B-koneen jakoketju

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä on ollut viimeaikoina monta ja monta keskustelua B-koneen jakopäästä. Tuppaavat aina rönsyilemään vaikka mihin. Sanokaas ykskantaan, tarviiko yleensä b-koneeseen ketjua vaihtaessa uusia muitakin osia, kuin pelkkä ketju? Tässä laskelmoin vaan remontin laajuutta, jos nostan moottorin keulalta pois, uusisin ketjun, samalla siistisin ruosteita pois ja maalailaisin konehuonetta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

oma mielipiteeni mikäli ohjurit ovat kuluneet ne pitää vaihtaa mutta muutenhan se on ihan pelkkä vaihto!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

tarkasta kiristimen kunto!
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jakoketju ja kiristin uusiksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Jossain vaiheessa pitäisi täälläkin rempata lämpimänä ropiseva jakopää 99:stä. Mitäs muuta kannattaisi varata B-koneen jakoketjuremppaan kuin ketju ja kiristin? Osien saanti on välillä sen verran haastavaa välillä että olisi hyvä tilailla kaikki tarvittava hyvissä ajoin. Varmaan jakopäänkopan tiiviste ja kampuran stefa olis hyvä vaihtaa myös samalla kun kone on irti?
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja petromies »

Siinä on oma hommansa saada se jakokoppa pois sylinterikannen ja vaihdelaatikon välistä. Mutta lähtee se.
Paljon käytetty pikaremonttihan tuohon on ellei jo ole tehty, että kiristää ketjua ohjaimella
Muistaakseni ylemmän ohjaimen kiinnityspultin saa venttiilikopan irrotuksen jälkeen yläkautta löysättyä 13 mm lenkkiavaimella (siis sellaisella jossa kunnon mutka ja tarpeeksi pituutta). Sitten iso meisseli tai rengasrauta laahaimen ja sylinterikannen väliin ja maltillinen järkevä vääntö. Ketju kiristyy ja sitten pultti kiinni. Menee vielä muutaman kymppitonnin. Jos laahain jo kenottaa reilusti niin ko viritys jo tehty.
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Saako koppaa enää rikkomatta vaihdelaatikon tai sylinterinkannen tiivisteitä paikalleen?
Koetin tuota kikkaa jo viikonloppuna, mutta en mielestäni saanut laahainta liikkumaan mihinkään suuntaan. 12-kulmainen piippuavain jatkettuna kaikenmaailman virityksillä oli tarpeeksi että sai hieman avattua pulttia. Voi olla että se ei sitten auennut tarpeeksi.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja petromies »

On niitä tuonne väliin vaihdettu. Voip olla että laatikon puolelle joutuu uudet pätkät tekeen ja nykyään on silikonimassaa joka lähtöön. Kannen tiivisteestä irtoaa paremmin ja sielähän ei ole painetta tuossa kohtaa.
Ei enää 30v sitte tehtyjä juttuja kunnolla muista...
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Siihen ylä laahaimeen vaan pitemmät kolot hiomaterällä tai pyörellä viilalla niin saa ketjun tiukemalle ja saa automatti kiristitä syvemälle.harvemmin laahaimet niin kuluneet että ei menisi vielä ja kaksirivi ketju muuten lähes ikuinen verratuna siihen h-moottorin yksiriviseen.
pelannut jo b-moottorien kanssa jokkisessa 30 vuotta.jos vanha moottori niin ei kannata alkaa sieltä välistä vaihtaa kone pois vaan,sitten kansi irti ja moottori laatikosta niin tulee keralla kuiva muutenkin siitä koneesta ja tulee vanha kansipahvi vaihdettua.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja anv »

veini siekkinen kirjoitti:
Ti Heinä 23, 2019 20:39
...
jos vanha moottori niin ei kannata alkaa sieltä välistä vaihtaa kone pois vaan,sitten kansi irti ja moottori laatikosta niin tulee keralla kuiva muutenkin siitä koneesta ja tulee vanha kansipahvi vaihdettua.
Tätä kannatan myös minä. Sen verran pikkuhomma tuo koneen nosto on. Ja periaatteessa riittää kun irroittaa jommankumman, siis kannen tai laatikon, saa riittävästi tilaa homman kunnolla tekemiseen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
petromies
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja petromies »

Niin ei sitä kone paikallaan voi jakopäätä tehä mutta kantta tai vaihdelaatikkoa ei välttämättä tarvi irrottaa. Miksi alkaa ehyttä särkemään...
Ajoituspalikat B207 E/L löytyy.
Ex: Saab 1,9 Tid 8v my2009
Ex: 2xSaab 99 petro + 3xSaab 99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja anv »

Joo ei voi 99:ssä. Itse kyllä raottaisin laatikon ja koneen välin ko. hommassa, jolloin tiiviisteet edes voisivat säilyä ehjänä ja kasastessa saa tiiviiksi. Toki, jos on aihetta, kansikin on helppo käyttää irti.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
dappercom
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Heinä 22, 2012 23:27
Paikkakunta: Tampere

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja dappercom »

Ehkä järkevin olisi tehdä kunnon remontti jos koneen kerran käyttää irti. Tosiaan joskus lämpimällä koneella alkaa rallattamaan tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla. Ihan vasta vaihdetuilla öljyillä ei tunnu rallattavan. Ketju on selvästi melko löysällä. Kiristinkö näistä porsii, kun tuskin tuo tuplaketju on vielä 180tkm ajetulla koneella paljon päässyt venymään?
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: B-koneen jakoketju

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Voi kuulua kyllä nostajistakin mutta jos ketju noin vähillä kilometreilla niin kyllä öljyt on ollut kyllä vaihtamatta ei ole kiristin näiden heikko kohta.kilpureissa yli 200hv koneissakaan ei ole ogelmia ollut.
Vastaa Viestiin