Edukas NG-satku
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Edukas NG-satku
Havaitsin foorumilla myynnissä olevan edullisen ng 900:sen. Auto oli n. 3km päässä itsestäni ja hinta ei päätä huimannut (150€). Lähetin viestiä myyjälle ja seuraavana päivänä menin katsomaan autoa. Ulkoisesti ei kaunein, mutta ei kuitenkaan ihan romu. Leima ei ollut voimassa ja pari vikaa oli tiedossa.
Vikoja:
-Bensatankin ja täyttöaukon välinen kumiletku vuotaa jos tankin laittaa täyteen. Korjautunee letkun vaihdolla.
-Takakontin kaasujouset elinkaarensa päässä.
-Viime leimalla korjauskehoituksen aiheuttanut vasen takajarrukilpi.
-Bensamittari ei toimi, vissiin kohon kanssa probleemaa.
Joka oven sähköikkunat toimii, penkit ja muutenkin sisusta on melko siistissä kunnossa. Tuulilasissa pari kiveniskeymää ja jumalattomasti naarmuja, mutta ei voi mitään. Toisessa ajovalonumpiossa myös kiveniskeymä. Kierroslukumittaria autossa ei ole, mutta eipä sitä loppujen lopuksi niin hirveästi tarviikaan.
Autossa tuli mukana käytännössä täydellinen huoltokirja ja kaksi avainta. Keskuslukitus toimii joka ovessa. Myös toimiva mankka sekä hyväkuntoiset nastarenkaat tulivat mukana. Autossa on kilsoja vain n. 278 tonnia!
Ajoin auton siirtokilvillä kotiin sekä kävin tekemässä pikku lenkin lähialueilla. Auton yleisajotuntuma melko hyvä. Kytkimen jos laittaa pohjaan, niin auto välillä vähän nytkähtää, mutta lienee tottumiskysymys. Vaihteet menevät silmään nätisti ja en huomannut mitään outouksia ajon aikana.
Pari kuvaa vielä tähän:
Vikoja:
-Bensatankin ja täyttöaukon välinen kumiletku vuotaa jos tankin laittaa täyteen. Korjautunee letkun vaihdolla.
-Takakontin kaasujouset elinkaarensa päässä.
-Viime leimalla korjauskehoituksen aiheuttanut vasen takajarrukilpi.
-Bensamittari ei toimi, vissiin kohon kanssa probleemaa.
Joka oven sähköikkunat toimii, penkit ja muutenkin sisusta on melko siistissä kunnossa. Tuulilasissa pari kiveniskeymää ja jumalattomasti naarmuja, mutta ei voi mitään. Toisessa ajovalonumpiossa myös kiveniskeymä. Kierroslukumittaria autossa ei ole, mutta eipä sitä loppujen lopuksi niin hirveästi tarviikaan.
Autossa tuli mukana käytännössä täydellinen huoltokirja ja kaksi avainta. Keskuslukitus toimii joka ovessa. Myös toimiva mankka sekä hyväkuntoiset nastarenkaat tulivat mukana. Autossa on kilsoja vain n. 278 tonnia!
Ajoin auton siirtokilvillä kotiin sekä kävin tekemässä pikku lenkin lähialueilla. Auton yleisajotuntuma melko hyvä. Kytkimen jos laittaa pohjaan, niin auto välillä vähän nytkähtää, mutta lienee tottumiskysymys. Vaihteet menevät silmään nätisti ja en huomannut mitään outouksia ajon aikana.
Pari kuvaa vielä tähän:
Viimeksi muokannut vilhosyvis, Ke Marras 27, 2019 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Edukas NG-satku
Kuvat ei näy.. Jossain vaiheessa tuoho sain tosi halvalla umpioita, kannattaa tsekata webshop.
Lasi 15e, umpio satkun
https://webshop-fi.saabparts.com/900-9- ... light-9003
Lasi 15e, umpio satkun
https://webshop-fi.saabparts.com/900-9- ... light-9003
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Edukas NG-satku
Ok, pitää korjata noi kuvat. Näkyivät esikatselussa kuitenkin.tetammi kirjoitti: ↑Ma Marras 25, 2019 19:41Kuvat ei näy.. Jossain vaiheessa tuoho sain tosi halvalla umpioita, kannattaa tsekata webshop.
Lasi 15e, umpio satkun
https://webshop-fi.saabparts.com/900-9- ... light-9003
Ja kiitti vinkistä, pitänee tilata tuolta toi umpio. Miten ne noin halpoja on?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Edukas NG-satku
Mulla näkyi kuvat aikaisemmin, vaan nyt ei näy.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Edukas NG-satku
Mulla näkyi kotikoneella, mutta ei koulun koneella. Nyt pitäis näkyä kaikilla kaikkialla.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Edukas NG-satku
Nyt on jarrukilpi ostettu. 35€ sain köyhtyä motonetistä ostaessani.. Seuraavaksi pitäis kattoa joku järkevä ajankohta ryhtyä vaihtohommaan pihalla.
Lienee myös viisasta tehdä tolle jonkin sorttinen pintakäsittely ettei ihan heti ruostu uudestaan puhki?
Lienee myös viisasta tehdä tolle jonkin sorttinen pintakäsittely ettei ihan heti ruostu uudestaan puhki?
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Edukas NG-satku
Ottaa se ruostuminen aikansa, mutta eihän se huono idea ole nykäistä siihen kunnolliset maalit päälle - ei se ainakaan elinikää lyhennä.
Pääseekö noihin kiinnitysruuveihin käsiksi pelkän jarrulevyn irroittamalla? Ei välttämättä tarttisi kiroilla navan irrotuksen kanssa, jos hieman muokkaisi kilpeä niin että sen voisi sujauttaa paikoilleen.
Pääseekö noihin kiinnitysruuveihin käsiksi pelkän jarrulevyn irroittamalla? Ei välttämättä tarttisi kiroilla navan irrotuksen kanssa, jos hieman muokkaisi kilpeä niin että sen voisi sujauttaa paikoilleen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Edukas NG-satku
Jää nähtäväksi. Heti kun sade ulkona vähän hellittää niin nostan auton tunkille ja katson miten sais fiksuiten tehtyä.aero kirjoitti: ↑To Marras 28, 2019 12:17Ottaa se ruostuminen aikansa, mutta eihän se huono idea ole nykäistä siihen kunnolliset maalit päälle - ei se ainakaan elinikää lyhennä.
Pääseekö noihin kiinnitysruuveihin käsiksi pelkän jarrulevyn irroittamalla? Ei välttämättä tarttisi kiroilla navan irrotuksen kanssa, jos hieman muokkaisi kilpeä niin että sen voisi sujauttaa paikoilleen.
Ja laittaisin kyllä auton pukeille ehdottomasti, mutta tunkkini ei nouse tarpeeksi korkealle, että saisin pukkini sinne alle... Pitää joskus investoida parempaan tunkkiin. Nykyinen on muutenkin joku Bilteman halvin alle 30€ tunkki lähinnä renkaanvaihtoon. Tähän asti pukkina on toiminut vanne (ja rengas).
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Edukas NG-satku
1) Teet vaikka kakkosnelosesta tai tiilistä sen viitisen senttiä korkean "hyllyn", jolle ajat kyseisen kulman renkaan, jotta se on ylempänä maasta.
2) Vastaavilla materiaaleilla teet korokkeen, jolla saat tunkin korkeudelle, että se ihan ala-asennossaan mahtuu auton alle. Varmista, että tunkin korokepeti ei pääse luistelemaan osiksi.
3) Tunkkaat auton ylös
4) Laitat pukin paikoilleen
5) Lasket auton pukin päälle
Älä hyvä mies ala kikkailemaan etenkään sen halvan pikkutunkin kanssa, kun ei vaadi ihmeitä varmistaa että se auto pysyy ylhäällä. Tunkin ei tartte porsia kuin kerran, niin vitutus on suuri.
2) Vastaavilla materiaaleilla teet korokkeen, jolla saat tunkin korkeudelle, että se ihan ala-asennossaan mahtuu auton alle. Varmista, että tunkin korokepeti ei pääse luistelemaan osiksi.
3) Tunkkaat auton ylös
4) Laitat pukin paikoilleen
5) Lasket auton pukin päälle
Älä hyvä mies ala kikkailemaan etenkään sen halvan pikkutunkin kanssa, kun ei vaadi ihmeitä varmistaa että se auto pysyy ylhäällä. Tunkin ei tartte porsia kuin kerran, niin vitutus on suuri.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Edukas NG-satku
Niinpä tietenkin, tunkin alle koroketta, en jotenki tota tullut ajatelleeksi vaikka ennekin tehnyt noin. Mutta mistä kohdasta sen auton voi nostaa, jotta pukin saa takatunkkauskohtaan?aero kirjoitti: ↑To Marras 28, 2019 15:421) Teet vaikka kakkosnelosesta tai tiilistä sen viitisen senttiä korkean "hyllyn", jolle ajat kyseisen kulman renkaan, jotta se on ylempänä maasta.
2) Vastaavilla materiaaleilla teet korokkeen, jolla saat tunkin korkeudelle, että se ihan ala-asennossaan mahtuu auton alle. Varmista, että tunkin korokepeti ei pääse luistelemaan osiksi.
3) Tunkkaat auton ylös
4) Laitat pukin paikoilleen
5) Lasket auton pukin päälle
Älä hyvä mies ala kikkailemaan etenkään sen halvan pikkutunkin kanssa, kun ei vaadi ihmeitä varmistaa että se auto pysyy ylhäällä. Tunkin ei tartte porsia kuin kerran, niin vitutus on suuri.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Edukas NG-satku
Onko kulkineessa vetokoukkua? Takapää siitä.
Etupuoli runkopalkeista esim.
Etupuoli runkopalkeista esim.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24013
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Edukas NG-satku
kannattaako ruveta ranettamaan ja leikkimään puupalikoilla. korjaamo tuskin montaa kymppiä operaatiosta ottaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Edukas NG-satku
Heti alkuun disclaimer: minulla ei ole ollut, enkä ole nostellut NG-satkua, joten silmä käteen auton alle kurkkiessa, eikä saa sokkona noudattaa.
Useampia erilaisia autoja olen nostellut ja tukenut menestyksekkäästi muista vahvoista kohdista. Aika usein sopivan jämäkkää olemusta tuntuu löytyvän kohdista, missä apurunko tai tukivarsi kiinnittyy koriin eli kohdista, jotka kantavat auton massaa muutenkin. Ikinä ei kuitenkaan kannata nostaa tukivarresta, ellei sitä ole erikseen kerrottu hyväksi kohdaksi, eikä minkään metallipinnan keskeltä.
Useampia erilaisia autoja olen nostellut ja tukenut menestyksekkäästi muista vahvoista kohdista. Aika usein sopivan jämäkkää olemusta tuntuu löytyvän kohdista, missä apurunko tai tukivarsi kiinnittyy koriin eli kohdista, jotka kantavat auton massaa muutenkin. Ikinä ei kuitenkaan kannata nostaa tukivarresta, ellei sitä ole erikseen kerrottu hyväksi kohdaksi, eikä minkään metallipinnan keskeltä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- vilhosyvis
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
- Paikkakunta: Tapiola, Espoo
- Viesti:
Re: Edukas NG-satku
Lähdin serkkupojan luo jarrukilven vaihtohommiin - hain siirtolaput ja eikun matkaan.
Jarrusatula lähti jopa ilman kiroilua, mutta jarrulevyn kohdistusruuvi (vai mikä lie nimeltään) oli aika tiukassa ja sai sen kanssa hetken tapella. Lähti sekin sitten lopulta auki.
Sitten todettiin, että vanhaa jarrukilpeä tosiaan oli vaikea edes hahmottaa olevan olemassa, mutta kyllä sieltä joku musta rusina tipahti. Ei siinä mitään, eikun uutta jarrukilpeä vaan paikalleen, vai? No ensinnäkään jarrukilvessä ja jarruosissa auton puolella ei ollut mitään ruuvinreikiä samoissa kohdissa, joten oletettiin että se pitää vaan puristaa sinne jarrulevyn taakse. No näin teimme, laitoimme jarrulevyn takaisin ja kärsineen kohdistusruuvin (pitääpä muuten hommata uusi siihen tilalle).
Mutta! Jarrusatulan laittaminen olikin sitten eri homma. Jarrukilpi oli vissiin väärässä kohdassa sitten? Jarrulevyä piti puristaa pyöränpulteilla mahd tiukasti, että jarrusatulan sai edes paikalleen ja pultit kiinni. Ok, luultiin asian olevan kunnossa. Sitten ilmenikin kiva pikku juttu ettei pyörä enää pyörinyt, joten piti ottaa jarrukilpi pois ja siinä samassa käsijarrukengän joku jousi tipahti ulos ja huomattiin jarrukenkien olevan ihan metallilla, ei ihme ettei käsijarru pitänyt aikaisemmin samana päivänä kun vaihdoin renkaita. No, pistettiin sitten kuitenkin jarrulevy kiinni ja uusi jarrukilpi palasi takapenkille. Vasemmalla ei nyt ole käsijarrukenkiä, mutta sain toki siirtolapuilla ajettua takaisin kotiin.
Edit: päivitys jäi nyt hieman kesken, sillä pitää lähteä kouluun heti.
Jarrusatula lähti jopa ilman kiroilua, mutta jarrulevyn kohdistusruuvi (vai mikä lie nimeltään) oli aika tiukassa ja sai sen kanssa hetken tapella. Lähti sekin sitten lopulta auki.
Sitten todettiin, että vanhaa jarrukilpeä tosiaan oli vaikea edes hahmottaa olevan olemassa, mutta kyllä sieltä joku musta rusina tipahti. Ei siinä mitään, eikun uutta jarrukilpeä vaan paikalleen, vai? No ensinnäkään jarrukilvessä ja jarruosissa auton puolella ei ollut mitään ruuvinreikiä samoissa kohdissa, joten oletettiin että se pitää vaan puristaa sinne jarrulevyn taakse. No näin teimme, laitoimme jarrulevyn takaisin ja kärsineen kohdistusruuvin (pitääpä muuten hommata uusi siihen tilalle).
Mutta! Jarrusatulan laittaminen olikin sitten eri homma. Jarrukilpi oli vissiin väärässä kohdassa sitten? Jarrulevyä piti puristaa pyöränpulteilla mahd tiukasti, että jarrusatulan sai edes paikalleen ja pultit kiinni. Ok, luultiin asian olevan kunnossa. Sitten ilmenikin kiva pikku juttu ettei pyörä enää pyörinyt, joten piti ottaa jarrukilpi pois ja siinä samassa käsijarrukengän joku jousi tipahti ulos ja huomattiin jarrukenkien olevan ihan metallilla, ei ihme ettei käsijarru pitänyt aikaisemmin samana päivänä kun vaihdoin renkaita. No, pistettiin sitten kuitenkin jarrulevy kiinni ja uusi jarrukilpi palasi takapenkille. Vasemmalla ei nyt ole käsijarrukenkiä, mutta sain toki siirtolapuilla ajettua takaisin kotiin.
Edit: päivitys jäi nyt hieman kesken, sillä pitää lähteä kouluun heti.
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Re: Edukas NG-satku
Niin siis, se jarrukilpi kuuluu kiinni olkaan ja sen kuuluu pysyä paikoillaan, kun jarrulevyn ja navan kuuluu pyöriä renkaan mukana. Jos nyt kiilasitte jarrukilven jarrulevyn ja navan väliin, niin sehän haluaa myös pyöriä renkaan mukana ja törmää heti ensimmäisenä siihen jarrusatulaan ja pysäyttää tietenkin koko pyörintäliikkeen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla