Kiihdytyksessä pätkii ja nykii...
Re: Kiihdytyksessä pätkii ja nykii...
Mittaa puristuspaineet.. Ettei vain venttiilistä puuttuisi palanen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Kiihdytyksessä pätkii ja nykii...
Nyt kun puolat ovat alkuperäisiä se asia on ainakin kunnossa. Tarvikepuolat oli syytä vaihtaa joka tapauksessa.
Seuraavaksi suosittelisin polttoainepuolen tarkistusta, kun sytytyksen ollessa nyt kunnossa saattaa polttoaine loppua kesken ja siksi nykii ja pätkii seoksen mennessä laihalle. Mittaa polttoaine paine minkä pumppu antaa sekä painesäätimen toiminnan kunto. Tuo säätimen kunto kannattaa testata siten että kalvolla on normaali ilmapaine sekä ahtoja 1 bar.
Seuraavaksi suosittelisin polttoainepuolen tarkistusta, kun sytytyksen ollessa nyt kunnossa saattaa polttoaine loppua kesken ja siksi nykii ja pätkii seoksen mennessä laihalle. Mittaa polttoaine paine minkä pumppu antaa sekä painesäätimen toiminnan kunto. Tuo säätimen kunto kannattaa testata siten että kalvolla on normaali ilmapaine sekä ahtoja 1 bar.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kiihdytyksessä pätkii ja nykii...
Siis paineen mittaus ajon aikana voimakkaasti kiihdyttäessä. Silloin saadaan jonkunlaista arviota pumpun kyvystä säilyttää tuotto isommallakin paineella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 519
- Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 00:48
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Kiihdytyksessä pätkii ja nykii...
Itsellä oli vastaavia ongelmia ja syyksi paljastui yläreunastaan haljennut välijäähdytin. Eli sen tiiveys kannattaa tutkailla.Jolmo kirjoitti: ↑Ma Loka 28, 2019 22:03Jolmo kirjoitti: ↑To Loka 24, 2019 10:25Nonii sitte vaa tilaamaan alkuperäisiä puolia..petrisa kirjoitti: ↑To Loka 24, 2019 09:45
Siinä se syy. Tarvikepuolat eivät vain tässä autossa toimi .
Kaikki puolat oltava alkuperäisiä. Tästä on ollut juttua paljon ennenkin. Syy ei ole sytytyskipinästä tarvikepuolan osalta vaan ionisaatiomittauksesta. Tarvikepuolan kanssa ionivirtamittaus ei toimi oikein ja siksi seuraus on tuo mikä on.
Nyt on alkuperäiset puolat ja ongelmat jatkuu ,voiko olla mekaaninen vika yms vetoakseli, vaihdelaatikko? Nykiminen ilmenee kun vääntöä on eniten eli noin 2500-3000 alueella ja on välillä tosi voimakasta. Mikä neuvoksi?
Saab 9-3 SC 1.8t BioPower Stage5 -09
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Saab 9-3 SC 2.0T Aero XWD -10
Re: Kiihdytyksessä pätkii ja nykii...
Mikäli käytöstä löytyy jokin sopiva testeri; parhaat puhelinsoftat+BT-palikka, OpCom tai Tech2, niin ajossa pätkimisen/nykimisen alkaessa voi seurata reaaliaikaista dataa. Se perusteella voi päätellä aika paljon.
Jos polttoaine syöttö ei riitä (esim. pumppu tai painesäädinvika) lambda arvo vetää laihalle. Kiihdytyksessä lambdasäätöä ei enää käytetä (open loop), mutta silti lamdan signaalia voi tarkkaila ja päätellä onko seos rikas vai laiha.
Edellisessä viestissä kerrottu ilmavuoto taas ei aiheuta seoksen menemistä laihalle vaan päinvastoin. Muutoinkin jo ylipäätänsä seos on rikas kiihdytyksessä joten sen avulla ei vielä voi tehdä varmaa päätelmää ilmavuodosta. Sitä vastoin ilmamassa on korkea, mutta ahtopaine/imusarjan paine ei vastaa ilmamassaa (liian alhainen), mikäli painetta vuotaa vuotokohdasta ulos.
Muitakin mahdollisia vikoja voi kartoittaa seuraamalla tietoja ja tulkitsemalla niitä tehden niistä päätelmiä.
Jos polttoaine syöttö ei riitä (esim. pumppu tai painesäädinvika) lambda arvo vetää laihalle. Kiihdytyksessä lambdasäätöä ei enää käytetä (open loop), mutta silti lamdan signaalia voi tarkkaila ja päätellä onko seos rikas vai laiha.
Edellisessä viestissä kerrottu ilmavuoto taas ei aiheuta seoksen menemistä laihalle vaan päinvastoin. Muutoinkin jo ylipäätänsä seos on rikas kiihdytyksessä joten sen avulla ei vielä voi tehdä varmaa päätelmää ilmavuodosta. Sitä vastoin ilmamassa on korkea, mutta ahtopaine/imusarjan paine ei vastaa ilmamassaa (liian alhainen), mikäli painetta vuotaa vuotokohdasta ulos.
Muitakin mahdollisia vikoja voi kartoittaa seuraamalla tietoja ja tulkitsemalla niitä tehden niistä päätelmiä.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Kiihdytyksessä pätkii ja nykii...
Ihan uteliaisuudesta, onko Jolmo saanut tähän ratkaisua?
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Re: Kiihdytyksessä pätkii ja nykii...
Ei ole vika korjaantunut, itseasiassa auto ei lähde enää edes käyntiin, vaihdettua osaa:
Molemmat lambdat,
Kampiakselin asentotunnistin
Polttoaineen paineensäädin
Akku
Yms tulpat ja puolat tarkistettu. Mikähän saabbia mahtaa vaivata voisiko olla ecu vikaa tai nokka akselin tunnistin yms?
Viimeksi ajossa kävi erittäin rikkaalla ja huonosti kun sammutin auton ei ole enää lähtenyt käyntiin...
Re: Kiihdytyksessä pätkii ja nykii...
Autossa ei ole nokka-akselin asentotunnistinta, joten siinä ei voi olla vikaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Kiihdytyksessä pätkii ja nykii...
Tämä oli siis softaamalla tehty biopower, ei tehtaan alkuperäinen? Mitä polttoainetta sulla on tankissa?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Kiihdytyksessä pätkii ja nykii...
Eiköhän tässäkin ole softan oletuspolttoaine etanoli ja kun akku on otettu irti ja bensiiniä on tankissa, niin kylmäkäynnistys ja kylmäkäyntirikastus on pielessä. Syöttää liikaa polttoainetta ja kastelee tulpat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Kiihdytyksessä pätkii ja nykii...
Kuulostaa järkevältä mites tälläne tilanne ratkeaa
Re: Kiihdytyksessä pätkii ja nykii...
Tulppien kuivaus/vaihto, moottorin pitkä esilämmitys 2-3h lohkolämppärillä, etanolin hakeminen jerrykannulla tankkiin... Ehkä jos starttipilotilla sais sen verran käynnin alkuun että sais kierroksille ja käymään. Sitten jos saa käyntiin, niin heti lämpimäksi ajo että oppii uuden polttoaineseoksen.
Jos t8 softaajia on lähistöllä, niin t8 canflasherillä pystyy tarkistamaan ja säätämään tarvittaessa käynnistystä varten etanolipitoisuuden.
Jos t8 softaajia on lähistöllä, niin t8 canflasherillä pystyy tarkistamaan ja säätämään tarvittaessa käynnistystä varten etanolipitoisuuden.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Kiihdytyksessä pätkii ja nykii...
Pitääpä testata tätä, katsotaan jos vaikka toimii. Kiitos vastauksesta!Pakari kirjoitti: ↑Pe Joulu 18, 2020 21:17Tulppien kuivaus/vaihto, moottorin pitkä esilämmitys 2-3h lohkolämppärillä, etanolin hakeminen jerrykannulla tankkiin... Ehkä jos starttipilotilla sais sen verran käynnin alkuun että sais kierroksille ja käymään. Sitten jos saa käyntiin, niin heti lämpimäksi ajo että oppii uuden polttoaineseoksen.
Jos t8 softaajia on lähistöllä, niin t8 canflasherillä pystyy tarkistamaan ja säätämään tarvittaessa käynnistystä varten etanolipitoisuuden.