Tulipahan koeajettua Superb iV PHEV liftback viistoperällä ja Sportline varustuksella.
Ulkonäköpuolella Sportline näyttää mukavan sporttiselta. Kaikki kromiosat on mustia, ja myöskin sisällä tuuletusaukkojen reunuksien kromit on mustattu. Tunnelmaa lisää napakat alcantara-penkit ja musta alcantara sisäkatto ja ovipahvit. Vielä jos kojelaudan päällinen olisi alcantaraa niin siinähän olisi thyynikki vakiona.

Penkit muuten sähköllä, mutta reisituki säätyy vain manuaalisesti. Toki plussaa että Skodassa on nyt vihdoinkin säädettävä reisituki. Etuovien alaosassa on nykyiseen bling-bling tyyliin valo joka heikastaa hankeen Skoda-tekstin oven ollessa auki. Sähköinen takaluukku oli huomattavasti sivistyneempi kuin Octaviassa jossa se on aika äänekäs ja rämähtää hieman lopussa. Tuo on hiljainen ja menee nätisti loppuun asti.
Digimittaristo on muuten hyvä, mutta ainakin tuon Sportlinen nopeusmittari on mielestäni hieman epäselvä. Jako muuttuu jo 100 kohdalla eikä viivat tihene yhtään. Digitaalisuutta olisi voinut hyödyntää tuossa paremmin. Onneksi nopeuslukeman saa näkymään myös numeroina, niin ongelmaa ei ole. Liikennemerkit se tunnisti yllättävän hyvin, myös kuuraiset merkit, tunnisti jopa taajama ja taajama päättyy merkit. Ainoa jota ei tunnistanut oli taajaman sisällä oleva 60 päättyy merkki, jonka jälkeen pitäisi näyttää 50 lukemaa, no erikoistapaus ja näitä ei montaa ole.
Rengasmelua oli yllättävän paljon. Se tuntui tulevan lähes kokonaisuudessaan takaa. Hieman yllättävää koska oletin liftbackin olevan hiljaisempi. Rengasmelu ei juuri farkkuoctaviasta poikennut. Toki Sportline voi olla tässä raskauttavana asianhaarana, alla oli 18-tuumaiset 235/45 nastarenkaat. Vrt. omassa Ocussa 205/55/16. Varmaan järkevämmällä rengastuksella hiljenisi hieman.
Ulkopuolella on EU-direktiivin velvoittama äänigeneraattori, joka generoi vaimeaa pörinää kun sähköllä ajetaan alle 30km/h. Äänetön lipuminen ei siis onnistu. Pörinä on niin vaimeaa että se ei kuulu sisälle juuri ollenkaan, ja ulkopuolellakin tahtoo peittyä pakkaslumen narinan alle. Todella hiljainen pörinä siis.
DCC-alusta oli superhyvä. Normaaliasetuksella sopivan jämäkkä mutta ei kova. Sport-asetuksella hieman kova, ja Comfort asetuksella aika pehmeä. Erot ovat tuntuvia, niin tietää mitä asetuksella saa. Varmaan paino myös vakauttaa, menee suoraan kuin juna eikä vetele urissa.
Akku oli melkein tyhjä autoa hakiessa, niin tuli testattua kulutuslukemia tyhjällä akulla. Maantiekulutus asettui ajotietokoneen mukaan hieman yli 6l/100km joka on mielestäni tuon kokoiselle ja painoiselle autolle hyvä lukema. Kaupungissa sitten taas kului jo lähemmäs kymppi, joten siinä se paino sitten näkyy. Jos akku ei riitä koko matkaan niin kannattaa siis huolehtia että akkua riittää kaupunkiosuudelle, ja ajella ennemmin maantiellä bensalla. Akku oli yön latauksessa pienimmällä virta-asetuksella, amperilukemaa ei ollut mutta koska latauksen arvio oli ~10h, niin veikkaan 5-6A luokkaa. Etumaskissa oleva latauspistoke aiheuttaa tallissa hieman akrobatiaa kun tilaa ei ole liikaa. Pakkasta oli rapsakat -15 astetta, ja akuilla pääsi silti helposti 30km, sisältäen kiihdytyksiä 80-100 nopeuksiin, sisälämpö 21, penkin- ja ratinlämmittimet päällä. Alussa range hupeni vauhdilla kun sisätilaa lämmitettiin, mutta tasoittui loppua kohden. Webastokin olisi ollut, mutta sitä en tarkoituksella käyttänyt.
Tilaa on vähintäänkin riittävästi, takana on suorastaan hulppeat jalkatilat ja perässä iso kontti. Positiivista että kontin pohjan alla oli kohtalaisen kokoinen lokero, akusto ei siis vie koko tilaa kontin pohjan alta niin kuin monessa muussa plugarissa. Ja kun kontin pohja on hieman ylempänä kuin normimallissa, niin takaistuimien selkänojat kääntyy samaan tasoon kontin pohjan kanssa. Ei jää porrasta niin kuin normimallissa. Negatiivista ainakin minulle oli että vasemman takarenkaan puolella oleva lokero ei ole käytössä, ja oikealla puolella lokeron kansi ei ole irroitettavissa niin kuin normimallissa, jossa sen voi nostaa kokonaan pois. Leveys ei siis ihan riitä harrastevälineille.
Suurin henkilökohtainen ongelma on ehkä kuitenkin se, että tämä on liian samanlainen kuin nykyinen Octavia. Uusi auto tuntuu uudelta vain lyhyen aikaa, mutta tuntuu että tässä se aika on varmaan tosi lyhyt. Tosin yllätyksetön tarkoittaa myös sitä ettei se ole huono. Mutta mieli kyllä tekisi kokeilla välillä jotain muuta merkkiä.