Moottorin vaihdosta lisää kysyttävää
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 681
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Moottorin vaihdosta lisää kysyttävää
Meneekö 1984 satkun 16V turbomoottori 1989 900c sedaniin silleen suht nätisti? Aloittelijan kysymys, mutta olen aloittelija.
Mietin vain, että laitanko 1990 900c:stä koneen tohon 89:iin vai voiko ton turbon laittaa, kun olisi ehkä mahdollisuus ostaa tommoinen missä on tuo turbo, mutta itse kori ja muut ehkä vähän heikommassa hapessa. Tosin koneen kunnostakaan ei ole vielä tietoa.
Mietin vain, että laitanko 1990 900c:stä koneen tohon 89:iin vai voiko ton turbon laittaa, kun olisi ehkä mahdollisuus ostaa tommoinen missä on tuo turbo, mutta itse kori ja muut ehkä vähän heikommassa hapessa. Tosin koneen kunnostakaan ei ole vielä tietoa.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Moottorin vaihdosta lisää kysyttävää
Kaipa se T16-84-moottorikin sinne yhtä lailla menee. Operaatio kuitenkin laajenee pelkästä moottorinvaihdosta pakoputkiston, bensantankin, johtosarjan, kojetaulun yms vaihtamiseen. Jos et pysty itse tekemään vaan joudut ostotyönä teettämään, todennäköisesti paljon halvemmalla pääset ostamalla valmiin katsastetun turbollisen auton.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Moottorin vaihdosta lisää kysyttävää
Jep, johtosarjan yms vaihdossa on oma hommansa, joten äkkiseltään olisi parempi että myös vastaanottaja olisi myös alun perin T16. Muuten tekniikka on kyllä vaihdettavissa ja kori on pohjimmiltaan sama...
Eski
Eski
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 681
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Moottorin vaihdosta lisää kysyttävää
Kiitoksia vastauksista. Enpä tullut miettineeksi noita muita seikkoja Mitä kaikkia piuhoja se johtosarja sisältää/mitkä on niiden funktiot?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 681
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Moottorin vaihdosta lisää kysyttävää
Näköjään muutoskatsastuksen hinta on yli 100€, joten ei ihan houkuttele. Ehkä vaan tyydyn tohon kaasarikoneeseen
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Moottorin vaihdosta lisää kysyttävää
Kaasariauton ja T16-auton johtosarjoissa erona on ainakin polttoaineen syöttöön ja ahtopaineen säätöön liittyvät osuudet. Lisäksi on todennäköisesti vuosimallieroja. Em. toiminnot ovat niputettuna yhteen moottoritilan ja sisäosan johtosarjaan ja siksi vaihtoon menisi koko johtosarja. Eli sisältää kaikki toiminnot, mihin vähänkään liittyy sähköä.
Se muutoskatsastuksen kustannus tässä lienee kutakuinkin pienimmästä päästä kustannuksia. Jos siitä jää kiinni, ei taida varat riittää hankkeeseen muutenkaan.
Se muutoskatsastuksen kustannus tässä lienee kutakuinkin pienimmästä päästä kustannuksia. Jos siitä jää kiinni, ei taida varat riittää hankkeeseen muutenkaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 681
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Moottorin vaihdosta lisää kysyttävää
Tämä om varmasti totta, mutta köyhänä opiskelijana minulle se on kuitenkin yksi tuntuva lisäkulu. Kattelen missä kunnossa tämä turbo-saab on koriltaan. Kyllä tämä turbomoottori sedaniin -hanke on nyt aikalailla sitten kuopattu.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Moottorin vaihdosta lisää kysyttävää
Tommosen T16 - 84:n ruiskutusjärjestelmän istutin aikanaan 8-vettiiliseen turboon. Se sinänsä on ihan kohtuullinen operaatio asentaa, mutta kun meni Ilmamassamittari rikki, niin sitä ei saanut mistään enää uutena. Kahdesta rikkinäisestä juotin yhden ehjän.
Onhan näitä tehty. Kone, polttoaineen syöttö sisältäen tankin ja pumpun. Pakoputki esim. menee aika varmasti vaihtoon. Bensapumppukin voi olla valmis vaihtoon. Suodattimet, nesteet yms.Uusi kytkinpaketti lienee järkevää laittaa. Tuskin on ilon päivää luvassa purkuautosta otetuilla kulutusosilla luvassa. Sitten pitäisi vielä näyttää toteen katsastuksessa, että moottori täyttää päästövaatimukset.
Onhan näitä tehty. Kone, polttoaineen syöttö sisältäen tankin ja pumpun. Pakoputki esim. menee aika varmasti vaihtoon. Bensapumppukin voi olla valmis vaihtoon. Suodattimet, nesteet yms.Uusi kytkinpaketti lienee järkevää laittaa. Tuskin on ilon päivää luvassa purkuautosta otetuilla kulutusosilla luvassa. Sitten pitäisi vielä näyttää toteen katsastuksessa, että moottori täyttää päästövaatimukset.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 681
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Moottorin vaihdosta lisää kysyttävää
Jooh. Aika iso projekti loppujen lopuksi. Muuten ehkä voisin harkitakin, mutta ei oikein ole mitään pihamaata tai yleistä parkkihallia kummosempia harrastetiloja käytettävissä.Mertmi kirjoitti: ↑Pe Heinä 12, 2019 15:51Tommosen T16 - 84:n ruiskutusjärjestelmän istutin aikanaan 8-vettiiliseen turboon. Se sinänsä on ihan kohtuullinen operaatio asentaa, mutta kun meni Ilmamassamittari rikki, niin sitä ei saanut mistään enää uutena. Kahdesta rikkinäisestä juotin yhden ehjän.
Onhan näitä tehty. Kone, polttoaineen syöttö sisältäen tankin ja pumpun. Pakoputki esim. menee aika varmasti vaihtoon. Bensapumppukin voi olla valmis vaihtoon. Suodattimet, nesteet yms.Uusi kytkinpaketti lienee järkevää laittaa. Tuskin on ilon päivää luvassa purkuautosta otetuilla kulutusosilla luvassa. Sitten pitäisi vielä näyttää toteen katsastuksessa, että moottori täyttää päästövaatimukset.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Moottorin vaihdosta lisää kysyttävää
Sen verran vielä tuohon -84 turboon, siinä on vielä APC-poksi takapenkin alla, ja sitten hieman myöhemmin se siirtyi etusisälokasuojaan vasemmalle. Ainakin -87 mallissa se on jo sisälokasuojassa.
Joten sähköjen kanssa tuossa kombinaatiossa 84/89 on erittäin runsaasti työtä. Sen koneen vaihtaa aika nopsaan, mutta se kaikki muu työ vie aikaa. Kaikkein helpoiten tekniikan vaihto onnistuu saman mallisissa ja saman vuosimallin autoissa, ja kaasarin vaihtaminen ruiskuun on työlästä. Lue: kallista jos sitä ei pysty itse tekemään.
Joten sähköjen kanssa tuossa kombinaatiossa 84/89 on erittäin runsaasti työtä. Sen koneen vaihtaa aika nopsaan, mutta se kaikki muu työ vie aikaa. Kaikkein helpoiten tekniikan vaihto onnistuu saman mallisissa ja saman vuosimallin autoissa, ja kaasarin vaihtaminen ruiskuun on työlästä. Lue: kallista jos sitä ei pysty itse tekemään.
#2260
96V4 projekti
96V4 projekti
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
- Paikkakunta: Oulu
Re: Moottorin vaihdosta lisää kysyttävää
Jos kyse on nyt siitä Aerosta mikä seisoo siellä parkkihallissa, niin laita ehdottomasti siitä kori kuntoon ennemmin tai näin ainakin itse tekisin
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 681
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Moottorin vaihdosta lisää kysyttävää
Sama Aeropa hyvinkin, tosin ei ole myynnissä. Soitin nimittäin omistajalle pari pv sitten ja sanoi, että tarvitsee sitä omaan projektiinsa. Katotaan jos syksyllä kehtaisi taas soitella saabin perään.nuorempinykänen kirjoitti: ↑La Heinä 13, 2019 19:02Jos kyse on nyt siitä Aerosta mikä seisoo siellä parkkihallissa, niin laita ehdottomasti siitä kori kuntoon ennemmin tai näin ainakin itse tekisin
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d