Tyhjäkäynti korkealla sun muuta
Tyhjäkäynti korkealla sun muuta
Jees, eli alettiin tutkimaan tonnaria vm 88, kun tyhjäkäynti on lähempänä 1700 rpm lämpimänä.
Katsastuksesta ei ole pikä aika, ja ongelma oli jo silloin, mutta päästöt ok yllättävänkin hyvillä arvoilla.
Manuaalin mukaan puristimme tyhjäkäyntimoottoriin/venttiiliin tulevaa ilmaletkua, tuloksena kierrokset EIVÄT laskeneet (manuaalin mukaan normaalisti pitäisi laskea huomattavasti). Irrotin ilmamassamittarin ja siellä kaikki näytti oklta, mittari itsessään puhdas, ainoa paikka mikä oli öljyinen oli heti ennen kaasuläppää, mihin tulee huohotinputki, eli normaalia. Kaasuläppä itsessään oli hieman karstainen, mutta toimi hyvin ja meni sieltä päästä kurkistamalla tiiviisti kiinni.
Puhdistettiin tkmoottorin liitännät, ilmamassamittarin liitännät, mutta mikään ei tunnu auttavan. Ilmavuotoja ei pitäisi olla, ellei sitten semmonen voi ilmentyä jossain ei niin näkyvällä paikalla.
Tuon puhdistusoperaation (15min) jälkeen sitten kun käynnistimme auton, lähti normaalisti käyniin ja rupsutti tyhjäkäynnillä noin 1200 rpm. Pakarista ei juuri tullut ilmassa näkyvää savua. Pari kertaa polkasin kaasua ja annoin laskeutua tyhjäkäynnille, tyhjäkäynti noin 1300 rpm ja nyt putkesta tuli jo jonkin verran näkyvää kirkkaanvalkoista savua. Sitten muutama kunnon polkaisu ja tyhjäkäynnille, joka oli sitten noin 1400 rpm ja nyt putkesta tuli jo turhankin paljon valkoista savua tyhjäkäynnillä.
Huh, tulipa pitkä selostus, mutta kun itsellä alkaa konstit loppumaan, missä vika? Onko kellään ollut vastaavaa, ja selviääkö tästä ihan putsaamalla paikkoja, vai onko joku osa selkeästi rikki?
Katsastuksesta ei ole pikä aika, ja ongelma oli jo silloin, mutta päästöt ok yllättävänkin hyvillä arvoilla.
Manuaalin mukaan puristimme tyhjäkäyntimoottoriin/venttiiliin tulevaa ilmaletkua, tuloksena kierrokset EIVÄT laskeneet (manuaalin mukaan normaalisti pitäisi laskea huomattavasti). Irrotin ilmamassamittarin ja siellä kaikki näytti oklta, mittari itsessään puhdas, ainoa paikka mikä oli öljyinen oli heti ennen kaasuläppää, mihin tulee huohotinputki, eli normaalia. Kaasuläppä itsessään oli hieman karstainen, mutta toimi hyvin ja meni sieltä päästä kurkistamalla tiiviisti kiinni.
Puhdistettiin tkmoottorin liitännät, ilmamassamittarin liitännät, mutta mikään ei tunnu auttavan. Ilmavuotoja ei pitäisi olla, ellei sitten semmonen voi ilmentyä jossain ei niin näkyvällä paikalla.
Tuon puhdistusoperaation (15min) jälkeen sitten kun käynnistimme auton, lähti normaalisti käyniin ja rupsutti tyhjäkäynnillä noin 1200 rpm. Pakarista ei juuri tullut ilmassa näkyvää savua. Pari kertaa polkasin kaasua ja annoin laskeutua tyhjäkäynnille, tyhjäkäynti noin 1300 rpm ja nyt putkesta tuli jo jonkin verran näkyvää kirkkaanvalkoista savua. Sitten muutama kunnon polkaisu ja tyhjäkäynnille, joka oli sitten noin 1400 rpm ja nyt putkesta tuli jo turhankin paljon valkoista savua tyhjäkäynnillä.
Huh, tulipa pitkä selostus, mutta kun itsellä alkaa konstit loppumaan, missä vika? Onko kellään ollut vastaavaa, ja selviääkö tästä ihan putsaamalla paikkoja, vai onko joku osa selkeästi rikki?
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Re: Tyhjäkäynti korkealla sun muuta
Siis vm 88 9000i
EDIT: niin tuli vaan mieleen, että saiskos palanut kansipahvi / haljennut kansi moisen aikaseksi eli nostaako kierroksia? Toisaalta jäähdytysnestettä ei ole hävinnyt mitenkään merkittävästi...
EDIT: niin tuli vaan mieleen, että saiskos palanut kansipahvi / haljennut kansi moisen aikaseksi eli nostaako kierroksia? Toisaalta jäähdytysnestettä ei ole hävinnyt mitenkään merkittävästi...
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
No jos se on halki imukanavasta niin silloin se on mahdollista että kierrokset nousevat.
Seuraappas sitä putken päätä kun pata on lämmin.
Vettä ei pitäisi tulla ulos yhtään, kylmänä sitä tulee hetken aikaa.
Seuraappas sitä putken päätä kun pata on lämmin.
Vettä ei pitäisi tulla ulos yhtään, kylmänä sitä tulee hetken aikaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Empä ole vielä kuullu vedellä ja klykolilla käyvästä saabista.
Oishan tuo jotoin.
Siis se moottori olettaakseni LH 2.2 tai jotain sinnepäin tarvii ilmaa ja bensaa jotta se käy edes tyhjäkäyntiäkään. Onko autossa AC ja oliko LH:ssa joku tyhjäkäynnin nosto vena AC.ssä (siis läpän ohi)
Siis tyhjäkäynnin säätömoottori (se venttiili) irti ja putket tulpaten. Kone käyntiin ja säädä läppäakselin ruuvista kierrokset noin 750rpm. jos ei säädy tohon etsi vika läpästä (väljä) tai muuta kautta sen ohikulkevasta ilmasta. Lue AC:n tyhjäkäynnin korotusvena (En oo kyllä varma kuuluuko LH:hon tollainen) Mutta se on saletti, ettei se vedellä käy.
Ja putkesta kuuluu tullakin ne "akkuvedet" pihalle näin pakkasilla. 
Siis miten ton yksinkertaistaisi. Ilmamassamittari mittaa kuumalangan läpimenevää virtaa (pyrkii pitämään langan tasalämpöisenä) mitä enemmän ja raittiinpaa ilmaa läpi sitä isompi virta tarvitaan edellisen täyttymiseen, ohjausboksi säätää ilmamassamittrilta, moottorin lämpötila-anturilta läpän asento tunnistimelta yms. tulevien viestin perusteella suutimien (lue suuttimen) aukiolo aikaa. Siis jos ei ilmaa läpi mittarista ei bensaa suuttimille jne. Eli laita se läppä kiinni ja muut"vuodot" tukkoon niin ei varmasti käy.

Oishan tuo jotoin.

Siis se moottori olettaakseni LH 2.2 tai jotain sinnepäin tarvii ilmaa ja bensaa jotta se käy edes tyhjäkäyntiäkään. Onko autossa AC ja oliko LH:ssa joku tyhjäkäynnin nosto vena AC.ssä (siis läpän ohi)

Siis tyhjäkäynnin säätömoottori (se venttiili) irti ja putket tulpaten. Kone käyntiin ja säädä läppäakselin ruuvista kierrokset noin 750rpm. jos ei säädy tohon etsi vika läpästä (väljä) tai muuta kautta sen ohikulkevasta ilmasta. Lue AC:n tyhjäkäynnin korotusvena (En oo kyllä varma kuuluuko LH:hon tollainen) Mutta se on saletti, ettei se vedellä käy.


Siis miten ton yksinkertaistaisi. Ilmamassamittari mittaa kuumalangan läpimenevää virtaa (pyrkii pitämään langan tasalämpöisenä) mitä enemmän ja raittiinpaa ilmaa läpi sitä isompi virta tarvitaan edellisen täyttymiseen, ohjausboksi säätää ilmamassamittrilta, moottorin lämpötila-anturilta läpän asento tunnistimelta yms. tulevien viestin perusteella suutimien (lue suuttimen) aukiolo aikaa. Siis jos ei ilmaa läpi mittarista ei bensaa suuttimille jne. Eli laita se läppä kiinni ja muut"vuodot" tukkoon niin ei varmasti käy.
niin siis lähinnä ihmetytti sen veden määrässä se, että se sylki noin osapuilleen saman verran vodaa ulos, kun mitä mun satku kylmänä, joka on seissy kinoksessa koko talven ja tankkiin ja putkeen jne kertyny tippa jos toinenkin
...
Konehan on LH 2.2 (ei mitään katteja) ja tuon tyhjäkäyntivenan letkujen tukkiminen ei vaikuttanu kierroksiin lämpimänä
Läpän asentotunnistimen liittimenkin otin irti ja puhdistin elektroniikanpuhdistusaineella, mutta liitin ja vastakappalekkin olivat jo valmiiks ihan kirkkaan puhtaat, eli ilmeisesti asentotunnistin vuotaa tavalla tai toisella.
Niin ja ei kai se pelkästä tyhjäkäynnin säädöstä voi kiinni olla, kun se heittelee noinkin rajusti, vai??

Konehan on LH 2.2 (ei mitään katteja) ja tuon tyhjäkäyntivenan letkujen tukkiminen ei vaikuttanu kierroksiin lämpimänä
Läpän asentotunnistimen liittimenkin otin irti ja puhdistin elektroniikanpuhdistusaineella, mutta liitin ja vastakappalekkin olivat jo valmiiks ihan kirkkaan puhtaat, eli ilmeisesti asentotunnistin vuotaa tavalla tai toisella.
Niin ja ei kai se pelkästä tyhjäkäynnin säädöstä voi kiinni olla, kun se heittelee noinkin rajusti, vai??
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Re: Tyhjäkäynti korkealla sun muuta
Raportoidaas tähän topiicciin kun aihe tuntuu sopivalta,tänään aamulla töihin lähtiessä tonnari piti tyhjäkäyntikierroksia 2200 ja kun kone lämpenee niin tyhjäkäyntikierrokset nousevat yli 3000
Tyhjäkäyntimoottori on puhdistettu ja kaikki letkutkin näyttivät kiinni olevan,voisiko vuoto ahtoputkissa tehdä tuollaista tyhjäkäynnin korkealla pysymistä? Niin ja autohan on 9000 2.0t -97

Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Tyhjäkäynti korkealla sun muuta
Tulipa tutkittua autoa ja nyt tuntuisi taas tyhjäkäynti olevan ok
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Hyundai i30 1.6crdi -14
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98