mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^^

Kyllä täällä taitaa olla sen luonteistakin sakkia, että voi excel löytyä noistakin :lol: :saab:

^

Autoilun kokonaiskustannusten laskeminen tekisi kyllä monelle suomalaiselle hyvää. Voisi ostopäätöksiin löytyä muitakin perusteluja kuin kahdet hyvät renkaat ja juuri rempattu jakopää.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Nyttenhän tää alkaa olla halpaa autoilua kun omassa ei kilsoja kerry ja saa kuluttaa toisen autoa. Toki vanhenee se Turkanen siellä hallissakin :roll:

Pyysin huvikseni vaihtotarjousta uudempaan Turkasen ja sain vahvistuksen arviolleni, ettei auton arvo ole vuodessa muuttunut. 23k€ oli vaihtotarjous, eli ulosmyyntihinta olisi oletettavasti 26k€ paikkeilla. Juurikin tuon verran itse maksoin tasan vuosi sitten.

Vaikka vähän saisi tingittyä, niin reilu 20k€ lisää 45tkm vähemmän ajettuun tämänvuotiseen, vähän paremmin varusteltuun, ei kuulosta houkuttelevalta kaupalta.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Hä! 45 tonnin Volkkari?

Et voi olla tosissasi :mrgreen:?

Ja mä kun luulin, että mulla on ongelmia, kun ramppaan terapiassa :lol:.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^^Tuon vaihdon tekemällä luulisi olevan tän topikin otsikon ytimessä.

En tajunnut lainkaan tuota sun laskelmaa, joten oli pakko mennä katsomaan nettiauton tarjonta. Toden totta, on kyllä muutaman vuoden vanhat, uusista puhumattakaan, Touranit arvossaan. Jestas.

^Just noin. Ite kun katellut lähinnä käytettyjä premium-vehkeitä, niin aloin kyllä miettimään, että millainen on ihminen, joka maksaa 45ke minun silmään tavallisesta perheautosta.

Siis hyviä pelejä, mutta en kässää mitä lisäarvoa on maksaa 20ke enemmän vs. joku farkku-Astra tai -Focus. Toki. Joissain perhe-elämään liittyvissä tilanteissa tuo voi olla hitusen ymmärrettävää, mutta silti.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13459
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mä vielä käsitän että Turakainen ei sisätilojen puolesta vertaudu pikkufarkkuun, mutta kun hinnat on Volkkarissa tuplat verrattuna Berlingoon, niin ihmettelen miten Volkkari voi myydä Sitikkaa paremmin?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Niin, onhan tuo omakin ollut uutena reilun 40 k€ golffi. :roll:

Käytännössä nuo liikkuu samoissa hinnoissa kuin passatit, niin uusina kuin käytettyinäkin. On tuo kyllä lähempänä pasuunaa muiltakin ominaisuuksiltaan. Erityisesti ne sisätilat helpottaa elämää aikalailla lapsiperheessä.

Eihän tässä taloudellisesti ole mitään järkeä, ehkä kuitenkin vähän enemmän kuin tuossa ihan uudessa.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ai jai sentään. AZP:kin tykkää muustakin ranskalaisesta kuin punaviinistä; mikä oli kyllä tiedossa :lol:.

Mitä 45 tonnilla saa aidosti vastineeksi verrattuna 5 tonnin kiuluun (lue 3500 euron auto ja 1500 remppaan). Lämmitetyn ratin ja kovat myyntipuheet? Ei prkl...

Tolla rahalla saa A) helposti hyvän veneen. B) kesämökin vähän syrjemmästä kun ei ole ronkeli. C) vaikka mitä muuta mielenkiintoista tai ison läjän rahaa säästöön, mikä nyt sinänsä on ihan pöljä idea :mrgreen:.

Mutta tommonen summa autoon? Ei prkl. Siinä vietetään muutama tunti per viikko, keskimäärin ehkä alle 10 tai ainakin alle 20. Sitten nukutaan paskassa sängyssä tai istutaan Ikean nojatuolissa... :mrgreen:.

Itsehän istun Stresslessissä ja nukun Ikean sängyssä :lol: :mrgreen:. Sen lisäksi, että ajan 3 tonnin ranskalaisella :oops:.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Osalla sakista kun vaan on a b että c ja sit se 45ke kansanauto :D

Sängyistä puheenollen. Bongasin Hesarin verkkosivuilta Vepsäläisen black friday-sänkytarjouksen 28ke, jossa 5ke alennus. Laitoin kuvakaappauksen menemään, niin yksi sukulaismies piti sänkyä kalliina todeten, että "me saatiin 20ke ihan hyvä" :mrgreen: Johon kommentoin, että mä sain reilu 10v sit 400e ihan hyvän.

Totuuden nimissä on todettava, että aika puhkinussittu se on, uutta olen etsimässä Ikean premium-mallistosta hintaluokassa 1-2ke.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja McStadey »

No mä ehdin laittaa 4 tonnin :saab:iin luokkaa 2,5 tonnia korjauksiin ja huoltoihin ym. ja 3,5 vuoden jälkeen sen arvo oli käytännössä tonni, max 1500 €. Vaihtohetkellä rapisi ketju, lisäksi 260 tkm ajettu alusta oli loppu ja automaatti jysäytteli komeasti d:lle ja r:lle vaihtaessa. Remppaa olisi ollut edessä helposti parin tonnin verran. Jos tässä nyt pohtii uudemman auton kuluja, niin vastineeksi huolettomista :?: kilometreistä ja nykypäivän varusteista (adaptiivinen vakkari) voinee jotain maksaakin :?:

Nää DSG TSI yhdistelmät(kolmas nyt testissä) on oikeasti tosi hyviä toimiessaan. Suorituskyky-kulutus-käyttömukavuus on hyvässä balanssissa. Touranissa huomaa myös että joku on ihan oikeasti miettinyt miten sen perheauton pitäisi toimia.

Jokainen tietysti priorisoi oman maun ja lompakon mukaan.

PS. Ikean premium sänky on palvellut erinomaisesti 8 vuotta, tarjouksesta vajaa 1k€ :wink:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

2.polvi kirjoitti:
Pe Joulu 13, 2019 22:01
Totuuden nimissä on todettava, että aika puhkinussittu se on, uutta olen etsimässä Ikean premium-mallistosta hintaluokassa 1-2ke.
Ja vaimon mielipide oli :mrgreen:? Huonon parisuhteen etu on, ettei sänky kulu kuin nukkumalla (yksin) :P.

Tuo on totta, osalla populaation jäsenistä on koko suora. Mutta kysymys on edelleen sama; mitä niillä kymppitonneilla saa?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

McStadey kirjoitti:
Pe Joulu 13, 2019 22:13
No mä ehdin laittaa 4 tonnin :saab:iin luokkaa 2,5 tonnia korjauksiin ja huoltoihin ym.
Vaikka tohon nyt huitasee 1-2 tonnia lisää (alusta plus jakopää), niin silti ollaan 40 kiloeuron vehkeestä aika kaukana rahallisesti. Kulkupuoli on varmasti parempi eikä ajettavuuskaan ole paskempi.

Tiedossa on, että auton vaihtamiseen liittyy jotain mystistä, joka saa keski-ikäisten miesten mielen täysin sekaisin. Itse olen tämän hyväksynyt, mutta toimin "pilkun verran vasemmalla" :lol:. Jos perse, hermo ja perhe kestää, niin antaa mennä vaan :P.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2941
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kaikki maksaa. Esim. Skodan Octavian takaluukun sähköiset kaasujouset luokkaa 500€.

Ei kait Neuvostoliitossakaan kukaan pitänyt Ladaa huonona autona, eivät vain raukat tienneet paremmasta.

Sama, jos nyt ajelee 10-15 vuotta vanhalla autolla, "ihan hyvä" se on ja palvelee mainiosti. Kun ei tiedä paremmasta. Mutta saavutetuista eduista on vaikea luopua. Ihminen on mukavuudenhaluinen.

Istuin tänään uutena 150k€ maksaneen Lexuksen takapenkillä. Hyvin olisi sama vartin matka taajamassa mennyt omalla Mondeollakin. Mutta Lappiin/mökkimatkalle/tms olisin valinnut Lexuksen.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13459
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nykyisin kun raha on ilmaista eli korko on nolla, sillä autoon sidotulla pääoman määrällä on melko vähän merkitystä kokonaiskulujen kannalta. Enemmän ratkaisee arvonalenema, jossa kyllä sillä pääoman määrällä on iso merkitys.

Sitten on tietenkin se asia, että vaikka pääoma onkin melkein ilmaista, sitä ei ole samalla tavalla kaikille saatavilla.

Mutta joka tapauksessa ei voi ihan noin vain laittaa rinnakkain 40 k€:n uutta autoa ja viiden tonnin katiskaa, johon menee tonni-pari vuosittain ranettamiseen yms. Molemmista autoista pitäisi tietää vähän muitakin faktoja, jos haluaisi verrata kokonaiskuluja oikein. Esim McStadeyn tapauksessa kuulostaa siltä että Volkkari pitänyt arvonsa jopa euromääräisesti Saappia paremmin, vaikka Volkkarissa on pääomaa monin kerroin kiinni.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Autojen ja monien muidenkin arvottaminen on toki sula mahdottomuus siten, että arvostuksesta olisi joku edes enemmistön näkemys.

Mullahan oli 7.5v helvetin hyvä allekirjoituksessakin mainittu NG93. Se oli lähes viaton. Siihen tuli kuitenkin muutama vika ja lisäksi se oli tarpeeseen liian iso ja manuaali. Ratkaisuksi tuli tuo Rellu jonka kanssa olen kipuillut lähes koko 1v ja 4kk taipaleen ajan; se on tylsä. No nyt ostin pitkään haaveilemani NG93-avon. Ihan järjetöntä, kilsoja tulee alle 10tkm vuodessa. Mutta kai siihen saa rahansa palamaan ja Rellun tylsyyden kompensoitua.

Mutta Rellu on just niin riskitön peli kuin ajattelin tuollaisen diilin olevankin. Ja jos nyt muistelen oikein, niin 36kk pitoajalla vs. 6v vanhana ostettu NG93 arvonalenemineen, hintaero Saban hyödyksi on kymppejä kuukaudessa. Siis siitä mielenrauhasta. Takuusta. Täyskaskosta. Sijaisautosta.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 9119
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

2.polvi kirjoitti:
Pe Joulu 13, 2019 22:50
No nyt ostin pitkään haaveilemani NG93-avon. Ihan järjetöntä, kilsoja tulee alle 10tkm vuodessa.
Ei autoja kannatakaan järjellä ostaa. Toki kannattaa pitää myös järkiaspektit mielessä (sopiiko käyttöön, miten huoleton on todennäköinen tulevaisuus, miten arvo kehittyy jne), mutta kun vetää pääosin tunteella, on pitkässä juoksussa valinta yleensä mahdollisen lisähintansa väärti.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin