Jep, lähinnä tuo luukun kanssa vatulointi johtuu siitä, että olisi saanut irtoluukun maalarille ja ei olisi tarvinnut autoa seisottaa sen takia... Olisihan tuon voinut talviseisokin aikana hoitaa, mutta kun ei saanut aikaiseksi
Takajarrukilvet maksaa noin 70e/kpl, joten pitänee fiksata pintaruosteet entisistä...
Hinkkasin eilen vahaa yms kemikaaleja rykin pintoihin, joten kävin ottamassa kuvan lopputuloksesta Laukaan satamassa. Vähän tuo viime syksyn ruosteenpoiston aiheuttama maalauksen/lakkauksen sävyero erottuu kyljestä, joten pitänee maalata myös ovet jossain vaiheessa...
Tänään vein konepellin maalarille, joten homma etenee pala kerrallaan
Tänään tuli könyttyä rykin alla, kun tutkin kontinpohjan läpivientien ruosteita. Sain hiottua ruosteet aika hyvin pois kontinpohjasta molemmin puolin ja vedin lopuksi massaa pohjaan. Yhteen läpivientiin on ruoste ehtinyt iskeä jo pahemmin, joten siihen täytynee tehdä paikka jossain vaiheessa... Muuten tuon vehkeen pohja on hämmästyttävän siistissä kunnossa eli ruosteeton. Vähän olen kahden vaiheilla, että mitä tuolle pitäisi tehdä? Pitäisikö siihen vetää joku ruosteenestokäsittely vai pitäisikö sen tuollaisena puhtaana jolloin ainakin näkisi jos se alkaa mätänemään omia aikojaan...
Samalla tuli huomattua, että taka-akselilla onkin selvästi vahvempi jäykkäri kuin tuossa entisöidyssä uudessa akselissa joka pitäisi vaihtaa paikalleen. Tuo nykyinen jäykkäri on nimenomaan melkoisessa ruosteessa, joten se olisi entisöitävä jos sen haluaisi uuteen akseliin. Kuinkahan suuri vaikutus tuolla jäykkärin vahvuudella on ajettavuuteen? Itse en ole koskaan testannut takajäykkärin vaihtoa, joten osaako joku kertoa miten selvä vaikutus sillä on? Myös nuo umpiruosteiset H&R-takajouset vaihdetaan samalla saabin sporttijousiin, mutta jää nähtäväksi miten korkealle perä nousee noilla vietereillä, kun nuo nykyiset madallusjouset vaikutttavat aika kuolleilta (kuva tämän ketjun edellisellä sivulla).
Ferritan hormista löytyi tällainen liitos joka vuoti kuin seula. Ostin mjotonetlstä korjaussarjan 14-8602 + pari kiristintä ja väänsin ne paikalleen. Pörinä poistui ja rykistä tuli huomattavasti hiljaisempi
Myös vahvempi ruosteinen jäykkäri näkyy hienosti myös noissa kuvissa...
Osaako joku sanoa miten tuon jarrukilven saa irti tuosta? Tuo koko hela napoineen on kiinni tuossa akselissa noilla 4 pultilla, mutta en keksi mikä tuota kilpeä pitelee kiinni...
Jep, sain putsattua kilven paikallaan, joten tuo saa kelvata tässä vaiheessa. Vedin sinkkimaalia pintaan ja pitää vielä vetää jotain mustaa sen päälle..
No niin, nyt saatiin jouset vaihdettua. Edelllisellä sivulla näkyy miltä vanhat ja ruosteiset H&R:n madallusjouset näyttivät auton alla. Minusta aika metkan näköiset, kun jouset painuvat jo tyhjän auton painosta ihan läjään... Sain kaverin purkuraadosta entisöidyt ja pulverimaalatut sporttijouset. Halusin kokeilla tekeekö niillä mitään.
Ryki pukilla. Samalla vaihdettiin myös vaihteistoöljyt...
Nyt takajouset ei painut läjään ja ruostettakin on vähemmän. Myös testilenkin perusteella ajettavuuteen ei ollut merkittävää vaikutusta...
. Kuinkahan suuri vaikutus tuolla jäykkärin vahvuudella on ajettavuuteen? Itse en ole koskaan testannut takajäykkärin vaihtoa, joten osaako joku kertoa miten selvä vaikutus sillä on?
Eski
Omassa 9-3:ssa on kaksi vakiota päällekkäin. Aiheesta muistaakseni on foorumillakin spekuloitu. Aliohjautuvaa perusluonnetta paransi selvästi tasapainoisemmaksi ja kaarteissa kestää pito paremmin sisäkurvin etupyörällä, eli mutkassa saa kiihdytettyä kovemmin. Ainoa miinus on, että jos takapyörissä rengaspaineet heittää, niin tulee yliohjaava jo maantievauhdeissa. (Likimain tyhjä takarengas ei tietenkään ollut normaalia.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jep, pitää testata tuo ohuempi jäykkäri, kunhan saadan taka-akseli vaihdettua. Sitten jos tuossa on selvä ero, niin pitää entisöida se paksumpi versio ja vaihtaa se takaisin.
Vähän on harkinnassa vielä, että tilaanko nuo pelkät takajouset spedeltä, vai pitäisikö saman tien panostaa kokonaan uusi H&R madalllussarja... PCS kun jäi lomille, niin nyt on heinäkuu aikaa harkita
Varmasti on ero, mutta siihen vaikuttaa jousetkin. Ero voi jäädä pienemmäksi jäykillä jousilla. Minun kolkissa on vakio jouset ja korin kallistumiseen kaarteessa tuo jäykempi takapää vaikuttaa vähentävästi. Joskus takavuosina muistan joidenkin alustan säätäjien vannoneen nimenomaan jäykempien jousien nimeen enemmän, kuin jäykkiin vakaajiin. Ainakin etuvetoisen tapauksessa menetetään vetopitoa, jos eteen ja taakse tulee jäykempää vakaajaa. Kokeilu on onneksi helppo tehdä, kun vakaaja on siinä ihan "tarjottimella".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Konepellin maalausrojekti etenee vähitellen -> http://imgur.com/gallery/MntoWvP
Onneksi löytyi tuollainen toinen pelti, niin ei tarvinut seisottaa rykiä viikkokaupallla maalarin pihassa