Tammikuu 2020. Vielä on sitä muutama tunti jäljellä, mutta koska auto makaa tallissa täyteen ladattuna eikä tänään enää tule ajoa, voi laskeskella kk-suoritetta jo nyt.
Vuosikymmenen valjetessa oli mittarissa 128358,6 km, nyt lukema on 129140,8. 782,2 km ja kun tätä oikaisee noin 3 % mittarivirheellä (näyttää alikokoisten talvirenkaiden vuoksi liikaa), oli todellinen ajosuorite melko tasan 760 km. Watchdog osaa kertoa, että kuukauden keskinopeus oli 31 km/h. Tosin sovellus ei osaa laskea ajettuja kilometrejä kuin siltä ajalta, kun sovellus on käynnissä, ja lukemia verratessani huomaan että olen ajanut epähuomiossa tai yhteyden katkeamisen vuoksi ilman Vahtikoiraa 24,9 kilometriä. Ei vaikuttane keskinopeuslaskelmaan, eli pidetään tuo 31 km/h muistissa.
Watchdog tietää kertoa, että polttomoottori on käynyt kuukauden aikana minuutin ja 53 sekuntia. Ja itse tiedän että tämä kertyi tasan kahdelta käynnistyskerralta, jotka molemmat oli käytännössä turhia. Ensin painoin hieman liian nopeaan kaasua ja toisella kertaa testailin lämmityslaitteen sietoa sisälämpöpyynnille. Watchdog tietää, että näillä käynnistyksillä bensaa kului yhteensä 0,11 litraa. Miten tarkka tuo sitten on, niin sitähän ei voi tietää.
Sähköä olen ladannut autoon laturien sähkömittareiden mukaan 197,5 kWh. Auton oma laskuri näyttää 194,0 kWh, eli on tuo kohtalaisen tarkka, kun taas Watchdogin latauslaskuri näyttää vähän mitä sattuu. Ladatusta sähköstä itse maksettavaa oli 110,4 kWh ja työpaikalla ilmaista sähköä 87,1 kWh.
197,5 kWh/760 km = 26,0 kWh/100 km. Lämmityslaite ollut todella vähällä käytöllä tammikuussa, joten oletan että mun ajoilla ei paljon tuon alle pääse kesälläkään. Siihen päälle bensankulutus 0,014 litraa/100 km
Tuosta itse maksettavasta sähköstä tulee laskua reilu 11 euroa. Kustannus mulle siis reilu puolitoista euroa per 100 km.
Katsoinpa huvikseen Saabin muistiinpanoista minkälaisella dieselmäärällä se meni keskinopeuksilla 30-32 km/h. Tällaisia tankkauksia löytyi viiden vuoden ajalta 17 kappaletta, ja tankillisten keskikulutukset vaihteli välillä 8,7-11,5 litraa, keskimääräisen ollessa 10,0 litraa/100km. Nykyisillä fossiilisen dieselin hinnoilla tämä tarkoittaisi noin 15 euroa per 100 km, eli melko tasan kymmenkertaista kulua suhteessa töpselikärsään.
Tässä olis nyt neljä viikkoa aikaa polttaa vajaa 10 litraa bensaa, tai muuten polttomoottori käynnistyy väkisin, kun pelkää että bensa vanhenee tankkiin. Tankkauksesta on nääs kaksi kuukautta ja kolme kuukautta on se aika, jonka välein pitäisi vähintään tankata 15 litraa, jotta bensanvanhenemislaskuri resetoituu. Tässä ei ole mitään pitkiä maantieajoja suunnitteilla helmikuuksi, kun ensi viikolla talvilomallekin suunnataan junalla, joten ajattelin nyt tammikuun vertailuluvut saatuani kokeilla helmikuussa ainakin jonkin aikaa ajoja niin että pidän lämmityslaitteessa raa'asti vaikka 20 asteen pyynnin taulussa ja annan polttokoneen käydä kun se haluaa. Saa vähän referenssiä siihen että paljonko sillä säästää, että istuu autossa näillä lokakuisilla tammikeleillä tumput käsissä ja pipo päässä. Ja voihan sitä käydä sellainenkin ihme, että lämpötilat helmikuussa painuu jopa pakkaselle ja lämmitystä alkaa oikeasti kaipaamaan.
Auton latausmittariin liittyen muuten hauska aivopieru taas Mitsun insinööreiltä. Autossahan ei toki ole näyttöä joka näyttäisi ladatut kilowattitunnit, mutta tietokoneeseen voi määritellä kilowattitunnin hinnan, ja ruutuun saa viime latauksen ja kuluvan kuun latauksen kustannukset. Mulla määritelty sähkön hinnaksi 0,10 euroa, koska kotona virta maksaa veroineen tasan 10,24732 senttiä per kwh.
Tässä hieno grafiikka, josta ilmenee tammikuun päiväkohtaiset latauskustannukset:
Ja tässä palkit kuukausikohtaisista kuluista:
Mitäköhän Japanissa sähkö maksaa? Tai paljonko siellä yleensä ajetaan päivässä (sähköllä)? Jos autoa lataisi kolme kertaa päivässä tyhjästä täyteen, niin vaatisi sähkön hinnaksi pyöresti 650 senttiä per kwh, jotta pääsisi tuonne 180 euron päiväkustannukseen. Tai 450 senttiä per kwh, jos haluaisi että kuukausikustannus olisi tuolla asteikon yläpäässä 3600 oirossa. Mulla menee latauksiin parhaimmassakin tapauksessa alle kaksi euroa päivässä, joten paljon ei palkki nollasta pääse tuolla asteikolla nousemaan.
Vai onkohan euroversioon unohtunut jeniasteikko? Valuuttaa saa asetuksista vaihdettua, en ole katsonut löytyykö sieltä jenit ja muuttuuko asteikko.
Muutin nyt sähkön hinnaksi 1,00 euroa, eli jatkossa tuo lukema näyttää suoraan kilowattitunteja, vaikka euron merkki perässä onkin. On jotenkin loogisempaa, varsinkin kun laskurin näyttämä kokonaiskustannus ei ole oikeasti se mun kustannus, koska lataan välillä ostettua ja välillä annettua sähköä.
Lämmitykseen liittyen Mitsufoorumilta löytyi vinkki, että korvaamalla auton ulkolämpötila-anturin 2 kohm vastuksella, auto luulee ulkona olevan 20 astetta ja polttokone ei käynnisty vaikka pyytäisi lämpöä 29 astetta. Silti sähkövastus ymmärtää lämmittää sisääntulevaa ilmaa ihan kunnolla, koska määrittää lämmitystarpeen todellisen auton sisälämmön mukaan. Eli vaikuttaa siltä, että sen ostamani (ja palauttamani) yli 200 oiron Phev Boxin voi korvata euron vastuksella ja pienellä ranetuksella. Pitää kokeilla joku päivä. Lähinnä ihan kiva saada tuulilasille joskus lämmintä puhallusta huurteenpoistoon, muuten en ole lämpöä näillä keleillä kaivannut. Ja toki sitten jos se talvi vielä joskus tulee, niin ihan kiva saada lämpöä kabiiniin ilman että ottaa päähän, kun polttokone käynnistyy 4 km matkalla vaikka akku on täynnä.
Ostin pari päivää sitten taas uudet sulat tuulilasille. Tuulilasiin ilmestynyt taas harmaa kalvo syksyisen lasinkiillotuksen jälkeen. Lisäksi syksyllä ostetut Championin sulat jättää kuskin puolella juuri suoraan silmien eteen leveän viirun, mistä en tiedä miksi se siihen jää uudehkoillakin pyyhkimillä. Vaihdoin uudet Boschin Aerotwinit heti Puuilon pihalla, ja saman päivän aikana alkoi nämäkin jättää samaan paikkaan raanua. Eilen kotiin tullessa kiillotin tuulilasin kuskinpuoleisen osan, ja tänään ei ainakaan jäänyt raanua taas ollenkaan. Koska autossa ostohetkellä olleet sulatkin teki suunnilleen yhtä hyvää (tai siis huonoa) jälkeä kuin nämä kahdet uudet sulat on tehneet, alan olla sitä mieltä että nekin on vielä käyttökelpoiset (jätin ne takakonttiin varasuliksi kun vaihdoin). Nyt on sulkia siis joksikin aikaa, mutta pitää vielä puleerata tuota tuulilasia kunnolla. Jos ei meinaa tulla hyvää niin pitää käydä jossain lasiliikkeessä kysymässä voiko tuota kiillottaa ammattimaisesti vai mitä sille pitäisi tehdä. Melko pieni murhe, mutta ärsyttävä, ja varsinkin se harmaa kalvo on tietyissä keli- ja valaistusolosuhteissa jopa vaarallinen.