Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Mulla 205/55R16 talvisin ja 30 mm madallus. Ihan kiva ajaa, mutta vähänkään huonommilla teillä saa olla tosi varovainen maavaran kanssa. Turussa kun ei viime talvena kauheasti auraa näkynyt, niin ihan keskusta-alueellakin laahasi pohja jäistä keskipolannetta helposti. Talveksi suosittelisin siis korkeampaa profiilia jos joutuu ajelemaan vähänkään huonommin huollettuja teitä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Joo maavaraa ja mukavuutta (pehmeyttä & vähemmän melua) saisi tulla talveksi lisää, mutta toisaalta madalluksen takia vähän pelkään, että kääntäessä tuo isompi (vaikkakin vain 1cm säteeltään) ottaisi jo lokariin kiinni. Tuo auto makaa varmasti alempana kuin -30mm vakiosta.
9-3 SC 1.8t M5 -08 "BioPower stage1"
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Eiköhän tuo 60-profiili pyöri siellä ihan siinä missä 55, rengas kuitenkin kapeampi kuin vakio 225/45R17. Toki jos löytää vieläkin kapeamman riittävällä kantavudella niin periaatteessa sitä parempi talvikeleillä...
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Ei se 205/55R16 ainakaan mitenkään tiukkaa tee pyöriä siellä kotelossa. NG-kolkkiin on madallettuna porukka tunkenut aika paljon isompiakin pyöriä, joten en usko että tuossa koossa vielä tulee ongelmia. Ota nykyrenkaam kanssa vähän mittoja miten paljon jää varaa lokariin kun rattia pyörittää ja päätä sen mukaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Nyt kun tuli talvi tännekin Joensuuhun, niin on kyllä ollut suorastaan juhlava pito Hakkapeliitta 9:ssä. Nappiostos, vaikka mietinkin alkuun, olisiko pitänyt ne testivoittaja Michelinit ostaa... Onko Misukoilla ajelijoilla kommentteja?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Pitipä kokeilla laittaa se 0.2 baria enemmän talvirenkaisiin mitä ohjekirja sanoo ja täytyy myöntää, että pito parani (tai sitten se oli vain placebo-efektiä). Ohjauksesta tosin tuli aavistuksen raskaampi ja maantienopeudella meno tuntui vakaammalta Tällaiset efektit siis noilla Cordiant Snow Crosseilla.
Nooh, noin se tuntuu paremmalta ajaa niin näillä mennään.
Nooh, noin se tuntuu paremmalta ajaa niin näillä mennään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Meillä on kanssa kolkki-cabbessa 205/55/16" talvirenkaat, kesärenkaina 225/45/17".
Kumho Wintercraft Ice, joten en tiedä miten pitävät liukkaalla talvikelillä. Nähtäväksi jää, kun ei viitsi täksi talveksi ostaa uusia renkaita, koska nuo Kumhot ovat suht hyvässä kunnossa Eivät ole saaneet mitään hyviä arvosteluja
Onko kenelläkään kokemuksia noista Kumhoista?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Joo. Kahteen autoon ostin kumhon nastat edellistalvena. Hyvin niillä pärjää, ei pärjää huippupidossa hakkis ysille mutta toisaalta paremmat ajaa assulla. Itellä ei tullu ainakaan mitään äkillisii lipsumisii.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Viime talvena vaihtui Michelinin niihin uusiin miljoonanastaisiin. Piti olla äänettömämmät ja pitävämmät, kuin edeltäjänsä, mutta vaikee sanoa ovatko. Levottomamman oloisilta tuntuivat, kuin menisi kynsillä. Tänä talvena sen sitten näkee, kunhan saa alle, että miten ovat asettuneet. Kyllähän niissä pitoa oli, mutta kaistan vaihdoista jäi jotenkin epämääräinen tuntuma. Nyt alla on välikausirenkaana -11 Saabin alkuperäisrengas, oiskohan Continental. Vähän ajetuissa Conteissa ei ole enää kumipitoa, mutta kylläpä ovat hyvän tuntuiset asfaltilla, ihan ilo ajella. Dieseliin ajetaan kilometrejä, ja tässä toisessa "Pappasaabissa" ajelen noita vanhoja Misukoita loppuun. Continentalien tilalle pitäisi uudet jossain vaiheessa keksiä, mutta pitää tosiaan vielä miettiä paraneeko toi uusi Misukka vanhetessaan. Siitä edellisestä Misukasta pidin ja pidän vieläkin kovasti.
Ettei vertailu olisi liian helppoa, niin ostin aikoinaan Saabin loppuunmyynnistä vahingossa 15" vanteet ja niissä on nuo 195 Misukat. Kehä on sama, kuin 205/55-16, mutta onhan se kapeampi rengas paljon parempi ajaa loskassa ja lumessa. Ulkonäkö seikat on sitten vähän sitä ja tätä. Rengaspaineissa olen siirtynyt sinne max päähän, niin kuin joku kirjoittikin niistä lastatun auton paineista. Omalla mittarilla kun mittailee, niin ei voi ihan varma olla, mutta siellä kolmen pinnassa koitan pysyä. Renkaan kyljet ovat kovat, toisin kuin ennen vuotta 2000 ajeltiin huomattavan löysillä renkailla.
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Rouvan Captivaan meni maanantaina alle Cordiantin Snow Crossit koossa 225/55/18.
Edelliset nastat oli kyllä jotkut premiumit, mutta niin loppu jo auto hankittaessa, ettei mitään vertailua ole mahdollista tehdä. TM:n vertailussa pärjäsivät kahden tähden arvoisesti, toki pienemmässä koossa, joten ei ne varmaan ihan susipaskat voi olla.
Kunhan kelit alkaa, pitää toki itsekin tehdä hieman koeajoa.
Edelliset nastat oli kyllä jotkut premiumit, mutta niin loppu jo auto hankittaessa, ettei mitään vertailua ole mahdollista tehdä. TM:n vertailussa pärjäsivät kahden tähden arvoisesti, toki pienemmässä koossa, joten ei ne varmaan ihan susipaskat voi olla.
Kunhan kelit alkaa, pitää toki itsekin tehdä hieman koeajoa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Tuo + 0,2bar normipaineeseen talvikumeihin ollut tiedossa ja tehty koko ajouran +35v ajan. Ennen pyöreäreunaisilla piti seurata ettei syö pintaa keskeltä, nykyisillä enemmän kanttimallin kumeilla ei niin tarkka tuosta.
Testilenkki jää ahmoilla peräkärri perässä mutkasta jäistä pikkutietä kaatopaikalle pysyi hyvin tiellä eikä pito hävinnyt.
Pirkassa 3 jo talvikautta ollleet point s joilla pyrkii herkästi sivulle ja mutkissa suoraan, voi tulla osin tuota myös kun alapallo jo vähän väljä. Nastat point s 90-95% tallella kuitenkin.
Testilenkki jää ahmoilla peräkärri perässä mutkasta jäistä pikkutietä kaatopaikalle pysyi hyvin tiellä eikä pito hävinnyt.
Pirkassa 3 jo talvikautta ollleet point s joilla pyrkii herkästi sivulle ja mutkissa suoraan, voi tulla osin tuota myös kun alapallo jo vähän väljä. Nastat point s 90-95% tallella kuitenkin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Itellä on nyt ekaa kertaa 225/45R17 kokoiset uudet talvirenkaat alla niin kokeilen jos tuo paineenlisäys pidentäisi renkaiden ikää.
Edelliset, auton mukana tulleet, Kumhot oli heti alkuun niin paskassa kunnossa joten niissä pidin suurin piirtein sellaisia paineita millä piti omasta mielestä parhaiten, taisi olla reilu 2 baria viime talvena niissä. Mutta ne nyt oli ajettu vinoon, ja ties miten, kun edellinen omistaja ei ollut laittanut niitä takapään puslia joten renkaat oli sitten kulunu sen mukaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Emännän s60 talvikumit perus 205/55/16 ja paineet talvella 2.6bar laitettu. Pintakovempi on ajaa mutta muuten tukevampi eri olosuhteissa ja nastat pitää noinkin. Kun aikoinaan auto ostettu ja paineet kotona mitattu -5 asteessa 2.0-2,1bar, ajossa silloin kotiin 250km matkan olikin hyvin velton tuntuiset.
S40 185/65/15 talvikumeihin ja saab 195/65/15 nyt nollassa 2,5bar laitettu.. Pitäsi -10/-20 pakkasellakin kumeista löytyä 2.4bar/2,3bar.
S40 185/65/15 talvikumeihin ja saab 195/65/15 nyt nollassa 2,5bar laitettu.. Pitäsi -10/-20 pakkasellakin kumeista löytyä 2.4bar/2,3bar.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
Saabiin tuli ostettua syksyllä uudet Hankookin nastat koossa 225/45/17 ja olen ollut oikein tyytyväinen. Kohtuu hiljaiset ja hyvin on toimineet sulalla, lumella ja jäällä. Alle laitettuna taisi olla 549€ / sarja. Malli oli se w429, eli käsittääkseni tuorein versio iPike Rs2 nastarenkaasta.
Kaksi edellistä talvea mentiin Nokia kopioilla eli Triange icelink nastoilla. Hyvin niilläkin pärjäsi, mutta hieman äänekkäämmät kuin nykyiset, eikä ajettavuus ollut Hankookin luokkaa. Uutena ei niilläkään huomannut eroja pidossa kun siihen aikaan oli vielä kaksi kolkkia joissa toisessa oli pari talvea ajetut michelinin x ice 3 renkaat ja toisessa nuo trianglet.
Kaksi edellistä talvea mentiin Nokia kopioilla eli Triange icelink nastoilla. Hyvin niilläkin pärjäsi, mutta hieman äänekkäämmät kuin nykyiset, eikä ajettavuus ollut Hankookin luokkaa. Uutena ei niilläkään huomannut eroja pidossa kun siihen aikaan oli vielä kaksi kolkkia joissa toisessa oli pari talvea ajetut michelinin x ice 3 renkaat ja toisessa nuo trianglet.
ex 9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
Re: Talvirenkaat 2017-2018-2019-2020
X-Ice 3:t nyt oliki ihan p..seestä jääpidoltaan.
Hakkapeliitta 8:t on oikein hyvät jääpidoltaan mutta melko meluisat edellisiin bridgestoneihin verrattuna.
W429:t nyt toista talvea alla isäukon autossa eikä moittimista.
Hakkapeliitta 8:t on oikein hyvät jääpidoltaan mutta melko meluisat edellisiin bridgestoneihin verrattuna.
W429:t nyt toista talvea alla isäukon autossa eikä moittimista.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.