Op-Com Saabille
Re: Op-Com Saabille
En osaa sanoa mitä mistäkin kytkimestä tapahtuu, mutta sen verran jouduin puljaamaan noiden kytkimien kanssa loppuunajetun jalkatilassa, että ne kytkimet on siellä kyllä samanlaisia eli vaihtokelpoisia keskenään. Eli kaapelit voi vaihtaa kytkimestä toiseen tai kytkimet voi vaihtaa paikkojen välillä.
Voihan se toki olla, että sitä kakkoskytkimen signaalia käytetään vain siihen tietoon painetaanko poljinta paljon vai vähän, ja auto käyttää tätä tietoa johonkini ihan muuhun kuin jarruvalojen ja/tai cruisen ohjaamiseen.
Voihan se toki olla, että sitä kakkoskytkimen signaalia käytetään vain siihen tietoon painetaanko poljinta paljon vai vähän, ja auto käyttää tätä tietoa johonkini ihan muuhun kuin jarruvalojen ja/tai cruisen ohjaamiseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Op-Com Saabille
Ei ku se on just kiva, kun takana ajaessa näkee jarruvalon välähdyksestä että nyt alkanee vauhti hiipua. Paljon mieluummin ainakin minä huomaan sen eka ja lähestyvän takapuskurin vasta sitten, kun tilanne on jo tiedossa ja omakin cruise pausetettuna. Näin on helpompaa pitää turvaväli reiluna ja ajoprofiili pehmeänä sekä taloudellisena.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Op-Com Saabille
Mä nappasen aina kruisen pois viiksestä. Kun se kruise on just sitä varten ettei jalkaa tarttis vaivata, niin en jaksa vaivata sitä kruisen sammuttamisessakaan. Enkä minäkään tykkää vilkutella jarruvaloja, mutta aeron toteamuksessa on kyllä pointtinsa siinäkin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Op-Com Saabille
Oikeastaan ne kytkimet ja niiden piuhat on oltava oikein, koska OpCom näyttää kevyellä painaluksella Switch 1 ja syvempään painamalla sitten mukaan tulee myös Switch 2.
Varmaan tämä on tarkoitettu näin toimivaksi ja tuolla toisella kytkimellä on tarkoitus antaa tieto kun oikeasti jarrutetaan. Se vaikuttanee sitten esim ESP:n toimintaan jne.
Varmaan tämä on tarkoitettu näin toimivaksi ja tuolla toisella kytkimellä on tarkoitus antaa tieto kun oikeasti jarrutetaan. Se vaikuttanee sitten esim ESP:n toimintaan jne.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
Ei se tietenkään välttämättä niin ole, että jarrupoljinta painettaessa kytkin 1 ottaa ensin ja sitten kytkin 2. Minulla se nyt menee noin vaan voihan niiden kuulua toimia toisinpäin.
Joka tapauksessa jarruvaloa aktivoiva kytkin on sulkeutava (NO, normal open) ja vakkariin vaikuttava kytkin avautuva (NC, norman connect).
Minulla nyt tuo jarruvalon (NO) kytkin 1 tosiaan ottaa ensin. Vasta sitten syvempään painettaessa kytkin 2.
Onkohan mulla noiden kytkimien säätö polkimeen väärinpäin?
Siispä, voiko joku käydä testaamassa testerillä kumminpäin nuo toimii muilla. Mielellään jos olisi vielä samanlainen kuin mulla eli facelift diesel automaatti.
Joka tapauksessa jarruvaloa aktivoiva kytkin on sulkeutava (NO, normal open) ja vakkariin vaikuttava kytkin avautuva (NC, norman connect).
Minulla nyt tuo jarruvalon (NO) kytkin 1 tosiaan ottaa ensin. Vasta sitten syvempään painettaessa kytkin 2.
Onkohan mulla noiden kytkimien säätö polkimeen väärinpäin?
Siispä, voiko joku käydä testaamassa testerillä kumminpäin nuo toimii muilla. Mielellään jos olisi vielä samanlainen kuin mulla eli facelift diesel automaatti.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
Vahva muistikuva että kytkimet on identtiset ja samalla osanumerolla. Lisäksi käytin kytkimet omassa autossa ristiin ilman mitään häiriöitä. Tuo NO/NC lienee siis toteutettu johdotuksilla ja kytkimestä löytyy pinnit molemmille vaihtoehdoille.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Op-Com Saabille
Joo, tuo voi hyvin olla mahdollista että kytkimet ovat identtisiä eli sisältävät molemmat toiminnot. Toinen käyttää toista ja toinen toista kontaktia. Tällöin laittamalla piuhat kytkimille ristiin kaikki toimii, tosin eri järjestyksessä.
Tässä onkin se esittämäni kysymys, jonka edellä jo esitin.
Tässä onkin se esittämäni kysymys, jonka edellä jo esitin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
Tuossa on vain se huono puoli, että kun joutuu hidastamaan nopeutta ja ottaa cruisen pois kytkimestä, niin nopeutta ei voi palauttaa enää RES- kytkimestä. Joutuu kiihdyttämään uudelleen ja asettamaan nopeus vakkarille. Käyttämällä jarrupoljinta (kytkinpoljinta minun autoissani ei ole) nopeuden saa hidastumaan ja voi taas palauttaa nopeuden lipsauttamalla sormella viiksen RES liukukytkintä.
Kukaan ei ilmeisesti edelleenkään ole käynyt tarkistamassa omassa autossaan kumpi, Brake switch 1 vai Brake switch 2, toimii ensin
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
Nyt tulee taas muistikuvaa, kun auto on jo hävitetty ja tämä(kin) asia on ollut niin syvällä selkäytimessä, että se tuli tehtyä aina asiaa sen enempää ajattelematta.
Elikkäs muistelisin että kruisen kytkintä kun vetää kohti offia, niin kruisen asetus putoaa pois jo ennen kuin kytkin napsahtaa sinne offille. Kytkin palautuu cruise on -tilaan kun siitä päästää irti, ja tässä kohtaa RES toimisi samaan tapaan kuin jarrupoljinta hipaistessa. Tälleen siis itse aina kruisen napautin pois päältä, mutta tuosta RESin toimivuudesta en ole ihan varma, kun sitä tuli käytettyä aika harvoin.
Elikkäs muistelisin että kruisen kytkintä kun vetää kohti offia, niin kruisen asetus putoaa pois jo ennen kuin kytkin napsahtaa sinne offille. Kytkin palautuu cruise on -tilaan kun siitä päästää irti, ja tässä kohtaa RES toimisi samaan tapaan kuin jarrupoljinta hipaistessa. Tälleen siis itse aina kruisen napautin pois päältä, mutta tuosta RESin toimivuudesta en ole ihan varma, kun sitä tuli käytettyä aika harvoin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Op-Com Saabille
Oma Op-com on veljellä lainassa, niin en pysty testaamaan tuota brake switchien toimintaa, mutta tuoh AZP edelliseen viestiin liittyen, niin kyllä AZP muistit tuon ihan oikein, eli vakkarin saa pois päältä, kun kääntää cruisen kytkintä varovasti off asentoon päin. Silloin RES näppäin toimii normaalisti, kun pitää saada kuitattua nopeus takaisin aiemmin asetettuun nopeuteen. Tuo kytkimen käyttö saattaa ensin vähän opetuttaa, että sitä ei tule väännettyä liian pitkälle, jolloin cuise menee pois päältä ja aiemmin asetettu nopeustieto katoaa cruisen muistista.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
#2678
Re: Op-Com Saabille
Täytyykin kokeilla tuota edellä mainittua.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
En kahlaamallakaan löytänyt menneistä viesteistä OP comista . Mikä on oikee protokolla joka pitäisi laittaa että suostuu ottamaan ecuun yhteyden. Koitin tuota automaattihakua. Hscan tarjoaa ensimmäisenä. Valittaa interface communication error. Interface testi kuitenkin menee läpi. Interface type on B+
Autona ng kolkki Ttid 2008.
Autona ng kolkki Ttid 2008.
#7973
Saab 9-5 2.3T 2002 E85
Saab 9-5 2.3T 2002 E85
Re: Op-Com Saabille
Automaatilla se toimii. Ja nimenomaan HighSpeedCan on se millä tulee toimia.
Mutta tuli yksi juttu mieleen....
Oletko muistanut asennuksen jälkeen tehdä opcommilla ensin interface testin, enenkuin yrität yhteyttä autoon.
Tämä löytyy settings kohdasta opcommin päävalikossa ja siellä settings valikossa on kohta test interface.
Tämän testin pitää mennä läpi.
Mutta tuli yksi juttu mieleen....
Oletko muistanut asennuksen jälkeen tehdä opcommilla ensin interface testin, enenkuin yrität yhteyttä autoon.
Tämä löytyy settings kohdasta opcommin päävalikossa ja siellä settings valikossa on kohta test interface.
Tämän testin pitää mennä läpi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Op-Com Saabille
Testi meni läpi moitteetta. Asensin tuon vuosi sitten ja ei tullut käyttöä ennen tätä. Interface testi menee läpi. USB väylä ja kaikki toiminnassa.
Testailin tuota vapari kolkkiin viime vuonna, sain nollattua tuolta suppealta puolelta vikakoodit. Muuta ei sitten pystynytkään tekemään. Siinä oli muistaakseni protocollana #7.
Tämän mukaan aikanaan asentelin ja sai yhteyden vm 98 OG kolkkiin Motronicikki peliin
https://youtu.be/n0FJO8qWERs
NG TTIDn vuoksi tuon ostin kun luin että on paljon hyvää kerrottavaa ja hinta suorastaan ilmainen. Nyt ei vaan skulaa. Pitääpi vielä koitella kun läppärin akku taas latautuu
Testailin tuota vapari kolkkiin viime vuonna, sain nollattua tuolta suppealta puolelta vikakoodit. Muuta ei sitten pystynytkään tekemään. Siinä oli muistaakseni protocollana #7.
Tämän mukaan aikanaan asentelin ja sai yhteyden vm 98 OG kolkkiin Motronicikki peliin
https://youtu.be/n0FJO8qWERs
NG TTIDn vuoksi tuon ostin kun luin että on paljon hyvää kerrottavaa ja hinta suorastaan ilmainen. Nyt ei vaan skulaa. Pitääpi vielä koitella kun läppärin akku taas latautuu
#7973
Saab 9-5 2.3T 2002 E85
Saab 9-5 2.3T 2002 E85
Re: Op-Com Saabille
Hyvin opcom ttid kanssa pelaa kun ottaa yhteyden gm saabin puolelta muihin kuin moottoriin. Moottoriin opelin puolelta z19dth vaikka kun dtr versiota ei ole. Ainoa puute on että live datassa näkyy tällöin pikkuturbon magneettiventtiilin pwm ohjaus. Ison turbon pwm ei näe mistään. No, se ei nyt hirmuinen ongelma ole.
En äkkiä keksi mikä voisi olla vikana ettei yhteys autoon toimi jos testi kuitenkin menee läpi. On kai niitä opcommeja muistaakseni joskus hajonnut obd portin osalta. Autossa tuskin vikaa on.
En äkkiä keksi mikä voisi olla vikana ettei yhteys autoon toimi jos testi kuitenkin menee läpi. On kai niitä opcommeja muistaakseni joskus hajonnut obd portin osalta. Autossa tuskin vikaa on.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)