Alkuun kiitokset kaikille kirjoittajille, harvoin törmää näin asialliseen ja informatiiviseen foorumiin!
Sijaitsen työkomennuksella ulkomailla ja olen joutunut jättämään tonnarin isälleni. Tässä viikolla hän ei saanut autoa pihalta käyntiin, oli seissyt muutaman päivän, mittaristo väitti jännitteeksi 7.5V eli tyhjähän se akku (aiemmin seisoi viisi viikkoa jonka jälkeen vähäistä ajelua). Siitä apukäynnistyksen jälkeen tuttuun akkutaloon, jossa todettiin akunvaihto tarpeettomaksi, mutta lepovirrankulutus suureksi, 0.17A.
Pitkällisten sulakkeiden irroittelujen yms. muun tonkimisen jälkeen auto ei edelleenkään suostu vähemmällä virralla olemaan, suurempiakin lukuja on mitattu.
Kysymyksiä:
Paljonko 9k saisi virtaa syödä?
Mistä kannattaisi vikaa etsiä?
Tuo akun kesto on aina ollut pienoinen ongelma, edellisen kerran vaihdoin akun, kun startatessa jännite putosi alle 9(8?, muista enää) ja manuaalin mukaan niin ei pitäisi käydä. Ei muistaakseni kauheasti auttanut.
Autossa on esiintynyt myös ajoittaista cruisen sekoilua (putoaa pois päältä eikä suostu uudelleen tarttumaan). Keskuslukituskin pragaa aina joskus.
Sähkövikaa
Sähkövikaa
Saab 9000 CSE 2.3tA -96
Joo, onhan tuo aika vahan, mutta silti akku tyhjaksi 16 paivassa. Mielenkiintoista oli, etta ei loytynyt sulaketta jonka irroittamalla putoaisi. Puhelin ja radio irti eika halya paalla. Akkutalossa vaittivat 0.02A olevan normaali taso, jolloin meilla olisi aika moninkertainen.
Saab 9000 CSE 2.3tA -96
Tämä ei ole ohje, enemmänkin omia kokemuksia. Omassa autossa mittaukset näyttivät juuri 0,02A aina kun mittarin laittoi akun kengän väliin kiinni. Silti vuoden vanha 80Ah akku meni päivässä hengettömäksi kun sille päälle sattui.
Autosähköliike vahvisti mittaustulokset, joskin korkeampaan hintaan
Laturi oli OK, startti OK, virtaa ei mennyt mihinkään, vain "akku oli huono". No, totta kai se huono kun oli jo siinä vaiheessa kai oikosulussa. Perimmäinen syy jäi epäselväksi, vaihdoinpahan taas uuden akun, tällä kertaa Exiden. Nyt on pelannut n.17kk ilman häikkää, mutta vieläkin joskus pelottaa, koska varsinaista uskottavaa syytä en koskaan löytänyt.
Itse epäilen tuota startti-laturi linjaa; vain siellä on niin paksut johdot että kestää esim. lyödä kunnolla maihin. Eristeet on kuitenkin OK, ja starttikin ollut aina hyvin putsattu jne. En ole enää jaksanut kummitusten perässä juosta, toivon vain että menee mahdollisimman pitkään ennenkuin seuraavan kerran sähkö loppuu...
Autosähköliike vahvisti mittaustulokset, joskin korkeampaan hintaan

Itse epäilen tuota startti-laturi linjaa; vain siellä on niin paksut johdot että kestää esim. lyödä kunnolla maihin. Eristeet on kuitenkin OK, ja starttikin ollut aina hyvin putsattu jne. En ole enää jaksanut kummitusten perässä juosta, toivon vain että menee mahdollisimman pitkään ennenkuin seuraavan kerran sähkö loppuu...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
vaimollakin jäi vm 97 9000 pihaan. Oletin, että siinäkin joku haukkaa virtaa.
Mittasin virrankulutukseksi samaiset 170 mA. Kun irroittelin sulakkeita yksi kerrallaan havaitsin, että virran kulutus loppui kun irrotin sulakkeen joka antaa virtaa testilaitteelle ja moottorin ecu:lle Sulake nro 23.
Tutkin auton virrankulutusta tarkemmin ja havaitsin seuraavaa.
1. Heti sytytysvirran katkaisun jälkeen on virran kulutus noin 2 A parin minuutin ajan
2. Virrankulutus on luokkaa 170 mA noin puolituntia, jonka jälkeen putoaa 20mA:iin.
Tämä hämäsi minua luulemaan vuotoa, vaikka todelisuudessa akku oli pimahtanut äkillisesti. Ehkä kenno oli oikosulussa.
Mittasin virrankulutukseksi samaiset 170 mA. Kun irroittelin sulakkeita yksi kerrallaan havaitsin, että virran kulutus loppui kun irrotin sulakkeen joka antaa virtaa testilaitteelle ja moottorin ecu:lle Sulake nro 23.
Tutkin auton virrankulutusta tarkemmin ja havaitsin seuraavaa.
1. Heti sytytysvirran katkaisun jälkeen on virran kulutus noin 2 A parin minuutin ajan
2. Virrankulutus on luokkaa 170 mA noin puolituntia, jonka jälkeen putoaa 20mA:iin.
Tämä hämäsi minua luulemaan vuotoa, vaikka todelisuudessa akku oli pimahtanut äkillisesti. Ehkä kenno oli oikosulussa.
