Kannen Fiilailu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tizumo
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

G-mies kirjoitti: http://www.multi.fi/~dimebak/kuvat/16.1 ... C03402.jpg

Tässä mun satkun konehuone. H-kone, tuplakaasarit.

Matti
Tuohan paistaa konepellistä läpi tuo punanen.. 8O
Höh!
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
G-mies
"Ukkomies"

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Velipoika on vaan hiljaa tulevasta käyttöautostaan :lol: Vai on liian "teining" :lol:

Joo, kiitos vaan kallejh:lle tarkennuksista, mulla ei nimittäin ole kauheesti kokemuksia tuosta virittelystä. Koitin vain saada ulos sen, mitä olen tässä oppinut. Ja tuo palotilan laskuhomma menee juuri näin sen oppaankin mukaan, laiskuuttani en sitä tänne laittanut... vaikka eihän tuo montaa sanaa olisi vaatinut :oops: No, hyvä että täydennetään puuttuvia kohtia.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
kallejh
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kallejh »

OK, nou ropleemo! :lol:
- Kalle Heikkilä #973 -
- Saab 96 V4 1978 turbo - Saab 99 Turbo Historic rata-auto projekti -
Myrkky
luonnevammamouho

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kuvat hieman isohkoja, niin laitetaan linkkinä...

http://www.kolumbus.fi/kariikonen/0006.jpg

http://www.kolumbus.fi/kariikonen/0046.jpg

...noin tein minä, kuvissa osat vielä pahoin keskeneräisiä ja eipä tuo kansikaan vielä ole ajoon asti kerennyt.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pitääpä laittaa tänne omat kokemukset tuosta ruiskun nokasta b-moottorissa.

Mitään hirveitä tehon nousuja ei ole tullut moottoriin. Käyttömukavuus on tosin noussut, kun vakioon (nykivään) menoon on tullut tasaisuutta ja ennen kaikkea alavääntöä. Toinen seikka mikä on ollut plussaa on se, että mäessä ei tarvitse painaa kaasua vanhaan tapaan ja ennen mäkeä ei tarvi kiihdyttää niin aikaisin.

B-koneeseen nokka menee suoraan ilman mitään ajoituksen, venttilivälysten yms. muuttamisia. Eli kaasutin ja ruiskumallien ajoitusmerkit on samat. Sytytysennakko molemmille moottoreille on sama 17eykk. Omakohtaisena kokemuksena laitetaan tähän väliin, että 19eykk sytytysennakko on parempi, paljon parempi. Itsellä on tällä hetkellä tuo tehdasarvo 17eykk paremman alaväännön vuoksi mutta kesäksi olisi tarkoitus laittaa 19eykk. Se on kierroksilla parempi ennakko ja alavääntö ei siitä kuitenkaan niin paljoa katoa. Kyllä sen tuntee persauksissa kumpi on parempi itselle. Itsellä 17eykk ennakko on tämmöisenä talviasetuksena tasaisemman moottorin käyttäytymisen vuoksi.

Kaiken kaikkiaan mulla vakiomoottori. Mitä kärjetönsytytys on löytäny tiensä pellin alle ja pakoputkikin on sekoitus 99 ja 900 osia. Kärjetönsytytys on PerTronixin Ignitor joita saa Triangle Motorista. Ja tuostako alta klikkaat www-painiketta niin tulee enemmän ja vähemmän tietoa minun Saabista.

EDIT: Motonetissa ei ole kuin yksi niitä B-moottorin ruiskun nokkia, jos enää sitäkään. Uusia ei sitten ole saatavilla kuin "kivijalkaliikkeestä" hintaan yli 2000 mummonrahaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Pekka Valtanen
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Kannen sekä imu- ja pakosarjojen yhteensopivuus kannattaa myös tarkistaa. Olen kuullut jopa 5 mm kynnyksistä. Tapahtuu esimerkiksi puristamalla pahvi sarjan ja kannen väliin. Pahviin jää molemmille puolille reikien paikat, joita vertaamalla voi niiden kohdistuksen tarkistaa.

Kiinnostaisi myös kuulla kokemuksia kannen avartamisen vaikutuksesta moottorinkäynnin luonteeseen. Mitä tapahtuu tyhjäkäynnille, käynnistettävyydelle jne?
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
tuna1000
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja tuna1000 »

Myrkky kirjoitti:Kuvat hieman isohkoja, niin laitetaan linkkinä...

http://www.kolumbus.fi/kariikonen/0006.jpg

http://www.kolumbus.fi/kariikonen/0046.jpg

...noin tein minä, kuvissa osat vielä pahoin keskeneräisiä ja eipä tuo kansikaan vielä ole ajoon asti kerennyt.
Kiitos kuva kertoo enenmmän kuin tuhat sanaa. Eikös se niin mene. Siis olet näköjään ajanut ohjurit kanavista kokonaan pois? Minä olen samalla tavalla kantta tehnyt nyt paitsi ohjurit vain kavensin koska minusta se virtaa paremmin soikeaa kuin venttiilin pyöreää pintaa vasten.

Katsoo nyt saanko kantta edes ikinä paikoilleen, kun saattaapi olla että auto menee palolaitokselle :( Itsellä ei ole pihaa niin paljoa että autoa voisi pitää siinä :cry:
Vastaa Viestiin