Ostin hetki sitten Lexus GS450H - 06 180tkm mittarissa. Huoltohistoria ihan kohdillaan, täysi huoltokirja jne, joten vaikutti hyvältä, ja myyjänä Toyotan merkkiliike Tukholmassa.
Sanoivat kyllä rehellisesti, että käytön jälkiä on, mutta en vielä silloin tajunnut miten heikkolaatuista keinonahkaa esim. istuimet on, saati oviverhoilut jne. No kulunutta oli sisällä, mutta mitäs pienistä, eihän se uusi ollut. Pari päivää kun ajelin, niin aloin kiinnittää huomiota ajoittan kuuluvaan melko reteeseen rahinaan, joka ilmeisesti tuli iskareiden yläpäistä (tässähän tuli ihan Saabeista tuttu fiilis). Olin myös jo aluksi kiinnittänyt huomiota kilkatukseen kylmäkäynnistyksen yhteydessä, mutta ajattelin sen olevan vvt-systeemi. Lopuksi neljän päivän ajeluiden jälkeen tuli moottorin vikavalo mittaristoon, ja sehän antoi vikakoodia jakoketjusta..ja kun tarkemmin tutkailin huoltohistoriaa, niin 175tkm huollossa oli maininta jakoketjun vikakoodeista ja sanottu ettei asiakas halua toimenpiteitä..Suomen Lexukselle sitten soittelin, niin kyllähän ne sieltä sanoi, että onhan noita ketjuja mennyt ja pelkkä tutkiminen maksaa päälle tonnin jne jne. Eikun yhteyttä Ruotsiin..
Auton myynyt liike toimi asiallisesti ja sanoivat antavansa 2500€ alennusta tai ottavat auton takaisin samaan hintaan kuin ostinkin ja maksavat matkat Ruotsiin ja takaisin, valitsin tämän jälkimmäisen vaihtoehdon, kun autossa nyt muutenkin oli pientä sanomista.
Nyt auto sitten tuli takaisin myyntiin paikalliselle jobbarille ja hänelle mielenkiinnosta soittelin, niin kuulemma loistopeli eikä mitään vikaa, oikein mainostavat ketjukoneeksi jne.. Eli lähti vahinko kiertämään, kuten oli ilmeisesti jo hetken kiertänyt edellisiä omistajiakin. Tiedänpähän ainakin mistä en osta seuravaa autoa

____
.. Ja sitten samalla kun sitä huoltohistoriaa kuitteineen tavasi läpi, niin kävi aika selväksi, ettei nämä nousevan auringon maan tuotteet sen kummempia ole kuin Saabitkaan, siis ainakaan mitä luotettavuoteen tulee, sieltä löytyi ainakin 20 000€ edestä huoltokuitteja, kyllä oli kaikenlaista pikkuvikaa kuten vuotavia letkuja, vesipumpun hajoaminen 6v/100tkm kohdilla ja sitten myös isompaa vikaa kuten akkujen jäähdytyksen kanssa ongelmia jne joihin tuntui menneen monta tonnia. Ja kuten sanottu jo aiemmin, niin sisustan laatu on kyllä todella perus muovijapskia, iso pettymys. Ja siis se suuntavakavuus, se oli jotain aivan uskomatonta miten auto veteli puolelta toiselle, tästä löytyikin netistä monta keskustelua, mutta ei oikein mitään ratkaisua. Renkaat oli uudet goodyearit, joten niistä ei jäänyt kiinni.
Mutta jos jotain fiksua autossa oli, niin hybridisysteemi oli kyllä todella miellyttävä, 8.5l paikkeilla pyöri kulutus, vaikka ulosmittasin tehoja aika reippaasti ja kyllähän toi n. 340hp tehoilla jo liikahtikin. Myöskin CVT-vaihteisto oli ihan järjettömän hyvä, ei mitään nykimisiä vaan tasaista kiihtyvyyttä alusti asti, parin päivän jälkeen kun siirtyi bemarin rattiin, niin ensimmäisenä kiinnitti huomiota jatkuviin vaihtotapahtumiin liikkeellelähdöissä.