Arki on alkanut Skodan kanssa. Vaikka nyt onkin sunnuntai.
Bensa sille ei juurikaan maistu, nyt näyttää tältä
Tuhat kilsaa tankillisella ei näytä olevan temppu eikä mikään.
Öljy sen sijaan maistuu.
Pari desiä tuohon lisäsin kokeeksi ja sen perusteella n. puoli litraa on hävinnyt ekan tonnin aikana. Kai marmorilta saa lisää öljyä veloituksetta, jos tuo auton mukana tullut puteli osoittautuu niukaksi
No, vaikka olisi vain koneen alkutaipaleen kulutusta, niin ei vakuuta. Edellinen öljynsyöjä oli Volvo 850, silloin riitti sitä lajia.
Kaikenlaisia vehkeitä sitä markkinoille päästetäänkin !
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
se kulutus on helppo laittaa pieneksi, mut siitä huolimatta 8,6sek 0-100kmh ihan ok.
muuta iloa tuosta ei sitten olekaan paitsi tilat.
Ja se hinta.. A4 valmiiksi stronicilla, lämmittimillä, ledeillä ym. 40teur 2.0tsi. Ei oo halpa skeida, ei ole. nelkku pikkuauto, mut silti.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
Juu ei kyllä pärjää A4 varustelussa Superbille, jos vähän tarkemmin niitä luetteloita lukee. En kyllä keksi semmosta tilannetta, missä ottaisin A4:n ennen Superbia muutenkaan. Molemmat yybertylsiä perusautoja ulkomuodoltaan ja A4 on ahdas koirankoppi Superbiin verrattuna. Ambition Superb DSG:llä on hinnaltaan alkaen ~36k€. A4 comfort edition avant 40,7k€. Jos ottaa Superbin Stylenä, niin se on jo aika pal runsaammin varusteltu vs. A4 Comfort edition ja saman hintanen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Yksi ja ainoa syy Superbin valinnalle oli ylivoimaiset tilat. Kaikki muut ominaisuudet, varusteet jne., tulivat auton mukana ja ovat mitä ovat. Itsellä henkilökohtaisesti ei ole piiruakaan luottoa tekniikkaan, laatikkoon jne. Puolison käytössä koira-autona, ajatusmalli auton valintaan on vähän erilainen kuin monella muulla. Sähköinen takaluukku, lasien tummennukset, lämmitettävä tuulilasi, ratti ja bensawebasto, siinä varmaan ne varusteet jotka merkkaavat jotain. Puoliso mainitsi automaattisesti räpsivistä kaukovaloista, niistä oli tykännyt ekalla maantiereissulla. Itse valitsimme mukaan koirakalterin ns. pakollisena varusteena.
Jos tuo alkaa järjestää jatkuvaa ongelmaa tai takuujumppaa, niin kaivan henk.koht kuvetta sen kymppitonnin verran, että saadaan tilalle vaikkapa RAV4, joka oli alkuperäinen suunnitelma. Vähän on kyllä itsellä sellainen silmäkulmaa nykivä fiilis tuosta, mutta annetaan nyt mahdollisuus. Tietenkin olen vähän hämmentyneessä mielentilassa, kahdella edellisellä uutena ostetulla autolla ajettiin aika tarkkaan 250 000 km yhteensä, ilman, että kertaakaan oli öljytikussa vajausta havaittavissa. Tässä saa kaivaa putelin takapaksista ennen ensimmäisen omistusviikon täyttymistä
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
SuperB on hyvä vaihtoehto käyttöautoksi, mutta siinä mikä minulla oli (vm. 2012), oli täysin samat tyyppiviat mitä naapurin Passatissa.
Öljyä meni aluksi, ja jossain vaiheessa alkoi mennä jäähdytysnestettä -» vesipumppu vaihtoon ennen normaalia jakopään hihnan vaihtoväliä (TDi).
Tilat ovat kyllä hulppeat, paitsi tuo vm. 2012 oli aavistuksen verran kapea. Ei se ollut takapenkiltään mikään kolmen istuttava, vaan pikemminkin 2-2.5 istuttava.
Samaa mieltä, että jos täytyisi valita SuperB farkku tai Audi A4, niin ensimmäinen.
Silloin kun minula oli tuo, Skodan ohi piti päästä hinnalla millä hyvänsä. Mutta siitä on tietysti aikaa jo 5-9 vuotta, joten asenteet ovat varmaan muuttuneet sen osalta
Audilla on taas edelleen tietynlainen maine liikenteessä, niin kuin Bemarillakin. Se ei liiemmälti houkuttele, vaikka eräs mersumies nimesikin aikanaan tuon SuperB:n "pirkka-Audiksi"
En ainakaan vielä tuossa vaiheessa ottais stressii öljynkulutuksesta vaikka tässä tapauksessa taitaaki joutuu välil oikein miettii missä välissä kerkii ne tsekkaamaan.
Turhan helppolukuinen tikku, astras pystyy lähinnä kattoo et on välillä kun on musta ja raidotus vaan rajoilla..
Juu, en ota stressiä millään tavalla, ihmettelen vaan valmistajan filosofiaa kun tiedän, että öljyä näkyvästi kuluttamattomia moottoreitakin on mahdollista valmistaa. Oletan, että kunhan kone tuosta vetreytyy, myös havaittava öljynkulutus loppuu. Valmistaja lienee tuntee tuotteensa, ei se öljyputeli ole siellä sattumalta.
Suurin stressin aihe, kuten tetammi tuossa yllä oikein arvasi, on se, koska ehtii tsekata ne ölpät ! No, jos ottaa tavaksi kerran viikkoon töihin lähtiessä kurkata, niin luulisi luonnaavan !?
Mä olen näitä Vag-vessoja dissannut nyt reilun vuosikymmenen, joten onhan tämä mielenkiintoista, toisaalta. Erittäin herkällä korvalla olen tuon kanssa ja älähdän pienimmästäkin ongelmasta. Toki saan kipakan palautteen pääkäyttäjältä, jos siihen on aihetta. Toistaiseksi tuntuu tykkäävän autosta, miksei, onhan se melkoinen parannus edelliseen ajoltaan ja tiloiltaan, joka tapauksessa. Auto on hyvä ja jos luotettavuus on kunnossa, se on suorastaan erinomainen.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Suurin stressin aihe, kuten tetammi tuossa yllä oikein arvasi, on se, koska ehtii tsekata ne ölpät ! No, jos ottaa tavaksi kerran viikkoon töihin lähtiessä kurkata, niin luulisi luonnaavan !?
Jo 80-luvulla tonnari osasi ärähtää alhaisesta öljypinnasta, 2000-luvulla tämä oli saatu jo Audiin mukaan, niin luulisi vihdoin 2020 olevan moinen anturi asennettuna Skodillakiinkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Voisko olla, että se öljyn kulutus on mutkan kautta sukua vähäiselle bensankulutukselle. Kuten mainittua, ennenkin on osattu tehdä öljyäsyömättömiä koneita, mutta osattiinko tehdä koneita, joilla Supebin kokoinen perhetankki kulkee alle kuudella litralla bensaa sata kilsaa? Päästö- ja kulutusmetsästyksessä valmistaja ehkä hyväksynyt sen että koje vie sen litran muutaman tonnin välein, kunhan saadaan se viimeinen desi normikulutuksesta pois.
Se uuden koneen öljynsyönti ei välttämättä ole sama asia kuin vanhan väljän louskun öljynsyönti. Jos kone on suunniteltu olemaaan syömättä öljyä, mutta se silti sitä syö, on kone rikki ja öljyn häviäminen merkki lopun alusta. Mitä jos uusissa koneissa sama öljynsyöntitahti jatkuu vaikkapa 400 tkm ilman sen suurempia ongelmia, onko kone silloin rikki vai hyvin suunniteltu?
^Tätä ajattelin itsekin ja on aivan mahdollista, että näin on.
Onhan tuossa varmasti räikkä sille, jos öljynpinta putoaa hyväksyttävän alarajalle. Pyrin vaan välttämään sitä, että rääkyisi reissulla puolisolla. Siitä jos jostain tulee sanomista, jos sille pitää alkaa opettaa öljynlisäystä reissunpäällä
Kovvoo ajjoo vaan, siihen tahtiin tulee kilsoja, että ei tarvitse kauaa odotella sitä seuraavaa tonnia.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Juu, en ota stressiä millään tavalla, ihmettelen vaan valmistajan filosofiaa kun tiedän, että öljyä näkyvästi kuluttamattomia moottoreitakin on mahdollista valmistaa. Oletan, että kunhan kone tuosta vetreytyy, myös havaittava öljynkulutus loppuu. Valmistaja lienee tuntee tuotteensa, ei se öljyputeli ole siellä sattumalta.
Joku kirjoitteli aikanaan siitä, että Citikassa menee litra öljyä 1000 kilometrillä