900 (ehkä) ostamassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
apc!
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 17:37

900 (ehkä) ostamassa

Viesti Kirjoittaja apc! »

Eli olisi kysymys tällaisesta mallista: http://lehto-media.com/cgi-bin/search_v ... vusto=null

Kävin tyyppäämässä ja oli kyllä erittäin mukava ajettava (ja muutenkin sisältä nätti). Onkohan tuo alkuperäinen malli? miltä tuo hinta vaikuttaisi? onko liikaa? suomiautohan siis kyseessä. Paljonko tuollainen mahtaa viedä sekalaisessa ajossa, kun ihan perheen käyttöautoksi tulisi. (2 hengen :D)

Kiitän.
apc!
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 17:37

Viesti Kirjoittaja apc! »

Mimmi kirjoitti:Kyllähän tuo on ihan tehtaan tekemä erikoismalli.

Asiasta kirvesvarteen: Tuo auto on NG900, ei OG900, jonka palstalle olet kysymyksesi kirjoittanut.
Jeps, ei ollut sitten harmainta aavistustakaan, kiitos selvennyksestä. Mitäs eroa noilla on?

edit: niin ja jos joku vielä osaisi vastata noihin muihin kysymyksiin..ihan ulalla. :(
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

NG=New Generation. Uusi GM:n aikainen korimalli vuosimallit 1994 eteenpäin. Sama kori siis kuin lähettämässäsi linkissä.

OG=Original Generation, valmisetettu ennen vuotta 1993.
<---- (Esim minun avatar edustaa yllättäen OG-koria.)


Joku voi myös käyttää termiä OG=Old Generation, mutta minä en :wink:

Miksei NG voisi olla myös Next Generation?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muuten, tuli mieleen tuosta käsityksestä, että NG900 on GM:n aikaansaannos. Saab 40v historiikissa on 9000 osiossa yksi kuva (sivu 186), jossa viimeistellään NG900:n ulkonäköä. Kirjan kirjoittaja tuolloin 80-luvulla ei tietenkään ole tiennyt, että kyseessä on seuraava 900 ja arvailee sen olevan yksi vaihtoehto 9000:n ulkonäöksi. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Mertmi kirjoitti:Muuten, tuli mieleen tuosta käsityksestä, että NG900 on GM:n aikaansaannos. Saab 40v historiikissa on 9000 osiossa yksi kuva (sivu 186), jossa viimeistellään NG900:n ulkonäköä. Kirjan kirjoittaja tuolloin 80-luvulla ei tietenkään ole tiennyt, että kyseessä on seuraava 900 ja arvailee sen olevan yksi vaihtoehto 9000:n ulkonäöksi. :)
'

Olet oikeassa, olin taas vähän epätarkka. Uutta korimallia on täytynyt hioa vuosia. Kyllähän sivuprofiilistakin NG-korin "saabiksi" tunnistaa. Paljon siinä on yhtäläisyyksiäkin OG:n koriin. Mainittakoon vaikka C-pilarit.

Silloin kun GM Saabin osti, niin ei mitenkään uuden auton suunnittelu voinut vuodessa onnistua. Sitä on täytynyt suunnitella jo pidempään. Eli kyllähän se ihan aito saabbi se NG:kin on :)
tietysti osa oli vielä suunnittelematta, siksi varmaan alustaksi otetiin o :x el vectran alusta...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin