Saabismista eroon
Saabismista eroon
Pari kuukautta sitten tuli myytyä noin 6 vuotta luotettavasti palvellut 9-5 vm 2005. Äskettäin hankkimani Volvo vm. 2016 on nyt korjaamolla toista kertaa ensimmäisten parin kuukauden aikana. Saabin myyntiä on tullut harmiteltua useampaan kertaan. Ajettavuus oli hyvä, moottori riittävän tehokas, eikä mainittavia (kalliita) vikoja ollut minun omistusaikanani välillä 330 tkm - 560 tkm ja niihin pieniinkin löytyi aina saabbifoorumilta ohjeet ja neuvot. Yksittäisenä toimintona ehkä eniten jään kaipaamaan Night Panelia. Moottorissa oli myös tuolla välillä Stage 1 optimointi ja etanolilla tuli ajettua plussakelillä aina kun hinta ja saatavuus salli.
Ehkäpä vielä Geely-Volvonkin kanssa alkuvaikeuksien jälkeen yhteinen sävel löytyy, saa nähdä.
Ehkäpä vielä Geely-Volvonkin kanssa alkuvaikeuksien jälkeen yhteinen sävel löytyy, saa nähdä.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabismista eroon
Toivottavasti ei ole mun entinen duunikärry V70 Classiclpajune kirjoitti: ↑Ma Tammi 13, 2020 21:02Pari kuukautta sitten tuli myytyä noin 6 vuotta luotettavasti palvellut 9-5 vm 2005. Äskettäin hankkimani Volvo vm. 2016 on nyt korjaamolla toista kertaa ensimmäisten parin kuukauden aikana. Saabin myyntiä on tullut harmiteltua useampaan kertaan. Ajettavuus oli hyvä, moottori riittävän tehokas, eikä mainittavia (kalliita) vikoja ollut minun omistusaikanani välillä 330 tkm - 560 tkm ja niihin pieniinkin löytyi aina saabbifoorumilta ohjeet ja neuvot. Yksittäisenä toimintona ehkä eniten jään kaipaamaan Night Panelia. Moottorissa oli myös tuolla välillä Stage 1 optimointi ja etanolilla tuli ajettua plussakelillä aina kun hinta ja saatavuus salli.
Ehkäpä vielä Geely-Volvonkin kanssa alkuvaikeuksien jälkeen yhteinen sävel löytyy, saa nähdä.
Myy se ja osta tilalle vm. 2011 NG9-5 T(T)iD. Iso auto, jossa kulutus kohtuullinen
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Saabismista eroon
Olen itsekin vaihtamassa volvoon, en noihin uusiin mutta samaa luokkaa mitä nämä femmat eli ekan sukupolven S60.
Ajattelin ensin ostaa toisen saabin mutta tarjontaa ei vain yksinkertaisesti ole. Ainakaan minun kriteereillä.
Harmittaa vaihtaa mutta ei oikein muutakaan vaehtoehtoa ole, saabin NG tuotteita ei tule taloon...
On tässä aikaa pohtia eli saattaa tulla vaikka hondakin
Ajattelin ensin ostaa toisen saabin mutta tarjontaa ei vain yksinkertaisesti ole. Ainakaan minun kriteereillä.
Harmittaa vaihtaa mutta ei oikein muutakaan vaehtoehtoa ole, saabin NG tuotteita ei tule taloon...
On tässä aikaa pohtia eli saattaa tulla vaikka hondakin
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
Re: Saabismista eroon
Harva Saabismista kokonaan eroon pääsee, vaikka Saabit hävittäisikin! Luulen tätä vaivaa ”krooniseksi”!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Saabismista eroon
Vaihdoin reilu vuosi sitten Tonnarin S60 Volvoon. Kyllä jää Volvo pihaan sekä itseltä että vaimolta jos vaan Femma on vapaana.
Siittä Saappipapille "tehokas" 210 hp Volle .
Siittä Saappipapille "tehokas" 210 hp Volle .
9-5 Aero Wagon A -03
-
- "Hirsch"
- Viestit: 903
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: Saabismista eroon
Täällä alkaa kriteerit venymään jos merkin vaihto olis toinen vaihtoehto
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Saabismista eroon
Kyllä siitä saabismistakin pääsee eroon, viimeistään muutamalla terapeutin käynnilläP.Y-J. Kannisto kirjoitti: ↑Ti Tammi 14, 2020 20:01Täällä alkaa kriteerit venymään jos merkin vaihto olis toinen vaihtoehto
Täällä ei kriteerit kauheasti veny...
Eli jos Saab niin pitää olla sedan ja manuaali, Vectoreita ei taida edes saada manuaalina ja aerot on aikalailla kaikki farkkuja
Täytyy vielä pohtia asiaa että mikä tulee seuraavaksi, tuskin saappi kuitenkaan...
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabismista eroon
Siitä sedan ja manuaaliSaappipappi kirjoitti: ↑Ti Tammi 14, 2020 22:00Kyllä siitä saabismistakin pääsee eroon, viimeistään muutamalla terapeutin käynnilläP.Y-J. Kannisto kirjoitti: ↑Ti Tammi 14, 2020 20:01Täällä alkaa kriteerit venymään jos merkin vaihto olis toinen vaihtoehto
Täällä ei kriteerit kauheasti veny...
Eli jos Saab niin pitää olla sedan ja manuaali, Vectoreita ei taida edes saada manuaalina ja aerot on aikalailla kaikki farkkuja
Täytyy vielä pohtia asiaa että mikä tulee seuraavaksi, tuskin saappi kuitenkaan...
https://m.auto24.ee/3275336
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabismista eroon
Minulla vaihto oli kutakuinkin sama, tosin 9-5 oli 2003 ja V70 2015. Molemmissa hyvät puolensa, mutta vaikka Volvo onkin ihan oman generaationsa viimeisimpiä tuotoksia ja perusolemukseltaan ikääntynyt, niin onhan se nyt kuitenkin aika eri planeetalta saabiin nähden (niin kuin pitää tietysti 10 vuotta uudemman ollakin). Eniten minua on ihmetyttänyt se, miten epäergonomisessa asennossa sitä saabia tulikin poljettua se 7 vuotta. Ratti jää aivan liian kauas ja on muutenkin aika vanhahtava (ohut ja iso), ja tästä seuraa se että kuski rötköttää hartiat etukenossa penkissä. Plussaa taas saab saa kyllä vectorin penkeistä, joissa oli varsin hyvä sivutuki, joskin tuo aiempi ongelma vähän sitä vesittää. Volvon penkit on aika lättänät. Bensakoneen lämmöntuottokykyä toki myös välillä ikävöi dieselin kanssa. Volvossa taas hienoa on se, että se kyllä kulkee kuin se kuuluisa juna, ja melutaso on selvästi alhaisempi kuin saabissa. Mobiilisovelluksella ohjattava webasto, lämmitettävä ratti ja adaptiivinen cruise olisi kyllä nykyään ihan pakollisia varusteita autossa. Tuosta nyt ei voi toki saabia syyttää, koska eihän saabin varusteissa sinällään mitään vikaa ole aikalaisekseen. Aika vaan on jo mennyt ohi.lpajune kirjoitti: ↑Ma Tammi 13, 2020 21:02Pari kuukautta sitten tuli myytyä noin 6 vuotta luotettavasti palvellut 9-5 vm 2005. Äskettäin hankkimani Volvo vm. 2016 on nyt korjaamolla toista kertaa ensimmäisten parin kuukauden aikana. Saabin myyntiä on tullut harmiteltua useampaan kertaan. Ajettavuus oli hyvä, moottori riittävän tehokas, eikä mainittavia (kalliita) vikoja ollut minun omistusaikanani välillä 330 tkm - 560 tkm ja niihin pieniinkin löytyi aina saabbifoorumilta ohjeet ja neuvot. Yksittäisenä toimintona ehkä eniten jään kaipaamaan Night Panelia. Moottorissa oli myös tuolla välillä Stage 1 optimointi ja etanolilla tuli ajettua plussakelillä aina kun hinta ja saatavuus salli.
Ehkäpä vielä Geely-Volvonkin kanssa alkuvaikeuksien jälkeen yhteinen sävel löytyy, saa nähdä.
Voihan olla että Volvolla alkaa nyt ne kalliit kilometrit. Tähän asti on tultu 230 tkm ja muuta ei oikeastaan ole tehty kuin vaihdettu jarrulevyt ja palat. Saabissa oli 200tkm kohdalla jo toinen garretti ampunut savut taivaalle ja jakoketju rallatti. 300tkm kohdalla oli sitten jo vaihdettu sen jakopään lisäksi kaikenlaista "tyyppivikaa", esim. läppäkoteloa, IMMiä, asentoanturia, taka-akselin puslat
Niin ja jottei tästä kenellekään jää väärää kuvaa, niin onhan Saabissa hinta-laatusuhde aivan lyömätön, jos vaan sattuu löytämään vähäruosteisen yksilön jossa ei ole isoa remonttia tiedossa (esim. jakopää). Tuossa kuitenkin verratiin melkein dekadiluokaltaan eri hintaisia autoja (2000 vs 20000)
Re: Saabismista eroon
En nyt ihan allekirjoita, että Saabissa ratti jäisi liian kauas. En ole pitänyt yhdessäkään Saabissa säätöä lähelläkään ääriasentoa. Penkki ylös ja muut säädöt sen jälkeen aika helposti kohdalleen. Pituutta 180 cm. Tämä tosin ei ole tämän keskustelun ydinkysymys...
-
- "Ruisku"
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Syys 28, 2018 16:36
Re: Saabismista eroon
Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Tammi 14, 2020 22:41Siitä sedan ja manuaaliSaappipappi kirjoitti: ↑Ti Tammi 14, 2020 22:00Kyllä siitä saabismistakin pääsee eroon, viimeistään muutamalla terapeutin käynnilläP.Y-J. Kannisto kirjoitti: ↑Ti Tammi 14, 2020 20:01Täällä alkaa kriteerit venymään jos merkin vaihto olis toinen vaihtoehto
Täällä ei kriteerit kauheasti veny...
Eli jos Saab niin pitää olla sedan ja manuaali, Vectoreita ei taida edes saada manuaalina ja aerot on aikalailla kaikki farkkuja
Täytyy vielä pohtia asiaa että mikä tulee seuraavaksi, tuskin saappi kuitenkaan...
https://m.auto24.ee/3275336
Siitä sedan ja manuaaliSaappipappi kirjoitti: ↑Ke Tammi 15, 2020 09:01Kyllä siitä saabismistakin pääsee eroon, viimeistään muutamalla terapeutin käynnillä
Täällä ei kriteerit kauheasti veny...
Eli jos Saab niin pitää olla sedan ja manuaali, Vectoreita ei taida edes saada manuaalina ja aerot on aikalailla kaikki farkkuja
Täytyy vielä pohtia asiaa että mikä tulee seuraavaksi, tuskin saappi kuitenkaan...
https://m.auto24.ee/3275336
[/quote]
Kiitokset ehdotuksesta, mutta niinkuin aiemmin mainitsin että ei "saabin" NG tuotteita...
Vaikka eihän tässä og femmasaakaan enää paljoa saabista jäljellä enää ole.
Onhan se uus femma hieno ja kuulemma ruotsalaiset sai paljon valtaa ainakin sen ulkonäön suunittelussa minkä hyvin huomaa sen muskuliinisesta ulkonäöstä.
Kuitenkin og femma on raja mitä en ylitä että näin on.
Volovo on kans todella hieno auto varsinkin sisustaltaan missä NG femma häviää 10/0 ja volvon luotettavuus esimerkiksi ulkomaanmatkoja ajatelleen on paljon mieltä lepuuttavampaa.
Saab 9-5 2.0t/stg1 BiopoweR (EXä)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Saabismista eroon
Mikä vika niissä "NG -tuotteissa" on?Saappipappi kirjoitti: ↑Ke Tammi 15, 2020 09:09Kiitokset ehdotuksesta, mutta niinkuin aiemmin mainitsin että ei "saabin" NG tuotteita...Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ti Tammi 14, 2020 22:41Siitä sedan ja manuaaliSaappipappi kirjoitti: ↑Ti Tammi 14, 2020 22:00
Kyllä siitä saabismistakin pääsee eroon, viimeistään muutamalla terapeutin käynnillä
Täällä ei kriteerit kauheasti veny...
Eli jos Saab niin pitää olla sedan ja manuaali, Vectoreita ei taida edes saada manuaalina ja aerot on aikalailla kaikki farkkuja
Täytyy vielä pohtia asiaa että mikä tulee seuraavaksi, tuskin saappi kuitenkaan...
https://m.auto24.ee/3275336
Vaikka eihän tässä og femmasaakaan enää paljoa saabista jäljellä enää ole.
Onhan se uus femma hieno ja kuulemma ruotsalaiset sai paljon valtaa ainakin sen ulkonäön suunittelussa minkä hyvin huomaa sen muskuliinisesta ulkonäöstä.
Kuitenkin og femma on raja mitä en ylitä että näin on.
Volovo on kans todella hieno auto varsinkin sisustaltaan missä NG femma häviää 10/0 ja volvon luotettavuus esimerkiksi ulkomaanmatkoja ajatelleen on paljon mieltä lepuuttavampaa.
Onhan OG9-5:kin "puristien" mielestä epäaito Saab, kun on Opel -kytköksiä. Heille aitoja Saabeja ovat 92-9000 -akselilla olevat Saabit.
Minulle aitoja Saabeja ovat kaikki Saabin nimellä tehtaasta ulos tulleet autot, vaikka 9-2x ja 9-7x ovatkin "badge engineering" -Saabeja.
Mutta samaa voisi sanoa Volvosta. Esimerkiksi minulla aiemmin olleessa V70 Classic vm. 2016:ssa oli jaettu osia melkomoisesti Ford Mondeon kanssa, koska tuota mallia kehittäessä Ford omisti Volvon.
Itse en ole kuin kerran koeajanut ensimmäisen sukupolven S660:stä kun se tuli markkinoille. Huomiotani kiinnitti ohjauksen keskialuen tunnottomuus ja penkkien selkänojien lyhyys verrattuna aiempiin Volvo -malleihin. Siksi preferoin NG9-5:sta huomattavasti verrattuna tuohon S60:een.
Ennen V70 Classicin koeajoa pelkäsin siinä olevan samat negatiiviset asiat kuin tuossa S60:ssä. Onneksi niitä ei ollut, joten sillä ajoi tyytyväisenä kolme vuotta. Edes tyyppivikana kuulemma olleet raidetangon päät eivät oirehtineet missään vaiheessa.
NG9-5:ssa luotettavimmat moottorit ovat nimenomaan nuo dieselit. Joku voi sanoa, että ei halua kuunnella sitä nakutusta, mutta minä en halua taas odotella sitä ajankohtaa, jolloin jakoketju on niin venynyt tai katkeaa mahdollisesti rikkoen koko moottorin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Saabismista eroon
Itsellä S40 pirkkavolvo eli mitsubishin osia on käytetty paljon. Emännän pojalla ford probe jossa mazdan tekniikka ja fordin kori. On noita siis tehty sekasikiöitä aikaisemminkin muillakin merkeillä.
Emännällä mk1 S60 t5 joka istuu hänelle mutta itselleni en sellaista ostaisi. Mm kääntösäde tuolla on aivan järkyttävän iso enkä (169cm) löydä napakkaa ajoasentoa kunnolla sivutuettuna, muutenkin todella muovisen tuntuinen on sisustaltaan.
Itsellä gm karvat sai pystyyn ng900 -94 jossa oli alimitoitetut surkeat opellin osat alustassa, ne on korjattu saabin toimesta vm -95 jälkeen. Ajanut og9-5 ja kyllä tykkäsin, kuten emäntäkin. Emännälle en 9-5 suositellut kun 4d koppa siistiä jakopää + tp, männänrenkaat,, laakerit, öljypohja avattua sekä läpikäytyä ja alustan/ apurungon /takakelkan puslat uusittua en hintahaarukkaan tuolloin löytänyt.
Tuo T5 lähti katsomassa käydessä samantien ostettuna hyvällä lisäalennuksellakin ja perusjutut mm , jakopää, vesipumppu, käyttöhihnat, kiristimet, takaiskarit, toinen geartronic jne jo 220tkm mennessä oli juuri vaihdettuna eikä mitään yllättävää tai erityisen kallista turbiinin nopeustiedon anturiparia (200€) lukuunottamatta ole ilmaantunut.
Uskon että tulee sekin päivä 2023-2024 jolloin musta og 9-5 4d aero saattaa ilmestyä itselleni alle haaveunien tonnari aeron sijaan. Edellyttää kyllä nykyisen työn lopettamista ja työpirkan hävittämistä, saattaisin jopa nykyisestä tonnaristakin tuolloin luopua.
Emännällä mk1 S60 t5 joka istuu hänelle mutta itselleni en sellaista ostaisi. Mm kääntösäde tuolla on aivan järkyttävän iso enkä (169cm) löydä napakkaa ajoasentoa kunnolla sivutuettuna, muutenkin todella muovisen tuntuinen on sisustaltaan.
Itsellä gm karvat sai pystyyn ng900 -94 jossa oli alimitoitetut surkeat opellin osat alustassa, ne on korjattu saabin toimesta vm -95 jälkeen. Ajanut og9-5 ja kyllä tykkäsin, kuten emäntäkin. Emännälle en 9-5 suositellut kun 4d koppa siistiä jakopää + tp, männänrenkaat,, laakerit, öljypohja avattua sekä läpikäytyä ja alustan/ apurungon /takakelkan puslat uusittua en hintahaarukkaan tuolloin löytänyt.
Tuo T5 lähti katsomassa käydessä samantien ostettuna hyvällä lisäalennuksellakin ja perusjutut mm , jakopää, vesipumppu, käyttöhihnat, kiristimet, takaiskarit, toinen geartronic jne jo 220tkm mennessä oli juuri vaihdettuna eikä mitään yllättävää tai erityisen kallista turbiinin nopeustiedon anturiparia (200€) lukuunottamatta ole ilmaantunut.
Uskon että tulee sekin päivä 2023-2024 jolloin musta og 9-5 4d aero saattaa ilmestyä itselleni alle haaveunien tonnari aeron sijaan. Edellyttää kyllä nykyisen työn lopettamista ja työpirkan hävittämistä, saattaisin jopa nykyisestä tonnaristakin tuolloin luopua.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Saabismista eroon
Omasta mielestä Og 9-5:ssa on parempi ohjaustuntuma ja alusta kuin V70. V60 on jo tunnokkaampi ja tiukempi alusta. Samoin jos volvossa on säädettävä ohjaustehostin sen tuntuu jo paremmalta. Mutta ei tuo 9-5 tuolta osin ole vanhentunut, loistava matka-auto edelleen. Ja koneen ominaisuudet on kanssa ok.