Satkun virtalukko-ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jcarlson
"Saabisti"

Satkun virtalukko-ongelma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Soitteli tuossa äsken pikkuveli, oli ongelmia '82 900 GLs:n kanssa. Eli kuulemma ei avain liiku virtalukossa enää mihinkään suuntaan. Startattua ei saa, eikä avainta saa vedettyä ulos vaikka vaihde olisi pakilla. Tämän lisäksi mittariston varoitusvaloista palavat kokoajan öljynpaineen ja käsijarrun varoitusvalot. Virrat eivät kuitenkaan ole päällä, eikä latauksen merkkivalo pala. Mystistä. Ei meinaa myöskään vitonen löytyä, joten vaikuttaisi aika vahvasti siltä, että virtalukon alueella on kovasti jotain mätää. :?

Onko kenellekkään sattunut mitään samantapaista? Onneksi auto on luvallisella parkkipaikalla ja ovet saa lukkoon vara-avaimella. Itse olen liian kaukana autosta, että voisin itse mennä paikanpäälle. :x Huomenna olisi valoisalla tarkoitus tutkia tarkemmin, jos olisi sitten jotain hieman parempia ohjeita antaa puhelimella kuin vain että "pura keskikonsoli pois ja katso mitä sieltä löytyy" :roll:
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tjaa-a.. jollei nyhjyttely ja pillillä suihkutettu ruosteenirrottaja tms. auta niin purkuhommiksi taitaa mennä.
Ainahan tietty voi jollain kovalla mutta kevyellä yrittää naputella avaimeen josko se liikkumaan lähtisi.. tosin suosittelen tekemään remppaamisen akunkenkä irrotettuna, koska eihän sitä tiedä vaikka se starttiasentoon suraavaksi jumahtaisi :!: :!:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
stara
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja stara »

ei varsinaista jumituskokemusta mutta läheltä liippaa..
1. itse lukkopesä jotenkin juntturassa, jos ei em, viestissä kerrotuilla houkutteluilla auta, niin sen varalle ottaisin jostain varavirtalukon, nimittäin jos vika on siinä niin sitten vaan sen vaihtaisin, koska se on paljon helpompi vaihtaa kuin se toinen vika mitä epäilen myös. Se avainpesähän irtoaa kun kääntää avaimen 1 ja 2 asennon puoliväliin ja painaa pesän kyljessä olevasta reiästä noin 2 mm teräslangalla haittatapin sisään. Sen reiän päällä on myös tulppa uutena, sen sain pois hyvin terävällä puukolla tms. meisselillä.
2. se toinen kohta on ns. ratassarja siellä avainpesän alla eli se siirtää avaimen liikkeen sille virtalukolle ja muodostaa myös pakkilukon.
sinne käsiksi pääsy tietää lisää purkamista. mm. sellaiset kolmikulmaiset erikoismutterit vorojen varalle on esteenä. mutta kuulemma ne kyllä yleensä aukeaa puoliväkivalloin sopivan kokoisella ruuvarilla ja jakoavaimella vääntäen. itse olen tehnyt 10 mm 6- kulmahylsystä ko. avaimen dremelillä koloamalla joka toisen kolon pois.
Jos se ratassarja on mennyt jotenkin juntturaan ja jäänyt sellaiseen asentoon että jotain kontakteja antaa sähköille. Itse virtalukon vaihto edellyttää kans noitten mainittujen muttereiden avaamisen.
Aika yleinen vika vanhemmiten on että toi ratassarja kuluu ja ei sitten välitä liikettä starttikontaktiin asti.
PS. jos saa vain virrat päälle muta ei starttaa, niin startata voi suoraan konehuoneesta tekemällä silmukkapäinen johto, silmukka startin virransyöttöön ja sitten vaan antaa siitä käsivaralla solenoidille virtaskaa.
avaipesän voi kunnostaa tavallisella lukkosepällä.
stara
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja stara »

korjaan edellistä 3. rivi, ei varavirtalukkoa ( vaikka hyvä sekin olisi olla) vaan vaihto- avainpesä. ja voihan sitä jonkun aikaa ajella ilman sitäkin , kun vaan keksii sopivan pulikan minkä panee avaipesän paikalle.
Vastaa Viestiin