No ny loppu se arpominen. Tilaukseen tämän Skeidan seuraajaksi lähtee/lähti:
"FORD KUGA 2,5 Ladattava hybridi (PHEV) 225hv CVT FWD Vignale 5-ovinen Uusi ajoneuvo"
Vignaleen saa veloituksetta pari metalliväriä, tämä tulee "Agate black" värillä. Ei ole läheskään kaikilla varusteilla, sillä lisävarusteista en ruksinut kuin ainoastaan nämä:
*Driver Assistance Pack
*Panoraama-lasikatto: sähköisesti avattava (sisältää hopeat kattokaiteet)
*Tummennetut takasivuikkunat B-pilarista taaksepäin
*Irrotettava vetokoukku
Tuo Driver Assistance pack sisältää nämä featuret:
- Aktiivinen vakionopeudensäädin (Automaattivaihteisissa autoissa stop&go -ruuhkatoiminto sisältäen ajolinjaavustimen)
- Kuljettajan vireystason valvonta (Driver Alert)
- Kuolleen kulman valvontajärjestelmä (BLIS) ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä aktiivisella jarrutuksella
- Aktiivinen pysäköintiavustin (manuaalivaihteiset) / Automaattinen pysäköintiavustin (automaattivaihteiset)
- Ovien reunasuojukset eteen ja taakse
- Etu- & peruutuskamera (180-astetta)
Vakiona Vignalessa nämä:
- Suomenkielinen SYNC 3 navigointi- & tietoviihdejärjestelmä 8" kosketusvärinäytöllä, DAB,
B&O -premium-äänentoisto, 10 kaiutinta + subwoofer, BT-handsfree, 2 USB-porttia ja Apple Carplay- / Android Auto-tuki
- 18" kevytmetallivanteet D2UB4
- Mukautuvat LED-projektoriajovalot automaattisilla ja häikäisemättömillä kaukovaloilla (sis. automaattisen korkeudensäädön)
- Vignale-kokonahkaverhoillut istuimet, sis. kuljettajan istuimen 10-suuntainen sähkösäätö, kuljettajan istuin ja ovien sivupeilit muistilla
- Vignale-viimeistelty korinmuotoilusarja sekä Vignale-tunnisteet auton kyljissä ja takaluukussa
- HandsFree-takaluukku
- Aktiivinen melunvaimennus (vain PHEV- ja 2.0 EcoBlue-malleissa)
- 12,3" Digitaalinen mittaristo sekä heijastusnäyttö (HUD)
- Aktiivinen pysäköintiavustin (manuaalivaihteiset) / Automaattinen pysäköintiavustin (automaattivaihteiset)
- Kuljettajan vireystason valvonta (Driver Alert)
- Takaistuimien kyynärnoja ja mukitelineet
- Metallivärit Agate Black ja Solar Silver veloituksetta
Muita vakiovarustepoimintoja (löytyvät Kugassa jo ihan hinnat alkaen Titanium mallista, mutta esim. saksalaisiin saisi näistäkin maksaa mansikoita):
- Ford KeyFree - Avaimeton keskuslukitus ja avaimeton käynnistys
- Kaksoisautomaattinen ilmastointi DEATC
- FordPass Connect -modeemi ja E-Call
(tällä saa kännysovelluksen kautta mm. esilämmitettyä auton sisätilat samaan malliin kuin Mitsun Outlander PHEV:ssä)
- Langaton latausalusta (sijoitettu keskikonsolin etuosaan
(puhelimelle, urpot!))
- Parkkitutka-anturit eteen ja taakse
- Automaattisesti himmenevä taustapeili
- Ajotilanvalinnat
- Esilämmitys ajastustoiminnolla (vakiona PHEV-malleissa)
- Lämmitettävä tuulilasi
- Turvavarustelu: Törmäyksenestoavustin (sis. jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksen), kaistanpitoavustin, älykäs nopeudenrajoitin, törmäyksen jälkeinen jarrutusjärjestelmä, nopeusrajoitusten tunnistus.
Toimitus aikaisistaan kesäkuun puolivälissä, viimeistään heinäkuussa.
ST-Line X launch edition olisi ollut käytännössä muuten Vignalen lailla varusteltu, mutta jollain muulla kuin "Frozen White" valkoisella värillä 870€/kk ja tuolla valkoisella 860€, eli käytännössä täysnahkapenkeistä, aktiivisesta melunvaimennuksesta, Vignale lätkistä ja metalliväristä olin nyt valmis ottamaan verotusarvossa 20€...30/kk "pataan".
Superb Style IV vetokoukulla, lasikattoluukulla, lämmitetyllä tuulilasilla ja ilmastoiduilla nahkapenkeillä (+kuskilla hierontatoiminto) olisi ollut valkoisena 880€/kk ja L&K IV (jossa on siis about ihan kaikki mahdolliset varusteet) metallivärillä 900€ (arvio), mutta L&K:ssa ei ois pelimerkit enää riittänyt vetokoukkuun. Suurin Fordin vaakakuppiin painanut asia oli tuo Superbin yyybertylsä ulkomuoto. Lisäksi sisustakin on Skeidassa aavistuksen wanhanaikainen "normaaline" vaihdekeppeineen jne. Fordissa sentään "trendikäs" rullakytkin ajotilojen ja vaihteiden valintaan jne.
Onhan toi Kuga vähän "sika säkissä", kun ei moista ole päässyt missään näkemään tai kokemaan. Eipä sillä, enpä ole mitään näitä aiemminkaan pohdinnoissa mukana olleita ajanut metriäkään. Se ns. "ajettavuus" lienee nyt kuitenkin aikalailla mitätön nyanssi tämmösissä (ylemmän?) perheautoluokan katiskoissa hintahaarukassa 40-50k€.
Moni premium-luokan kuljetin tuli koeistuttua, enkä kyllä jaksa vieläkään ymmärtää, että miksi pitäisi maksaa enemmän pienemmästä ja huonommin varustellusta "premium" merkistä? Esim. Kuga lienee kooltaan BMW X3 kokoluokkaa, joka on jo selvästi yli tuon 900€/kk jo ihan perusmallina. BMW 3-sarjan ja Mersun C-farkku plug-in hybridi molemmat yli 900€/kk, eivätkä noi hinnat alkaen mallit sisällä edes välttämättömimpiä perusvarusteita (keyless go, lämmitetty tuulilasi, tutkat eteen ja taakse). B-sarjan messeri tai Penarin 2-sarjan sports tourer olivat aikamoisia pettymyksiä tiloiltaan. Volvon XC40 T5 twin enginen olisin voinut ottaa, mutta siitä olisi jäänyt uupumaan ainakin adaptiivinen cruise, vetokoukku, lasinen kattoluukku ynnä monta muuta, mitkä Kugaan mahtui mukaan. Tuo XC40 oli kyllä livenä nähdyistä selvästi parhaimman näköinen auto.