9-3 x

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Hietalahti
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
Paikkakunta: Vaasa

9-3 x

Viesti Kirjoittaja Hietalahti » La Heinä 22, 2017 22:26

9-3 x -10. Ruotsista noita löytyy järkevällä hinnalla. Mites tyyppiviat, vikapaikat ja varaosien saatavuus? Nykyinen auto on 9-5 Aero farmari -02.

Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4757
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9-3 x

Viesti Kirjoittaja Tobbana » Su Heinä 23, 2017 00:04

Vaikea sanoa tyyppivioista, kun ei ole mainittu moottoria, vaihdelaatikkoa tai vetotapaa.
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5502
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: 9-3 x

Viesti Kirjoittaja Eski » Su Heinä 23, 2017 16:59

Jep, eipä ne äksän "muovilevikkeet" tiettävästi mitään erityisiä tyyppivikoja ole muodostanut joten aika samat vaivat niistäkin löytyy koneesta, vetotavasta ja laatikosta riippuen... Diesel-koneen kaveriksi ei saatu nelivetoa aikaiseksi, joten nelikot on aina bensakoneella ja miestäni tuollaisen "maastoauton" pitäisi ehdottomasti olla nelikko.

Eski

spattu
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Elo 26, 2017 16:30

Re: 9-3 x

Viesti Kirjoittaja spattu » Su Elo 27, 2017 09:49

Itselläkin on auton hankinta kiikarissa.

Yhtenä vaihtoehtona nimenomainen Saab 9-3X, jota aiemmassa viestisäikeessä eräs kirjoittaja esitteli minulle yhdeksi vaihtoehdoksi.

Auto miellyttää omaa silmääni, saatavuus ei näytä olevan kovin hyvä käytettynä, vaan eipä tässä kiire olekaan. Myös tiloihin pitää käydä perehtymässä, niitä nimittäin jonkun verran tarvitsen, sekä takapenkille että tavaratilaan. Pienen maavaran korotuksen tämä auto tarjoaisi myös mikä on yksi omista kriteereistäni. Vaikuttaisi tarjolla olevan diesel versiossa myös vääntöä sitä tarvittaessa. Dieselkone ei myöskään hirvittävän janoiselta vaikuta, vaikka toki eroa on aivan uusimpiin dieselautoihin.

Todennäköisin valintani malleista olisi Saab 9-3X 1,9TTID manuaalivaihteistolla. Foorumia tutkiessani ilmeisesti yksi suurimpia ja haitallisimpia kyseisen mallin vikoja on jakopää, ja ennenkaikkea vesipumppu joka on jollain tavalla jakopään kanssa yhteydessä. Hihna ja pumppu oli suositeltu vaihtamaan 100 000 kilometrin välein.
Hihnan poikki meneminen ja pumpun jumiutuminen vaikutti harmittavan tyypilliseltä vaivalta, tälläkin foorumilla tuntui monelle käyneen näin ikävä kohtalo. Tämä myös itseäni kovasti mietityttää, tuntuisi sangen kohtalokkaalta ostaa kuitenkin kohtalaisen hinnakas käytetty auto, vain huomatakseen sen olevan heppoisen pumpun takia pian entinen.

Niinpä kyselenkin onko tähän tyyppivikaan tullut vuosimallien vaihtuessa mitään korjausta, vai löytyykö sama vika myös uusimmista 2010 tai 2011 malleista?
Joissakin varuste tasoltaan paremmissa 9-3X saabeissa näyttää olevan jonkinlainen näyttö, jossa on navigaattori, onko siinä mahdollisesti mitä muita ominaisuuksia, esimerkiksi peruutuskamera?

Tuleeko joitain muita tyyppivikoja mieleen noista uudemmista malleista jotka minun olisi hyvä tietää tästä menopelistä ennen hankinta päätöksen tekemistä?

Kuulisin myös mieluusti tämän korotetun Saabin omistajien kommentteja, turinoita tästä autosta.

Saab on mieleeni piirtynyt luotettava ja vähävikaisena autona, en ole aivan varma onko tälle mielikuvalle mitään katetta. Perustuvat varmaan pappani Saabiin, olisikohan ollut 9000, joka tuntui olevan sitkeä menijä. Toisaalta taas tämä foorumin katsastus säiettä lukiessa vaikuttaa 9-3 pärjäävän siellä varsin mainiosti.

Maza80
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Marras 16, 2016 21:45

Re: 9-3 x

Viesti Kirjoittaja Maza80 » Ti Elo 29, 2017 20:17

Itse olen nyt ajanut about 5kk 93x Biopower koneella (myöhäinen -10, luulen että paperissa lukee -11). Tämä on ns pienemmällä koneella 163 heppaa ja olen ollut tyytyväinen autoon. Ainut miinus on hieman korkea kulutus mutta kun Saabilla haluaa ajaa niin...Muuta mitä on tullut vastaan on nelivedon huolto joka vaikuttaa olevan myös aika hintava mutta niin vissiin kaikissa merkeissä jotka käyttävät Haldexia.
Kaikin puolin silti todella tyytyväinen autoon! Jos hankit auton jossa on navigaatio niin tulee myös paremmat stereot, nämäkin oikeen hyvät mielestäni.
Saab 93x Biopower -10
Saab 900s -91
#7383

Avatar
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6128
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9-3 x

Viesti Kirjoittaja peinu » Ti Syys 12, 2017 15:40

Millä tapaa sitä haldexia huolletaan? Ymmärrän, että öljyt sinne on hyvä vaihtaa, mutta mitäpä muuta? Hajotessa on kaikki tietysti kallista.
9-5 Aero TTiD -11
9-3X 2.0T XWD -10
9-3 2.0T Cab -05 Aero & Hirsch tarratuning, #1767

kar-ra
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ma Syys 07, 2015 20:00

Re: 9-3 x

Viesti Kirjoittaja kar-ra » La Joulu 09, 2017 14:08

Onko X:ssä samat iskarit kuin perus XWD:ssä?
Maavaraahan on hieman enempi, mutta millä se korotus lienee tehty?
93X BioPower -10

Ruilen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Maalis 20, 2013 21:02

Re: 9-3 x

Viesti Kirjoittaja Ruilen » Ma Joulu 18, 2017 15:55

Täällä ilmoittautuu yksi onnellinen 93X:n omistaja. Omani kävin hakemassa Ruotsista noin 1,5v sitten. Noutohetkellä mittarissa oli helposti muistettava kilometriluku 111tkm, nyt matkaa takana 147tkm. Kone on 154kw biopower. Mitään isompaa ei ole ollut, juuri nyt etsimässä tosin takaisakereita kun näyttää olevan alkuperäiset loppu.

Neliveto toimii ainakin omiin tarpeisiini varsin mukavasti. Lähinnä itse tarvitsen nelikkoa talvella pehmeässä lumessa ja mäissä. Tuo maavara on jonkin verran korkeampi kuin normaalissa farmarissa, mutta ei mainittavasti. Ajossa neliveto iskee hieman käsille varsinkin PK-seudun uraisilla teillä kaistaa vaihdettaessa. Yleensä kulutus pyörii siinä 9l/100km kun ajelen lähinnä moottori- ja kehäteitä + perus kauppareissut. Kesäisin sitten mennään pääosin etanolilla jolloin kulutus on noin 13l luokkaa.

Sisätilojen koko on käsittääkseni sama kuin 93 kombissa. Jos edessä istuu 180cm pituinen ihminen, niin takana on saman kokoisella henkilöllä ahdasta. Tavaratilan kokokaan ei normaalista poikkea.

Omassani on myös tuo infotainment jossa siis navigaattori ja audio-ohjaus. Peruutuskameraa ei ole, pelkkä tutka ja vain taakse. Kaiutinsysteemit ovat Bosen joten äänentoisto on laadukas.

Kaiken kaikkiaan olen kyllä ollut todella tyytyväinen autoon ja ei ainakaan ihan joka liikennevaloissa tule samanlaista rinnalle :) Tärkein asiahan tässä on, että myös emäntä on ollut autoon tyytyväinen kun itse asiassa hän tuolla ajelee 1v 3kk tyttäremme kanssa. Itse köröttelen 93 SS Aerolla ja tämä järjestely sopii minulle hyvin :wink:
9-3 SS Aero, 93X

Ruilen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Maalis 20, 2013 21:02

Re: 9-3 x

Viesti Kirjoittaja Ruilen » Ma Joulu 18, 2017 16:14

Jatketaan nyt vielä ja kystään josko täältä saisi apua. Eli takaiskarit hakusessa ja osanumero näille ilmeisesti 12848632 (?). Aika vaikeasti löydettävissä tuntuu olevan, marmorilla sanoivat hinnaksi 417€/kpl. AIka juukelin suolaiselta hinnalta kuulostaa...

Löytääkö joku muu jonkun nettisivuston mistä voisi saada ns. oikeaan hintaan vai ovatko oikeasti noin tyyriitä?
9-3 SS Aero, 93X

keisari
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: 9-3 x

Viesti Kirjoittaja keisari » Ma Joulu 18, 2017 18:30

Moro!
Noista saa tuon 10 -15% pois marmorilta riippuen paikasta jos olet klubi jäsen. Moni laittanut pelkät normi iskarit taakse jota en suosittele koska omassani oli ne. Perä ei pysy ylhäällä. :(
Nyt itellä on viritys ( Nivomat oli 1000,- pari siihen aikaan) jossa bilsteinin B6 takana ja jatkopalat jousien alla.... :D Eli nivomatissa on jousi ja iskari samassa jolloin auto pumppaa itsensä liikkelle lähtiessä "normaali tasoksi vaikka vedät".
Laittaisin tänäpäivänä kyllä nuo orkkikset tuohon hintaan ja niissä on ainakin 3 vuoden takuu... 8O
Varsinkin jos vedät jotakin tai Sinulla on kuormaa niin toi Orkkis Nivomat iskarit on siihen paras.... :wink:
Omalla vehkeellä ajettu 215000km ja TODELLA tyytyväinen.....
Keisarilla taas vaatteita....
Classic 900 S autom. 1992, NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut.,Honda CB 350 S -87 museolelu. Viiru 9-5 Aero aut.( pojan herkku), 9-3 Aero -04 (kolmannen pojan),

myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 x

Viesti Kirjoittaja myrtonen » To Heinä 11, 2019 09:01

kar-ra kirjoitti:
La Joulu 09, 2017 14:08
Onko X:ssä samat iskarit kuin perus XWD:ssä?
Maavaraahan on hieman enempi, mutta millä se korotus lienee tehty?
Mielenkiintoinen kysymys!

EDIT: siirretty XWD-topicista, hommasin siis 9-3X:n mallivuotta 2010.

Varusteethan tuossa on viimeisen päälle kuuluukkua myöten, mutta niistä ei kauheasti ole iloa jos auto on pajalla. Lisäksi pientä juttua oli vielä;
- äänentoisto paukkuu lähdettä vaihtaessa
- kertaalleen pihaan kääntäessä kuulosti että oikealla edessä jousi olisi kolahdellut lautasta vasten, mutta jouset ja kääntölaakerit on juuri vaihdettu. En tiedä miltä esim. jakoketjun kolina koppaa vasten kuulostaa mutta kone oli kyllä lämmin eikä ääni ole vielä toistunut. Yläpäiden suojamuovit oli konepeiton alla laittamatta paikoilleen, eli miten lie alustaa kasattu edellisen mestarin toimesta...
- moottorista puuttuu puolien suojalevy sekä moottorin ja akun suojamuovit
- ulko-ovien kahvat löysällä ja toinen takaovi aukeaa nihkeästi
- takajouset eivät selvästikään jaksa kannatella autoa, pohja ottanut jo kahdesti kiinni kun jalkakäytävän yli ajanut pihaliittymästä tavaraa takakontissa. Oliko vahvemmille jousille normaali-iskareiden kanssa suosituksia, puuhakassa ei sentään nivomateja kestä tässä vaiheessa?
Viimeksi muokannut myrtonen, Ke Heinä 17, 2019 08:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Hitain Pohjois-Suomessa
"Viggen"
Viestit: 649
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: 9-3 x

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa » Ti Heinä 16, 2019 12:12

Noin 1kk ja 3000km 93x takana. Ihan hyvä muuten mutta sama puoltaminen oikealle vaivaa tätäkin kuten kaikkia ajamiani ng93(4kpl). :cry:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8741
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 x

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Heinä 16, 2019 13:34

myrtonen kirjoitti:
To Heinä 11, 2019 09:01
- etusumarit ei syty
Täähän oli tuotu Ruotsista? Syttyykö sumarit jos ajovalot on pois päältä? Ruotsalaisissa autoissa on tällainen asetus tehtaalta yleensä, että sumarit ei toimi lähivalojen kansss yhtäaikaa.

myrtonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2008 19:13
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 9-3 x

Viesti Kirjoittaja myrtonen » Ti Heinä 16, 2019 17:28

AZP kirjoitti:
Ti Heinä 16, 2019 13:34
myrtonen kirjoitti:
To Heinä 11, 2019 09:01
- etusumarit ei syty
Täähän oli tuotu Ruotsista? Syttyykö sumarit jos ajovalot on pois päältä? Ruotsalaisissa autoissa on tällainen asetus tehtaalta yleensä, että sumarit ei toimi lähivalojen kansss yhtäaikaa.
Juu sieltä on tuotu. Näyttääkin sumarit syttyvän vain kun pitkät on päällä - yleensä paras kombo olisi polttaa niitä lyhyiden kanssa mutta talvellahan tuon sitten näkee.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8741
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-3 x

Viesti Kirjoittaja AZP » Ti Heinä 16, 2019 17:31

Siinä on siis ns. Ruotsikytkentä sumuvaloille, asetuksia voi muuttaa Techillä.

Vastaa Viestiin