Eilen tallissa häärätessä keksin, että tsekkaanpa töpselikärsästä raitisilmasuodattimen kunnon. Taustalla ikuinen epäluulo ammattilaisten (lue: jonkun muun kuin minun) tekemiä huoltoja kohtaan, ja tieto siitä että raikkari on se joka jää useimmiten vaihtamatta. Hienoja kuvia tälläkin foorumilla nähty Saabin raikkareista, jotka ei ehkä ihan vain viime huoltovälillä ole ehtineet kerätä sitä viittä kiloa kärpäsiä ja mujua itseensä.
Suodatin on silleen helpossa paikassa, että ei tarvinnut kovin paljoa vaivata että sen sai esiin. Hanskalokero auki ja tyhjäksi romuista, lokeron luukun kaasujousi voimalla irti, ja luukunsivuja hieman vääntäen saa luukun ala-asentoon kohti jalkatilaa, ja takaa paljastuu suodatinkotelo. Siitä vielä sivuilta klipsut auki niin suodattimen pääsee vetämään ulos.
On se ilmeisesti vaihdettu viimeisimmässä huollossa elokuussa, mutta on taas joku kesäjonne ollut asennusta tekemässä:
En tiedä millä tuo reuna on saatu murjottua mutkalle, vai onko jo paketissa saanut iskua, mutta tuo mitään suodata, kun yhdessä reunassa on pastirol-askin kokoinen aukko. Taidan hakea joku päivä kympillä uuden ja ehjän suodattimen ja vaihtaa sen paikoilleen. Ei viitsi kevään pölykautta odotella, sitten alkaa puhallinmoottori vinkumaan yms. kun katu- ja siitepöly tunkeutuu kanavistoihin ja koneistoihin.
Kyllä kaikki pitäis itte tehdä että tietää mitä saa