ABS-anturien mittaaminen
Re: ABS-anturien mittaaminen
Tai jos kyllästyt pelleilemään abs:n kanssa niin vaihdat tavalliset jarrut siihen.Tämä onnistuu jarrupääsylinterin vaihdolla, jos siis sulla lukee vaihtoehtoinen jarrujärjestelmä rekisteriotteessa.
Tämä onnistuu jarrupääsylinterin vaihtamisella.
Tämä onnistuu jarrupääsylinterin vaihtamisella.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: ABS-anturien mittaaminen
Vikakoodi viittasi vasemman takapyörän abs-anturiin, nyt anturin ja hammastuksen putsailu meneillään. Pitäisikö vikavalon sammua itsestään sitten kun kaikki on kunnossa, vai vaatiiko akun käyttämistä irti tai peräti Techillä nollaamisen?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: ABS-anturien mittaaminen
Vissiin sen valon pitäis sammua sitten, kun startissa ei havaita vikaa.
Re: ABS-anturien mittaaminen
Ideoita mikähän tuossa minun tonnarissa on kun vesisateessa laitat auton päälle niin ABS valo jää palamaan? Ei ehdi edes liikkeelle lähteä... Ilma kun kuivuu niin valo sammuu itsestään eli kosteus aiheuttaa jotain jossakin?
Toinen mikä huomasin niin vaikka vika ei ole päällä niin en saa mitattua vastusta oikesta takapyörän anturista? Onko siitä jotain erikoista (nopeusmittarille siitä tieto? joku diodi tai muuta välissä?) vai onko siinä kosketushäiriö?
Toinen mikä huomasin niin vaikka vika ei ole päällä niin en saa mitattua vastusta oikesta takapyörän anturista? Onko siitä jotain erikoista (nopeusmittarille siitä tieto? joku diodi tai muuta välissä?) vai onko siinä kosketushäiriö?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: ABS-anturien mittaaminen
Tonnarissa nopeusmittari saa nopeustiedon vaihteistossa olevalta anturilta.
Et kertonut mistä ja miten olet yrittänyt mitata, mutta jos mittaat takapenkin alla olevasta ABS-anturin liittimestä, ei kosketushäriö voi olla kuin mittalaitteesi kontaktissa liittimeen, muuta liitoksia ei itse anturin ja anturin johdon päässä olevan liittimen välillä ole.
Vain liitoksissa voi olla kosketushäiriö. Taitaa olla johto tai anturin käämi poikki.
Et kertonut mistä ja miten olet yrittänyt mitata, mutta jos mittaat takapenkin alla olevasta ABS-anturin liittimestä, ei kosketushäriö voi olla kuin mittalaitteesi kontaktissa liittimeen, muuta liitoksia ei itse anturin ja anturin johdon päässä olevan liittimen välillä ole.
Vain liitoksissa voi olla kosketushäiriö. Taitaa olla johto tai anturin käämi poikki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: ABS-anturien mittaaminen
Joo siitä penkin alta. Mitähän varten tuo ei sytytä ABS valoa muuta kuin kostealla ilmalla? Ilmeisesti kuitenkin vikaa tuossa anturissa siis. Saako tilata Ebaysta jonkun parinkympin anturin vai onko miten nirso?Et kertonut mistä ja miten olet yrittänyt mitata, mutta jos mittaat takapenkin alla olevasta ABS-anturin liittimestä, ei kosketushäriö voi olla kuin mittalaitteesi kontaktissa liittimeen, muuta liitoksia ei itse anturin ja anturin johdon päässä olevan liittimen välillä ole.
Vain liitoksissa voi olla kosketushäiriö. Taitaa olla johto tai anturin käämi poikki.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: ABS-anturien mittaaminen
Omassa kylmänä etenkin mutkissa välähti joskus abs jääden välillä palamaan oli pinni liittimellä irtonainen. Kun veti auki niin nousi ylös mutta kiinni painaessa antoi periksi ja painui alaspäin joten kontakti jäi huonoksi.
Tuo liitos oli kuskin etupyörältä.
Tuo liitos oli kuskin etupyörältä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: ABS-anturien mittaaminen
Mittailin nyt uusiksi noita antureita. Kolmesta antoi 1080Ohm. Oikea takapyörästä sain nyt arvonkin ja antoi 1500Ohm. Voisi olettaa että tuossa nyt on joku häikkä. Oisko ohjeita takapyörän anturin vaihtoon ja osaako joku sanoa voiko käyttää noita halpis antureita?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: ABS-anturien mittaaminen
Voisi kuvitella, että anturin johdineristeet ovat rikki ja kosteus aiheuttaa oikosulun. Anturilta tulee mikrofoni-signaali, joten isoa oikosulkuvastusta ei tarvita signaalin katkaisemiseksi. Jos ulkovaippa on rikki ja kaapeliin kerääntyy kosteutta ehkä se sitten löytäisi myös keskijohtimen eristysvaurion josta vesi pääsisi tekemään oikosulun. Tyypillisempi vika takapään anturille on, että vesi pääsee hapettamaan ulkovaipan, joka ei sitten enää johda.
Kyseesähän on mikrofonikaapeli jossa on keskijohdon ympärillä maadoitusvaippa. Kunnon antureita saa n.100€. Liittimestä ei tarvitse välittää onko ennen vai jälkeen vm 96. Liitoksen voi aina tehdä esim sokeripalalla.
Takapyörän anturin vaihtokaan ei ole niin paha kuin etupään.
Ruuvi auki jolloin anturi yleensä irtoaa papukaijoilla nitkuttamalla. Johto irti klipsuista ja uusi tilalle.
Etupään anturi jämähtää helpommin kiinni pyörän napaan jolloin anturi hajoaa em. tapauksessa ja rojut joutuu kaivelemaan kolosta.
Kyseesähän on mikrofonikaapeli jossa on keskijohdon ympärillä maadoitusvaippa. Kunnon antureita saa n.100€. Liittimestä ei tarvitse välittää onko ennen vai jälkeen vm 96. Liitoksen voi aina tehdä esim sokeripalalla.
Takapyörän anturin vaihtokaan ei ole niin paha kuin etupään.
Ruuvi auki jolloin anturi yleensä irtoaa papukaijoilla nitkuttamalla. Johto irti klipsuista ja uusi tilalle.
Etupään anturi jämähtää helpommin kiinni pyörän napaan jolloin anturi hajoaa em. tapauksessa ja rojut joutuu kaivelemaan kolosta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB