Ilmastoinnin litkut oli käytetty viime kesänä ilmeisesti loppuun ja käytettiin täyttämässä. Aika tyhjä oli. Koneella tehtiin tyhjennys, kuivaus ja täyttö. Vuotoja ei ilmennyt. Flektit toimii. Lähdettiin sitten liikenteeseen, mutta pian huomattiin, ei tuu kuin lämmintä /kuumaa ilmaa.
Mentiin sitten takaisin huoltoon ja tyhjennettiin ja täytetiin nesteet takaisin. Ei vuotoja, hyvät paineet. Tehtiin syvällinen vikakoodien ajo. Kaikki anturit toimii - ei ilmastointiin liittyviä vikoja. Jo korjattujen vikojen koodit nollattiin.
Sitten tutkittiin kompressorin elämää ihan päällisin puolin. Magneettikela ei lähde pyörimään. Nyt on alkanut ujeltamaan tuolta kompressorin suunnalta. Kompuran sammutus ei vaikuta ujellukseen. Kuulostaa vähän kuin sähköautolla ajelisi
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Ihan ensiksi huolestuttaa tuo ujellus. Kokemattoman kuskin pitäisi lähteä ajelemaan autolla työmatkoja 140 km /pv. Voiko olla kyse jostain vakavasta? Moniurahihna katkesi viime elokuussa ja se vaihdettiin uuteen. Ehdin vetää välittömästi tien sivuun, joten pahaa vahinkoa ei käsittääkseni päässyt syntymään? Voiko sillä suunnalla silti olla häikkää?
Toisekseen olisi ihan kiva saada viilennystä autoon, kun on nuo litkutkin maksettu. Volvoissa on kuulemma kelojen ? väleissä jotain siruja, joita voi nyppiä pois ja kelat sitten jaksaisi lähteä pyörimään. Onkohan Saabissa tuollaista? Onko tuon kompuran vaihto /korjaus / tutkiminen kovin hankalaa? Mistä siihen pääsisi kiinni? Mistä kannattaisi aloittaa tutkiminen? Tuttu ammattilainen tekee kyllä korjaukset, mutta olisi ihan hyvä olla jotain, mistä aloittaa.