Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6252
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tesla ei itseäni kiinnostaa niinkään, mutta jos/kun NEVS saisi jossain vaiheessa pukattua noita Saabin kaltaisia sähköautoja markkinoille, niin ne kyllä kiinnostaisivat.

Siksi tässä vielä sinnitellään noilla 8-12 vuotiailla Saabeilla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007

Avatar
AZP
"Hanki elämä"
Viestit: 10433
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja AZP »

Julle kirjoitti:
La Joulu 28, 2019 20:11
Jopa parin tuhannen ajaminen riittää toteamaan itsensä ja kulkineensa muita paremmaksi.
Kun noin kovasti vihjailet asiasta niin kerro nyt suoraan minkälaisen töpseliauton olet hankkinut :mrgreen:

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7024
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ainakaan toistaiseksi ei arveluta lähteä Teslalla pidempäänkään reissuun..
Ja samallahan tuota voi viedä peräkärryllä tavaraa sinne mökille.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2595
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

9000CD23T kirjoitti:
Ke Tammi 01, 2020 14:52
Ainakaan toistaiseksi ei arveluta lähteä Teslalla pidempäänkään reissuun..
Ja samallahan tuota voi viedä peräkärryllä tavaraa sinne mökille.
Ei tällä vanhalla Model S voi, mutta muihin malleihin saa koukun halutessaan..
Rakentaessa tarvitsi koukkua päivittäin, mutta siihenkin touhuun olisi raksapaku ollut fiksumpi hankinta, ja nykyään tarvitsen kärryä lähinnä venettä laskiessa/nostaessa ja pari kertaa vuodessa roskia kuskatessa eli noin 4-5 käyttökertaa vuodessa, ja siihen nyt ylipäätään soveltuu paremmin nelivetoinen vähän korotettu bemari, joten eipä Teslalle kauheaa vetotarvetta ole. Jos olisi vetotarvetta päivittäin, niin tuskin koukutonta autoa ylipäätään ostaisin..
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7024
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1103
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Ehkä tuo teslan tankkaus olis onnistunut tällä taktiikalla https://www.youtube.com/watch?v=1gT4TRGerBY :mrgreen:
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

2.polvi
"Hirsch"
Viestit: 932
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Tämä myös klassikko

Kuva

Jottei menisi täysin offtopiciksi, niin Teslat ja muut sähköautot kyllä houkuttelisivat ja sopisivat käyttööni paremmin kuin erinomaisesti. Mii oli vakavassa harkinnassa vuorokauden verran, mutta jäi vielä tilaamatta. Mutta erittäin suurella mielenkiinnolla luen raportteja täyssähköpeleistä ja lataushybrideistä. Kovin montaa vuotta tuskin menee siihen, että moinen käyttöautoksi tulee.

Teslojen ongelma tällä hetkellä on koko ja hinta. Kaupunkipyörittelyyn ja mun alle 10tkm vuosisuoritteelle ei oikein realiteetit kohtaa. Etenkin kun oli pakko saada tuo avo.

Sukulaismiehellä taitaa olla menossa jo kolmas Tesla. Muistaakseni hankki ensimmäisensä heti, kun niitä tilattua sai. Nyt on ollut jo hyvän tovin Model X. Kun kyselin onko vanhana Audi-miehenä kiinnostellut niiden tarjonta, niin kertoi että Teslan uudenlainen ajattelutapa ja etumatka tässä perinteisiin autonvalmistajiin on se, mikä pitää Teslojen parissa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Hyundai i20 Active Cross 1.0 T-GDI 100 hv 7-DCT Comfort -20 (vaemon), Citroen C-Crosser HDi 156 Exclusive Business 4wd TC SST aut -12 (yhteiskäyttöauto), ex 93 SS 1.8t Vector -05

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2950
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Kuulostaa ihan eräältä aloittelevalta automerkiltä 40-luvun lopusta.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2595
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Nyt on saatu Teslan appi käyttöön, "vain" 1,5kk odottelun jälkeen.

Tällä pystyy:

-katsomaan latauksen tilanteen sekä säätämään latauksen tehoa ja määrää
-avaamaan ja lukitsemaan auton
-tarkistamaan lämpötilan auton sisällä ja laittamaan lämmittimen päälle ja säätämään halutun lämpötilan
-vilkuttamaan valoja, painamaan torvea, käynnistämään auton ja avaamaan etu- ja takakontit
-laittamaan päälle parkkipaikkamoodin (jenkkien valet-parkin, ettei parkkipoika pääse kaasuttelemaan) tai ylipäätään säätämään huippunopeuden
-etsimään auton sijainnin reaaliaikaisesti ja seuramaan missä auto liikkuu
-varaamaan huollon

Myös avaimeton ajo onnistuu app:lla, eli puhelin on auton avaimena, mutta enköhän jatkossakin pidä avaimen mukana..

Niin ja jos oma auto olisi varustettu kaikilla herkuilla, niin tietysti tolla app:lla voisi kutsua auton luokseen, mutta omassa karvalakissa ei semmoisia ominaisuuksia ole.

En tiedä onko tämä sen kummoisempi kuin muidenkaan valmistajien app:it kun omat autot on olleet sen verran vanhoja, ettei niihin moisia herkkuja ole ollut saatavilla, mutta lämmityksen laittaminen päälle etänä tuntuu hemmetin hyvältä jutulta. Työpaikalla on kiva, kun webaston kaukosäätimen kantavuus ei ole riittänyt halliin asti, mutta nyt onnistuu esilämmitys vaivattomasti myös työpaikalla.

Viikonlopun jälkeen lienee 5000km täynnä Teslalla, nopeasti on kilsoja tullut..
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hommasin tässä adapterikaapelin että saa loggailtua hieman auton CAN-väylää, OBD-portistahan näistä ei irtoa mitään hyödyllistä mutta Teslan omasta diagnostiikkaliittimestä saa ihan mielenkiintoista dataa ulos kun harrastelijavoimin on päätelty mitä minkäkin CAN-viestin sisältö tarkoittaa. Samaa hommaa siis kuin aikoinaan VAG-Comin ja Trionic työkalujen kanssa.

Kinnostavaa statistiikkaa löytyi, "DC"-latausta eli on-board laturin ohittavaa tasavirtalatausta (superchargeria tai muuta pikalatausta) oli suoritettu yhteensä 12077kWh, "AC"-latausta eli normaalia hidaslatausta 2kW (10A schuko) - 11kW (3-vaihe 16A, ei tuplalatureita) puolestaan 17613kWh.

Mielenkiintoisena tietona regeneraatiota oli tapahtunut jopa 11273kWh edestä. Kun akuston mitattu purkuenergia puolestaan oli 38490kWh saadaan tästä regeneraatio vähentämällä nettokulutus 27217kWh. Loggaushetkellä kilometrimäärä liki tasan 120000km eli koko eliniän keskikulutus noin 226Wh/km. Täsmää hyvin yhteen matkamittareista jota ei ole koskaan nollattu. Omassa ajossa etenkin näin talvella keskikulutus on vielä tuosta hieman korkeampi eli edellinen omistaja on ajellut hieman taloudellisemmin.

Tarkka laskija huomaa nyt että töpselilatausta (29690kWh) on noin 9% enemmän kuin kulutusta eli tuon verran häviöitä lienee akustossa itsessään (ml. akuston lämmitys, muistaakseni tämä ei suoraan näkynyt kulutusmittarissa), ehkä sisältää osan lataushäviöistäkin mutta itselleni ei ole ainakaan vielä tiedossa sisältääkö tämä luku myös on-board laturin häviöt vai ei. Todennäköisesti ei koska joskus mittarin sisältäneistä latureista ladattuani niiden näyttämät lukemat on olleet noin 10% korkeampia kuin mitä auto kertoo saaneensa latausta. Regeneraation tapauksessa ainakin vaikuttaisi olevan nettoenergia koska muuten kulutuslaskelmat eivät täsmäisi, regeneraation hyötysuhteeksi oli kerrottu jossain lähteessä 64% luokkaa.

Tuosta nyt voi kuitenkin laskea että koska supercharging on tässä autossa ilmaista niin periaatteessa maksullista sähköä on tankattu 17613kWh, tähän jos lisätään tyypilliset 10% lataushäviöt vielä niin mittari on pyörinyt vajaa 20MWh edestä ja auto kulkenut 120tkm. Tästä saadaan vajaa 17kWh maksullista sähköä per 100km, tai 10c/kWh sähkön hinnalla noin 2ke sähköön. Jos ilmaista superchargingia (n. 25c/kWh tällä hetkellä) ei olisi ollut niin siitä olisi saanut vielä maksaa 3ke päälle, todennäköisesti tuota superchargingia olisi tosin harrastettu vähemmän jos olisi maksullista.
Onhan tuo noin kymppitonnin säästö tähän mennessä verrattuna vaikkapa (vähempitehoiseen) moderniin dieselautoon, ottaen huomioon että uuden hinta oli aikoinaan tuplasti tuollaiseen dieseliin nähden niin ei tee vielä merkittävää lovea hintaeroon mutta käytetyssä (tai jos olisi tyytynyt model kolmoseen) alkaa olla jo jotain.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2595
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Itsellä on nyt pieniä haasteita ollut latauksen kanssa, joka jotenkin liittyy tuohon ajastukseen.
Pari yötä sitten ei ollut latautunut täyteen yön aikana, vaikka lähtö oli ajoitettu seitsemäksi, seuraavana iltana taas nyki latauksen kanssa ja keskeytti sen pariin otteeseen aina kun akkua oli ladattu +15km ja ilmoitti ensin "charge stopped" ja sitten "charge scheduled", vaikka oli selkeää, että auto ei ehtisi täyteen, jos ei aloita latausta välittömästi, kun lataan niin pienellä teholla (3x7A). No otin koko ajastuksen pois, niin johan latasi normaalisti ja eilen aamulla oli täysi akku.
Viime yönä sitten taas laitoin lataukseen, niin taas oli pätkässyt latauksen pariin otteeseen yön aikana, ja täydestä akusta puuttui 20km, eli ei nyt paha, mutta ei kuitenkaan toiminut normaalisti. Nyt illalla pitää taas laittaa laturiin ilman ajastusta, niin katsotaan pätkiikö...

Jos ei olisi näin laiska, olisi voinut käydä 200m päässä laittamassa auton piuhaan, niin näkisi onko omassa kotilaturissa vikaa, vai onko vika auton päässä, mutta ei ole jaksanut..

Teslan app:lla koitin ottaa yhteyttä huoltoon, jotta voisivat etänä katsoa syyn latauksen pysähtymiselle, mutta app väittää ettei osoitetta ole asetettu, jonka takia yhteydenottopyyntöä ei voi jättää.

Otin Teslan tukeen yhteyttä, niin sieltä tuli vastaus ihmeellisesti jo melkeen heti viestin laiton jälkeen:

"Goodmorning Mr Tommi,

Sorry to hear that but our system shows that your details have been updated and should be able to have access to your mobile app.
Kind Regards."

Sitten laitoin kuvankaappauksen, jossa näkyy appi ja pyytää lisäämään osoitteen, nyt sitten odotellaan mitä vastaavat.
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9161
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Melkein veikkaisin että softabugi latauksen ajastukseen liittyen, tuntuu olevan monella ollut vaivaa tuon kanssa. Itse en ole edes kokeillut kun ei ole luotto riittänyt eikä ole ollut tarvettakaan. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2595
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Ajatustuksesta toi pätkiminen näyttäisi olevan kiinni, ajastus on ollut poissa jokusen päivän, niin eipä ole ollut mitään ongelmaa. Nyt ei enää ajastuksella niin väliä, kun sai Teslan appin toimimaan, niin sen kun täppää auton lämpenemään kun herää..

Tasan 2kk meni Teslan veroissa, ja tästä 150tkm ajetusta meni veroa 2155€, eli verotusarvo jotain 44k€. Veroa tuli satanen enemmän kuin odotin, mutta kun ovat näköjään ottaneet verrokeiksi noita huomattavasti kalliimpia nelivetoja, joissa pyynti 60k€+, niin kyllähän ne nostaa tuota...No ainakin selvää, että verottaja on näistä malleista ihan yhtä pihalla kuin itsekin olin vielä pari kk sitten. Katsotaan jaksaako valittaa satasen takia, periaatteesta tekisi mieli, että näitä päätöksiä tehtäisiin järkevämmin.
Tälläkin hetkellä valitus menossa neliveto NG:n verotusarvosta, ensimmäinen tuli bumerangina takaisin ja perustuu tilastoaineistoon pläpläplä, jonka jälkeen pyysin verottajalta tilastoaineiston mihin perustuu nelivedon kovempi verotusarvo ja eihän se näytä perustuvan yhtään mihinkään, kävin kaikki ng9.5:sten verot läpi ja nelivetojen pyynti oli ollut n. 1000-2000e enemmän kuin vastaavien etuvetojen ja verotusarvoissa näissä oli kuitenkin n. 5000e ero. Pyysin sitten selvitystä, että heijastuuko tilastoaineistoon vanhojen etuvetoSaabien nopeammin tippunut arvo ja nelivedoilla vastaavaa vaikutusta ei ole, vai mistä ero johtuu, kun ainakaan pyynneistä se ei johdu. Nyt on mennyt 6kk ja vastausta odotellaan...
Tomppa & Tesla Model S P85D -15 & BMW 535d GT -11 & Volvo V70 2.5T -04

Hitain Pohjois-Suomessa
"Viggen"
Viestit: 696
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Rommitommi kirjoitti:
La Joulu 28, 2019 19:48
Julle kirjoitti:
La Joulu 28, 2019 13:00
Eli samanmoisen hehkutuksen voisi tehdä ihan tonnin saapista. Tarkenee tee paita päällä, ikkunat sulana ja tankkikin aamulla täynnä, kun ennen kotia pysähtyy vartiksi tankkaamaan.
Ehdottomasti se tonnin Saab tarjoaa paljon vastinetta sijoitetulle rahalle ja on 100% varmasti rahallisesti fiksumpi sijoituskohde kuin Tesla :saab:

Lähinnä vain tarkoitus rikkoa myyttejä sähköautoilusta, ja todeta että ei tämä meno yhtään hassumpaa ole ollut ainakaan toistaiseksi, edes pakkasella.
Itselläkin niitä ennakkoluuloja kun on ollut melkoinen liuta ja juttelemaan tulleiden ihmisten perusteella nämä jutut mietityttävät aika monia tällä hetkellä..
Sijoituskohdetta käyttöautosta oli se Saab tai Tesla tuskin saa. Pitää hommata ihan joku muu kulkine sitä varten.
Hyvä kuitenkin että näitä vapaaehtoisia koekäyttäjiä on täällä raportoimassa kokemuksistaan sähköauton ympärivuotisessa käytössä.
Tulee ns. faktaa pöytään huhujen sijaan. Itselle tuskin ihan lähivuosina on kuitenkaan tulemassa sähköavusteisia kulkineita.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).

Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7024
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Sähköistä tessuttelua (Tesla-topic)

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01
(*=ex) #2060#

Vastaa Viestiin