hajosiko ohjaustehostin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

hajosiko ohjaustehostin?

Viesti Kirjoittaja 900S »

Eilen päivällä parkkipaikalla sattui ihme tapaus auton ohjaukseen liittyen.
Kääntelin autoa normaalisti parkkiruutuun ja yhtäkkiä ohjaus jäykistyi ja ratti rupesi naksumaan käännettäessä!
Kun ajoin sen kotiin, ohjaus oli kokoajan melko jäykkä, mutta taas tänään aamulla se tuntui paremmalta, mutta nyt taas illemmalla vika palautui. Kun kääntää ratin lähes ääriasentoon, ratista/sen läheltä kuuluu naksahduksia ja ohjaus on kankea!
Tehostimen säiliössä on öljyä riittävästi, mutta kannattaisi varmaan lähteä niiden vaihdolla liikenteeseen, ettei heti rupea esim. pumppua vaihtamaan..?
Ei ole mitään tietoa, koska tehostimen öljyt on vaihdettu viimeksi, tai onko ylipäätään koskaan.
Mistä tuon tehostimen järjestelmän saisi parhaiten täysin tyhjäksi??
Onko ajatuksia mikä voisi aiheuttaa moisen vian?
Auto on -90, 16v turbo ja ajettu on 230000. Kyllä kai tässä vaiheessa jo pumppukin voi vedellä viimeisiään...
Tuli vain mieleen, että voisiko tuolla järjestelmässä olla esim. jäätä jossakin, kun tuo vika ei tuntuisi olevan ihan kokoajan päällä?
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Jos naksunta kuuluu ratin läheisyydestä, niin tarkista rattiakselin nivelet. Ne saattavat takerrella.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1099
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja 900S »

900T16 kirjoitti:Jos naksunta kuuluu ratin läheisyydestä, niin tarkista rattiakselin nivelet. Ne saattavat takerrella.
Mistä tommoset nivelet löytyy?? Ei mun tyhmä korjauskirja kerro mitään tuollaisista..
9-5 2,3t Wagon `06 x 2
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Jalkatilassa sen läpivientikumin yläpuolella. Toinen on sen kumin alla konehuoneen puolella, tehostimessa kiinni. Näkyy jos raotat kumia.
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Vaimon autosta tuo konehuoneessa näkyvä nivel oli toiseen suuntaan käännettäessä tajuttoman jäykkä ja se teki ohjauksesta töksähtelevän ja huonosti palauttavan. Viilapenkissä pientä herkistelyä ja hyvin taas toimii!
Kimmo #1373
solex
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 23:18

Viesti Kirjoittaja solex »

Yksi vaihtoehto vois olla rattiakselin laakerit. Niitähän löytyy kaksin kappalein akselitangon ylä ja alapäästä. Mulla morjesti ylempi viimesyksynä. Oireet vaan olivat samantyyppiset. Naksuntaa ensin ja sitten ohjaus muuttui tahmeaksi. Palauttaa viimeisen "vartin" huonosti. Tutkippa löytyykö lattiamatolta laakerin "rullia".
Vastaa Viestiin