaa olla lastuviritetyille autoille selittämisen paikka katsastuksessa miksei trionicin luku vastaa mittarin lukemaa. Onko yksikkö vaihdettu ja miksi??
Ainahan voi väittää, että purkki meni rikki ja on vaihdettu uuteen "tavalliseen".
ISAT testerillä voi varmaankin syöttää halutun lukeman trionic:iin. Täytynee selvittää...
Mutu tuntumalta OBD saa nopeus tietonsa ABS boksista, kun jos sudittelee kämmenkoneeseen tulee samantien speed error.(mittari tietenkin heiluu hulluna).
Muutenkin toi mittari näyttää 4kmh liikaa kokoalueella ajoi sitten 50 tai 120kmh ja OBD- ja GPS:ssä aikalailla samoja.
(tuo on sitten vain oletus ei kuvista tutkittua, mutta koettua).
Muutenkin toi mittari näyttää 4kmh liikaa kokoalueella ajoi sitten 50 tai 120kmh ja OBD- ja GPS:ssä aikalailla samoja.
(tuo on sitten vain oletus ei kuvista tutkittua, mutta koettua).

Mulla on itetehty ELM323 obd-rs232 muutimeen perustuva.(hintaa tuli noin 40egee)9-5T kirjoitti: Tonnarissa nopeustieto tulee vaihdelaatikosta ja 9-5:ssa oikean takapyörän ABS-anturista.
Millainen piuha sulla on auton ja kämmenmikron välissä? Mulla on Qtek 2020 ja Fujitsu loox 610 jompaan kumpaan tarttis saada piuha ja ohjelma.
Tuo on ihan kätevä muunin ei paljoa oheiskompanentejä. Pädinä HP:n ipaq vaan väliäkö sillä kaikissahan taitaa olla ainakin tuo RS232 tulo.
Softana toimii ainakin scantoolsit molemmissa kannettavassa ja PÄDissä.
On noita pari muutakin ilmaista en jaksa lähteä autoon katsomaan.
Ja tosiaan kun ajaa mittarin mukaan 50kmh Tomtom navikaattori Pädissä väittää nopeudeksi 46kmh ja scantools kannettavassa OBD väylästä 46-48kmh Kun painaa tallan pohjaan mittari tietenkin näytää kuin lujaa toinen etupyörä pyörii GPS paikannin näytää todellisen liikenopeuden 46,47,48-jne ja kannettavaan joka on OBD:ssä kiinni tulee wehile speediksi speed error (ja ihan sama juttu jos Pädi on OBD näyttönä) niin kauan kun auto sutii. Näin toimii

http://www.omega.fi saa noita elm:miä ja vaikka koko piuhoja ja muuntimia täältä suomesta. Maailmalta noita samoja kamoja saa kylläkin noin puoleen hintaan vaatii vain noin 10-100kpl tilauksen.
Ton voi tietysti PIC;lläkin tehdä, no se on seuraava projekti.
Ja hintaa tulis puolet tosta neljästäkympistä ja kävis joka standariin.
Tohon Pädiin sovittaminen on sit aivan toinen juttu, et varmaan löydä valmista piuhaa, vaan pitää itse tehdä tai teettää. Itse tein itse kun löysin ton HP:n 22pinnisen kytkennät. 



