Minä olen ajellut kesät talvet E85:lla. Hyvässä kunnossa oli motti kun tehtiin jakopään remontti.
Öljy
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Öljy
Tuo ei muuta esittämääni faktaa. En sano, että kone menee heti muussiksi, mutta ei se T7 koneen runkolaakereille hyvää tee, jos öljyä laimentaa E85:lla. Öljyn tiheämmän vaihtovälin merkitys korostuu. Monia muitakin muuttujia on. Kukin tavallaan.PaulMuadDib kirjoitti: ↑Ma Elo 19, 2019 17:08Minä olen ajellut kesät talvet E85:lla. Hyvässä kunnossa oli motti kun tehtiin jakopään remontti.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Öljy
Ymmärrän oikein hyvin mitä yrität sanoa. Eikö tuo ole juuri yksi syy minkä takia E85:n käyttäjille suositellaan lyhennettyä öljynvaihtoväliä, mitä minäkin olen noudattanut. Vaihdan öljyt viimeistään 10tkm välein. Ilman muuta bensiinin käyttäminen talvella on ihan hyvä idea jo pelkästään paremman kylmäkäynnistyvyyden vuoksi. Vaikka olen kyllä pannut merkille, että Saab kyllä lähtee lämmittämättäkin käyntiin vielä -20°C lämpötilassa mukisematta.
Sen haluaisin kuulla miksi nimenomaan pätkäajo lisäisi etanolin määrää öljyissä?
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Öljy
Viinalla ajellessa ja asiallisen softan ollessa kyseessä kylmäkäynnistyksen jälkeen mennään todella rikkaalla. Osa polttoaineesta menee startissa ja startin jälkeen öljyn sekaan palamattomana männän ohi. Pätkäajossa öljyt ei välttämättä ehdi lämmetä tarpeeksi että e85 sieltä lisäaineineen haihtuisi.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Öljy
No sepä tuli erittäin selvästi. Kiitos!jooseppi78 kirjoitti: ↑Ti Elo 20, 2019 08:54Viinalla ajellessa ja asiallisen softan ollessa kyseessä kylmäkäynnistyksen jälkeen mennään todella rikkaalla. Osa polttoaineesta menee startissa ja startin jälkeen öljyn sekaan palamattomana männän ohi. Pätkäajossa öljyt ei välttämättä ehdi lämmetä tarpeeksi että e85 sieltä lisäaineineen haihtuisi.
Re: Öljy
Yhdyn tähän arvioon täysin. Itse ajanut useat vuodet GM:n Dexos2 öljyillä vaihtovälit ollut luokkaa 7000-12000 km. Nyt satuin voittamaan golfkilpailuista Castrolin Mgnatec 5w40 öljykannun 4litraa ja se laitettiin viikko sitten koneeseen, niin selkeästi on hiljaisempi ainakin tyhjäkäynnillä.
Autolla ajettu ilman, että konetta on availtu 273000 km, eli ei enää missään nimessä parhaassa kunnossa moottori ole, niin ihan mukavan olon tämä eri öljy sai ainakin koneen käyntiäänen puolesta ja kun oli vielä ilmaiset öljyt, niin sen parempi
Saab 95 2.3t autom.-06
Re: Öljy
Itse tuossa exsässä tuli käytettyä GMää, mobilin 0w40 ja Teb Diamondia , ennen siirtymistä juurikin tuohon Magnatecciin. Magnatecci pysyi näistä vaihtoehdoista parhaiten koneessa jopa yli380tkm ajettuna.Magnatecillä saattoi pärjätä jopa litralla / 10tkm, kun muita kului se 1,5-2 / vaihtovälillä. Joo ja kympin välein tuli vaihdeltua ja yli 90% ajoista kotimaisella ,terrorismivapaalla polttoaineella.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Öljy
Tuohan kuulostaa hyvältä.
Itselläni ei ole vielä ollut tarvetta lisäillä vaihtoväleillä öljyä, mutta pienen pölläyksen on päästänyt kovassa vedossa hetkellisesti. Tuskin vielä ahtimen kautta puhaltaa öljyjä putkeen, kun vasta vuoden/18000 km ollut uusi Garretti kiinni.
Ehkä sitä perus männän/öljyrenkaiden puristusvoiman katoamista alkaa olemaan koneessa, mutta eipä ole ihmekkään jo noilla kilsoilla..
Itselläni ei ole vielä ollut tarvetta lisäillä vaihtoväleillä öljyä, mutta pienen pölläyksen on päästänyt kovassa vedossa hetkellisesti. Tuskin vielä ahtimen kautta puhaltaa öljyjä putkeen, kun vasta vuoden/18000 km ollut uusi Garretti kiinni.
Ehkä sitä perus männän/öljyrenkaiden puristusvoiman katoamista alkaa olemaan koneessa, mutta eipä ole ihmekkään jo noilla kilsoilla..
Saab 95 2.3t autom.-06
Re: Öljy
Juurikin tuo paksumpi viskositeetti kuumana tekee vähän enemmän ajetusta koneesta hiljaisemman.henkkaw10 kirjoitti: ↑Ke Elo 21, 2019 13:08Yhdyn tähän arvioon täysin. Itse ajanut useat vuodet GM:n Dexos2 öljyillä vaihtovälit ollut luokkaa 7000-12000 km. Nyt satuin voittamaan golfkilpailuista Castrolin Mgnatec 5w40 öljykannun 4litraa ja se laitettiin viikko sitten koneeseen, niin selkeästi on hiljaisempi ainakin tyhjäkäynnillä.
Autolla ajettu ilman, että konetta on availtu 273000 km, eli ei enää missään nimessä parhaassa kunnossa moottori ole, niin ihan mukavan olon tämä eri öljy sai ainakin koneen käyntiäänen puolesta ja kun oli vielä ilmaiset öljyt, niin sen parempi
Re: Öljy
Redline 10w40 ja ei oo ylisanoja Motonetissä asioidessa kannattaa käydä kurkkaamassa hyllyä. Viime kesänä myytiin alle sisäänostohintaan 5e/litra, normi hinta 20e/litra. Nytkin on kovia aleja mutta ei tolle viskositeetille. Oli vielä hauska tilanne kun ostin sillon Motonetistä alesta melkein kaikki purkit mitä oli,viereen tuli mies kattelemaan öljyjä ja mietti pitäisikö ostaa Bemariin Redlinet kun on noin kovat alet.. Ei ostanu kuulema tuntematon merkki ja otti Teboilin kannun mukaan joka maksoi enemmän kun mitä olisi Redlinet maksaneet.. Voi meitä joitakin jääriä Suomalaisia.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Re: Öljy
Itelle on kertynyt tuota jäteöljyä aikalailla ja osalla ei ole ajettu kun 5tkm. Olen ajatellut laittaa tuota jäteöljyä esim:käyttikseen.Meinasin suodattaa jäteöljyä 3kpl microkuitu filttereiden läpi paineella.Onko täällä joku harrastanut vastaavaa?
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Re: Öljy
Eiks olis parempi ajaa öljyllä kerralla pidempään? 70-luvulla vaihdettiin 5 tkm välein.
Re: Öljy
Kai noi jätemössöt kävisi hyvin esim. dsl huuhdontoihin tms.
Nyt kun aiheeseen päästiin; mulla on varmaan 5-7 gm kannun pohjat kasattuna yhteen kannuun, parin kolmen vuoden ajalta. Uskaltaako vielä kipata koneeseen, ei ole siis pyörinyt ikinä missään, vai alkaako olemaan liian iäkästä? Femmaan voisi heittää, tuo auto kun nimenomaan on se käyttis.
Nyt kun aiheeseen päästiin; mulla on varmaan 5-7 gm kannun pohjat kasattuna yhteen kannuun, parin kolmen vuoden ajalta. Uskaltaako vielä kipata koneeseen, ei ole siis pyörinyt ikinä missään, vai alkaako olemaan liian iäkästä? Femmaan voisi heittää, tuo auto kun nimenomaan on se käyttis.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Öljy
Ei ollu 70-luvulla tämmöstä Escorttia,vaikka 70-luvulta onkin.Plus vaikka öljyt on muuttuneet...
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Re: Öljy
Laittaisin koneeseen siihen käyttikseen. Mut jos et, laita tippakannuun Ei öljyillä ole parasta ennen päivämääräystä ja jos olet kasannut ne yhteen kannuun ja se kannu on kiinni.En näe mitään ongelmaa.Bapsu kirjoitti: ↑To Elo 22, 2019 20:28Kai noi jätemössöt kävisi hyvin esim. dsl huuhdontoihin tms.
Nyt kun aiheeseen päästiin; mulla on varmaan 5-7 gm kannun pohjat kasattuna yhteen kannuun, parin kolmen vuoden ajalta. Uskaltaako vielä kipata koneeseen, ei ole siis pyörinyt ikinä mtissään, vai alkaako olemaan liian iäkästä? Femmaan voisi heittää, tuo auto kun nimenomaan on se käyttis.
Saab 9000 Aero -96
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv
Saab 9000 Cse -98
Saab 9-5 Aero -00
Volvo 740 2.3i Sedan
Escort mk2 440hv +500nm
Ex:Nissan Skyline R33 700hv