kalle37 kirjoitti: ↑La Joulu 14, 2019 23:43
Lisävaruste liitin on uec moottoritilan sulakekeskus vieressä irto naaras liitin. Sen napaan numero 3 valojen jännite piuha.
Sitten sulake paikkaan 24 ja rele r5 paikaan.
Sitten techkillä viivanapin aktivointi.
Varmasti hyvä ratkaisu, mutta voi aiheuttaa joillekin ongelmia.
- kaikilla ei asuinpaikkakunnan takia ole Tech kohtuullisella etäisyydellä ottaen huomioon mikä on tarve
- mikäli oikein luin, niin viivanapista pitää joka käynnistyskerta erikseen aktivoida lisäpitkät
Nämä voivat olla ongelmia tai sitten eivät.
Mikäli jo valmiiksi toimivaa relettä tuon välähtelyn estämiseksi ei löydy, niin tällainen RC suodin pitäisi teoriassa toimia.
Muistaakseni yleismallisen 12V autoreleen käämin resistanssi on n. 80 ohm. Eli se ottaa virtaa n. 150mA toimiessaan. Tuo pulssi, jota jälkikäteen annetaan, oli sen n. 10ms mittainen ja toistuu melko harvakseltaan (useiden sekuntien välein). Jotta tämä pulssi ei saa relettä vetämään eli virta ei ehdi nousta tarpeeksi, täytyy suodattimen vastuksen ja konkan aikavakio olla riittävän suuri (tuota pulssia vastaaava).
Rele muistaakseni vetää jo heti 6V jälkeen eli jo alle 100mA virralla. Varmuuden vuoksi RC piirin etuvastuksen arvoksi voisi valita 47 ohm. Tämän valinnan perusteella releen rinnalle kytkettävä konkka tulisi olla 330uF, jotta aikavakio olisi tuo edellä mainittu. Käytännössä varmaan hiukan pienemmät arvotkin molempiin (etuvastus+konkka) käyvät.
Tuo konkka releen käämin rinnalla samalla poistaa kelan aiheuttaman itseinduktio piikin, joten erikseen ei nyt tarvitse sitä diodia enää. Tämä piikkihän syntyy silloin, kun kaukovalot ovat olleet päällä ja rele vetäneenä ja sitten kaukovalot sammutetaan, Rele pyrkii "jatkamaan" virrran kulkua ja käämin navoissa jännite nousee. Ei vielä haittaa vaikka ennen etuvastusta laittaa diodin (myötäsuuntaan) vastuksen kanssa sarjaan, niin tämä mahdollistaa sen, että releen käämin rinnalla on jännitteen vakiointi (suodatus) mikäli noille H7 pitkille on kuitenkin niiden toimiessa PWM sähkö.