Listalle kirjoittelin aiemmin iltapäivällä joten jaetaan nyt kokemuksia myös täällä;
Ostin viime viikolla vara-autoksi 900 i8:n, vm. -88, jolla OLI tarkoitus ajella sen aikaa kun käyttösatku on tallissa keväthuollon ajan (etusatulat, syyläri, ruosteet...). Leima tuosta tietenkin oli mennyt edellisenä päivänä umpeen, mutta katsastusta haittaavia vikoja oli vain jumittunut käsijarrun vaijeri ja viallinen pakkilukko. Lisäksi oikean puolen vetari ja vetarin malja pitivät jurinaa. Uusi kässärin vaijeri, vetarit ja yksi ehjä malja kuuluivat kauppaan. Sitten vain auto tallille ja kässärin vaijeri vaihtui suorastaan helposti, ihan ensi yrittämällä. Pakkilukkoon meni uudet sisukalut kuin vettä vain, onhan näitä ennenkin purettu ja kasattu. Tähän asti hommat sujui niin hyvin että päätin vaihtaa myös vetarin maljan, vaikkei juriseva vetari katsastusta haittaa ja aikomus olikin ajella vanhalla maljalla.
Pienen punnerruksen jälkeen saatiin ripustuksia syrjään ja pakoputkikin irroitettua pakosarjasta. Sitten lähti vetari ja itse malja (öljyjä ei tietty voinut poistaa propun kautta vaan ne tuli tallin lattialle maljan irroituksen jälkeen...). Nyt aletaan sovittamaan uutta maljaa paikoilleen. Kolmannella (vai oliko se neljäs...) kerralla oli uskottava että laipan pulttijako on epäsymmetrinen, voit vaikka ruuvata viisi pulttia kiinni mutta kuudes ei enää osu kohdalleen. Viimein saatiin laippan, laatikon ja näiden väliin tulevan shimmilevyn rei`ät samalle linjalla ja eikun pultteja kiristämään. Luonnollisesti alku sujui taas hyvin. Siinä vaiheessa kun laipan ja laatikon välissä oli enää n.5mm rako alkoi pulttien kiristäminen kummasti ottaa voimille. Laitoin tämän tiukan boorin piikkiin ja kiristin vielä hieman. Nyt alkoi jo tuntua siltä että kaikki ei ole ok, arvelin että olin vetänyt laippaa vinoon ja boori alkoi kanittaa. Sitten tulikin mieleen tosi hyvä idea; "laitetaan auto käyntiin ja vähän vaihteella pyöräyttää niin jos se siihen menis". Tuumasta toimeen. Rullasin vähän tyhjänä pyörivää maljaa ja palasin auton alle. Kas vain, onpas auton alle ilmaantunut paljon öljyä. Vilkaisu lattikon pohjaan ja saatoin huomata kuinka lootan kupeesta oli lohjennut abt. 15cm x 10cm biitti lähdes kokonaan irti. Ei helvetti! Nopeasti auton alta pois ja miettimään että saisikohan tuon plastic paddingilla läjään. Takaisin auton alle tekemään tarkempaa raporttia. Tietty loota oli haljennut useammastakin kohtaa, kaikki halkeamat alkoivat vetarin maljan lähistöltä. Tässä vaiheessa alkoi todella kiinnostaa että mikä v*ttu siellä oikein kanittaa. Oliko uudessa maljassa pidempi boori vai mikä helvetti. Irroitin epäonnisen maljan ja vertasin alkuperäiseen, boorit oli samanmittaiset eikä muutakaan eroa ollut. Sitten aloin kaadella jäteöljyastiaan niitä vähäisiä öljyn rippeitä joita pesuvatiin oli osunut. Kappas vain, vadin pohjalta paljastui pieni mutta aika tukevan oloinen jousi. Yllättäen jousi kävi maljan akselin päässä olevaan reikään. Vielä puuttui jotain... Taskulampulla tiirailtiin taas laatikon sisään, reikään jonne maljan akseli tulee. Siellä näkyi kaksi tappia poikittain, oletin homman alussa että ovat jotain kiinteitä lukitustappeja. Rautalangalla söhin reikään ja toinen tappi olikin irrallinen, ja tämä sopi akselissa olevaan reikään ja reiässä olevan jousen sisään. Tässä kohtaa tuli tyhmä olo...
Nyt näyttää siltä että en ala vaihtamaan tuohon uutta laatikkoa vaan auto menee purkuun. joten
MYYNTIIN tulee mm.
- Viistokeulan puskurit (ehjät), puskurin jatkeet, maski, umpiot ja vilkut.
- Sisustan osia. Sinisiä väriltään. Todella siistissä kunnossa. kts. kuvat (Kuskin penkin selkänoja kulunut puhki)
- Sunburst aluvanteet talvirenkailla. Jako 108*4. Keskikapselit löytyy.
- Ruosteeton kombin takaluukku, joskin pari pientä painaumaa kahvan yläpuolella.
- Konehuoneesta kaikki osat paitsi ruiskun putket. esim. ohjaustehostin, ruiskun (k-jet) osat, startti, laturi...
- Lohkolämppäri sisäpistokkeella.
- Orggis peltipakosarja.
- Täyd. keskuslukitus. (sis. moottorit ja ohjausboksin)
sinällään sääli purkaa tuota koska ainut vika on tuo haljennut laatikko. Autolla on ajettu 391tkm mutta alustasta löytyi pikaisen katsauksen perusteella vain 2 paikkaa ja muutenkin pohja näyttää paremmalta mitä omassa 270tkm ajetussa satkussa. Joten tästä saa laatikon vaihdolla vielä kestävän luottopelin, koko auto lähtee hintaan 350e.
Kuvia löytyy osoitteesta http://www.eikiinnosta.net/kuvat/saab900i8-88/ kuvia tulee lisää heti kun käyn seuraavan kerran tallilla.
Yhteystiedot: 050-3231175, kimmo.kuitunen@eikiinnosta.net, YV
Auto on Jyväskylässä.
Vetarikupin vaihtoa, huonolla menestyksellä.
Vetarikupin vaihtoa, huonolla menestyksellä.
-Kimmo- "Motivoitunut saabisti"