Viirun moottorin ohjaus ongelma
Viirun moottorin ohjaus ongelma
9-5 2.3 biopower automaatilla -07
Vaihdoin jakoketjua kone paikoilaan. Akku oli kiinni, koska edellinen vehje erotti koneen poissa olessa radion järjestelmästä.
Kävi pieni ajatusmoka, jonka seurauksena laturin päästä iski jännitteet maihin.
Kone nipuun ja virrat pääle, kävi näin:
Moottorivalo vilkkuu, summeri töttää jossain kojelaudan sisällä ja turboviisari elää omaa elämäänsä.
kun avaimen ottaa pois, hetken päästä käynnistyy flekti.
Koeiltu: ollut akku irti, tehty uusi ECU
Erottiko tuo ECUn järjestelmästä, paloiko joku komponentti vai mitä mahdoin saada aikaan?
Vaihdoin jakoketjua kone paikoilaan. Akku oli kiinni, koska edellinen vehje erotti koneen poissa olessa radion järjestelmästä.
Kävi pieni ajatusmoka, jonka seurauksena laturin päästä iski jännitteet maihin.
Kone nipuun ja virrat pääle, kävi näin:
Moottorivalo vilkkuu, summeri töttää jossain kojelaudan sisällä ja turboviisari elää omaa elämäänsä.
kun avaimen ottaa pois, hetken päästä käynnistyy flekti.
Koeiltu: ollut akku irti, tehty uusi ECU
Erottiko tuo ECUn järjestelmästä, paloiko joku komponentti vai mitä mahdoin saada aikaan?
Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma
Oletko vikakoodit lukenut/luetuttanut, mieluiten Techillä?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma
ODB-lukija ilmoittaa ettei koodeja.
Tehcin päähän saaminen on hieman ongelmallista, siksi tässä mahdollisia vaihtoehtoja vialle kyselen.
Ei riitä pakussa trailerille kantavuus ja kerran Vesalle dolylla auton vetäminen täältä Porin pohjoispuolelta riitti elämyksenä.
Tech luentaan tuo on tietysti saatava kun vaan keksii järkevän hintaisen keinon.
Tehcin päähän saaminen on hieman ongelmallista, siksi tässä mahdollisia vaihtoehtoja vialle kyselen.
Ei riitä pakussa trailerille kantavuus ja kerran Vesalle dolylla auton vetäminen täältä Porin pohjoispuolelta riitti elämyksenä.
Tech luentaan tuo on tietysti saatava kun vaan keksii järkevän hintaisen keinon.
Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma
Mulla teki aikalailla samaa tänään kun yritin startata ja sen jälkeen kun laittoi virrat päälle. Viime yön pakkaset oli hyydyttäneet akun... Eli olisiko akku ottanut itseensä tuossa oikosulussa, ja antojännitteet alhaiset? Koita ladata, mittaa napajännite tai kokeile toisella varmasti ehjällä akulla.
Jos ei auta niin tarkasta myös että (koneen) maadoituspisteet on ok.
Sulla on muuten melkeen tonnilleen sama kilometrilukema kuin mulla - ja tuossa just äskön koko jakopää vaihtui täälläkin
P.s. jos sulla on genuiini radiomankka niin se ei hukkaa kuin kanavat, ajan jne... eli sitä ei tarvitse parittaa auton kanssa (eikä oikeastaan voikkaan kuin tekillä...) - joten akun voi huoletta irroittaa.
Jos ei auta niin tarkasta myös että (koneen) maadoituspisteet on ok.
Sulla on muuten melkeen tonnilleen sama kilometrilukema kuin mulla - ja tuossa just äskön koko jakopää vaihtui täälläkin
P.s. jos sulla on genuiini radiomankka niin se ei hukkaa kuin kanavat, ajan jne... eli sitä ei tarvitse parittaa auton kanssa (eikä oikeastaan voikkaan kuin tekillä...) - joten akun voi huoletta irroittaa.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma
Latasin kyllä akunkin, mutta täytyy kokeilla toisella akulla. Maadoitukset täytyy kaikki etsiä ja vielä uudelleen tarkastaa.
Luin jostain, että kun radio haluaa koodia, että se olisi erotettu. Potilaana silloin oli -00 farkku.
Luin jostain, että kun radio haluaa koodia, että se olisi erotettu. Potilaana silloin oli -00 farkku.
Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma
Kovasti jänniteongelmalta tai jonkin piirin jännitteettömyydeltä vaikuttaa. Tarkista sulakkeiden lisäksi maksisulakkeet akun vierestä ja liitokset joista on saattanut mennä iso oikosulkuvirta läpi muodostaen huonon kontaktin lämmettyään.
Periaatteessa hyvän suunnittelutavan mukaisesti kaikki i/o:t pitäis olla käyttöjännitteeseen saakka suojattuja joten akkujännitteen kytkeminen väärään piuhaan ei pitäisi rikkoa mitään. Onko muistikuva minkä väliin oikosulku tapahtui ?
Periaatteessa hyvän suunnittelutavan mukaisesti kaikki i/o:t pitäis olla käyttöjännitteeseen saakka suojattuja joten akkujännitteen kytkeminen väärään piuhaan ei pitäisi rikkoa mitään. Onko muistikuva minkä väliin oikosulku tapahtui ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma
Oikosulku tapahtui laturin paksusta johdosta, eli suoraan akulle menevästä. Nopea räpsähdys, ei varmaan mitään kovin isoja virtoja mennyt.
Toista akkua kokeiltu, ei muutosta.
Rungon ja vaihdelaatikon sekä G7 maadoitus imusarjassa puhdistettu.Kone saa maan, koska startti pyörii normaalisti.
Voisiko kutistusliitos J15 olla mahdollinen?
Voiko ecu ottaa irti ja laittaa virrat päälle, voisi mitata liittimestä tulojännitteet ja maat?
Toista akkua kokeiltu, ei muutosta.
Rungon ja vaihdelaatikon sekä G7 maadoitus imusarjassa puhdistettu.Kone saa maan, koska startti pyörii normaalisti.
Voisiko kutistusliitos J15 olla mahdollinen?
Voiko ecu ottaa irti ja laittaa virrat päälle, voisi mitata liittimestä tulojännitteet ja maat?
Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma
Onko akkua nyt vian ilmenemisen jälkeen käytetty irti? Jos vaikka tilanne nollautuisi kun pitää hetken autoa jännitteettömänä?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma
Jos tarkoitat pois kolostaan,niin voi.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma
^no niinhän se olikin
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma
No niin, sain yleismittarin iskuun ja pääsin mittaileen.
Sähköongelma oikea veikkaus. Auto vie lepotilassa yli 2A virtaa.
Joku laite ilmeisesti vuotaa. Otin ECUn irti, ei ollut ainakaan se.
edit:
Luettu WISsiä ja käyty mittailemassa.
Sulake 17, eli missä on MIU, Trionic ja DICE/TWICE, on virran kulutuksen takana.
Kävin vielä kaikki valot, ikkunan nostot, radion jne. läpi ja mielestäni kaikki toimii. Luulisi TWICEn ja DICEn olevan kunnossa.
Ei kait tuo mittaristo ottanut siipeensä?
Sähköongelma oikea veikkaus. Auto vie lepotilassa yli 2A virtaa.
Joku laite ilmeisesti vuotaa. Otin ECUn irti, ei ollut ainakaan se.
edit:
Luettu WISsiä ja käyty mittailemassa.
Sulake 17, eli missä on MIU, Trionic ja DICE/TWICE, on virran kulutuksen takana.
Kävin vielä kaikki valot, ikkunan nostot, radion jne. läpi ja mielestäni kaikki toimii. Luulisi TWICEn ja DICEn olevan kunnossa.
Ei kait tuo mittaristo ottanut siipeensä?
Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma
Voisiko maadoitukset kuitenkin olla syy? Kokeilisin laittaa käynnistyskaapelilla lisämaan akun miinukselta koriin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma
Kyllä mittaristo on hyvin keskeisessä osassa Saabeissa. Saattaapa olla että se nimenomaan on ottanut itseensä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma
Se laturivaloa ohjaava piirihän on perinteisesti ollut tosi yksinkertainen enkä keksi miten voisi rikkoa mittariston jos se plussa hipaisi siihen heräpiuhaan laturin päässä. Entäs oletko kokeillut kytkeä laturin täysin irti ja kokeilla starttia täydellä akulla.
Seuraavaksi sitten mittariston vaihtoon ja sehän vaati vähintään tech2:sen
Seuraavaksi sitten mittariston vaihtoon ja sehän vaati vähintään tech2:sen
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Viirun moottorin ohjaus ongelma
Laturin johdot irroitettu, lisämaadoitus kytketty ja maadoituspisteet konehuoneessa ja kojelaudan sisästä tarkastettu. Ei vaikutusta.
Nyt odotellaan että päästään techillä selvitteleen tilannetta, jatketaan sitten ihmettelyä yhdessä.
Nyt odotellaan että päästään techillä selvitteleen tilannetta, jatketaan sitten ihmettelyä yhdessä.