2.3 T:n kulutuksista.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Toivotaan että kestää ensi potkijaisiin asti, nyt on kiva kulkea tuolla kun ei ole kaikki paikat rikki :)
Tuohan oli hyvä suoritus, alle kuukaudessa uusi tonttu iskukuntoon. Uusi tai ainakin uudennäköinen ja uuden lailla toimiva automaattilaatikko on käytetyssä autossa hyvä ominaisuus :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pieniä juttuja nuo kuitenkin olivat, kiitokset koko porukalle avusta ja hyvistä neuvoista :!:
Tuon laatikko kyllä vaihtaa hienosti, ei töksäytä yhtään.

Pitäis vielä kaverin puolesta kysäistä sellaista että mikä on mahdolisesti hänen -88 turbotonnarin automaatissa vikana: kun on päällä 1, 2 tai kolmonen niin ylentää vaihteita normaalisti neloselle asti, eli siis käyttää kaikkia vaihteita?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:mikä on mahdolisesti hänen -88 turbotonnarin automaatissa vikana: kun on päällä 1, 2 tai kolmonen niin ylentää vaihteita normaalisti neloselle asti, eli siis käyttää kaikkia vaihteita?
Vikaa venttiiliaivossa tai keskipakosäätimessä.

Valltsinasento 2
Ei manuaalista alaspainvaihtamista.
Lukitusventtiili 2 takertelee / Kuulaventtiili takertelee -> Vaihda venttiilipesa.
Saadin takertelee. -> Puhdista tai vaihda saadin.

Valitsinasento 1
Ei manuaalista alaspainvaihtamista 2-1
Lukitusventtiili 1 ja R takertelee. -> Vaihda venttiilipesa
Saadin takertelee. -> Puhdista tai vaihda saadin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eli matolaatikko irti ja tutkimuksiin? Se laatikko vaihtaakin tosi rumasti, nykäisee niin että tuntuu, ja koneen tuenta on ehjä.
Kerralla vissiin kannattaa uusia kaikki ne jouset, mitäs muita osia kannattaa vaihtaa, eikö nuo venttiillit voi koettaa puhdistaa ensin, jos ovat kalliita uusia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kai ne kannattaa kaikki ainakin mitata ja vaihtaa katkenneet / taipuneet uusiin. Mulla korjaantu tuo 88:sin hirviä 4-3 ongelma (löi tyhjää noin 2s kun tarjos kickdown oitukseenlähdössä) seuraus oli kone parkas ja paukku hetken ja sit mentiin tosin ei kovin mukavaa menoa :) Siis parilla jousella lootasta tuli kuin uusi. :D
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, välitän tiedon eteenpäin, siis mikäli lähtee tuosta vielä kunnollista käyttöautoa rakentamaan.
Ja jotta ei ihan totaalisesti eksyttäisi topikista: kuinkas se tontun kulutusmittari mittaakaan, käyttää abs:iltä tulevaa signaalia, tutkii suuttimien aukioloaikoja ja kaiketi tarkastelee imm:ää?? Ihmettelin vaan kun oli ainoastaan 1-2 desin hetto todellisuuteen, aika tarkka ihme kyllä. Niin ja mitenkä se tekee nuo kalkulaatiot, kun nollaan tuon dcc:n lukeman niin kuuluisiko sen laskea kulutuslukemia seuraavaan nollaukseen asti (kuten ng900:ssa) vai tekeekö se jotain "ennustavia" kulutuslaskelmia?
Sori surkea kysymyksenmuotoilu mutta olen toistaidoton näissä tietokoneasioissa.
Ja vähän OT:ta väliin: just huomasin että viimeisin kirjoittaja kymmenelle osastolle on ng900aero, pitäis varmaan vähän rajoittaa :oops: = paljon puhetta, vähän asiaa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jaa, jotain tuollaista arvelinkin, parempi olisi jos se laskisi kulutuksen aina nollausväliltä, kun tuolla keskikaupungilla joutuu sen 20 minuttia ruuhkissa matelemaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No entäs sit kun mulla kerta näyttää EDU liian vähän? Tai siis näyttää sellaisia lukemia, mitä toivoisi kulutuksenkin olevan. Tankkausten ja trippimittarien perusteella ajotietokone on vajaa 2 litraa optimistinen. Mistä vikaa pitäisi alkaa penkomaan?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Eli meinaat, että vika ei voi olla vaikka bensan paineista ja/tai suuttimista johtuva?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Sitähämmää vaan kato, kun tuo ng900aero vaihtoi ton bensafiltterin, niin nyt mulla onkin isompi kulutus (10l/100km)kuin sillä. Ttiedät kyllä miten matka-ajovoittoista mun ajelut on. Ja lisäksi näyttää tuo EDU liian vähän. Joten mietiskelen, että mahtavat liittyä jotenkin yhteen nuo kaksi :?: 8O

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eipä siinä ainakaan mitään häviä vaikka vaihdatkin, kyllä kulutus tosiaankin laski, ei voi kuin hämmästellä 8O. Nyt kun taas ajelen tavanomaiseen tapaan niin kulutus pyörii siinä 9 litran tuntumassa, koska nuo Mäkelänkadun ruuhkat nostavat lukeman korkeammaksi, pelkässä maantieajossa se on siinä 8.5L ja kun kenkii niin 8.8-8.9L. Hesan keskustassa pyöriessä kulutuslukema näyttää about 13 litraa, mutta noissa valoissahan on ikuinen punainen aalto päällä :(
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Molenpia edellisiä lainaten (ei taida onnistua tässä foorumissa). :?:
Saappan siis tonnarin tulee kuluttaa normaalissa matka-ajossa tomaatilla noin 8-9l/100kmh ja tietenkin hesan ruuhkissa 11-15l/100kmh. Siis automaatilla, vatkattavalla voi päästä noin 0,4-0,7 litraa vähemmällä paanalla ja 2 litraa vähemmällä stadissa. Vaan ei tule manuaalia minulle enään ikinä. :D Noi on siis sitä mitä vie todella "ajotietokoneen näyttöjä" ei kannata pitää jumalana. Sehän mittaa vain suuttimien aukioloaikoja verrattuna lootasta tulleisiin (matka) pulsseihin. Siis jos filtteri on tukossa niin kone ei saa soppaa ja pitää pidentää suuttimien aukialoaikaa jne. ( ja sama toiste päin).
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Juu en tuota tietokoneen näyttöä jumaloikaan :D mutta sekä tietokoneen "mielipiteiden" että omakohtaisten tankkauskokemusten pohjalta voin todeta että tilanne on parantunut :) Tankillisella pääsee edu:n mukaan 753km, bensamittarin näyttämää seuraillen voisi olla aika lähellä. Tomaatti on oikein mukava kaveri ruuhkissa, ja miksei maantielläkin, ei tuo kulutusero maata kaada. Matka-ajossa tuo 8-9 litraa on mielestäni täysin kohtuullinen tonnarin koko- ja mukavuusluokan autolle. Ja miellyttävää on myös tietää että tuolla pääsee pihistämällä vähemmälläkin eli tekniikkapuoli on kunnossa. Kaupunkikulutusta on vaikea arvioida, ruuhkista riippuen saattaa Punton ja tonnarin kulutus olla samaa luokkaa/100km :wink:
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Maalis 07, 2005 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Se on ng900aero hyvä, jotta sun tonnaris alkaa oleen iskukunnossa. :)
Ja mukavia kilometrejä paljon. :D
(on se sun CSE:s vaan aika ihme tapaus, vaan väliäkö tolla jos nyt rupee pelittään niin kuin tonnarin kuuluukin). :)
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

ajakaa ison rekan imussa, niin ilmanvastus jää pieneksi ja kulutus tippuu.
Märällä kelillä lasinpesuainetta kyllä kuluu sitten senkin edestä. :lol:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Vastaa Viestiin