Oli pitkästä aikaa taas käytävä Länsiautossa hakemassa leffaliput, kun nettisivut niitä kovasti koeajolahjana tyrkytti. Tarjolla oli liput Astran koeajosta ja ajattelin että mikä ettei kun on sopiva väli aikataulussa ja menoa samalla suunnalla. Tarkoituksena oli sitten käydä kurkkaamassa automaatti-farkku-K-astra, jota en olekaan koskaan ajanut enkä muistaakseni koskaan sisälläkään istunut (mutta monta sivua käyttökokemuksia Saappifoorumilla lukenut
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
)
Tarjolla oli kuitenkin vain hätsbäkkimalli ja manuaalilla, ja kun mainitsin myyjä Hansille että on tuo nykyinen Insigniakin koeajamatta ja voisi kiinnostaa, niin liput kilahti kouraan tällaisenkin kokeilulla:
Ei ihan se perusmalli, eli tämä oli 200 hv bensaturboautomaatti Innovation -varustuksella. Opelillahan meni ihan juuri äsken varustelutasot uusiksi, joten tarjouksen Hans teki hieman vielä paremmin varustellusta Innovation Plus -versiosta, johon ruksittiin sitten vielä ronskisti lisävarusteita (metalliväri, Webasto, avustinpaketti ja marmoriset aluvanteet talvirenkain). Siinä on nyt sitä Opelin nurkan taaksen kurkkivaa ledivaloa, peruutuskameraa, kaistallapitoapuria ynnä muita juttuja joita en ole Saabin kanssa osannut kaivata.
Auton sporttiseen ulkonäköön suhteutettuna kontti on ihan kivan kokoinen (VDA 490 litraa taitaa olla):
Vaikka täytyy sanoa, että mataluuden vuoksi ei tuo pärjää OG-kolkin takakonttille. Sen verran korkeutta hattuhyllyyn kuitenkin (mittasin, 48,5 cm) että koiran boksi mahtuu olemaan kontissa hattuhylly paikoillaan. Siinä OG-kolkissa sama boksi mahtui hattuhyllyn alle ja siihen vielä Saabin lisävarusteinen tavarahylly väliin, eli korkeutta oli varmaan 55 cm. Mittasin hallissa farkkuinsignian kontin ja siinä korkeus verhoon oli vain 42 cm. Melko yleistä, että farkuissa piiloon saatava kontti on pienempi kuin sedaneissa tai viistoperissä.
Tuo kontin lattia ei vain ole sivuilta täysin tasainen, joten toi boksi pitää pistää tolleen hieman hölmösti irti sivuseinästä. Ja joo, näette oikein, siellä majailee vakiovarusteena litran puteli Genuine GM Dexos -öljyä. Öljyputeli lienee jokaisen nykyaikaisen bensaturbon vakiovaruste?
Opel ilmoittaa kontin lattian pituudeksi 113 cm ja leveydeksi pyöränkoteloiden välistä 103 cm. Leveydelle sain saman mitan, mutta pituudeksi vain 107 cm.
Koska minä kyllä aina mahdun etupenkille, mutta lasten mahtuminen takapenkille on aina kysymysmerkki, kävin seuraavaksi takapenkin kimppuun.
Kuskin penkki itselle mukavassa asennossa takapenkin selkänojasta etupenkin selkänojaan löytyi pituutta 76 cm. Isot takatilat siis, referenssinä loppuunajetun n. 65 cm ja Länkkärin hallissa mitattu Astra farkun 67 cm, toisaalta Superbille sain aikanaan mitaksi 80 cm, mutta sehän onkin limusiini. Mutta kyllä tolla Insignian takapenkillä muksut istuskelis ilman potkuseinäefektiä.
Kojelauta kyllä miellyttää silmää, eikä häviä mun mielestä tyylissä oikeille preemiumvehkeille.
Ajotuntuma sellainen kuin uudessa isossa autossa voi kuvitella. Hiljainen ja mukava. Softattuun dieseliin tottuneelle koneen potku oli vähän pettymys, kun kuitenkin 200 hv taulussa ja Hanssikin sanoi lähetteenä että kannattaa polkasta, se lähtee kyllä hyvin. Liikkeellelähdöissä yllättävän paljon viivettä voimassa ja moottorin ääni kuului yllättävän kovin sisällä siinä kohtaa kun lähti vähän rivakkaammin.
Voisin mä tollasella ajella,vähän se on laiva ulkomitoiltaan, mutta sisällä ihan järkevä tunnelma, ei sellainen että olisi tankin puikoissa.
Sitten hakemaan se tarjous. Loppuunajetusta hyvitystä (Hansin katsomatta, pelkillä spekseillä) 3550 oiroa ja Insignialle varusteineen hintaa 39450 oiroa, eli väliraha 35900 €. Kysyin sitten suoraan että jos mä hukkaan ton loppuunajetun itse, niin mihin hintaan saan tulla hakemaan Insignian ilman vaihtoromua. Napu napu näppäimistöön, niin vertaileva tarjous tulostui kouraan: 37 000 €. Eli siis todellinen hyvitys Saabista vs. suora kauppa olisi 1100 euroa. Ehkä mä saisin sillä hinnalla hukattua Saabin jollekin halukkaalle
Talvirengaspaketi osuus hinnasta oli muuten 2090 euroa, sillä taitais ostaa oikeasti vanteet ja talvirenkaat kahteen Ooppeliin.
Ei toi varustelluksi isoksi tehokkaaksi autoksi ihan karmee hinta olis. Mutta heti kun alkoi miettiä vaihtoehtoja, niin mieleen tuli että Subaru on myynyt talvesta asti
tänä vuonna poistuvaa Foresteria samalla rahalla bensa-automaattina ja luonnollisesti nelivetona. Siinä on kaikenlaista varustetta siinäkin, tosin talvirenkaat nyt ei tuohon hintaan vielä kuulu mukaan. Nelivedon lisäksi Subarussa olis etuna varmaan puolet pienempi arvonalenema Ooppeliin verrattuna, eli vaikka siitä kokonaisuutena vähän kalliimpi tulisi ostaa niin pitäminen olisi todennäköisesti edullisempaa.
Ei nyt syntynyt omistamisen himoa tuosta autosta ainakaan heti. Jos taipuisi
pari vuotta vanhaan edelliskoppaseen Insigniaan niin hinnat lähtee 21 000 euroa alempaa. Se on aika iso raha sekin.