Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
Hei vaan taas kaikille,
Olisi yllättävän kiusallinen vika femmassa. Nimittäin ei toimi lämpömittaus niinkuin pitää. Antura uusi, kolasin uudet piuhat noin 30cm uusia, ihan liittimeen sisään asti. Ei apua. Roikkuu 60-62 astetta, jonka jälkeen noin 15km päästä tippuu viisari täysin alas, ja sid väittää 106 astetta ja jumittuu siihen. Kun käyttää koneen seis, palautuu 60-62 asteesteen. Joskus ilman syytä taas toimii.
1. Voiko yleinen moottorirungon maa vaikuttaa? Eikös tämä ole perus kaksijohdin ntc jolloin sille ei moottorin omaa maata tarvi olla?
2. Missä sijaitsee tämä J17 liitos, wis väittää että useamman instrun maat jomppailtu jossain 70mm etäisyydessä trionicin liittimestä. Onko se siellä kumikärsän sisällä? Miten pääsee käsiksi?
3. Muita vinkkejä?
Antura noin vuoden vanha, ja orkkis. Vaihdoin kun alkoi tätä oireilua joskus harvoin jo silloin, nyt vain pahenee.
Olisi yllättävän kiusallinen vika femmassa. Nimittäin ei toimi lämpömittaus niinkuin pitää. Antura uusi, kolasin uudet piuhat noin 30cm uusia, ihan liittimeen sisään asti. Ei apua. Roikkuu 60-62 astetta, jonka jälkeen noin 15km päästä tippuu viisari täysin alas, ja sid väittää 106 astetta ja jumittuu siihen. Kun käyttää koneen seis, palautuu 60-62 asteesteen. Joskus ilman syytä taas toimii.
1. Voiko yleinen moottorirungon maa vaikuttaa? Eikös tämä ole perus kaksijohdin ntc jolloin sille ei moottorin omaa maata tarvi olla?
2. Missä sijaitsee tämä J17 liitos, wis väittää että useamman instrun maat jomppailtu jossain 70mm etäisyydessä trionicin liittimestä. Onko se siellä kumikärsän sisällä? Miten pääsee käsiksi?
3. Muita vinkkejä?
Antura noin vuoden vanha, ja orkkis. Vaihdoin kun alkoi tätä oireilua joskus harvoin jo silloin, nyt vain pahenee.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
Vaihda hyvä mies termostaatti
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
Muuten hyvä idea, mutta miten P0118 koodi? Taitaa olla joku oikosulku kyseessä enempikin. Eikai se nyt 62:sta sekunnissa ampuisi 106 asteeseen, ja vaikka niin pystyisi, tiputtaisi viisarin alas.
Termari orkkis, 2,5v vanha.
Missä on J17? Voiko joku kertoa?
Termari orkkis, 2,5v vanha.
Missä on J17? Voiko joku kertoa?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
On tätä jauhettu miljoona kertaa. Termari vuotaa, koneen käyntilämpö on selvästi vajaa pitkän aikaa ja järjestelmä huomauttaa kuskia tipauttamalla viisarin alas.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
No ei se oo ku termarikaupoille toki.
Mut WIS ei huomauta tästä P0118 kohdalla, vaan valittaa enempikin liian pientä resistanssia. Vai voiko vesa nyt check engine, ja P0118 olla pelkän termarin vika? 60-62 astetta on vielä ihan ok kOhmi määrä. Voihan se toki olla että kerkesin korjata yhden vian, kun toinen jo hyppäs hollile. Termarin vaihdan jokatapuksessa.
https://www.saabcentral.com/threads/200 ... st-4512346
There is a solder joint in the wire bundle going to the ECU that has the ground from the coolant sensor, both O2 sensors and the CPS, they are all soldered to a single ground contact on the ECU. This joint is known to go "bad" somehow.
It's in a Saab tech bulletin, but to fix it you have to take the big connector off of the ECU, cut the zip ties, unwrap the wire bundle, push back the big rubber hood, cut all of the wires, resolder and re-heat shrink/insulate it. It's not a difficult task but it's also not trivial.
I had an O2 sensor on my 03 Aero that did the same thing. it would occasionally throw a code and then go away. I finally replaced the sensor with a used one and it kept doing it. Then I got a new one and it still kept it up. After I fixed this solder joint the problem went away.
The WIS calls this "J17" and describes it as "approx 70mm from the cable tie on the main ECU connector" The wire from the ECU connector is connected to pin 22 to help you locate it.
Mut WIS ei huomauta tästä P0118 kohdalla, vaan valittaa enempikin liian pientä resistanssia. Vai voiko vesa nyt check engine, ja P0118 olla pelkän termarin vika? 60-62 astetta on vielä ihan ok kOhmi määrä. Voihan se toki olla että kerkesin korjata yhden vian, kun toinen jo hyppäs hollile. Termarin vaihdan jokatapuksessa.
https://www.saabcentral.com/threads/200 ... st-4512346
There is a solder joint in the wire bundle going to the ECU that has the ground from the coolant sensor, both O2 sensors and the CPS, they are all soldered to a single ground contact on the ECU. This joint is known to go "bad" somehow.
It's in a Saab tech bulletin, but to fix it you have to take the big connector off of the ECU, cut the zip ties, unwrap the wire bundle, push back the big rubber hood, cut all of the wires, resolder and re-heat shrink/insulate it. It's not a difficult task but it's also not trivial.
I had an O2 sensor on my 03 Aero that did the same thing. it would occasionally throw a code and then go away. I finally replaced the sensor with a used one and it kept doing it. Then I got a new one and it still kept it up. After I fixed this solder joint the problem went away.
The WIS calls this "J17" and describes it as "approx 70mm from the cable tie on the main ECU connector" The wire from the ECU connector is connected to pin 22 to help you locate it.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
Muista sitten palata kertomaan termarinvaihdon vaikutus.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
Termari orkkis, 2,5v vanha.
Missä on J17? Voiko joku kertoa?
[/quote]
Mulla meni edellinen orkkir termari alle vuodessa... Mutta ei pitäisi nostaa lämpöjä sen takia...
Missä on J17? Voiko joku kertoa?
[/quote]
Mulla meni edellinen orkkir termari alle vuodessa... Mutta ei pitäisi nostaa lämpöjä sen takia...
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
Entäs, jos jämähtää kiinni asentoon?
9-5 Aero - 00
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
Kaksi on hajonnut, toisella ajoin noin vuoden rikkinäisenä eikä koskaan jäänyt kiinni asentoon...
Toki on sekin mahdollista mutta epätodennäköistä
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
Vesa taisi olla täysin oikeassa. Termari uusittu noin viikko sitten, hyvältä näyttää.
Ettäs tälleesti.
Onko tietoa minkä takia vihreät nesteet värjäsi kaiken ruosteen väriseksi, ja hiukan limaiseksi? 2,5v liikaa g11 mömmöille? Silloin 2.5v sitten vaihdettiin koko kansi, mut eikai siitä joka paikka.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
Moro: Itellä kävi näin, ostin uuden orkkis termarin ja pelas lämmöt norm sen kuukauden verran ja sit alkloi taas tiputteleen lämpöjä sinne 60-65 asteen tietämille, no aattelin ettei kaita se nyt noin nopeesti voi hajota, joka kylläkin voi olla mahdollista erittäin huonolla tuurilla, mutta päätin kokeilla puhdistaa lämpötilan anturin liittimen elektroniikka spreyllä hyvin ja nytte on toiminut niin kuin pitääkin
Saab 9-5 A 2.3t stw
Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
Taitaa olla niin, että aina kun T7-koneessa lämpötilat käyttäytyy oudosti, niin ekana termari vaihtoon ja yli 90 % ongelmatapauksista selviää tällä. Vähän sama kuin 1.9 dieselsaabeissa kaikki oudot sähköoireet korjautuu uusimalla akun navat
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
Kuinka akun navat uusitaan?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
Vaihtamalla koko akku tietenkin
Siis eli kengät uusiksi, oli tarkoitus kirjoittaa.
Siis eli kengät uusiksi, oli tarkoitus kirjoittaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen vika - Auttakaa sähkäriä pulassa
Ettäs tälleesti.
Onko tietoa minkä takia vihreät nesteet värjäsi kaiken ruosteen väriseksi, ja hiukan limaiseksi? 2,5v liikaa g11 mömmöille? Silloin 2.5v sitten vaihdettiin koko kansi, mut eikai siitä joka paikka.
[/quote]
Ei nesteet värjää, vaan moottorin lohko värjää nesteet ruostuessaan. Syitä voi olla taas monia...
Onko tietoa minkä takia vihreät nesteet värjäsi kaiken ruosteen väriseksi, ja hiukan limaiseksi? 2,5v liikaa g11 mömmöille? Silloin 2.5v sitten vaihdettiin koko kansi, mut eikai siitä joka paikka.
[/quote]
Ei nesteet värjää, vaan moottorin lohko värjää nesteet ruostuessaan. Syitä voi olla taas monia...
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)