Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Tässä myös tarkastin omia viimevuoden ajoja. Näyttääkseen oli kertynyt 10tkm 10kk aikana ja silloin ajoin vielä joka viikonloppu Tampere-Hämeenlinna väliä 3-4kk ajan. Jotenkin vaikuttaa siis, että dieselin voisi unohtaa pienen ajomäärän ja lyhyiden ajopätkien takia, jos nyt en aloita harrastanaan huvikseen ajamista .
Kulutuspuoli ei itseäni hirveästi kauhistuta, kerran ajomäärät ovat suhteellisen pienet. Kunhan nyt maantiellä päästäisiin alle 8l/100km
Kulutuspuoli ei itseäni hirveästi kauhistuta, kerran ajomäärät ovat suhteellisen pienet. Kunhan nyt maantiellä päästäisiin alle 8l/100km
Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Kymppitonninkin ajolla varsinkin automaattivaihteisen kanssa se diesel voi olla rahallisesti ihan ok ratkaisu. Bensa-automaatti kun vie kaupunkiajossa tuhottomasti polttoainetta. Käy koeajamassa molempia vaihtoehtoja ja päätä sen mukaan mikä tekniikka (ja ennen kaikkea mikä autoyksilö) kiinnostaa eniten. Ei kannata sulkea mitään vaihtoehtoa pois ellei ole varma että joku tietty tekniikka ei itselle sovi tai ei kiinnosta. Itsellä esimerkiksi tilantarve ja koira vaatii farkun ja vaimo automaatin. Mutta alle 10 tkm/v ajoista huolimatta, johtuen pääasiassa ostohetken tarjolla olleesta valikoimasta ja hintatasosta, päädyin dieseliin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Jep, suosittelen lämpimästi koeajamaan ehjän ttid a6:n, niin ei harmita sitten jälkeenpäin
Jos a6 -loota nykii tms temppuilee, niin se on todnäk hajalla. Saapin loota on varmasti kestävämpi kuin vagin dsg, mutta kaikki menee rikki varsinkin jos niitä ei huolleta ja käytetään väärin yms.
Eski
Jos a6 -loota nykii tms temppuilee, niin se on todnäk hajalla. Saapin loota on varmasti kestävämpi kuin vagin dsg, mutta kaikki menee rikki varsinkin jos niitä ei huolleta ja käytetään väärin yms.
Eski
Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Omalla TTiD Automaatilla tulee ajettua pääosin vartin työmatkasiivua. Jos huomaan että DPF:n poltto on käynnissä, ajan hieman pidemmän lenkin jotta poltto ehtisi loppuun. Tuo on joskus hieman rasittavaa, mutta muuta haittaa en nyt dieselistä bensaan verrattuna keksi. On lämmin talvella ja eberi on mukava varuste, toki senkin huoltoon kannattaa välillä varautua...
Ajoja tulee noin 12...13tkm vuodessa ja laskin että tulee halvemmaksi kuin vastaavan tehoinen bensa-automaatti. Kulutus on mulla ajotietokoneen mukaan 7l, ajotyyli ei kyllä säästele sitten yhtään
Pidemmässä maantieajossa sitten meneekin jo alle 5 litran.
Ajoja tulee noin 12...13tkm vuodessa ja laskin että tulee halvemmaksi kuin vastaavan tehoinen bensa-automaatti. Kulutus on mulla ajotietokoneen mukaan 7l, ajotyyli ei kyllä säästele sitten yhtään
Pidemmässä maantieajossa sitten meneekin jo alle 5 litran.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Nuo jutut kyllä pistää harkitsemaan itsellenikin ko. auton hankintaa.SS kirjoitti: ↑La Kesä 22, 2019 08:44Omalla TTiD Automaatilla tulee ajettua pääosin vartin työmatkasiivua. Jos huomaan että DPF:n poltto on käynnissä, ajan hieman pidemmän lenkin jotta poltto ehtisi loppuun. Tuo on joskus hieman rasittavaa, mutta muuta haittaa en nyt dieselistä bensaan verrattuna keksi. On lämmin talvella ja eberi on mukava varuste, toki senkin huoltoon kannattaa välillä varautua...
Ajoja tulee noin 12...13tkm vuodessa ja laskin että tulee halvemmaksi kuin vastaavan tehoinen bensa-automaatti. Kulutus on mulla ajotietokoneen mukaan 7l, ajotyyli ei kyllä säästele sitten yhtään
Pidemmässä maantieajossa sitten meneekin jo alle 5 litran.
Näin olen myös tehnyt. Sitten kun vaihto ajankohtaiseksi tulee. Juuri tuota TTID automaattia olen katsellut. Vähän vain tuolla sille luodulla omalla osiolla olevat jutut turbojen ja koko koneen hajoamisineen mietityttää .
Tämä B207 bensakone mukaanlukien turbo on kyllä kestävä paketti. Kuten toki myös automaattilaatikko, joka minulle on ehdoton.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Tuohon dieselin sopivuuteen tai sopimattomuuteen lyhyempään kaupunkiköröttelyyn täytyy todeta, että tunnen lukuisia pääosin kaupunkikörötteleviä dieselautoilijoita, joilla ei ole mitään hajua siitä mikä on EGR tai DPF ja että pitäisi suodattimen puhdistuspoltot huomioida jotenkin ajosyklissä jne. Silti nämä modrneilla dieselautoilla köröttelevät autoilijat ovat vuosia körötelleet vailla teknisiä ongelmia. Ei se kaupunkipyörittely modernia dieselkonetta tuhoa tai automaattisesti johda tukkeutuneisiin hiukkasloukkuihin, mutta riskiä se kasvattaa ja aina paras jos kuljettaja osaa huomioida auton tekniikan tarpeet SS:n tavoin.
Elä petrisa turhaan pelkää TTiD:n kestävyyttä. Sama jumalkone siellä on perustana, ahdinpakettikin ihan kestävä, ainoa juuri tuota koneversiota vaivaava heikkous on irtoilevat imusarjan läpät, ja sekin on vuosimallikohtaista. Vain muutamaan hajonneeseen 1.9 dieseliin olen foorumijutuissa törmännyt ja se on aika vähän verrattuna moniin muihin moottorimalleihin (köh köh... T7-koneet) tai liikenteessä olevaan 1.9 dieselmoottorikantaan nähden. Ja näillä myös ajetaan paljon.
Elä petrisa turhaan pelkää TTiD:n kestävyyttä. Sama jumalkone siellä on perustana, ahdinpakettikin ihan kestävä, ainoa juuri tuota koneversiota vaivaava heikkous on irtoilevat imusarjan läpät, ja sekin on vuosimallikohtaista. Vain muutamaan hajonneeseen 1.9 dieseliin olen foorumijutuissa törmännyt ja se on aika vähän verrattuna moniin muihin moottorimalleihin (köh köh... T7-koneet) tai liikenteessä olevaan 1.9 dieselmoottorikantaan nähden. Ja näillä myös ajetaan paljon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Tahtovat vaan -08 uudemmat automaatit olla todella harvassa. Itsekin olisin omani automaatilla ottanut, mutta -11 mallista olisi pitänyt Ruotsin puolelta lähteä etsimään.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Juuri ne nuo irtoilevat läpät huolettaa TTID:ssä. Varsinaisesti muista syistä hajonneita koneita ei kai liiemmin ole vastaan tullut. Sekin on totta, että kai ne turboviatkin on lopulta suhteellisen harvinaisia.
En sillä tavalla ole seurannut tuota TTID osiota tarkemmin, että ei ole tietoa missähän vuosimallsisa ne sitten ne heikommat läpät esiintyy. Nuo mitä olen katsellut Nettiautossa ovat olleet -08 mallisia TTID automaatteja.
Näkyy siellä olevan yksi -12 mallinenkin.
ps. Vaan....eipä olekaan automaatti tuo -12. Otsikossa ja tekstissä virhe, kun kuvista näkyy manuaalivaihdekeppi...yööökkk
En sillä tavalla ole seurannut tuota TTID osiota tarkemmin, että ei ole tietoa missähän vuosimallsisa ne sitten ne heikommat läpät esiintyy. Nuo mitä olen katsellut Nettiautossa ovat olleet -08 mallisia TTID automaatteja.
Näkyy siellä olevan yksi -12 mallinenkin.
ps. Vaan....eipä olekaan automaatti tuo -12. Otsikossa ja tekstissä virhe, kun kuvista näkyy manuaalivaihdekeppi...yööökkk
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Jos en nyt ihan väärin muista, niin 2011 tuli vahvistettu imusarja. Mulla on vasta 130tkm mittarissa, tarttee joskus 5 vuoden päästä vaihdella imusarja. Kun tätä autoa etsin, niin suurin osa oli 2008 mallisia ja aika harvassa oli uudemmat. Kaipa tuo facelift on heti uutena käynyt parhaiten kaupaksi ja konkurssikin jo häämötti edessä
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Autokauppa kävi kuumana 2008 vuoden alusta syksyyn, kun autoveromuutos astui voimaan 1.1.2008.Varsinkin dieseleiden hinnat tuli tonneja alas ja siitä alkoikin monen vuoden dieselkausi suomalaisessa autokaupassa.
Autokaupan juhla päättyi kuitenkin kuin seinään syksyllä 2008 finanssikriisin iskiessä päälle, ja 2009 oli erittäin huono autokaupan vuosi. Saabille se oli vielä erityisen huono, kun GM meinasi laittaa koko putkan kiinni ja konkurssiin ja sitä reposteltiin mediassa. Siitä ei Saabin myynti koskaan toipunut ennen konkurssia.
Nämä on ne syyt että MY2009-> Saabeja löytyy huomattavasti vähemmän kuin MY2008. Ja tämä on myös syy siihen että iso osa noista Saabeista on dieseleitä. Automaatti nosti uudella verolaskennalla taas hintoja niin paljon, että se muuttui melko kalliiksi optioksi.
Autokaupan juhla päättyi kuitenkin kuin seinään syksyllä 2008 finanssikriisin iskiessä päälle, ja 2009 oli erittäin huono autokaupan vuosi. Saabille se oli vielä erityisen huono, kun GM meinasi laittaa koko putkan kiinni ja konkurssiin ja sitä reposteltiin mediassa. Siitä ei Saabin myynti koskaan toipunut ennen konkurssia.
Nämä on ne syyt että MY2009-> Saabeja löytyy huomattavasti vähemmän kuin MY2008. Ja tämä on myös syy siihen että iso osa noista Saabeista on dieseleitä. Automaatti nosti uudella verolaskennalla taas hintoja niin paljon, että se muuttui melko kalliiksi optioksi.
Se autokin on muuten MY2010, vaikka onkin 2012 käyttöönotettu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Jep, tuo imari muuttui 2010, mutta sen parannetun version saa vaihdettua vanhempaankin, kuten moniin on tehtykin. Itse päivitin sen varmuuden vuoksi noin 200k ajettuna, jolloin ne läpät usein irtoavat...
Eihän tuo pätkäajo dpf-nakulla täysin kiellettyä ole, mutta pa-kulujen kannalta se on melko typerää ja kukapa tietää miten pian näiden vanhojen saastuttavien ja kaiken pahan aiheuttavien dieselien käyttö kielletään kokonaan Suomessa
Eski
Eihän tuo pätkäajo dpf-nakulla täysin kiellettyä ole, mutta pa-kulujen kannalta se on melko typerää ja kukapa tietää miten pian näiden vanhojen saastuttavien ja kaiken pahan aiheuttavien dieselien käyttö kielletään kokonaan Suomessa
Eski
Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Kiitos, tämä hyvä tietää
Nämä mitä olen katsellut niin juuri siinä 200tkm ajettuja -08 mallisia, joten täytyy selvittää onko imusarjat vaihdettu. Muussa tapauksessa saavat jäädä kauppaan
Mikäli siis alkaa kiinnostaa tosissaan.
Onhan toki mahdollista "tyytyä" tuohon yksiturboiseen 150 hv (ja tarvittaessa kutitella ohjelmalla). Niissä ei kai ole tuota läppäriesaa?
Näitä ei vain hirveästi ole tarjolla Vector- varusteilla .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Itsekkin meinasin kysyä, että mitä eroa Tid ja Ttid välillä, mutta ilmeisesti Ttid:ssä on kaksi turboa ja toisessa yksi? Meinaa huonosti Pirkanmaan lähettyviltä löytyä Ttid:tä Sedanina, tuo Combi ei meinaa oikein omaa silmää miellytä .
Onko siis Tidissä ja Ttidssä samat läppä murheet?
Onko siis Tidissä ja Ttidssä samat läppä murheet?
Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Ttid 130/160/180 on sama pata eri softalla ja tids150hv on sama 16v Z19DT-peruskone, mutta niiden ero on kuitenkin yllättävän iso. Myös imari on erilainen ja läppäongelmaa esiintyy vian ttideissa.
Suorituskyvyn lisäksi merkittävä ero on koneen äänessä. Tids on selvä naku, joka tärisee ja rytkyttää etenkin tyhjäkäynnillä, mutta ttidillä ei uskoisi ajavansa dieselillä
Eski
Suorituskyvyn lisäksi merkittävä ero on koneen äänessä. Tids on selvä naku, joka tärisee ja rytkyttää etenkin tyhjäkäynnillä, mutta ttidillä ei uskoisi ajavansa dieselillä
Eski
Re: Saab 9-3 facelift 07-> harkinnassa
Ja vielä lisäselvennyksenä, että virallisissa mallimerkinnöissä TiD on 120 hv kahdeksanventtiilinen kone, TiDS on 150 hv kuusitoistaventtiilinen ja TTiD sitten se kaksoisahtimella varustettu moottori. Tuota 16-venttiilisen ässää ei vain ole merkitty esim auton takaluukkussa olevaan mallimerkintään, joten niissäkin lukee takana TiD, ja monet käyttävät tuota ässätöntä lyhennettä myös siis tästä 150 hv koneesta.
120 hv konetta ei tietääkseni ole saanut automaattivaihteilla. Kaikissa näissä dieseleissä on automaattivaihteistona se sama Aisinin kuusivaihteinen.
Eskin havaintoon TiDS:n nakutuksesta ja tärinästä täytyy yhtyä. Kone kuulostaa aika rujolta ja tyhjäkäynnillä kylmänä ohjaamossa resonoi paikat, kun kone tärisyttää autoa. Omassa autossani tätä taitaa vahvistaa alustaan vaihdetut jäykemmät jouset.
120 hv konetta ei tietääkseni ole saanut automaattivaihteilla. Kaikissa näissä dieseleissä on automaattivaihteistona se sama Aisinin kuusivaihteinen.
Eskin havaintoon TiDS:n nakutuksesta ja tärinästä täytyy yhtyä. Kone kuulostaa aika rujolta ja tyhjäkäynnillä kylmänä ohjaamossa resonoi paikat, kun kone tärisyttää autoa. Omassa autossani tätä taitaa vahvistaa alustaan vaihdetut jäykemmät jouset.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K