Käsijarru
Re: Käsijarru
Sekä että. Kun toisella puolella on rumpu säätöruuviin nähden eri puolella, niin reiästä katsottuna toista puolta ruuvataan ylös ja toista alas.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Käsijarru
baasbaas kirjoitti: ↑Ti Tammi 07, 2020 14:06Tuli hylkäys koska en koskaan käytä kässäriä,miten säätö takarummussa,alas vai ylös säätömutterista rummun ulkopuolelta? Vika oikealla puolella,ei pidä!
https://youtu.be/EmJOMQa4Wnc
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Käsijarru
Käyttämättömyys ei vie säätöä pieleen. Korkeintaan jumiutuu. Tuossahan ei mikään säädy automaattisesti, eli määräajoin sitä joutuu säätämään, käyttää eli ei...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Käsijarru
Eihän ne jarruhihnat kulu, ellei niitä käytä. Eli käyttämättömyys säästää säädöltä, mutta vaijerit sitten kyllä jumittaa
Mää olen ajanut sigun femmoilla ~300tkm, ja tasan kerran olen käsijarruja säätänyt. Erehdyin käyttämään tuon wanhuksen käkkäriä ja sehän meni lievästi jumiin. Onnistuin sitten sorvaamaan hihnat murusiksi.
Koskapa levyjarrupinnat olivat aika uraiset, niin laitoin uudet levyt, palat ja käsijarrun kilkkeet. Silloin piti käkkäri säätää
Eli oiskos vaijeri jumissa, eikä käkkäri siksi tarraa?
Viimeksi muokannut Termos, Ti Tammi 07, 2020 22:17. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Käsijarru
Kysytäänpäs samaan ketjuun. Oman femman kässärissä alkanut jumiminen. Ei ole vaijereista kiinni. Oli tukivarsi pari päivää pöydällä (ts. satula ja vaijeri ei paikallaan) ja silloinkin uhkasi vetää pyörän jumiin. Monesti jos auto seisonut vähän pidemmän aikaa niin kunnon napsaus kuuluu takaa kun kässäri rasahtaa vapaaksi. Eli kengät ruostuvat kiinni rummun sisäosaan? Vai voiko joku muu aiheuttaa kanitusta?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Käsijarru
Oiskohan tuossa kyse rumpujarrujen (kuten femman käkkäri) itsetehostusilmiöstä?
Eli kun jarruhihnat on rummussa "iholla" tai jopa himppaisen tarrannut rumpuun kiinni käytön puutteessa, niin rummun pyörähtäessä jarrukengät pyrkii liikkumaan rummun mukana, samalla kiilaten jarruhihnoja tiukemmin rumpua vasten. Käsijarrun systeemi antaa periksi, kun kitka ei riitä stoppaamaan liikettä ja kengät poksahtavat "lepotilaan", eli välykset on taas kohdillaan.
Ulkomuistista jotenkin noin se taisi toimia Mutta juu, tuttu ilmiö tuo on. Etenkin wanhuksessa, joka on aika satunnaisessa käytössä nykyään.
Eli kun jarruhihnat on rummussa "iholla" tai jopa himppaisen tarrannut rumpuun kiinni käytön puutteessa, niin rummun pyörähtäessä jarrukengät pyrkii liikkumaan rummun mukana, samalla kiilaten jarruhihnoja tiukemmin rumpua vasten. Käsijarrun systeemi antaa periksi, kun kitka ei riitä stoppaamaan liikettä ja kengät poksahtavat "lepotilaan", eli välykset on taas kohdillaan.
Ulkomuistista jotenkin noin se taisi toimia Mutta juu, tuttu ilmiö tuo on. Etenkin wanhuksessa, joka on aika satunnaisessa käytössä nykyään.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Käsijarru
462 tkm tänään mittarissa ja kertaakaan ei ole käsijarrua säädetty. Käytän käsijarrua äärimmäisen harvoin. Voi olla, että vaimo tai tyttäret sitä joskus käyttää. Jarru auki ja katsomaan mistä kiikastaa...
t. Mika
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Käsijarru
Vain takalevyjen vaihdon yhteydessä olen joutunut säätämään - en milloinkaan muulloin. Meillä käsijarrua käytetään vain paikallaan olevassa autossa; mahtaako sillä olla vaikutusta?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Käsijarru
Joo niin meilläkin, kukahan sitä käyttää liikkeessä? Etuvedolla jaksa pelleillä.
Kai se pitää avata. Vetää ihan yhtäkkiä toista pyörää lukkoon ilman että koskenutkaan kässäriin. Ja satulasta tämä ei johdu.
Aukeaa aina vemppaamalla autoa edes takaisin. Sitten saa ajaa muutamasata metriä kunnes alkaa taas pyörä jumittamaan.
Kai se pitää avata. Vetää ihan yhtäkkiä toista pyörää lukkoon ilman että koskenutkaan kässäriin. Ja satulasta tämä ei johdu.
Aukeaa aina vemppaamalla autoa edes takaisin. Sitten saa ajaa muutamasata metriä kunnes alkaa taas pyörä jumittamaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Käsijarru
Oma kokemus on, että toi kässäri toimii parhaiten, kun sitä käyttää. Toki vaatii säätöä toisinaan mutta omalla käytöllä riittää katsastustarkastuksessa tehty pieni säätö. Käytän siis siitä syystä, että mun pihalla on tasan yksi kohta missä auto on suorassa ja se ei kai ole hyvä automaatin lukitustappia vasten makuuttaa.
En tiedä miten se oikeasti vaikuttaa mutta ne palautusjouset kannattaa olla myös tikissä. Itse olen huomannut, että talven rapakeleissä kässäri jää laahaamaan jos se systeemi ei palaudu kunnolla. Toki omaan kinneriin oman lisän tuo pätkäajo mikä oikeasti talvella tuo omat murheensa.
En tiedä miten se oikeasti vaikuttaa mutta ne palautusjouset kannattaa olla myös tikissä. Itse olen huomannut, että talven rapakeleissä kässäri jää laahaamaan jos se systeemi ei palaudu kunnolla. Toki omaan kinneriin oman lisän tuo pätkäajo mikä oikeasti talvella tuo omat murheensa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käsijarru
Heps, käsijarruvaijeri on se mikä näissä ja monessa muussa merkissä yleensä tahmoo. Vaijeri vaihtoon ja sitten huolellinen puhdistus ja rasvaus (Kuparispray tai pasta ) jarruosille . Sen jälkeen kehintä molemmin puolin että ovat tasapainossa. Näin menee pari-kolme vuotta , kunnes sama homma uudestaan. t.A
Re: Käsijarru
olikos siin takalinkussa mihin vaijeri tulee niin jousi ihan 2000 mallissakin vai onkohan pudonneet kumpikin pois
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Käsijarru
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Käsijarru
Komppaan dimebakkia.
Kässäri pysyy parhaiten käyttökunnossa kun sitä käyttää. Mutta ei kannata vetää sitä kahvaa aina pierumomentilla tiukkaan, vaan ainoastaan sen verran, että pitää paikallaan.
Keväällä ja syksyllä aina renkaan vaihdon yhteydessä kokeilee montako pykälää joutuu kahvaa vetämään, että ottaa kiinni ja säätää samalla kun on pyörä irti. Varsinkin katsastusta edeltävässä renkaan vaihdossa, niin menee aina läpi.
Ainoa poikkeus käyttämiseen on säätila. Nollan asteen kahta puolen pitää olla varovainen. Jos on illalla suojakeli ja yöksi luvataan pakkasta, niin ei käytä kässäriä, koska se on jokseenkin varmasti aamulla jäätynyt kiinni. Kunnon pakkasilla taas voi käyttää. Silloinkin tietysti, jos takajarrutkin on saanut ajettua kuumaksi, niin tiivistyvä kosteus voi jäätää kässärin kiinni jarrujen lämpötilan jäähdyttyä pakkasen puolelle.
Kässäri pysyy parhaiten käyttökunnossa kun sitä käyttää. Mutta ei kannata vetää sitä kahvaa aina pierumomentilla tiukkaan, vaan ainoastaan sen verran, että pitää paikallaan.
Keväällä ja syksyllä aina renkaan vaihdon yhteydessä kokeilee montako pykälää joutuu kahvaa vetämään, että ottaa kiinni ja säätää samalla kun on pyörä irti. Varsinkin katsastusta edeltävässä renkaan vaihdossa, niin menee aina läpi.
Ainoa poikkeus käyttämiseen on säätila. Nollan asteen kahta puolen pitää olla varovainen. Jos on illalla suojakeli ja yöksi luvataan pakkasta, niin ei käytä kässäriä, koska se on jokseenkin varmasti aamulla jäätynyt kiinni. Kunnon pakkasilla taas voi käyttää. Silloinkin tietysti, jos takajarrutkin on saanut ajettua kuumaksi, niin tiivistyvä kosteus voi jäätää kässärin kiinni jarrujen lämpötilan jäähdyttyä pakkasen puolelle.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87