900: kiihtyvyysongelma ym.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tarja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 10:59

900: kiihtyvyysongelma ym.

Viesti Kirjoittaja tarja »

Yritin etsiä haulla vastauksia näihin kysymyksiini, mutta en löytänyt riittävän hyviä ja selkeitä, joten voisiko joku vastata asiallisesti ja seikkaperäisesti näihin, jotta tällainen naisimmeinenkin ymmärtäisi ja varsinkin kun joutunen vielä kertomaan näitä eteenpäin miespuolisille asentajan plantuille :wink: :lol:

Auto on Saab 900 vm.1984 ja koneessa Strömbergin kaasutin.

1. Ongelma on, että nykii kiihdytettäessä sillä tavoin, että kun painaa kaasun pohjaan miettii vähän aikaa ennen kuin lähtee kiihtymään, varsinkin vaihteilla 2-4 (n. yli 3000 kierroksessa kiihtyy hyvin). Samoin vaihdettaessa isommalle ja painettaessa kaasu pohjaan, auton kone tuntuu jyrisevän (tuntuu korissa), nykii eikä auto kiihdy kunnolla. Ryyppy päällä tuntuisi menevän hiukan paremmin.
Kaasuttimeen on vaihdettu kalvo ja öljyä on. Joku sanoi, että seos ei ole kohdallaan?
Löytyy tarvittava erikoistyökalu, jolla seosruuvia saa ylhäätä päin käännettyä.
Kysymys kuuluukin jos ja kun vika on seoksessa, niin mihin suuntaan pitää kääntää että saa rikkaammalle (olettaen, että seos liian laihalla?) ja voisiko esim.kohon alapinnasta mitata kuinka paljon ko.ruuvin pitäisi olla auki?

2. Konepeiton alta puuttuu äänieristysvaahtomuovihässäkkä kokonaan. Voisiko sen tilalle asentaa esim. äänieristyslevyjä, joissa on se hopeanvärinen pinta vai miten homma tulisi tehdä?

3. Minkäkokoinen ja mallinen öljypohjassa oleva poistotulppa on ts. millaisen työkalun tarvitsee? Se kun kuulemma on hiukan erikoinen (?).

4. Verhoilu roikkuu hiukan joistain paikoista. Onko kellään kokemusta millä tavoin nämä roikkupaikat saisi kuntoon?

Kiitän vastauksista etukäteen ja toivotan kaikille hyvää kevään odottelua :lol: :lol: :lol:
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

1. Kannattaa tarkistaa josko kaasarin ja imusarjan välissä oleva muovitiiviste on halkeamilla, ainakin muutamassa autossa on aiheuttanut tuota, sikaflex tms. antaa ensiavun. Myötäpäivään seos menee rikkaammalle, voihan sitä perstuntumalta veivailla vaikka kierroksen pari sinne tänne.

2. Miksipä ei?

3. Moottoriöljyn poistotulppa on tavallinen 13mm tai 19mm, ei saa kiristää sitten liian tiukkaan tai halkeaa, 13mm siksi parempi.

4. Ruiskulla liimaa tai kattoverhoilu vaihtoon
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Moottorin öljyproppu on käsittääkseni alle 13mm kanta eli tuumasesta sarjasta löytyy.
Jos haluaa sen kestävän niin hankkii siihen oikean avaimen.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Rean
"Saabisti"
Viestit: 85
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 19:56
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rean »

900i kirjoitti:Moottorin öljyproppu on käsittääkseni alle 13mm kanta eli tuumasesta sarjasta löytyy.
Jos haluaa sen kestävän niin hankkii siihen oikean avaimen.
Olen käyttänyt tuohon tarkoitukseen hankittua 1/2" hylsyä.
Saab 9-3 2.0T XWD Vector 2009 - käyttöauto
Saab 900 Aero 1988 - harrastusajoneuvo
Ihmiskunnan kolme parasta keksintöä: polkupyörä, sähkökitara ja turboahdin.
jannes
"Turbo"
Viestit: 262
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 18:31
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja jannes »

Onko sytytys kohdallaan? Onko sytytysosat kunnossa?
Huonot tulpanjohdot aiheuttaa kiihtyvyysongelmia, varsinkin jos lyövät läpi. Silloin kyllä kuuluu sisälle naputusta/säkätystä. Pimeällä näkee hyvin, jos lyö jostain läpi.
Myös virranjakajan alipainesäädin voi olla viallinen. Sen saa testattua imemällä virranjakajaan menevää letkua. Imemällä pitää kierrosten nousta jonkin verran. Alipainesäädinhän kääntää sytkyä aikaisemmalle.
Alipaineletkujen vuodot voi myös olla syynä, jos vuotavat. Vuodon kuulee sihinänä.
-JanneS-
#1462
Saab 9-5 SE Wagon 2.0t -00
Renault Grand Scenic 1.6 -05 (ranskalainenkin osaa tehdä vähävikaisia autoja :) )
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Seos menee rikkaamalle kiertämällä myötäpäivään eli neula nousee!!
kannatta tarkastaa onko neula säätöruuvin kierteellä,säädössä on säätövaraa 3,5 kierosta!!-jos neulaa on laskettu yli 3,5 kiekkaa tipahtaa se pois kierteeltä!!
näät tilanteen pyörittämällä säätöä myötäpäivään kunnes tökkää neulan yläasentoon,(muista laskea kierokset jotta osaat palauttaa ennalleen)--jos ei stoppaa,ei oo kierteellä!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Minä melkein sanoisin, ettei kyse ole seoksesta, vaan tulpanjohdoista, Itsellä oli kerran samankaltainen tilanne ja silloin yksi tulpanjohto ei saanut tulppaan kunnon kontaktia, jolloin esiintyi juuri tuota "jyrinää" isolla ajettaessa (koska kävi ajoittain vain kolmella) samoin kuin tuota kiihtyvyyden puutetta...
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kattavat vastaukset jo tulikin, mutta tässä vielä yksi keskustelu tosta sisäkatosta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10038
Tuppaa vanhemmiten roikkumaan toi verhoilu.

Sitten tämmönen ilmoitus ehkä kiinnostaa:(EOEA)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=15362

Jos tulpanjohdot uusit, mikä ehkä kannattaa jokatapauksessa niin osta samantien ne bougicordit. Tämä bougicord tunnetusti jakaa mielipiteitä.. Mutta sanotaan näin että ne ainakin toimivat varmasti. :)

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8880
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
tarja
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2005 10:59

Viesti Kirjoittaja tarja »

Kiitos kaikille vastaamaan vaivautuneille :lol: :!: .
Ratkaisu tuohon nykimisongelmaan löytyi tulpanjohdosta, joka ei ollut kunnolla kiinni :oops: ...
Vastaa Viestiin