Ei tarvinnut, kun muutama viikko sitten aktivoin asiakkaan autoon, mutta muistelen ainakin kerran aiemmin tarvitun. Onkohan tuossa turvapääsytarpeessa joku randomseed. :)
Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Minkälainen rele tuohon relepaikkaan R5 pitäisi olla? Tavallinen 4-napainen, diodilla vai ilman? Luin koko keskustelun läpi muttei selvinnyt.
Entäpä saako lisävaloliittimeen sopivaa pistoketta erikseen mistään?
Entäpä saako lisävaloliittimeen sopivaa pistoketta erikseen mistään?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Taitaa olla ennätys, kuinka monta Led paneelia keulalla on, tässä Dodgessa kuusi kpl. Luulis valon määrän oleva riittävä.
https://cl.ly/21c379edcff3
https://cl.ly/21c379edcff3
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Tässä valot päällä Dodgessa, kuulemma näki ajaa pimeällä.
https://cl.ly/2d8779908a6e
https://cl.ly/2d8779908a6e
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Varmasti näkee Paljonkos muuten Ruotsissa on sallittu referenssiluku?
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=401
Tuon kyljessä näytti olevan GM:n logo.
Itse itselleni vastaten, alkuperäisen osanumero on 13266316 ja sen korvikkeeksi pitäisi käydä tämä:
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=401
Tuon kyljessä näytti olevan GM:n logo.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Sverige har inte de reglerna. Så länge extraljuset är E-märkt är det okej, att har hur många som helst. Dock är det max (i nuläget i alla fall) ref 50 som är e-märkt. Men vi får ha hur många som helst.
Eli pitäis olla E-merkattu ja max ref 50, mutta Ruotsissa ei ole rajoitettu lukumäärää. Tämä on ollut vähän sellainen lompakko asia, kuten muukin auton varustelu, laitetaan niin paljon varusteita kun rahaa riittää ja maksetaan sitten sen mukaan, jos sattuu virkavalta torumaan. Ei vaikuta kukaan ottavan kantaa tuollaisiin asiohin, on vissiin tärkeämpää tekemistä.
Eli pitäis olla E-merkattu ja max ref 50, mutta Ruotsissa ei ole rajoitettu lukumäärää. Tämä on ollut vähän sellainen lompakko asia, kuten muukin auton varustelu, laitetaan niin paljon varusteita kun rahaa riittää ja maksetaan sitten sen mukaan, jos sattuu virkavalta torumaan. Ei vaikuta kukaan ottavan kantaa tuollaisiin asiohin, on vissiin tärkeämpää tekemistä.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Taas on pää pyörällä kun on tätä ketjua lukenut...
Tilasin BF-alennuksista Valostoresta tuollaisen ledibaarin: https://www.valostore.fi/tuote/e_hyvaks ... d_lite_75/
No nyt huomasin että senkin mainostettu "maltillinen referenssiluku" 30 riittää siihen että 2010 9-3X:ssä referenssit paukkuu 5 pykälää yli...
Paukkukoon sitten...
Mutta asennuksesta vielä. Tilasin täydellisenä settinä eli valmiin johtosarjan kanssa. Se on tuollainen: https://www.valostore.fi/tuote/purelux_ ... ohtosarja/
Sarjassa on siis perinteinen rele, ei elektroninen. Miten se on helpoin asentaa niin että valot toimii eikä välky? En tartte välttämättä erillistä katkaisijaa lisäpitkille.
Tilasin BF-alennuksista Valostoresta tuollaisen ledibaarin: https://www.valostore.fi/tuote/e_hyvaks ... d_lite_75/
No nyt huomasin että senkin mainostettu "maltillinen referenssiluku" 30 riittää siihen että 2010 9-3X:ssä referenssit paukkuu 5 pykälää yli...
Paukkukoon sitten...
Mutta asennuksesta vielä. Tilasin täydellisenä settinä eli valmiin johtosarjan kanssa. Se on tuollainen: https://www.valostore.fi/tuote/purelux_ ... ohtosarja/
Sarjassa on siis perinteinen rele, ei elektroninen. Miten se on helpoin asentaa niin että valot toimii eikä välky? En tartte välttämättä erillistä katkaisijaa lisäpitkille.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
punainen ja musta akulle ja siniseen heräte pitkiltä, vaikka sulakkeelta tämmöisellä
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000035590
rele kiinni sopivaan paikkaan ja piuhat nätisti kiinni
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000035590
rele kiinni sopivaan paikkaan ja piuhat nätisti kiinni
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Ei toiminut ainakaan -06 halogeeni-invertterisäsähköillä, kaukovalon johdosta ohjaus releelle. Olisko ollut kyseinen sähkö vai "tarkkailupulssi" syynä, mutta rele veti tasaisin väliajoin itsekseen ja vilautteli lisävaloja kiusallisesti lähivaloilla ajettaessa. Kokeilin fyysisesti kookkaampaakin relettä, ettei pulssi olisi jaksanut vetää, muttei apua. Vasta viivakytkimen käyttöönotto ratkaisi ongelman. Relesarjoja vain ei ollut silloin saatavissa, joten laitoin tarvikekaupan "perusreleen" ja jatkoin liittimeltä omat johdot jo aiemmin asentaneelleni tuolle "vilkuttelijareleelleen" kelalle. Hieman ikävä puoli tässä viivanapissa on sen "kertatoiminta", joka käynnistyksellä täytyy lisävalot painaa aina uudestaan "päälle". Näin "perussähköasentajana" ei ole vieläkään avautunut, miten mitätön pulssi voi saada perus autoreleen vetämään hetkeksi?
Aja millä haluat, ja Saabilla lopuks!
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Se viivanappihan on helpoin tapa kun ei tartte kuin piuhan valoille ja TECH2:lla aktivoinnin. Tietty sopiva liitin olisi hyvä olla, mutta ei ole välttämätön jos liittimeen kajoaminen ei haittaa.
Onko autossa halogeenit vai xenonit?Sarjassa on siis perinteinen rele, ei elektroninen. Miten se on helpoin asentaa niin että valot toimii eikä välky? En tartte välttämättä erillistä katkaisijaa lisäpitkille.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Ihan perus halovalot on.
9-3X 1.9 TTiD -10, optimoitu 220hp/480Nm, egr off
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
SS kirjoitti: ↑Ke Joulu 11, 2019 19:43Se viivanappihan on helpoin tapa kun ei tartte kuin piuhan valoille ja TECH2:lla aktivoinnin. Tietty sopiva liitin olisi hyvä olla, mutta ei ole välttämätön jos liittimeen kajoaminen ei haittaa.Onko autossa halogeenit vai xenonit?Sarjassa on siis perinteinen rele, ei elektroninen. Miten se on helpoin asentaa niin että valot toimii eikä välky? En tartte välttämättä erillistä katkaisijaa lisäpitkille.
Pitkillä on halogenít myös xenonvaloilla varustetuissa malleissa. Halogeneilla on "pulssisähkö" vakioimassa jännite polttimolle ja samoin käytössä tuo "jälkipulssi", joten releen kanssa voi tulla ongelmaa. Valo sammutettuna tuon pulssin kesto muutama kymmenen millisekuntia ja jännite sen reilut 12V. Tämä riittää joillekin releille. Tuohon pitäisi saada hidasvetoinen rele tai sitten itse rakentaa vetohidastus. Kun taas valo on päällä. pulssin taajuus on 65Hz ja pulssisuhde n. 90%. Ja tässäkin tapauksessa pulssin kesto on samaa luokkaa n.13ms. Toistuu vain 15ms välein. Tuolla jälkipulssilla toistumistaajuus on hidas eli tulee harvakseltaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
samppa kirjoitti: ↑Ti Joulu 10, 2019 11:27punainen ja musta akulle ja siniseen heräte pitkiltä, vaikka sulakkeelta tämmöisellä
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000035590
rele kiinni sopivaan paikkaan ja piuhat nätisti kiinni
enpä arvannut, että noin pikainen pulssi riittää vetämään releenpetrisa kirjoitti:Pitkillä on halogenít myös xenonvaloilla varustetuissa malleissa. Halogeneilla on "pulssisähkö" vakioimassa jännite polttimolle ja samoin käytössä tuo "jälkipulssi", joten releen kanssa voi tulla ongelmaa. Valo sammutettuna tuon pulssin kesto muutama kymmenen millisekuntia ja jännite sen reilut 12V. Tämä riittää joillekin releille.
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Joo, eipä sitä aina arvaa.
Releen käämin magneettikenttä ei häviä heti, kun sähköt menee "poikki". Tosin sen muodostuminenkin sähköjen kytkeytyessä ottaa aikansa.
Kannattaa laittaa releen käämin rinnalle diodi, joka on estosuunnassa kytkettyyn jännitteeseen nähden. Ihan jo pelkästään itseinduktio jännitepiikin tähden, mutta tietenkin tämän käämin energian nopeamman purkautumisen vuoksi.
Releen käämin magneettikenttä ei häviä heti, kun sähköt menee "poikki". Tosin sen muodostuminenkin sähköjen kytkeytyessä ottaa aikansa.
Kannattaa laittaa releen käämin rinnalle diodi, joka on estosuunnassa kytkettyyn jännitteeseen nähden. Ihan jo pelkästään itseinduktio jännitepiikin tähden, mutta tietenkin tämän käämin energian nopeamman purkautumisen vuoksi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Lisävalojen (pitkät) kytkentä
Niin on, mutta tuleeko noille lisäpitkillekin pulssisähkö jos autoon on ohjelmoitu xenonit? Nimittäin kytkentäkaavion perusteella lisäpitkien sähköt olisi haaroitettu samasta piuhasta kuin xenonien varjostimien ohjaus. Toki voi olla että pulssitus on huomioitu noissa.petrisa kirjoitti: ↑To Joulu 12, 2019 08:33SS kirjoitti: ↑Ke Joulu 11, 2019 19:43Se viivanappihan on helpoin tapa kun ei tartte kuin piuhan valoille ja TECH2:lla aktivoinnin. Tietty sopiva liitin olisi hyvä olla, mutta ei ole välttämätön jos liittimeen kajoaminen ei haittaa.Onko autossa halogeenit vai xenonit?Sarjassa on siis perinteinen rele, ei elektroninen. Miten se on helpoin asentaa niin että valot toimii eikä välky? En tartte välttämättä erillistä katkaisijaa lisäpitkille.Pitkillä on halogenít myös xenonvaloilla varustetuissa malleissa.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2