Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
Entäs jos toinen ja kolmas on täysperä toimivalla rajoittimella? Mikä silloin aiheuttaa jonon?
9-5 Aero - 00
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Ihmettelyketju
Nyt oli kerrassaan loistava kotimatka tämän keskustelun jatkoksi.
Ensin Seinäjoelta lähtiessä oli edellä Astrallaan momma, joka ajoi tarkalleen rajoitusten mukaan ml. ihmisten älykkyyttä pilkkaavat 50- ja 60-alueet, ja veti aina täyskaasukiihdytyksen täsmälleen rajoituksen vaihduttua (kulki muuten iloisesti ~13-vuotiaaksi diesel-Astraksi). Tämän perässä meni ensimmäiset reilu viisi kilometriä tiheästi vaihtuvien rajoitusten paikallisteitä.
Päästyäni tästä suoralla satasen osuudella ohi, oli seuraavaksi edessä täsmälleen sataa ajava katumaasturi (näistä ei enää merkki jää mieleen Kumkwattia lukuunottamatta, olisikohan ollut ASX). En viitsinyt mennä ohi vaikka ennemmin olisin ajanut sataakymmentä, eikä toisaalta ollut ohituspaikkojakaan. Ehkä reilut viisi kilometriä lisää, ja edessä erottui noin tusinan auton erittäin tiivis jono, joka lähestyi perä edellä kovaa vauhtia lakealla peltosuoralla satasen alueella. Seuraavan parin kilometrin aikana menin näistä kolmessa erässä ohi, kärkikolmikon kohdalla vauhti oli jo pudonnut reilusti alle kahdeksaankymppiin vaikka merkkiin oli vielä matkaa. Kärkikolmikko oli muuten metkan näköinen muodostelma: keulilla vanha farmari-Avensis reunatärinäviivan päällä/vieressä, perässä valehtelematta kahden metrin päässä vanha farmari-Fabia keskitärinäviivan päällä/vieressä ja kolmantena ehkä kymmenen metrin erolla jokin perusbeige perheauto keskellä kaistaa. Jäivät vauhdilla ja nopeuskameran ohitettuani hävisivät kokonaan näkyvistä, tekivät varmaan joukolla lukkojarrutuksen hurjasta 65km/h-nopeudesta.
No, annas olla, jopa kilometrin vapaan tien jälkeen ilmestyy horisontista ainakin kahdenkymmenen auton jono keulilla traktori peräkärryineen. Suora tie, ei vastaantulijoita, vain jonon kolmas ohittamassa. Heittämällä rajoitusnopeutta ajaen viidenneksi, sitten reilut viisi kilometriä jumissa 60km/h-nopeudesta pikkuhiljaa alaspäin pudottaen, ainakin kolmen bussipysäkin ohi, vastaan soljuu tasaisin välein alinopeutta ajavia. Aiemmin ohitettu letkakin lähestyi horisontista liittyäkseen junaan. Lopulta kahvinhimo yllättää traktorikuskin ja tapahtuu erittäin hidas ryhmittyminen Ylistaron St1:lle.
Sitten stop-merkin takana nytkyttelyä pari minuuttia, jonka jälkeen ripeä kiihdytys reiluun sataan, millä vauhdilla löytyy nopeasti traktorin perässä ollut kolmikko. Ajamassa suoralla kuivalla tiellä satasen rajoituksella 93km/h. Jälleen muutama kilometri yhtä hitaita vastaantulijoita, sitten pääsi ohi ja Navaran taakse. Ajoi satasen alueella vajaata sataa, veti jarrut päälle edellämenijän tapaan kameran kohdalla ja melkein pysähtyi reilusti sivuun ryhmittynyttä edellämenijää ohittaessaan. Tässä vaiheessa sain tarpeekseni, kiihdytin 80-alueella reiluun sataan ja menin ohi Navarasta joka keulan asennosta päätellen yritti kovasti vastata haasteeseen, mutta tyytyi kuitenkin haistelemaan takapuskuria seuraavat pari kilometriä jotka vietin jumissa Kia Rion perässä. Satasen alueen alkaessa Rio lähti kuin pyssyn suusta ja heitti yllättäen saman tien ohi eteen ilmestyneestä perävaunullisesta 307:sta, jonka perässä sinänsä asiallista 90km/h-nopeutta ajaen mentiin Isoonkyröön asti, Navara edelleen takapuskurin tuntumassa.
307:n esimerkillisesti ryhmittäydyttyä sivuun kääntyäkseen sain puolen kilometrin jälkeen kiinni Rion, joka ensin satasen alueella lähemmäs 115km/h ajettuaan rupesi hyytymään alle sataan. Pari kilometriä vastaantulijoiden odottelua, ohi, ja ainakin puoli kilometriä vapaata tietä ennen kaapelointityömaata, jolla 50-rajoitus. Hidastin vajaaseen kuuteenkymppiin ja väistin vastaantulijoita oman puolen reunaan kaivinkoneiden kohdalla, minkä jälkeen kiihdytin takaisin 110km/h -tavoitenopeuteeni. Tällä välin Rio ja Navara seurasivat tasan keskellä kaistaa koko ajan arviolta kahdeksaakymppiä ajaen, ja jatkoivat tuota nopeutta vielä vajaan kilometrin tietyörajoituksen loppuun. Ja sitten sainkin jo ruveta tiputtamaan vauhtia ennen kääntymistä omalle sivutielle.
45 kilometriä, josta yhteensä useita kilometrejä mielekästä vauhtia ilman häiriöitä, eikä kukaan edes vilkutellut valoja protestina ohittamisesta.
Ensin Seinäjoelta lähtiessä oli edellä Astrallaan momma, joka ajoi tarkalleen rajoitusten mukaan ml. ihmisten älykkyyttä pilkkaavat 50- ja 60-alueet, ja veti aina täyskaasukiihdytyksen täsmälleen rajoituksen vaihduttua (kulki muuten iloisesti ~13-vuotiaaksi diesel-Astraksi). Tämän perässä meni ensimmäiset reilu viisi kilometriä tiheästi vaihtuvien rajoitusten paikallisteitä.
Päästyäni tästä suoralla satasen osuudella ohi, oli seuraavaksi edessä täsmälleen sataa ajava katumaasturi (näistä ei enää merkki jää mieleen Kumkwattia lukuunottamatta, olisikohan ollut ASX). En viitsinyt mennä ohi vaikka ennemmin olisin ajanut sataakymmentä, eikä toisaalta ollut ohituspaikkojakaan. Ehkä reilut viisi kilometriä lisää, ja edessä erottui noin tusinan auton erittäin tiivis jono, joka lähestyi perä edellä kovaa vauhtia lakealla peltosuoralla satasen alueella. Seuraavan parin kilometrin aikana menin näistä kolmessa erässä ohi, kärkikolmikon kohdalla vauhti oli jo pudonnut reilusti alle kahdeksaankymppiin vaikka merkkiin oli vielä matkaa. Kärkikolmikko oli muuten metkan näköinen muodostelma: keulilla vanha farmari-Avensis reunatärinäviivan päällä/vieressä, perässä valehtelematta kahden metrin päässä vanha farmari-Fabia keskitärinäviivan päällä/vieressä ja kolmantena ehkä kymmenen metrin erolla jokin perusbeige perheauto keskellä kaistaa. Jäivät vauhdilla ja nopeuskameran ohitettuani hävisivät kokonaan näkyvistä, tekivät varmaan joukolla lukkojarrutuksen hurjasta 65km/h-nopeudesta.
No, annas olla, jopa kilometrin vapaan tien jälkeen ilmestyy horisontista ainakin kahdenkymmenen auton jono keulilla traktori peräkärryineen. Suora tie, ei vastaantulijoita, vain jonon kolmas ohittamassa. Heittämällä rajoitusnopeutta ajaen viidenneksi, sitten reilut viisi kilometriä jumissa 60km/h-nopeudesta pikkuhiljaa alaspäin pudottaen, ainakin kolmen bussipysäkin ohi, vastaan soljuu tasaisin välein alinopeutta ajavia. Aiemmin ohitettu letkakin lähestyi horisontista liittyäkseen junaan. Lopulta kahvinhimo yllättää traktorikuskin ja tapahtuu erittäin hidas ryhmittyminen Ylistaron St1:lle.
Sitten stop-merkin takana nytkyttelyä pari minuuttia, jonka jälkeen ripeä kiihdytys reiluun sataan, millä vauhdilla löytyy nopeasti traktorin perässä ollut kolmikko. Ajamassa suoralla kuivalla tiellä satasen rajoituksella 93km/h. Jälleen muutama kilometri yhtä hitaita vastaantulijoita, sitten pääsi ohi ja Navaran taakse. Ajoi satasen alueella vajaata sataa, veti jarrut päälle edellämenijän tapaan kameran kohdalla ja melkein pysähtyi reilusti sivuun ryhmittynyttä edellämenijää ohittaessaan. Tässä vaiheessa sain tarpeekseni, kiihdytin 80-alueella reiluun sataan ja menin ohi Navarasta joka keulan asennosta päätellen yritti kovasti vastata haasteeseen, mutta tyytyi kuitenkin haistelemaan takapuskuria seuraavat pari kilometriä jotka vietin jumissa Kia Rion perässä. Satasen alueen alkaessa Rio lähti kuin pyssyn suusta ja heitti yllättäen saman tien ohi eteen ilmestyneestä perävaunullisesta 307:sta, jonka perässä sinänsä asiallista 90km/h-nopeutta ajaen mentiin Isoonkyröön asti, Navara edelleen takapuskurin tuntumassa.
307:n esimerkillisesti ryhmittäydyttyä sivuun kääntyäkseen sain puolen kilometrin jälkeen kiinni Rion, joka ensin satasen alueella lähemmäs 115km/h ajettuaan rupesi hyytymään alle sataan. Pari kilometriä vastaantulijoiden odottelua, ohi, ja ainakin puoli kilometriä vapaata tietä ennen kaapelointityömaata, jolla 50-rajoitus. Hidastin vajaaseen kuuteenkymppiin ja väistin vastaantulijoita oman puolen reunaan kaivinkoneiden kohdalla, minkä jälkeen kiihdytin takaisin 110km/h -tavoitenopeuteeni. Tällä välin Rio ja Navara seurasivat tasan keskellä kaistaa koko ajan arviolta kahdeksaakymppiä ajaen, ja jatkoivat tuota nopeutta vielä vajaan kilometrin tietyörajoituksen loppuun. Ja sitten sainkin jo ruveta tiputtamaan vauhtia ennen kääntymistä omalle sivutielle.
45 kilometriä, josta yhteensä useita kilometrejä mielekästä vauhtia ilman häiriöitä, eikä kukaan edes vilkutellut valoja protestina ohittamisesta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Ihmettelyketju
Julle
Kyllä noi rekatkin vetää henkilöautoistakin ohi jos edessä matelevat. Rekoilla näyttäs ns rajoitin usein kylläkin olevan siellä lähempänä satasta kuin yhdeksää kymppiä mitä GPS: llä katsonut omaa vauhtia.
Menty on moneenkin kertaan vuosikymmenten aikana riittävällä suoran pätkällä mainitsemaasi selvästi pitempienkin letkojen ohi. Läheltä pitikään tilannetta ei ole ollut koskaan kun valitsee ohituskohdan oikein ja voimapotentiaalia riittää autossa..
Mulla autotkin kylläkin ollut semmoisia joiden kiihtyvyyteen nimenomaan 60-70km/h ylöspäin on panostettu virillä. Jollain perusvaparilla olisi suurin osa jäänyt suosiolla tekemättä.
Kyllä noi rekatkin vetää henkilöautoistakin ohi jos edessä matelevat. Rekoilla näyttäs ns rajoitin usein kylläkin olevan siellä lähempänä satasta kuin yhdeksää kymppiä mitä GPS: llä katsonut omaa vauhtia.
Menty on moneenkin kertaan vuosikymmenten aikana riittävällä suoran pätkällä mainitsemaasi selvästi pitempienkin letkojen ohi. Läheltä pitikään tilannetta ei ole ollut koskaan kun valitsee ohituskohdan oikein ja voimapotentiaalia riittää autossa..
Mulla autotkin kylläkin ollut semmoisia joiden kiihtyvyyteen nimenomaan 60-70km/h ylöspäin on panostettu virillä. Jollain perusvaparilla olisi suurin osa jäänyt suosiolla tekemättä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Ihmettelyketju
^^rattivaihde kuvasi juuri ne syyt miksi ei aina jaksa lähteä 80-90 nopeutta ajavasta ohi vaikka olisi paikka. Siellä on aina se seuraava samaa vauhtia ajeleva perä edellä vastassa.
Poislukien traktori, niin tollasella 45 km matkalla voittaa ohittelemalla ehkä viisi minuuttia, mutta ajo on paljon stressaavampaa. Jos ei ole kiire niin menee vaan virran mukana eikä tavoittele sitä rajoitusnopeutta (tai siihen + x km/h).
Poislukien traktori, niin tollasella 45 km matkalla voittaa ohittelemalla ehkä viisi minuuttia, mutta ajo on paljon stressaavampaa. Jos ei ole kiire niin menee vaan virran mukana eikä tavoittele sitä rajoitusnopeutta (tai siihen + x km/h).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Sama kait se on, ajaako alinopeutta, kunhan ajaa sitä tasaisesti ja loogisesti. En ymmärrä, miksi pitää hidastella 80-120 alueilla, mutta tietyömaalla tms ajetaan edelleen samaa kyytiä.
Suuri osa näistä nylppäämisistä jäis pois, kun vakkarit olis käytössä, mutta vanha kansa luottaa omaan nilkkaan ennen kuin tekniikkaan.
Suuri osa näistä nylppäämisistä jäis pois, kun vakkarit olis käytössä, mutta vanha kansa luottaa omaan nilkkaan ennen kuin tekniikkaan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Ihmettelyketju
^Vakkari menee rikki (niinkuin muutkin varusteet) ja lisää kulutusta litran satasella (niinkuin jotkut muutkin varusteet, kuten keliveto ja ilmastointi). Parempi ajaa omalla jalalla, niin sitä isovaarikin pärjäsi vuonna '37!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Menee jo ohi nopeuskeskustelusta, mutta on kuitenkin täysin on topic: kaveri koeajanut viikon sisään kolme 2008-2011 Miniä; lasikatollinen Clubman ja kaksi Cooper S:ää, eli ei ihan GarvaLakkiversioita. Clubmanista puuttui kruise ja kaikissa oli manuaali-ilmastointi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ihmettelyketju
Kyse on tasanopeusnutaajista, joista olen aiempina vuosina avautunut useamminkin. Mäkisillä osuuksilla se nopeus vaeltaa sitten mäkien mukaan tai muuten vaan randomisti, kun yhtäkkiä onkin huomattu painaa kaasua ylämäen puolivälissä, kun on vauhti meinannut pysähtyä, mutta sitten ei muistetakaan enää höllätä alamäkeen jne.Cona kirjoitti: ↑Ti Elo 06, 2019 20:40Sama kait se on, ajaako alinopeutta, kunhan ajaa sitä tasaisesti ja loogisesti. En ymmärrä, miksi pitää hidastella 80-120 alueilla, mutta tietyömaalla tms ajetaan edelleen samaa kyytiä.
Suuri osa näistä nylppäämisistä jäis pois, kun vakkarit olis käytössä, mutta vanha kansa luottaa omaan nilkkaan ennen kuin tekniikkaan.
Kyseiset kuskit eivät omaa edes alkeellisinta kykyä tarkkailla yhtäaikaa kahta eri asiaa, eli nopeusrajoitusta ja oman ajoneuvon nopeutta. Oman teoriani mukaan cruisea tasanopeusnutaajat eivät käytä, koska suurin osa heistä ei tiedä kyseisen varusteen olevan olemassakaan ja vähemmistö heistä ei vaan osaa sitä käyttää.
Suurimmat riemun tunteet ratissa sain taannoin, kun juuri tämmöinen tasanopeusnutaaja ajeli n. 65km/h vauhdilla tieosudella, jossa rajoitus vaihteli 60-80, kunnes tultiin taajamaan ensin 50km/h ja sitten 40km/h alueelle. Siinäpä olikin sitten kyybereiden kamera-auto parkissa bussipysäkillä. Itse näin sen transportterin about kilometriä aiemmin ja riemunkiljahdukseni kaikuu siellä varmaan vieläkin, kun nutaajalle räpsähti salama.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Ihmettelyketju
Mä taas nautin siitä että saa vähän polkaista. Pitää kummasti ajovireen yllä kun lievää ylinopeutta ajaa ja kaikista vielä ohi turvallisissa paikoissa. Oli muuten V60 D6 kiva käydä keskisuomessa savonlinnan seudulla kesälomalla kun se lähtee sopivan liukkaasti tarvittaessa ohi muistaAZP kirjoitti: ↑Ti Elo 06, 2019 18:04^^rattivaihde kuvasi juuri ne syyt miksi ei aina jaksa lähteä 80-90 nopeutta ajavasta ohi vaikka olisi paikka. Siellä on aina se seuraava samaa vauhtia ajeleva perä edellä vastassa.
Poislukien traktori, niin tollasella 45 km matkalla voittaa ohittelemalla ehkä viisi minuuttia, mutta ajo on paljon stressaavampaa. Jos ei ole kiire niin menee vaan virran mukana eikä tavoittele sitä rajoitusnopeutta (tai siihen + x km/h).
Samoja huomioita on tälläkin siitä ettei esim. rekan tai peräkärryn/kutukopin vetäjän taakse jääneet osaa jättää mitään väliä edellä olijoihin. No, Vollella pääsi näppärästi ohi piemmästäkin letkasta kerralla. Vasta noin 130km/h nopeuden jälkeen vähän kyykkää kiihtyvyys kun sähköt poistuu takapyöriltä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Ihmettelyketju
Se on tosiaan outo tuo nopeusrajoituksen ylläpitäminen. Paikalliselle hyötykäyttöasemalle tulee ajeltua Snellmanin tehtaan ohi, ja siellähän tehdään tällä hetkellä tietöitä.
Itse taidan olla ainoa koko paikkakunnalla joka noudattaa työmaan kohdalla olevaa 50km/h rajoitusta. Ja mitä enemmän edessä tai takana oleva on osana ns. ammattiliikennettä niin sitä kovempi hinku ajaa kovempaa
Itse taidan olla ainoa koko paikkakunnalla joka noudattaa työmaan kohdalla olevaa 50km/h rajoitusta. Ja mitä enemmän edessä tai takana oleva on osana ns. ammattiliikennettä niin sitä kovempi hinku ajaa kovempaa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Ihmettelyketju
Joskus ajattelin että Tonnarin huoltaminen ja korjaaminen on peffasta kun paikat on ahtaat ja osat vaikeasti sijoitettu jne... No nyt olen kyllä sitä mieltä että siinähän hommat on helppoja...
Ihmettelen Viiru Femmaa, kun huoltotoimenpiteet on viety ihan uuteen sfääriin... Kaikki on tehty vaikeeksi ja tilaa ei ole missään - mikään ei ole helppopääsyisessä paikassa...
Hyvä ettei pissapohjan litkun lisäyksenkin ohje ala: "tue moottori ja poista oikea moottorin kannake"...
Ihmettelen Viiru Femmaa, kun huoltotoimenpiteet on viety ihan uuteen sfääriin... Kaikki on tehty vaikeeksi ja tilaa ei ole missään - mikään ei ole helppopääsyisessä paikassa...
Hyvä ettei pissapohjan litkun lisäyksenkin ohje ala: "tue moottori ja poista oikea moottorin kannake"...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24045
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ihmettelyketju
Ei vissiin kellekkään eurot kelpaa kun helppo duuni ois tekijämiehelle tai naiselle tarjolla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ihmettelyketju
Mulla on vanha T8-loisteputkivalaisin, jossa putki ei aina syty ja joskus jää välkkymään. Putken ja sytyttimen vaihto ei auta, eli kuristin brakaa.
Kuningasajatus: Motonetistä kympillä T8 lediputki + LED-sytytin -kombo, josko se toimisi paremmin kehnollakin kuristimella.
No etiäinen oli että tästä ei hyvää seuraa, joten kokeilin ensin putkea hyvin toimivassa valaisimessa. Hyvin toimi. Sitten asensin sytyttimen ja putken siihen huonoon valaisimeen. Ei syty.
Eikä syty putki enää siinä hyvässäkään valaisimessa.
Kärähtikö ledisytytin, lediputki vai molemmat? Eli selviänkö ledisytyttimen hankinnalla, vai heitänkö koko systeemin roskiin?
Kuningasajatus: Motonetistä kympillä T8 lediputki + LED-sytytin -kombo, josko se toimisi paremmin kehnollakin kuristimella.
No etiäinen oli että tästä ei hyvää seuraa, joten kokeilin ensin putkea hyvin toimivassa valaisimessa. Hyvin toimi. Sitten asensin sytyttimen ja putken siihen huonoon valaisimeen. Ei syty.
Eikä syty putki enää siinä hyvässäkään valaisimessa.
Kärähtikö ledisytytin, lediputki vai molemmat? Eli selviänkö ledisytyttimen hankinnalla, vai heitänkö koko systeemin roskiin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Ihmettelyketju
Kuinka suuri tappio olisi paalata se vanha valaisin ja työntää tilalle ihan ledikäyttöön valmistettu, nykyaikainen versio? Voisi voittaa muussakin kuin ulkonäössä...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ihmettelyketju
Se on varteenotettava vaihtoehto. Mutta nyt kun mulla on tollanen lediputki käsissä niin kiinnostaisi tietää saako sen vielä käyttöön uudella sytkällä.
Oma oletukseni on että siitä sytkästä kärähti sulake ja putki itsessään on edelleen kuin uusi. Noita pelkkiä ledisytkiä ei vaan näytä löytyvän monestakaan paikasta. Toisaalta ymmärtääkseni sama putki soveltuisi (iman sitä sytkää) alun perin lediputkille suunniteltuun valaisimeen, taikka vanhaan valaisimeen, josta ballasti ohitettu. Sellaista valaisinta ei nyt vain ole itselläni missään, jotta voisi testata putken toiminnan.
Oma oletukseni on että siitä sytkästä kärähti sulake ja putki itsessään on edelleen kuin uusi. Noita pelkkiä ledisytkiä ei vaan näytä löytyvän monestakaan paikasta. Toisaalta ymmärtääkseni sama putki soveltuisi (iman sitä sytkää) alun perin lediputkille suunniteltuun valaisimeen, taikka vanhaan valaisimeen, josta ballasti ohitettu. Sellaista valaisinta ei nyt vain ole itselläni missään, jotta voisi testata putken toiminnan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K