dimebak kirjoitti: ↑La Marras 16, 2019 10:19
Toisaalta ihmettelen tätä, kun vertaa esim. noita TM:n vertailun lukemia, että nuo paremmathan pitäisi sitten ihan ¤%tun hyviä jos nuo on jo tuollaiset melkein puolet pienemmällä nastamäärällä.
Ostin kolme vuotta sitten elämäni ensimmäisen satsin uusia talvirenkaita: testivoittajat Continentalit loppuunajettuun Saabiin. Siihen asti olin aina ajellut auton mukana tulleilla renkailla (halpaa kitkaa, merkkinastaa jne.), ostanut käytettyjä hyväkuntoisia merkkirenkaita ja kerran vuonna jotain 2001 ostin Kuplaan uudet halvat nastat taka-akselille, etuakselilla sai budjettisyistä kelvata tuolloin varmaan 20v vanhat Hakkapeliitat.
Kolme talvea ehdin noilla Conteilla ajaa, ja vielä viimeisenäkin talvena huomasin pohtivani, että miten näissä voi talvikelillä olla näin hyvä pito. Että kyllä se voi hyvin olla niin että ne testi voittajat saa aikaan pienen ahaa-elämyksen hyvien halvempienkin renkaiden jälkeen. Itselleni tuo ahaa-elämys oli sellainen, että totesin että talvirenkaissa en enää budjettia painota ominaisuuksien edelle.
dimebak kirjoitti: ↑La Marras 16, 2019 10:19
Seuraava pointti on, että milloin olet ajanut kuten noissa on ajettu? Milloin olet ajanut äärirajoilla? Eli ollut pöljä ja ajanut kovampaa kuin keli sallii?!??
Joka talvi jossain kohtaa. Vaikka sitten ihan hölkkävauhtia jossain kadunkulmassa, kun olikin liukkaampaa kuin mitä ajattelin tai mitä aistinvaraisesti pystyi arvioimaan. Ja kriteerinä sille että mentiin renkaan äärirajoilla, pidän juurikin tätä:
Pakari kirjoitti: ↑La Marras 16, 2019 10:32
Joka kerta kun rengas sutii, esp, tcs tai abs puuttuu peliin, niin silloin se renkaan pito on viety äärirajoille.
Ei siis vaadi reikä päässä ajamista, vaan kyllä talvikelillä mennään silloin tällöin helposti äärirajoilla. Mulla on sellainen ajotie kotipihaan, jossa mäkeä ylös pääseminen vaatii välillä sitä äärirajoilal menemistä. Mökkitie on talvisin välillä märässä peilijäässä, siinä mennään äärirajoilla suunnilleen vaikka auto seisoisi paikoillaan.
Ja vaikka ei noita tilanteita laskisikaan, niin rengas on eräänlainen turvallisuusvaruste, jolloin sen äärirajan kannattaa olla mahdollisimman korkealla. Vähän sama kuin kysyisi turvavyötä käyttävältä, että milloin viimeksi ajoit kolarin? Milloin viimeksi ajoit niin reikä päässä, että turvavyölle tuli käyttöä?
Melkein renkaalla kuin renkaalla pärjää järkevä kuski normaalit ajot, mutta sitten kun osuu eteen se poikkeustilanne, joka ei välttämättä johdu omasta virheestä, on aina parempi mitä enemmän pitoa on alla. Toki renkaanvalinnassa vaikuttavat monet muutkin asiat, kuten autonvalinnassakin vaikuttaa moni muukin asia kuin pelkkä turvallisuus. Niistä ajomukavuus, meteli ja hinta ovat päällimmäiset. Mutta turvallisuutta ei kannata kuitenkaan kriteerinä väheksyä. Joten edelleen, jokainen tekee omat valintansa omien mieltymysensä ja tarpeidensa mukaan, tarkoitukseni ei siis ole dissata kenenkään omaa valintaa.