Keskikonsolissa särisee
Keskikonsolissa särisee
Keskikonsolista jostain säilytyslokeron ja virtaulostulon suunnalta kuuluu moottorin (diesel) väristessä tietyllä kierroksilla ja joskus myös sopivassa tienpinnan "nimismiehen" kiharoissa särinää. Ottaa korviin
Olen kokeillut koputella eri kohtia, mutta mikään ei tunnu olevan löysällä. Jostain se vaan särisee, mutta mistä
Luulin aluksi, että parkkikiekko siinä säilytyslokerossa pärisee, vaan ei ole se. Otin sen sieltä pois ja silti ääni kuului.
Kuuluu niin selvästi ja läheltä, että ei voi tulla mistään kojelaudan sisältä.
Olen kokeillut koputella eri kohtia, mutta mikään ei tunnu olevan löysällä. Jostain se vaan särisee, mutta mistä
Luulin aluksi, että parkkikiekko siinä säilytyslokerossa pärisee, vaan ei ole se. Otin sen sieltä pois ja silti ääni kuului.
Kuuluu niin selvästi ja läheltä, että ei voi tulla mistään kojelaudan sisältä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Keskikonsolissa särisee
En halua pilata iloa, mutta tuskin pääset särinöistä kitinöistä natinoista pärinöistä sun muista eroon. Paitsi vaihtamalla automallia. Aikani tappelin suht’ vähän ajetun Vector tittidiin kanssa ja auto oli muuten oikein mieleen, mutta se ohjaamon särinä kitinä natina ja pärinä pilasi kaiken. Varmaa lähdettä näille häiriöäänille en koskaan löytänyt vaikka varsin uutterasti hain. Jos jonkin kohdan saikin hiljenemään niin viikon päästä aloitti uusi. Ratkaisin ongelman kerralla laittamalla auton kiertoon ja ysifemma takaisin alle.
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
Re: Keskikonsolissa särisee
Alkupään ng93 omistaneena voin sanoa että se oli äänetön. Onko nämä vaivat tulleet faceliftin mukana?
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Keskikonsolissa särisee
Ei kaikissa facelifteissä ole hälyääniä. Teillähän voi olla kyseessä sama yksilö.
Eräässä vääränmerkkisessä itsepintainen särinä tuli taustapeilistä. Oli yllättävän vaikeaa paikallistaa äänen suuntaa, vaikka se tuli niin läheltä.
Eräässä vääränmerkkisessä itsepintainen särinä tuli taustapeilistä. Oli yllättävän vaikeaa paikallistaa äänen suuntaa, vaikka se tuli niin läheltä.
Re: Keskikonsolissa särisee
Pikaisen "salapoliisityön" perusteella ei ole.
Eikä sitä paitsi tämä minun yksilö särise ja pärise sieltä täältä vaan on hyvin äänetön ylipäätänsä.
Tämä särinä tulee jonkin juuri sopivan resonoinnin seurauksena. Kiihdytyksessä jossain alakierroksilla on tietty kohta, jossa kone aiheuttaa juuri sopivaa värinää, niin silloin resonoi. Ei siis ole jatkuva ongelma, kun ei maantielläkään, lähinnä pikkutiellä, ole kuin joskus juuri sopivaa epätasaisuutta, joka täsmää juuri ajonopeuteen saaden saman resonanssin.
Täytyy käyttää säilytyslokero ja automaatti-ilmastoinnin säädinyksiköt irti, kun nehän lähtee ihan vetämällä irti ja laittaa uudelleen paikalleen. Voi jopa sillä asettua uudelleen ja ääni poistua.
Ääni ei ole kitinä, joten mikään silikoni ei auta, mutta sopiva tiivistysmateriaali voisi saada kappaleet tiukempaan sovitukseen keskenään.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Keskikonsolissa särisee
Mulla pärisee välillä vänkärin turvavyön lukko. Siis silloin kun ei ole vänkäriä.
Lukon asentoa muuttamalla ääni loppuu. Kauan sai hakea mistä ääni tulee.
Lukon asentoa muuttamalla ääni loppuu. Kauan sai hakea mistä ääni tulee.
Re: Keskikonsolissa särisee
Tänään kävin Biltemassa autoilemassa ja pärinää ei kuulunut.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Keskikonsolissa särisee
Oma 9-3 (reilut 200 tkm) natisee ja nitisee varmaan kaikkialta mihin koskee - ovenkahvat, kojetaulu, keskikonsoli, kyynärnoja... mukulakivillä ajelu se vasta mukavaa onkin kun joka puolelta rätisee muovit.
Ajokilsoja tulee niin vähän ettei suurempiin toimenpiteisiin ole tarvetta. Saumakohtia voisi varmaankin jollain koittaa tilkitä.
Ajokilsoja tulee niin vähän ettei suurempiin toimenpiteisiin ole tarvetta. Saumakohtia voisi varmaankin jollain koittaa tilkitä.
Re: Keskikonsolissa särisee
Ilmeisesti säilytyslokeron ja ilmastoinnin säädinyksikön muovirungot pärisivät tosiinsa. Tähän päätelmään toistaiseksi tulin, koska nyt ääntä ei kuulu johtuen liitoskohdan "voitelusta".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Keskikonsolissa särisee
Tämä vm10 oli aikalailla pärinätön kunnes tuli annos viriä. Nykyään lappu lattiassa-kiihtytyksessä selvästi keskikonsoli resonoi häiritsevän kovaa, että tarttis jotain asialle tehdä. Vai johtusko xwd;stä? Juriseeko muilla viritetyt nelivedot? Tuo kakkoslaite vm06 on vastaavasti pärinöiden suhteen kiihdytyksessä hiljainen. Sen sijaan jos tossa vanhemmassa keskikonsoli on kiihdytyksessä hiljaa, niin silloin kun keskikonsolia painelee tai siihen nojailee niin ämpärimuovit natisee as designed rumasti verrattuna uudemmassa, jossa keskikonsoli on selvästi jämäkämmän tuntunen.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Keskikonsolissa särisee
Tämä mystinen pärinä vain jatkuu
On pitkiä aikoja hiljaa kunnes taas välillä sopivan resonanssin saatuaan intoutuu pärisemään.
Äärimmäisen vaikea paikallistaa tarkkaa kohtaa. Kuitenkin jostain keskikonsolin tuntumasta se tulee. Välillä aina luulen löytäväni kohteen, mutta en sitten olekaan niin varma. On ollut kohteena keski-ilmasuutin, kojelaudan keskikaiutinritilä, juomamukiteline jne. Viimeisin on nyt automaattivaihteisen vaihdekepin ympäristö, josko tuo muovikehys pörisee.
Täytyy ottaa apumies vänkärin paikalle kuuntelemaan oikein tarkasti. Parhaiten ja varmimmin pärinän saa kuuluviin, kun kiihdyttää 5-vaihteella (pakkovaihde M-asennolla) voimakkaalla kaasulla vähän alta 80-nopeudesta ylöspäin. Silloin tuo diesel-kone resonoi sopivasti juuri siinä 2000 rpm yläpuolella vedätettäessä.
Muutoin sisustasta ei kuulu mitään nitinöitä tai kitinöitä, niin siksipä tämä tietty asia harmittaa. Ääni on selvää muovin pärinää, ja se vaatii tosiaan sopivan resonanssin kuuluakseen. Muulloin ei mitään. Tämä koneen värinä juuri tuossa tietyssä kohdassa voi saada sen aikaan tai sitten sopivaa "nimismiehen kiharaa" tiessä oikealla nopeudella ajaen. Välillä se on näissäkin melko hiljainen, ettei sitä oikeastaan edes huomaa, mutta tosinaan intoutuu.
On pitkiä aikoja hiljaa kunnes taas välillä sopivan resonanssin saatuaan intoutuu pärisemään.
Äärimmäisen vaikea paikallistaa tarkkaa kohtaa. Kuitenkin jostain keskikonsolin tuntumasta se tulee. Välillä aina luulen löytäväni kohteen, mutta en sitten olekaan niin varma. On ollut kohteena keski-ilmasuutin, kojelaudan keskikaiutinritilä, juomamukiteline jne. Viimeisin on nyt automaattivaihteisen vaihdekepin ympäristö, josko tuo muovikehys pörisee.
Täytyy ottaa apumies vänkärin paikalle kuuntelemaan oikein tarkasti. Parhaiten ja varmimmin pärinän saa kuuluviin, kun kiihdyttää 5-vaihteella (pakkovaihde M-asennolla) voimakkaalla kaasulla vähän alta 80-nopeudesta ylöspäin. Silloin tuo diesel-kone resonoi sopivasti juuri siinä 2000 rpm yläpuolella vedätettäessä.
Muutoin sisustasta ei kuulu mitään nitinöitä tai kitinöitä, niin siksipä tämä tietty asia harmittaa. Ääni on selvää muovin pärinää, ja se vaatii tosiaan sopivan resonanssin kuuluakseen. Muulloin ei mitään. Tämä koneen värinä juuri tuossa tietyssä kohdassa voi saada sen aikaan tai sitten sopivaa "nimismiehen kiharaa" tiessä oikealla nopeudella ajaen. Välillä se on näissäkin melko hiljainen, ettei sitä oikeastaan edes huomaa, mutta tosinaan intoutuu.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Keskikonsolissa särisee
Nyt oli vänkäri mukana ja syy löytyi
Vaan olipa jopa hävettävän yksinkertainen syy, jota en itse millään löytänyt tai keksinyt.
Siinä olin oikeassa, mitä viimeksi kirjoitin, että ääni kuulu vaihdekepin luota. Ääni tuli avainnipusta, joka on minulla kiinni Saabin virta-avaimessa. Minulla on siinä kolme normaalia Abloy avainta. Avaimet makaavat virtalukon muovista taustalevyä vasten ja sopivan värinän saatuaan särisevat muovia vasten. Ihme homma kun ex 9-3:ssa ollut aivan samalla tavalla ja siinä ei vastaavaa ilmiötä ollut Siitä syystä en tätä edes osannut
pitää äänen kohteena.
Täytyy laittaa jokin puhelinliukumatto tmv siihen muovin päälle estämään ääni
Vaan olipa jopa hävettävän yksinkertainen syy, jota en itse millään löytänyt tai keksinyt.
Siinä olin oikeassa, mitä viimeksi kirjoitin, että ääni kuulu vaihdekepin luota. Ääni tuli avainnipusta, joka on minulla kiinni Saabin virta-avaimessa. Minulla on siinä kolme normaalia Abloy avainta. Avaimet makaavat virtalukon muovista taustalevyä vasten ja sopivan värinän saatuaan särisevat muovia vasten. Ihme homma kun ex 9-3:ssa ollut aivan samalla tavalla ja siinä ei vastaavaa ilmiötä ollut Siitä syystä en tätä edes osannut
pitää äänen kohteena.
Täytyy laittaa jokin puhelinliukumatto tmv siihen muovin päälle estämään ääni
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 741
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Keskikonsolissa särisee
Yksi vakio värinä äänen aiheuttaja vector tid;ssä oli keskikonsolin sivupaneelit. Löytyi kun nojasin jalalla paneeliin. Tietyllä kierrosalueella oli ikävää kuunneltavaa.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Keskikonsolissa särisee
Jos keskikonsoli pärisee, natisee tms.
Kirjoitin tästä joskus viime vuonna ja tässä lainaus omasta kirjoituksesta.
"Keskikonsolin ollessa pöydällä purettuna havaitsin että monessa muoviosassa on tehtaan jäljiltä teipin palasia estämässä muoviosien toiseensa hinkkautuminen. Samankaltaista karvaista kun huonekalutassuissa.
Ne oli tosin teipattu tehtaalla osittain vääriin paikkoihin, muutaman sentin ohi, ja esim vaihdekepin ympärillä olevan koristemuovin alla oli oikeassa yläkulmassa pieni kangasteipin palanen vinossa, vaikka sitä voisi olla joka kulmassa estämässä sirinöitä ja naksumista."
Jäi näköjään viimeksi tarkentamatta, eli vedin lopulta eristysteippiä keskikonsolin sivupaneleiden kaikkiin reunoihin jotka ovat kosketuksessa muoviin. Tein saman myös jokaiseen muovi vs muovi liitoskohtaan kyynärnojan alla, sekä vaihdekepin ympäristöön, alumiinista koristelistaa myöten. Toisin sanoen, joka ikinen muoviosa joka liittyy keskikonsoliin olii irrallaan että tämä onnistui. Tämän jälkeen muuttui koko keskikonsoli niin jykevän tuntuiseksi, ettei edes heiluttamalla saanut mitään natisemaan.
Erittäin vahva suositus kaikille jotka kärsivät keskikonsolin muovisesta tunnelmasta.
Kirjoitin tästä joskus viime vuonna ja tässä lainaus omasta kirjoituksesta.
"Keskikonsolin ollessa pöydällä purettuna havaitsin että monessa muoviosassa on tehtaan jäljiltä teipin palasia estämässä muoviosien toiseensa hinkkautuminen. Samankaltaista karvaista kun huonekalutassuissa.
Ne oli tosin teipattu tehtaalla osittain vääriin paikkoihin, muutaman sentin ohi, ja esim vaihdekepin ympärillä olevan koristemuovin alla oli oikeassa yläkulmassa pieni kangasteipin palanen vinossa, vaikka sitä voisi olla joka kulmassa estämässä sirinöitä ja naksumista."
Jäi näköjään viimeksi tarkentamatta, eli vedin lopulta eristysteippiä keskikonsolin sivupaneleiden kaikkiin reunoihin jotka ovat kosketuksessa muoviin. Tein saman myös jokaiseen muovi vs muovi liitoskohtaan kyynärnojan alla, sekä vaihdekepin ympäristöön, alumiinista koristelistaa myöten. Toisin sanoen, joka ikinen muoviosa joka liittyy keskikonsoliin olii irrallaan että tämä onnistui. Tämän jälkeen muuttui koko keskikonsoli niin jykevän tuntuiseksi, ettei edes heiluttamalla saanut mitään natisemaan.
Erittäin vahva suositus kaikille jotka kärsivät keskikonsolin muovisesta tunnelmasta.